Visa fullständig version : Körtelfeber-2veckor-flytande kost
Control_61
2007-01-10, 21:41
Vid en eventuell körtelfeber kan man ju ligga i hög feber ett par veckor i sträck. För att inte gå ner så mycket i muskelvikt, hur ska man då bära sig åt?
Om halsen är riktigt svullen.
Dricka kasein?
Dricka gainers?
Dricka näringsdrinkar?
Dricka vitamintillskott?
Dricka vassle?
Följdfråga:
Kan man dricka mixade smoothies/drinkar av typen havregryn, mjölk, banan, kesella m.m.?
Control_61
2007-01-10, 21:46
Haha, jao det är ju ett alternativ!
Är själv inte sjuk i körtelfeber. Men däremot har jag haft halsfluss och efter pencillinkurens slut fått ett direkt återfall så jag börjar oroa mig igen!
paddanboy
2007-01-10, 21:53
Smittar en person som haft körtelfeber men som blivit frisk? (2-3 mån sedan)
Isf är jag illa ute.
Nej man kan bara ha kötelfeber en gång. Men det är inte säkert man märker när det går över.
För mig tog det jätte lång tid.
paddanboy
2007-01-10, 22:19
ja, men det handlar inte om mig utan en annan person som haft det som jag varit i kontakt med. Detta var för kanske 2-3 månader sedan, gick över snabbt för denna person. Du menar att man kan känna sig frisk medan man inte är det? Hur länge?
Jag kunde få ner proteindrinkar och glass, läsk i mängder :) Självklart göre ont men det går! MAt däremot var riktigt svårt under en veckas tid. Men svullnaden går ner snabbt när sjukdomen väl har nåt sin pik. 2-3 dagar bara!
ja, men det handlar inte om mig utan en annan person som haft det som jag varit i kontakt med. Detta var för kanske 2-3 månader sedan, gick över snabbt för denna person. Du menar att man kan känna sig frisk medan man inte är det? Hur länge?
Sjukdomen sitter i länge. Upp till ett år efteråt kan man känna sig lite tröttare än vanligt.
Dock om levervärdena är nere på vanlig nivå ska det ju inte kunna smittas nåt.
paddanboy
2007-01-11, 12:35
Sjukdomen sitter i länge. Upp till ett år efteråt kan man känna sig lite tröttare än vanligt.
Dock om levervärdena är nere på vanlig nivå ska det ju inte kunna smittas nåt.
Aha, men det är ungefär 2 månader sedan hon blev frisk? Jag har försökt få fram "efter-smitto-tid" på internet men inte funnit något. På en sida stod det något om 30-50 dagar efter, men jag är inte säker.
Så om hon varit frisk i 2 månader, är det någon garanti?
Vart fan får man tag i information?
mononukleos (körtelfeber) inkubationstid 3-14dagar
wikipedia anger 4-6veckor som inkubationstid
Aha, men det är ungefär 2 månader sedan hon blev frisk? Jag har försökt få fram "efter-smitto-tid" på internet men inte funnit något. På en sida stod det något om 30-50 dagar efter, men jag är inte säker.
Så om hon varit frisk i 2 månader, är det någon garanti?
Vart fan får man tag i information?
Nej de finns ingen tidgräns eftersom det är så otroligt olika. Vissa som har körtelfeber känns de som en förkylning medans andra måste ligga på sjukhuset med dropp för halsen är så pass tjock.
Har hon varit på blodprov? För då kan man se hur levervärdena är. Om dom är nere på normalt ska de ju vara lugnt.
mononukleos (körtelfeber) inkubationstid 3-14dagar
wikipedia anger 4-6veckor som inkubationstid
Vad menas med "inkubationstid"?
Vad menas med "inkubationstid"?
Tiden det tar från det att du blivigt smittad till sjukdomen bryter ut.
paddanboy
2007-01-11, 15:31
Tiden det tar från det att du blivigt smittad till sjukdomen bryter ut.
Precis... lite skumt det där, hittat alltifrån 2 veckor till 50 dagar i sådana fall... Finns det ingen fakta på området?
Nu sitter jag här jämt kommit över en förkylning... nu riskerar jag få körtelfeber om någon vecka. Inte roligt. :(
paddanboy
2007-01-11, 15:36
HAHA JAG SKRATTAR ÅT DETTA. Hamnar jag i sängen i några veckor sedan frånvarande från träning, ja då hänger jag mig hellre... jävla vad förslappad jag kommer bli... hur ska jag orka med studier? HELVETE
paddanboy
2007-01-11, 15:43
Man har beräknat att det tar mellan fyra och sex veckor från det att man blivit smittad tills eventuella symtom visar sig.
Även när symtomen upphört finns viruset kvar i kroppen. Virus utsöndras från svalget under en lång period, ofta mer än ett år. I vissa fall fortsätter detta från och till hela livet.
Fram till dess att sjukdomen riktigt bryter ut kan det gå en period på 1-2 veckor med influensaliknande symptom.
Tiden mellan smittan och sjukdomens utbrott brukar ligga på fyra till sex veckor
några källor
skulle lita mer på det första 3-14dagar. för det fick jag från www.internetmedicin.se. bra sida f.ö
HAHA JAG SKRATTAR ÅT DETTA. Hamnar jag i sängen i några veckor sedan frånvarande från träning, ja då hänger jag mig hellre... jävla vad förslappad jag kommer bli... hur ska jag orka med studier? HELVETE
Ja det är ett helvete.. Gjorde själv en tråd om de :)
paddanboy
2007-01-11, 16:04
Ja hoppas Eiselt sponsrar med ProTec, sen blir det chokladmjölk i mängder... skall räkna ut kalorier och skit i förväg så jag kan få i mig tillräckligt. Inte för mycket bara...
:(
Ja hoppas Eiselt sponsrar med ProTec, sen blir det chokladmjölk i mängder... skall räkna ut kalorier och skit i förväg så jag kan få i mig tillräckligt. Inte för mycket bara...
Ähh.. Drick o ät allt du kan. Tro mig! Om du får en allvarlig period kmr du inte kunna äta något istortsett så passa på nu när de inte blivit fullt ut. Jag hade ingen feber heller, så du får hoppas på de :) Då orkar man sitta vid datorn och tv iaf.
Om du inte är under någon deff så är det ju bara köra på med glass och liknande.
Inkubationstiden kan vara helt upp till 2 månader. Och 90% av alla som varit infekterade sprider virus från och till (och de flesta blir infekterade någon gång i deras ungdom). Viruset ligger kvar i kroppen för alltid (precis som alla herpes virus)...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.