handdator

Visa fullständig version : Snabbhet.


titongo
2007-01-10, 22:48
Jag tränar fotboll 3 ggr i veckan. Kan jag träna snabbhet/explosivitet 4 ggr i veckan det blir ruscher och styrka. Blir det för mycket?Kommer träna på de dagar jag tränar fotboll och 1 gång när jag inte gör det vilket blir 3 vilodagar.

Guddi
2007-01-11, 07:30
Orkar kroppen så är det klart att du kan göra det. Det låter dock som för mycket om du verkligen ska köra explosiva övningar. Ta två dagar med snabbhet/explosivitet och håll dig till ren styrka de andra dagarna hade varit mitt råd.

Dav0d
2007-01-11, 10:51
Orkar kroppen så är det klart att du kan göra det. Det låter dock som för mycket om du verkligen ska köra explosiva övningar. Ta två dagar med snabbhet/explosivitet och håll dig till ren styrka de andra dagarna hade varit mitt råd.

Men att träna explosivitet har väl lägst återhämtning eftersom du oftast kör nära maxvikter (inte många reps). Därav bildar du inte mjölksyra o.s.v.

Tips är att inte köra till failure varje pass om du ska träna ben väldigt hårt. Men med 3 dagars vila tror jag det garanterat går bara du äter och vilar tillräckligt. Finns människor som tränar mycket mer än det kan jag lova dig, men det beror som sagt på hur du sköter dig resten av dagen.

Dav0d
2007-01-11, 10:56
Orkar kroppen så är det klart att du kan göra det. Det låter dock som för mycket om du verkligen ska köra explosiva övningar. Ta två dagar med snabbhet/explosivitet och håll dig till ren styrka de andra dagarna hade varit mitt råd.

Dessutom, vad menar du med ren styrka :confused:

titongo
2007-01-11, 17:50
Det kommer vara 6 ruscher sen explosiv styrka fast det kommer inte vara så jätte mycket ca 4x7 i benövningar. Ja kommer inte kö på gym. djupa knäböj, tähävninar (60 kg på rygg), hopp, grodhopp m.m.! klarar kroppen de om jag äter rätt och sover bra?

Dav0d
2007-01-11, 17:56
Det kommer vara 6 ruscher sen explosiv styrka fast det kommer inte vara så jätte mycket ca 4x7 i benövningar. Ja kommer inte kö på gym. djupa knäböj, tähävninar (60 kg på rygg), hopp, grodhopp m.m.! klarar kroppen de om jag äter rätt och sover bra?

Det skulle jag säga att det går. Men jag skulle lämna mjölksyran och uthållighetsträningen till fotbollsträningarna och köra mer maxstyrka för spänst och explosivitet på gymmet. Men du känner din kropp bäst, inte vi.

titongo
2007-01-11, 18:05
ska bara köra explosivitet har hemma och kondition där borta. Hade tänkt träna innan varje träning 1 snabbhets pass och en på en vilodag då får jag 3 vilodagar.

Guddi
2007-01-11, 18:45
Men att träna explosivitet har väl lägst återhämtning eftersom du oftast kör nära maxvikter (inte många reps). Därav bildar du inte mjölksyra o.s.v.Explosiv träning i form av maximala sprinter, plyometriska övningar, frivändningar och andra väldigt explosiva övningar har längre återhämtningstid än vanlig gymträning då dem belastar CNS hårt.

Dessutom, vad menar du med ren styrka :confused:frontböj, utfall, good mornings etc etc, dvs klassisk gymträning för hypertrofi och styrka.

titongo
2007-01-11, 22:05
ok, guddi men 3 dars vila måste la räcka?

Jax
2007-01-11, 22:14
ok, guddi men 3 dars vila måste la räcka?
Prova och se, det är omöjligt för någon här att veta hur mycket träning du tål. Känner du dig extra sliten tar du en vilodag, svårare än så är det inte.

titongo
2007-01-11, 22:31
tack för tipsen!