handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + Fotboll = Bra/Dålig kombination ?


Karlstrom
2007-01-10, 21:45
Är det bra att kasta in nåt pass helkroppsträning medans man tränar fotboll 3 gånger i veckan ? Tänkte om effekten av styrketräningen skulle försämras eller nåt ?

pellep
2007-01-10, 21:47
Inte optimalt att bygga muskler vid så mycket fotboll, men nog fan är det bättre än inget ?

Guddi
2007-01-10, 21:55
Klart att det är bra att träna styrketräning. Se upp bara så att du inte belastar någon muskel för mycket så att du inte kan prestera på plan.

Karlstrom
2007-01-10, 22:02
Klart att det är bra att träna styrketräning. Se upp bara så att du inte belastar någon muskel för mycket så att du inte kan prestera på plan.

Jag tyckte det jag med *whistle* Men jag vet inte hur jag ska lägga upp min styrketräning i sånt fall. Jag vill ju inte träna benen alldeles för hårt , för då kommer dom vara som betongklumpar på träning :confused: Jag tränar fotboll Tisdag/Torsdag/Lördag .. Nån rekommendation ?

Guddi
2007-01-10, 22:13
Jag tyckte det jag med *whistle* Men jag vet inte hur jag ska lägga upp min styrketräning i sånt fall. Jag vill ju inte träna benen alldeles för hårt , för då kommer dom vara som betongklumpar på träning :confused: Jag tränar fotboll Tisdag/Torsdag/Lördag .. Nån rekommendation ?Kör stenhårt på söndag förmiddag. Det förutsätter förstås att du inte har haft en tuff kväll dagen innan :)

Annars så kan du väl fråga tränaren om vad han tänkt sig för träning nästa pass på träningen innan. Han kanske tittar lite snett på dig först men om du berättar att det är för att du vill träna ben utan att vara för trött eller sliten för hans träning så är det nog inga problem.

Efter ett tag när du har vant dig så är det inga större problem att köra ett benpass dagen innan en träning om du vet att det inte blir styrka igen på träningen. Så gör jag många gånger under säsongen.

Richard85
2007-01-10, 22:55
Inte optimalt att bygga muskler vid så mycket fotboll, men nog fan är det bättre än inget ?

Tror jag inte ALLS på. 3ggr är dessutom inte mkt, jag kör 4styrke pass + 2 fotboll och har inga problem och utvecklingen är mkt god. Se bara till att äta och vila mkt

Karlstrom
2007-01-11, 09:42
Kör stenhårt på söndag förmiddag. Det förutsätter förstås att du inte har haft en tuff kväll dagen innan :)

Annars så kan du väl fråga tränaren om vad han tänkt sig för träning nästa pass på träningen innan. Han kanske tittar lite snett på dig först men om du berättar att det är för att du vill träna ben utan att vara för trött eller sliten för hans träning så är det nog inga problem.

Efter ett tag när du har vant dig så är det inga större problem att köra ett benpass dagen innan en träning om du vet att det inte blir styrka igen på träningen. Så gör jag många gånger under säsongen.

Okej , tack för tipsen Guddi ! :hbang: Men ska jag träna helkroppspass på söndagen ? eller ska jag köra överkropp ?

Eddie Vedder
2007-01-11, 09:50
Karlström: Har ni ingen fys me laget lr? Försäsongen drar ju igång nu, då brukar ju dom flesta lagen ha styrka.

Annars om du nu bara har tre fotbollsträningar tycker jag du kan köra på ganska ordentligt på överkroppen men ta de lite lugnare med benen.

Karlstrom
2007-01-11, 10:15
Karlström: Har ni ingen fys me laget lr? Försäsongen drar ju igång nu, då brukar ju dom flesta lagen ha styrka.

Annars om du nu bara har tre fotbollsträningar tycker jag du kan köra på ganska ordentligt på överkroppen men ta de lite lugnare med benen.

Jo Eddie Vedder , vi har fysträning två gånger i veckan, kombinerat med spel. Men jag tänkte komplettera med lite styrka nån dag då jag inte tränar.

Eddie Vedder
2007-01-11, 10:26
Jo Eddie Vedder , vi har fysträning två gånger i veckan, kombinerat med spel. Men jag tänkte komplettera med lite styrka nån dag då jag inte tränar.

Okej, då kan du tjäna på att ta de lite lugnare me styrkan tycker jag. När jag lirade Tipselit hade jag fem rena fotbollsträningar(varav två på skoltid) plus hård fysträning, många blev slitna av de.
Känn efter men va noga me att lyssna på din kropp, jag kom alltid i en fet svacka på försäsongen p.g.a. för mycke träning å otillräcklig återhämtning. Synd att jag inte va lika smart som du hängde härinne på kolo under den perioden, då hade nog dom problemen inte existerat;)

Karlstrom
2007-01-11, 10:32
Okej, då kan du tjäna på att ta de lite lugnare me styrkan tycker jag. När jag lirade Tipselit hade jag fem rena fotbollsträningar(varav två på skoltid) plus hård fysträning, många blev slitna av de.
Känn efter men va noga me att lyssna på din kropp, jag kom alltid i en fet svacka på försäsongen p.g.a. för mycke träning å otillräcklig återhämtning. Synd att jag inte va lika smart som du hängde härinne på kolo under den perioden, då hade nog dom problemen inte existerat;)


Okeej , det kan jag förstå ;) jag ska testa mig fram med nåt lugnt överkroppspass nån dag i veckan. Får se ifall kroppen tycker om det eller inte ;)

Guddi
2007-01-11, 18:24
Jag skulle säga att allting hänger på hur väl du tränar hela kroppen under lagets fysträning. Om ni kör igenom benen hårt båda gångerna så ser jag ingen direkt poäng att köra benen en gång till om du känner att du är lite trött i dem. Ta helt enkelt och träna dem musklerna som du känner orkar med mer träning.

Angående träningsmängden så klarar du lätt ett styrkepass till om du är hyffsat tränad nu och äter bra. Själv så tränar jag 4ggr/v med mitt lag och hinner ändå slänga in ett helkroppspass någon gång i veckan.

Eddie Vedder
2007-01-11, 18:55
Berätta gärna lite om vilken typ av fys ni kör. Är de gammal hederlig cirkelträning som går igenom hela kroppen eller hur ser fyspassen ut?

Karlstrom
2007-01-11, 21:39
Berätta gärna lite om vilken typ av fys ni kör. Är de gammal hederlig cirkelträning som går igenom hela kroppen eller hur ser fyspassen ut?

fysträning:
tisdag - överkropp (armhävningar, situps, rygglyft & dips mot bänk)
torsdag - underkropp (utfall, "snabba fötter upp o ner för en bänk", tåhävningar, 90 grader mot vägg)

alla övningar utförs under en minut, så många man klarar av..