handdator

Visa fullständig version : Anlins journal, mot marathon 07!


Anlin
2007-01-10, 20:50
Hej där. Blev inspirerad av Lady G att själv starta en journal här på kolo. Mitt mål är att gå ner 13 kg samt springa marathon 2007.

Jag födde en dotter för 5 månader sedan, mitt tredje barn, och fick problem med bäckenuppluckring, vilket medförde att jag gick upp i vikt och tappade formen. Jag har gått ner 8 kg sedan hon föddes. Ska ner till 60 kg igen. Vägde 55-60 innan. Jag är 168 cm lång och väger just nu 73. Midjemåttet är 78, minus 4 cm på 10 dagar! Är nog bara mina slappa magmuskler som finner sin plats igen efter lite magträning... :-) Låret är 64 cm (ska ner till 59 cm!!!)

Först nu känns det bra att träna igen, riktigt längtar ut! Jag springer oftast med hunden och dottern (i en joggingvagn). Det blir lite tyngre, men får se det som extra träning. Maken tar lillan när han kan. Jag tränar oftast på dagtid nu för ljustets skull, och då jobbar han.

Jag har kommit igång med träningen, men måste antagligen köpa en ny pulsklocka då det inte verkar gå att lita på den. Är det nån som har nåt tips?

Jag har lagt upp ett schema, löpträning tisdag, onsdag, fredag och söndag. Ett pass långsamt 5 km, nästa pass min verision av HIIT 5 km, sen lite fortare 5 km, och till sist lågsamt en mil. Måndagar och torsdagar styrketräning och ev lite cykel. Lördag vila.

Dagens träning gick bra, HIIT, det var tungt men så mycket värt det! Det känns så bra i kroppen! Just nu skulle jag vilja springa imorn med, men då är det styrketräning. Men att jag känner så är så himla underbart!

LadyG
2007-01-10, 21:40
Välkommen! Kul att kunna vara inspirerande, jag ser att du gjort rejäla framsteg redan tidigare så det här kommer definitivt att gå som en dans (min definition av dans är lite udda... :D). Du verkar ju inte rädd för att slita hårt och kämpa :)

Är det Stockholmsmaran du siktar på? Är det första maran eller har du sprungit tidigare?

Tyvärr är jag inte så bra på klockmodeller men jag vet att det finns gott om kunnigt folk här på kolo som kan komma med bra tips.

Lycka till!!

Anlin
2007-01-11, 16:22
Idag tränade jag styrketräning med en kompis. Fortsatte när hon gick för det kändes så otroligt bra! Kroppen har hittat tillbaka, och jag känner mig som mig själv ibland! Har nästan inte ont i bäckenet längre, mest bara när jag reser på mig efter att ha suttit. Ibland är det lite mer, men jag tror att nu i och med att jag kan träna igen, så kommer det bli bättre. Jag hoppas det i alla fall.

Vi körde styrketräning, och jag körde överkropp. Bensparken är inte klar än, den måste sättas ihop igen efter att vi flyttade på den, och den ska sättas fast i väggen. Det får maken fixa så det inte händer nåt otrevligt.

Jag gjorde mer än vad jag hade tänkt, och kanske tog i lite för hårt, men åååååh vad det känns bra! Det känns som om det kommer gå hyffsat snabbt att komma tillbaka i form, det värsta är vikten. Igår var det för första gången lite jobbigt. Var så sugen på bananer! Men jag tog inte mer än vad jag tillåtit mig själv. Är så stolt! Nån vecka till på få kcal tror jag, sen kan jag höja lite. Vi får se.

Det är stockholmsmaran jag tänker springa, ja. Jag har sprungit den en gång tidigare, 2004. Då blev jag dålig i magen dock... Men det ska jag inte bli den här gången. :-)

machine gun
2007-01-11, 17:38
Woho! Kul med fler löpare och härligt med nån mer som siktar mot Stockholmsmaran! (vi är några stycken här på brädan trots allt) :) Vilken tid siktar du på?

Kollat nåt på Anders Szalkais program? http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=1&Rac_ID=91

Välkommen hit och lycka till!

Jondahl
2007-01-11, 17:53
Lycka till med din mål!

Angående pulsklocka så har jag just gått igenom en period där jag läst det mesta jag kan hitta om dem och vägt olika modeller mot varandra. Till slut bestämde jag mig för en Garmin Forerunner 305, eftersom jag tyckte den verkade ha många roliga funktioner och dessutom verkar fungerar bra. Jag upplevde att där jag läste var garminägarna mer nöjda än polarägarna och suuntoägarna (vilka jag såg som de främsta konkurrentmärkena). Jag tycker också att den sitter skönt på armen.
Vet ju dock inte vilken prisklass du siktar in dig på, min kostade knappt 3000:-iaf.

Har dock inte provat den än, men det kommer med all sannolikhet ske idag =).

Anlin
2007-01-11, 20:50
Woho! Kul med fler löpare och härligt med nån mer som siktar mot Stockholmsmaran! (vi är några stycken här på brädan trots allt) :) Vilken tid siktar du på?

Kollat nåt på Anders Szalkais program? http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=1&Rac_ID=91

Välkommen hit och lycka till!

Hej! Kul att fler läser min journal! Och kul att se att fler satsar på maran, tycker jag med.Tiden jag satsar på är under 5 timmar, sen får vi väl se. Jag har ju precis bara kommit tillbaka efter nästan två års uppehåll, men det känns äntligen bra igen.

Jag har kollat på hans program och försökte följa det förra gången, 2004, men det passade inte riktigt in på min träning. Kommer inte kunna följa det den här gången heller riktigt, men jag hoppas det går bra ändå. Försöker ta de råd som går, angående fartlek med mera. Har du sprungit maran förrut? Eller andra lopp?

Tack för välkomnandet, och lycka till du med! :-)

Anlin
2007-01-11, 20:53
Lycka till med din mål!

Angående pulsklocka så har jag just gått igenom en period där jag läst det mesta jag kan hitta om dem och vägt olika modeller mot varandra. Till slut bestämde jag mig för en Garmin Forerunner 305, eftersom jag tyckte den verkade ha många roliga funktioner och dessutom verkar fungerar bra. Jag upplevde att där jag läste var garminägarna mer nöjda än polarägarna och suuntoägarna (vilka jag såg som de främsta konkurrentmärkena). Jag tycker också att den sitter skönt på armen.
Vet ju dock inte vilken prisklass du siktar in dig på, min kostade knappt 3000:-iaf.

Har dock inte provat den än, men det kommer med all sannolikhet ske idag =).


Hej och tack! :-)

Ska man ha en klocka värd namnet så landar man ju där nånstans, tyvärr. Vet inte riktigt om jag ska satsa på en ny klocka dock. Men tack så jättemycket för tipset. Jag såg en Polar som samtidigt mäter distansen, den tycker jag var intressant. Funkar det med din oxå?

Lycka till!

Jondahl
2007-01-11, 21:18
Hej och tack! :-)

Ska man ha en klocka värd namnet så landar man ju där nånstans, tyvärr. Vet inte riktigt om jag ska satsa på en ny klocka dock. Men tack så jättemycket för tipset. Jag såg en Polar som samtidigt mäter distansen, den tycker jag var intressant. Funkar det med din oxå?

Lycka till!

Ja, du kan mäta distans, hastighet och höjd med gpsen. En fördel att mäta det med gps istället för fotsensor är att du även kan mäta det om du t.ex. cyklar eller åker skidor. Vill du läsa mer om funktionerna kan du ju kolla in Garmins hemsida; http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1280

Anlin
2007-01-13, 23:11
Ja, du kan mäta distans, hastighet och höjd med gpsen. En fördel att mäta det med gps istället för fotsensor är att du även kan mäta det om du t.ex. cyklar eller åker skidor. Vill du läsa mer om funktionerna kan du ju kolla in Garmins hemsida; http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1280

Låter jättebra! Då får man ju veta hur långt man har sprungit vilket ofta är ett litet problem för mig. Skulle få låna grannens klocka men han hittade den inte.... Synd.

Anlin
2007-01-13, 23:16
Igår hade jag en vilodag. Skulle igentligen ha haft det idag, men jag hade lite ont i foten och hade sovit dåligt så jag vände på det. Hade även en ätardag. Tykte nu i efterhand att det funkade bra att ha en "svullardag" som samtidigt är vilodag, så det får vara så från och med nu.

Däremot så var inte det jag åt så bra. Försöker ju deffa nu, och åt för mycket! Grannen kom med två (!) äppelkakor som hon just hade bakat, och jag åt förj*vla mycket! Tål inte heller mjölk och jag tror att det var mjölk i. Min mage blev arg på mig...

Som om det inte var nog, åt lite choklad också, och det vet jag ju innehåller mjölk! Dumt!

Det kändes ändå ok iom deffen, men jag kunde ha valt bättre saker att äta!

Anlin
2007-01-13, 23:25
Dagens träning.

Sprang en runda i skogen. Eller två faktiskt! Skulle ha mitt långpass på söndagar, men det kändes bra att lägga det efter min svullodag faktiskt. Så att jag kommer in i det hela igen. Dessutom kommer jag inte hinna imorn.

Det blev alltså en hel mil idag! För första gången på i alla fall ett och ett halvt år! Det gick inte fort, men jag tog mig runt! 92 minuter totalt, och då gick jag i 6 minuter innan jag påbörjade varv nummer två. Det var bara jag och hunden idag, pluss en massa folk som var ute för att promenera. Är det nån annan som blir lite irriterad på dem? Jag springer ju med hund, och hundar ska gå på förarens vänstra sida, och det är så många som vill mötas till höger, som om man sitter i en bil! Då måste jag ta tag i honom så att de inte snubblar på kopplet, samt att jag redan springer lååååångt åt vänster vilket gör att de nästan hamnar i "diket", men ändå ska de mötas där. Nåväl, de tycker väl att jag är lika puckad, och att jag gör fel.

Imorn ska jag springa en annan sträcka, tror att den är 6 km dessutom. Hoppas att det inte är lika mycket folk där.

I slutet av min runda kändes det fantastiskt! Jag var så trött att jag hade kunnat springa ett varv till och det hade inte blivit nån skillnad. MEN jag hittade tillbaka till mitt steg. Det gick så bra att springa! Kunde till och med hoppa över några vattenpölar! Tills jag blev så blöt ändå att jag sket i att hoppa och plöjde rakt igenom. Det var inte så farligt.

Det lustiga är att jag inte känner av nån träningsvärk längre! Vad hände? Känns hur bra som helst i kroppen!

Anlin
2007-01-13, 23:27
Måste testa min signatur!

Jax
2007-01-14, 09:56
En till konditionsjournal, trevligt!. Kul att se att du tycker träningen går bra, bara att köra på så ska sub 5 inte vara några problem.

Vad hade du för tid förra gången du sprang?

LadyG
2007-01-14, 13:58
Kroppen har inte glömt löpsteget, eller hur det känns att springa långt. Det kommer att komma tillbaka fort, och det är inte säkert att du kommer att få speciellt mycket träningsvärk. Skönt att se att det flyter på bra!

Anlin
2007-01-14, 19:07
En till konditionsjournal, trevligt!. Kul att se att du tycker träningen går bra, bara att köra på så ska sub 5 inte vara några problem.

Vad hade du för tid förra gången du sprang?

Tack för de goa orden! Förra maran jag ställde upp i, och min första, gick inte så bra. Jag var grymt vältränad, men det jag inte hade tränat på var att dricka sportdryck... *gah!* Numer tar jag andras varnande ord på allvar! Jag blev togdålig i magen och hela systemet la av. Slutade efter att ha plågat mig själv runt ca 33 km lite efter slussen, med att jag spydde inför en funktionär! Han sa (och det var inte en fråga) Du tänker bryta va! Då lät det som en bra idé, så det gjorde jag. Jag hade aldrig kommit runt, kroppen vägrade röra sig framåt. Kunde nästan inte ens gå...! Vid varje bajamaja var jag tvungen att sätta mig. Inte kul att höra alla andra löpa förbi.:cryout:

Men nu ska jag ta revansch! Bara att jag har ett mycket sämre utgångsläge den här gången och är inte alls lika tränad. En rund och glad engelsman hjälpte mig runt förra gången. Kan han så kan jag.*flex*

Anlin
2007-01-14, 19:12
Kroppen har inte glömt löpsteget, eller hur det känns att springa långt. Det kommer att komma tillbaka fort, och det är inte säkert att du kommer att få speciellt mycket träningsvärk. Skönt att se att det flyter på bra!

Tack! ;) Ja, det kändes otroligt bra faktiskt, och så snabbt! Jag har ju inte tränat så länge, kunde ju nästan inte ens gå, och det är bara 5 månader sedan, och det är ca två tre veckor sedan som det kändes som om det gick att träna ordentligt. När det går så går det! :thumbup:

Anlin
2007-01-14, 19:38
Dagens träning var katastrof! Sprang ett spår som jag aldrig varit i tidigare, och det var ett ordentligt misstag! Rätt var det var tog vägen slut och det var bara skogsstig. Dessutom bara rötter, bergshällar och stora vattenpölar! Så vältränad är jag inte att jag kan springa på hala rötter och berg! Det blev till att gå.

Funderade på att vända, men täkte att det blir bättre snart. Det blev det inte. Fick gå i 2,5 km!!! På en sträcka som var 6 km totalt...

Men det var inte hela världen iofs. Kände mig ganska tom efter igår. Om jag hade kommit längre i min träning hade det varit mycket värre. Så idag blev det mediumlugnt.

Anlin
2007-01-14, 19:40
Glömde. Gör om mitt tränignschema. Lägger min vilodag på fredagar i stället, och kör 5 km snabbt på lördagar. Då behöver jag inte ha med mig vagnen.

Jax
2007-01-14, 19:48
Trist med sportdrycken. Kroppen blir tydligen väldigt förvånad om det inte är exakt samma föda som brukas intas. Svårt att bestämma själv vad man ska äta och dricka under loppet, men förra gången jag sprang hade jag en polare som gav mig en lite påse efter halva loppet. Det tyckte jag var väldigt bra, något att tänka på kanske.

Inte så mycket att deppa över att träningspasset inte flöt perfekt. Sådana pass kommer alltid och då är det i alla fall skönt att veta att man tog sig runt. Så länge det inte är tempoträning spela det ingen större roll om man går ibland.

LadyG
2007-01-14, 22:28
Bra att du inte bara vände och gick hem, det hade nog varit värst. Du fullföljde dina planer och det är det som räknas, oavsett HUR du genomförde dem :)

machine gun
2007-01-14, 23:00
Hej! Kul att fler läser min journal! Och kul att se att fler satsar på maran, tycker jag med.Tiden jag satsar på är under 5 timmar, sen får vi väl se. Jag har ju precis bara kommit tillbaka efter nästan två års uppehåll, men det känns äntligen bra igen.

Jag har kollat på hans program och försökte följa det förra gången, 2004, men det passade inte riktigt in på min träning. Kommer inte kunna följa det den här gången heller riktigt, men jag hoppas det går bra ändå. Försöker ta de råd som går, angående fartlek med mera. Har du sprungit maran förrut? Eller andra lopp?

Tack för välkomnandet, och lycka till du med! :-)


Jag var faktiskt och lyssnade på Anders Szalkai när han pratade om sina program och om marathonlöpning på Träningsdagarna på Stockholmsmässan. Han sa att programmen bara är förslag och att de självklart inte passar alla, det är inte ens meningen att man ska följa dem rakt av utan tänkt mer som inspiration. Tycker det är bra att kika på hur man ökar veckomängden på ett lämpligt sätt, jag är ganska duktig på att köra på för hårt för fort. Konditionen förbättras ju snabbare än kroppen vänjer sig vid belastningen. Fick tyvärr erfara det när jag drog på mig benhinneinflammation för ett tag sen :( Förutsatt att jag blir bra nog för att kunna träna ordentligt, så är jag glad om jag kan hålla mitt joggingtempo, så nånstans under 5 timmar känns hyffsat rimligt att sikta på för mig med :) Jag har aldrig sprungit marathon tidigare, enda loppet jag sprungit var Spring Cross (terränglopp) förra året, 6 km-klassen. Om du har möjlighet rekommenderar jag verkligen det loppet. Det finns en 12 km-klass med, tänkte ta den i år, samt även Premiärmilen jag med.

machine gun
2007-01-14, 23:05
Glömde skriva: GRATTIS TILL MILEN! Du ska se att det går snabbare än kvickt att komma tillbaka till din tidigare form igen :)

Osciz
2007-01-14, 23:11
Vilket marathon ska du springa iår ?

En vän till mig sprang ett Marathon i honolulu i hawaii och han rekommendera de väldigt starkt ! Och även NYC marathon verkar va nice !

Noodles
2007-01-15, 07:11
Kul med ännu en journal som satsar på lite löpning! Förhoppningsvis blir vi flera från Kolozzeum som gör ett försök på maran i juni.

Angående sportdryck hade jag samma problem under min första mara. Trots att jag tränat med sportdryck på långpassen slog magen bakut. Resultatet blev bl a vätskebrist. På något sätt tog jag mig i mål men det var en pina. Förra året övade jag ännu mer med sportdrycken och såg dessutom till att äta tätare inpå loppet. För min del låg nog problemen i att jag hade för tom mage och sportdrycken reagerade på det. När jag åt mer blev det bättre och jag slapp magproblemen.

Anlin
2007-01-16, 08:39
Trist med sportdrycken. Kroppen blir tydligen väldigt förvånad om det inte är exakt samma föda som brukas intas. Svårt att bestämma själv vad man ska äta och dricka under loppet, men förra gången jag sprang hade jag en polare som gav mig en lite påse efter halva loppet. Det tyckte jag var väldigt bra, något att tänka på kanske.

Inte så mycket att deppa över att träningspasset inte flöt perfekt. Sådana pass kommer alltid och då är det i alla fall skönt att veta att man tog sig runt. Så länge det inte är tempoträning spela det ingen större roll om man går ibland.

Ja, det var lite shockartat att uppleva att kroppen bara la av...

Bra tips om påse från kompisen. Tänkte själv ha magväska med nåt i när jag springer nästa gång och vätskebälte.

Tack för din uppmuntran! :)

Anlin
2007-01-16, 08:44
Bra att du inte bara vände och gick hem, det hade nog varit värst. Du fullföljde dina planer och det är det som räknas, oavsett HUR du genomförde dem :)

Tack! :) Ja, jag tog mig runt eländet! :-) Det känns väldigt bra. Och det går bättre nästa gång.

LadyG
2007-01-16, 10:34
Tack! :) Ja, jag tog mig runt eländet! :-) Det känns väldigt bra. Och det går bättre nästa gång.

Man känner sig alltid lite starkare när man klarat en utmaning tycker jag, i synnerhet sådana man inte riktigt varit förberedd på. Det kommer garanterat att gå bättre nästa gång, nu hittar du ju och vet hur klurigt det är där. :)

Pellefant
2007-01-16, 11:03
Hej,

Började läsa din journal idag, ska bli jätteroligt att följa din viktnedgång och marathonträning.

Grattis till milen. :)

Anlin
2007-01-16, 15:54
Jag var faktiskt och lyssnade på Anders Szalkai när han pratade om sina program och om marathonlöpning på Träningsdagarna på Stockholmsmässan. Han sa att programmen bara är förslag och att de självklart inte passar alla, det är inte ens meningen att man ska följa dem rakt av utan tänkt mer som inspiration. Tycker det är bra att kika på hur man ökar veckomängden på ett lämpligt sätt, jag är ganska duktig på att köra på för hårt för fort. Konditionen förbättras ju snabbare än kroppen vänjer sig vid belastningen. Fick tyvärr erfara det när jag drog på mig benhinneinflammation för ett tag sen :( Förutsatt att jag blir bra nog för att kunna träna ordentligt, så är jag glad om jag kan hålla mitt joggingtempo, så nånstans under 5 timmar känns hyffsat rimligt att sikta på för mig med :) Jag har aldrig sprungit marathon tidigare, enda loppet jag sprungit var Spring Cross (terränglopp) förra året, 6 km-klassen. Om du har möjlighet rekommenderar jag verkligen det loppet. Det finns en 12 km-klass med, tänkte ta den i år, samt även Premiärmilen jag med.

Jag har, peppar peppar, klarat mig från skador. Tillfällgi värk kan jag ha fått, men då har det hjälpt med nån dags vila. Jag har haft tur. (Jag menar tidigare, inte nu).

Då gör jag rätt då när det gäller hans program! :-) Angående lopp, det är så många jag vill ställa upp i! Vi får se vad kroppen säger och plånboken.

Vi "ses" 1 april!

Anlin
2007-01-16, 15:54
Glömde skriva: GRATTIS TILL MILEN! Du ska se att det går snabbare än kvickt att komma tillbaka till din tidigare form igen :)

Tack! Jag hoppas du har rätt! :)

Anlin
2007-01-16, 15:56
Vilket marathon ska du springa iår ?

En vän till mig sprang ett Marathon i honolulu i hawaii och han rekommendera de väldigt starkt ! Och även NYC marathon verkar va nice !

Oj! Jag håller mig på hemmaplan, så Stockholm Marathon blir det bara ("bara"). Det skulle vara kul att resa, men det får bli en senare fråga. Själv då?

Anlin
2007-01-16, 15:58
Kul med ännu en journal som satsar på lite löpning! Förhoppningsvis blir vi flera från Kolozzeum som gör ett försök på maran i juni.

Angående sportdryck hade jag samma problem under min första mara. Trots att jag tränat med sportdryck på långpassen slog magen bakut. Resultatet blev bl a vätskebrist. På något sätt tog jag mig i mål men det var en pina. Förra året övade jag ännu mer med sportdrycken och såg dessutom till att äta tätare inpå loppet. För min del låg nog problemen i att jag hade för tom mage och sportdrycken reagerade på det. När jag åt mer blev det bättre och jag slapp magproblemen.

Det är tydligen vanligt... Tråkigt när det blir så. Och det där med tom mage kan nog stämma på mig med. Har du sprungit många maror? Jag kommer låta blir sportdrycken helt istället! :-)

Anlin
2007-01-16, 16:02
Man känner sig alltid lite starkare när man klarat en utmaning tycker jag, i synnerhet sådana man inte riktigt varit förberedd på. Det kommer garanterat att gå bättre nästa gång, nu hittar du ju och vet hur klurigt det är där. :)

:) Ja, det är de dåliga passen som ger mest på nåt sätt. Och då menar jag de som är jobbiga mentalt. Jag gick och svor för mig själv där i skogen. Det var en tjej som vek av efter mig på den andra slingan, och när jag gick där i sörjan tänkte jag att hon nog tyckte jag var en idiot som sprang åt det hållet... *S* Vem vet vad hon tänkte, men jag tänkte så om mig själv just då... Ha ha

Jag tar inte samma slinga igen, även om det är soligt och varm. Föööör mycket rötter.... ;)

Anlin
2007-01-16, 16:04
Hej,

Började läsa din journal idag, ska bli jätteroligt att följa din viktnedgång och marathonträning.

Grattis till milen. :)

Tack! Kul att du är med! ;-) Ser att du har gått ner mycket själv. Bra jobbat!

Osciz
2007-01-16, 16:23
Oj! Jag håller mig på hemmaplan, så Stockholm Marathon blir det bara ("bara"). Det skulle vara kul att resa, men det får bli en senare fråga. Själv då?

Jag sysslar mest med styrketränning och innebandy. Men ibland på somrarna kan jag dra up till ett jogging-spår och löp träna lite men de händer inte så ofta. Men jag funderar på att börja träna lite smått snart, och kanske delta i ett marathon nästa år i usa:cool:

Anlin
2007-01-16, 16:33
Jag sysslar mest med styrketränning och innebandy. Men ibland på somrarna kan jag dra up till ett jogging-spår och löp träna lite men de händer inte så ofta. Men jag funderar på att börja träna lite smått snart, och kanske delta i ett marathon nästa år i usa:cool:

Det låter jättebra! Kul att åka bort sådär för att tävla! Om man gillar att springa så finns det inget bättre än att springa i skogen en fin sommardag. Nästan poetiskt! *S*

Var i USA tänkte du tävla i så fall?

Osciz
2007-01-16, 16:34
Det låter jättebra! Kul att åka bort sådär för att tävla! Om man gillar att springa så finns det inget bättre än att springa i skogen en fin sommardag. Nästan poetiskt! *S*

Var i USA tänkte du tävla i så fall?

NYC, Chicago eller LA.

Anlin
2007-01-16, 16:39
Dagens träning:

Åt lunch hemma hos en kompis, och jösses vad jag bara ville gäsa när jag kom hem... Men jag tog mig ut, skulle bara springa långsamt 5 km idag, så jag drog på mig kläderna och stack iväg, och innan jag visste ordet av så gjorde kroppen som jag ville igen, inte tvärt om! :-)

Jag lyckades hålla ett ganska jämt tempo, men det är stor skillnad att springa med vagnen! Lilltjejen väger nästan 8 kg nu, och vagnen väger ca 6 kg tror jag. Dessutom var det motvind en bit... Det kändes i triceps må jag säga, som jag tränade igår. Skrev jag gårdagens träning? (det första man blir glömsk på är minnet...!!!)

Jag tog mig runt på 40 minuter, helt ok. Fick lite ont i magen, väntade nog inte tillräkligt länge, men om jag hade väntat längre hade jag inte kommit ut alls!

Summering: Jag lyckades hålla ett bra jämt tempo, utom borta vid brandstationen, och vid rondellen. Fick upp steget lite i slutet, vilket nog räddade tiden. Sprang på 40 min sist med vagnen oxå. Känner mig nöjd men "för trött" just nu. Borde inte vara så trött, men jag har sovit lite dåligt, vi skyller på det.

Det här går ju bra! :-)

Anlin
2007-01-16, 16:41
NYC, Chicago eller LA.

När måste du bestämma dig? När är sista anmälningsdagen?

Osciz
2007-01-16, 16:44
Om jag nu ska springa nästa år får jag väl anmäla mig runt julen 07 om jag ska springa hösten 08 kan jag tänka mig , har inte kollat up exakta datum. Men först och främst måste jag få up min kondition, så de kan hända jag väntar ett år extra för att vara i bra form till loppet !

Anlin
2007-01-16, 16:44
Jag skrev inte upp mitt träningspass igår!

Tränade styrketräning i ca 2 timmar, men ganska lugnt. Ska knåpa ihop ett program, nu gör jag typ "allt" bara för att jag kan! I'm going nuts in the gym! Men med dagens resultat kommer jag inte träna triceps på måndagar eftersom det var tungt att "dra" vagnen då. Bättre att ta det på torsdagar. Har vilodag på fredagar...

Anlin
2007-01-16, 16:46
Om jag nu ska springa nästa år får jag väl anmäla mig runt julen 07 om jag ska springa hösten 08 kan jag tänka mig , har inte kollat up exakta datum. Men först och främst måste jag få up min kondition, så de kan hända jag väntar ett år extra för att vara i bra form till loppet !

Det låter bra, du har en plan och du har tålamod att vänta. Nåt som jag saknar... :-) Jag vill kunna springa _nu_!!! Men jag tror att du kan komma i form ganska snabbt, om jag kan så kan du! Du spelar ju innebandy, det får man kondis av, fast kanske inte uthållighet. Det är det du får träna på!

Osciz
2007-01-16, 16:52
Det låter bra, du har en plan och du har tålamod att vänta. Nåt som jag saknar... :-) Jag vill kunna springa _nu_!!! Men jag tror att du kan komma i form ganska snabbt, om jag kan så kan du! Du spelar ju innebandy, det får man kondis av, fast kanske inte uthållighet. Det är det du får träna på!

Jo, de lär inte vara några problem. Innan när jag tränade löp träning med farsan min så fick jag en riktigt bra kondition men tränade mycket intervall och spurt träning ochså, vilket resulterade i att jag sprang 60meter på runt 8sekunder men då hade jag ännu lättare kropp än vad jag har nu. Jag kanske vägde 58-60kg och va runt 14-15år.

Jax
2007-01-16, 16:58
Är det inte svårt att springa med vagn? Har sett några göra det och det ser lite bökigt ut. Inte så mycket att välja på kanske, men hur enkelt är det att springa normalt även med vagn?

Noodles
2007-01-16, 17:51
Det är tydligen vanligt... Tråkigt när det blir så. Och det där med tom mage kan nog stämma på mig med. Har du sprungit många maror? Jag kommer låta blir sportdrycken helt istället! :-)

Jag har sprungit Stockholm marathon 2005 och 2006.

Försök att vänja dig vid sportdrycken. Den är trots allt bra för att minska risken för kramp. Första året gjorde jag som sagt misstaget att inte äta speciellt nära inpå loppet. Jag hade läst det rådet någonstans. Egentligen gick det emot mitt sunda förnuft eftersom jag vet hur min mage brukar reagera. Andra året såg jag till att äta precis innan start och då hade jag knappt några magproblem (förutom mot slutet då hela kroppen sa ifrån).

Jondahl
2007-01-16, 21:11
Svarar på det inlägget du skrev i min journal här:

Tycker det verkar vara en imponerande träningssatsning du gör, och du har all anledning att känna dig stolt och glad! Kommer fortsätta följa din journal och se hur det går för dig :thumbup:

Anlin
2007-01-17, 23:08
Är det inte svårt att springa med vagn? Har sett några göra det och det ser lite bökigt ut. Inte så mycket att välja på kanske, men hur enkelt är det att springa normalt även med vagn?

Det är lite bökigt att springa med vagn, och tungt. Men just nu har jag inget val. Gubben tar lillan på helgerna, men jag vill springa på dagtid, så då blir det så här. Dessutom vill jag inte vara beroende av nån annan när det gäller min träning....

Det blir inte riktigt ett normalt steg heller, eftersom man inte kan pendla med båda armarna sammtidigt. Men det gör ju att det känns lättare när jag springer utan vagnen. :-) Av fyra pass per vecka så blir två utan vagnen.

Anlin
2007-01-17, 23:10
Jo, de lär inte vara några problem. Innan när jag tränade löp träning med farsan min så fick jag en riktigt bra kondition men tränade mycket intervall och spurt träning ochså, vilket resulterade i att jag sprang 60meter på runt 8sekunder men då hade jag ännu lättare kropp än vad jag har nu. Jag kanske vägde 58-60kg och va runt 14-15år.

Då har du ju väldigt bra grund! Det är bara att köra på. :cool:

Anlin
2007-01-17, 23:13
Jag har sprungit Stockholm marathon 2005 och 2006.

Försök att vänja dig vid sportdrycken. Den är trots allt bra för att minska risken för kramp. Första året gjorde jag som sagt misstaget att inte äta speciellt nära inpå loppet. Jag hade läst det rådet någonstans. Egentligen gick det emot mitt sunda förnuft eftersom jag vet hur min mage brukar reagera. Andra året såg jag till att äta precis innan start och då hade jag knappt några magproblem (förutom mot slutet då hela kroppen sa ifrån).

Ok. Är det inte saltet i sportdrycken som hjälper mot kramp och sånt? Jag tänkte ha med mig antingen salt i magväskan, eller i mina flaskor med vatten. Tror att det kan vara bra. Eller? Och brödbitar som det bara är att stoppa i sig då och då. Sportdrycken lockar inte liksom... *spy*

Anlin
2007-01-17, 23:16
Svarar på det inlägget du skrev i min journal här:

Tycker det verkar vara en imponerande träningssatsning du gör, och du har all anledning att känna dig stolt och glad! Kommer fortsätta följa din journal och se hur det går för dig :thumbup:

Tack så mycket! Ja, det kanske det är... Och mer ska det bli! *flex*

Anlin
2007-01-17, 23:22
Dagens träning, innan dagen tar slut! :)

Sprang min vanliga (ca) 5 km-slinga. Sprang i intervaller, och till en början kändes det lite lättare än sist jag gjorde det, men sen gjorde det inte det...! Springer fortfarande väldigt långsamt, så mina snabba intervaller blir typ vanlig takt... Och jag orkade inte hålla takten så länge, typ 3 minuter eller så... Sen gick jag en liten bit, och sen intervaller igen utan att gå så mycket. På slutet gick det lättare och jag fick till och med upp farten lite. Vad beror det på? Att det går bättre på slutet? För att jag vet att jag snart är klar, eller???

Ska dela in rundan i 4 intervaller till nästa gång. Och springa en viss sträcka istället för tid.

Längtar till lördag då jag ska springa i skogen igen! Hoppas det går med tanke på vädret bara.

Rundan tog 37 minuter idag, med vagnen. Samt att jag kände mig återhämtad rätt snabbt. Så jag är nöjd.

LadyG
2007-01-17, 23:39
Mig veterligen tar det en stund innan kroppen hittar sitt arbetstempo, när jag cyklar tar det nästan en halvtimme innan kroppen vant sig vid vad 17 jag håller på med. Men sen sjunker pulsen trots att arbetstempot är det samma, det känns lättare att hålla farten eller t o m öka och den känslan håller i sig i två timmar (sen gör det för ont rumpan).

Jag gissar att det har med endorfiner att göra, men efetrsom jag inget kan bevisa är det bara en gissning :)

Kul att det går bra hur som helst och att återhämtningsförmågan är påväg tillbaka, den är så otroligt viktig tycker jag.

Taisho
2007-01-17, 23:46
Imponerande satsning!

Kan tipsa om Jeff Galloway, amerikansk fd elitlöpare, som varit fantastiskt framgångsrik som coach av "vanligt folk", dvs sådana som inte har tid/ork/möjlighet att ligga på träningsdoser på 20 mil i veckan. Principen är att man ligger på en betydligt mer sansad sammanlagd sträcka per vecka men har ett rejält långt pass i veckan där man varvar löpningen med gång. Helt enkelt för att vänja kroppen att vara igång så länge som behövs för ett marathonlopp.

http://www.jeffgalloway.com/training/marathon.html

Lycka till!

Larsen
2007-01-18, 00:08
Kör hårt! :thumbup:

Noodles
2007-01-18, 07:06
Ok. Är det inte saltet i sportdrycken som hjälper mot kramp och sånt? Jag tänkte ha med mig antingen salt i magväskan, eller i mina flaskor med vatten. Tror att det kan vara bra. Eller? Och brödbitar som det bara är att stoppa i sig då och då. Sportdrycken lockar inte liksom... *spy*

Ja. Det är väl huvudsakligen saltet som hjälper mot kramp. Finns säkert någon som kan svara bättre på den frågan. Det finns en del recept på hemgjord sportdryck. Brödbitar är säkert en bra idé för att få lite fast föda i magen. Jag skrev lite om risker med vätskebälte och orolig mage i Jax träningsjournal.

Något som passade mig bra var energigel. Det gav en jäkla energikick och fyllde ut magen bättre än bara vätska. Det kan jag rekommendera. Se bara till att testa den sort du ska använda redan innan loppet. En del geler innehåller saker som magen kan reagera på.

machine gun
2007-01-18, 11:32
Tänkte också tipsa om gel, det verkar vara många som klarar det bättre än sportdryck. Viktigt att skölja ner den med vatten bara, men det finns ju vid alla vätskekontroller.

Man ska akta sig för geler och drycker som innehåller fruktos om man har känslig mage, eftersom det kan sätta lite extra fart på systemen...*rolleyes*

Anlin
2007-01-20, 22:35
Träning 17/1:

Styrketräning. Nu har jag gjort ett program. Tog typ baksidan av kroppen så att jag ska orka med vagen på tisdag. Det kändes lätt när jag tränade, men sen fick jag ändå världens träningsvärk! Good...! :-)

18/1 vilodag

Anlin
2007-01-20, 22:38
Mig veterligen tar det en stund innan kroppen hittar sitt arbetstempo, när jag cyklar tar det nästan en halvtimme innan kroppen vant sig vid vad 17 jag håller på med. Men sen sjunker pulsen trots att arbetstempot är det samma, det känns lättare att hålla farten eller t o m öka och den känslan håller i sig i två timmar (sen gör det för ont rumpan).

Jag gissar att det har med endorfiner att göra, men efetrsom jag inget kan bevisa är det bara en gissning :)

Kul att det går bra hur som helst och att återhämtningsförmågan är påväg tillbaka, den är så otroligt viktig tycker jag.

Det är nog helt riktigt. Det verkar stämma på mig oxå. Och tack. Det känns bara bättre och bättre, men nu börjar jag bli otålig! Vill vara i form NU! :-)

Anlin
2007-01-20, 22:46
Ja. Det är väl huvudsakligen saltet som hjälper mot kramp. Finns säkert någon som kan svara bättre på den frågan. Det finns en del recept på hemgjord sportdryck. Brödbitar är säkert en bra idé för att få lite fast föda i magen. Jag skrev lite om risker med vätskebälte och orolig mage i Jax träningsjournal.

Något som passade mig bra var energigel. Det gav en jäkla energikick och fyllde ut magen bättre än bara vätska. Det kan jag rekommendera. Se bara till att testa den sort du ska använda redan innan loppet. En del geler innehåller saker som magen kan reagera på.

Ska gå in och kolla där. Innehåller inte energigel mjölk i nån form? För jag kan inte äta det i så fall...

Anlin
2007-01-20, 22:56
Tänkte också tipsa om gel, det verkar vara många som klarar det bättre än sportdryck. Viktigt att skölja ner den med vatten bara, men det finns ju vid alla vätskekontroller.

Man ska akta sig för geler och drycker som innehåller fruktos om man har känslig mage, eftersom det kan sätta lite extra fart på systemen...*rolleyes*

Aha... Kan det vara fruktos som jag är känslig mot kanske? Ska nog testa det vid nåt bra tillfälle. Deffar ju just nu så då vill jag inte det.... Hur går din träning?

Anlin
2007-01-20, 23:34
Dagens tränig:

Sprang 5 km i skogen med hunden. Det kändes ganska bra, men jag var medveten om att jag inte höll tempot. Kämpade för att hålla farten, men fick sakta in ibland. Måste träna knäna mer, knäböj. Lägger in det på måndagsshemat från och med nu. Tiden blev 38 minuter. Ganska ok..

Återigen fick jag luft under vingarna när jag sprungit ett tag och kunde ta ut steget ordentligt! Härligt! Men kort. Eftersom jag kämpat med att hålla farten så var jag trött och fick sakta ner innan jag ville, men det känns som om det är nåbart snart!

Var trött på slutet! Det kändes som om jag skulle spy. Bra, det betyder att jag återigen klarar av att pressa mig lite. En lite konstig sak bara, nu var maxpulsen 193 bpm.... Betyder inte det att maxpulsen står i relation till hur tränad man är? Finns det nån studie på det, med samma individer som otränade och tränade?

Igår vägde och mätte jag mig. 72 kg vilket betyder en minsking sedan min senaste officiella mätning med ett kg. Jag mäter mig på sju ställen på kroppen och totalt hade jag minskat med 8 cm! Sist jag mätte mig hade jag oxå minskat med 8 cm vilket betyder minus 16 cm på de två gångerna! Och jag har gått ner 9 kg sedan 11/8-06 då min dotter var exakt en vecka gammal.

Mätte även min vilopuls som nu visade sig med pulsklockans hjälp vara 45 bpm. Räknas pulsen om man sänker den medvetet? OCh pulsklockan mäter ju inte en hel minut, räknas det då? Jag brukade räkna pulsen i en hel minut faktskt...

Nu känner jag mig otålig, både vad gäller vikten och mitt träningsmål.Vill gå ner i vikt fortare och springa fortare och längre... Funderar på att lägga in en mil två gånger i veckan. Får se efter imorn.


Edit: Glömde skriva in tiden idag.

machine gun
2007-01-21, 11:13
Aha... Kan det vara fruktos som jag är känslig mot kanske? Ska nog testa det vid nåt bra tillfälle. Deffar ju just nu så då vill jag inte det.... Hur går din träning?

Jag vet inte vad det var för sportdryck det året du sprang, så jag kan inte kolla upp nu vad den innehöll. Jag vet iaf att Vitargo och andra varianter av kolhydrater som kommer i glukospolymerer, som maltodextrin ska vara betydligt snällare mot magen än både fruktos och vanlig glukos (druvsocker). Vitargo finns både som pulver, färdig dryck och gel tror jag. Tyvärr ganska dyrt, men det kan det ju vara värt om det gör att man slipper problem. Gel innehåller som regel inga mjölkprodukter.

Min träning går fint, har inte kommit igång med löpningen än efter uppehållet på 3 veckor, men det ser ut att bli snölöpning denna vecka och det är ju det bästa som finns :) Ska köpa nya skidor också, så jag hoppas snön ligger kvar.

machine gun
2007-01-21, 11:17
Grattis till viktminskningen! Det går ju onekligen åt rätt håll där :thumbup:

Angående maxpuls så krävs det att man är ganska tränad (eller har ett sjuhelvetes starkt psyke) för att ens orka pressa upp sig i maxpuls. Om det kändes som att du skulle spy så var du nog ganska nära din maxpuls där. Vilopuls ska ju vara det lägsta man kommer ner i i vaket tillstånd (tror den sjunker ytterligare lite när man sover) och 45 låter ju rimligt. Fast jag har också funderat på det där med att mäta vilopuls med pulsklocka, för den reggar ju var 5:e sekund eller nåt sånt och om man bara har det värdet i 5 sekunder så känns det ju inte riktigt rätt. Hmm..

LadyG
2007-01-21, 16:48
Jag kollar med pulsmätaren hellre än räkna, det känns exaktare.

Grattis till viktminskningen, det går bra med träningen ser jag :) Lite kräks har ingen dött av, det är bara att fortsätta springa när du är klar.

Anlin
2007-01-22, 16:51
Jag vet inte vad det var för sportdryck det året du sprang, så jag kan inte kolla upp nu vad den innehöll. Jag vet iaf att Vitargo och andra varianter av kolhydrater som kommer i glukospolymerer, som maltodextrin ska vara betydligt snällare mot magen än både fruktos och vanlig glukos (druvsocker). Vitargo finns både som pulver, färdig dryck och gel tror jag. Tyvärr ganska dyrt, men det kan det ju vara värt om det gör att man slipper problem. Gel innehåller som regel inga mjölkprodukter.

Min träning går fint, har inte kommit igång med löpningen än efter uppehållet på 3 veckor, men det ser ut att bli snölöpning denna vecka och det är ju det bästa som finns :) Ska köpa nya skidor också, så jag hoppas snön ligger kvar.

Den där gelen tycker jag låter spännande. Den ska jag absolut testa.

Bra att träningen flyter på. När plannerar du att komma igång med löpningn igen? För mig rullar det på bra oxå. :-)

Anlin
2007-01-22, 16:53
Grattis till viktminskningen! Det går ju onekligen åt rätt håll där :thumbup:

Angående maxpuls så krävs det att man är ganska tränad (eller har ett sjuhelvetes starkt psyke) för att ens orka pressa upp sig i maxpuls. Om det kändes som att du skulle spy så var du nog ganska nära din maxpuls där. Vilopuls ska ju vara det lägsta man kommer ner i i vaket tillstånd (tror den sjunker ytterligare lite när man sover) och 45 låter ju rimligt. Fast jag har också funderat på det där med att mäta vilopuls med pulsklocka, för den reggar ju var 5:e sekund eller nåt sånt och om man bara har det värdet i 5 sekunder så känns det ju inte riktigt rätt. Hmm..

Tack! :-)

Ja, det är så jag menar. Hjärtat slår ju inte i absolut takt hela tiden... Jag ska nog i alla fall återgå till att räkan i en hel minut igen, när jag kommer ihåg.

Anlin
2007-01-22, 16:54
Jag kollar med pulsmätaren hellre än räkna, det känns exaktare.

Grattis till viktminskningen, det går bra med träningen ser jag :) Lite kräks har ingen dött av, det är bara att fortsätta springa när du är klar.

Det är en bra filosofi! Den skriver jag under på! :-)

Anlin
2007-01-22, 16:59
Träning söndag 21/1

Utgick ifrån att det inte gick att springa i skogen så jag tog min "vardagsrunda" istället. Första varvet gick på 34 minuter! Sist tog det 38! Hela 4 minuter snabbare, och det i snö, delvis oplogat dessutm!

Gick i minuter och sen tog jag varv nummer två, det gick på 38 minuter...! Det böjar gå bra nu! Allt som allt 77 minuter på en mil. Sen var jag trött hela kvällen.. :)

machine gun
2007-01-22, 17:11
Den där gelen tycker jag låter spännande. Den ska jag absolut testa.

Bra att träningen flyter på. När plannerar du att komma igång med löpningn igen? För mig rullar det på bra oxå. :-)

Testa i samband med långpass, helst vid flera tillfällen i god tid innan loppet så får du nog en bra hint om hur magen tolererar den i samband med långvarig aktivitet.

Jag tänkte ta en testrunda i snön imorgon :)

Anlin
2007-01-22, 22:39
Testa i samband med långpass, helst vid flera tillfällen i god tid innan loppet så får du nog en bra hint om hur magen tolererar den i samband med långvarig aktivitet.

Jag tänkte ta en testrunda i snön imorgon :)

Bra råd! Men det tar nog ett tag innan jag testar, typ mot våren eller nåt.

Kul att du kommer ut äntigen! En liten fråga, vad brukar du ha på fötterna när det är snö och framför allt halt? Jag kör med mina vanliga löpskor, men igår när jag var på väg hem höll jag på att stå på örat tre gånger på min egen gata...! Det gick bra att springa, men inte att gå... Nåt tips?

En annan fråga, vilken sida brukar du mötas på? Jag försöker mötas till vänster (vi har ju högertrafik = gå till vänster) men folk envisas med att vilja mötas på höger sida. När jag inte har hunden så är det ju enkelt att ändra sida, men när han är med så försöker jag ändå att mötas på vänster. Han går ju till vänster om mig, och ska inte behöva möta nån...

Anlin
2007-01-22, 22:42
Idag var det styrketräning. Orkar inte skriva alla övningar, men det är betoning på överkroppen hela tiden, och idag var det framsidan till största delen som gällde. Jag är fortfarande för svag för att orka ta i, men det kommer snart.

Skottade snö igår, och hade träningsvärk i ryggen idag, och nu på kvällen efter träning så är det litemer, men det är bra. Längtar bara tills jag kan träna lite hårdare utan att få så mycket träningsvärk.

Märkte att jag blev mycket hungrigare efter styrketräning än löpning... Borde det inte vara tvärt om?

LadyG
2007-01-22, 23:47
Njae, jag upplever att jag är mycket hungrigare efter styrketräning än cykel eller joggning så det beror nog på typen av ansträngning. King Grub skulle säkert svara exaktare och precisare än jag i det fallet :)

Noodles
2007-01-23, 07:18
Märkte att jag blev mycket hungrigare efter styrketräning än löpning... Borde det inte vara tvärt om?

Direkt efter styrketräning är jag hungrigare jämfört med löpning. Däremot brukar jag bli rejält hungrig någon halvtimme efter ett löppass.

Förreten instämmer jag i tipset att pröva geler och sportdryck på långpassen innnan loppet. Det räcker antagligen med att testa några gånger så det är ingen brådska.

izza
2007-01-23, 07:38
Hej välkommen hit! Du verkar kämpa på bra ! :)

Jag har heller aldrig förstått det där att många går på höger sida. Jag tycker också det är skönare till vänster eftersom det är så man går på vanliga vägen. Men är det inte nån regel/lag att det är höger sida på gångbana? Jag har ingen aning egentligen, men verkar så iaf ;)

machine gun
2007-01-23, 17:56
Kul att du kommer ut äntigen! En liten fråga, vad brukar du ha på fötterna när det är snö och framför allt halt? Jag kör med mina vanliga löpskor, men igår när jag var på väg hem höll jag på att stå på örat tre gånger på min egen gata...! Det gick bra att springa, men inte att gå... Nåt tips?

En annan fråga, vilken sida brukar du mötas på? Jag försöker mötas till vänster (vi har ju högertrafik = gå till vänster) men folk envisas med att vilja mötas på höger sida. När jag inte har hunden så är det ju enkelt att ändra sida, men när han är med så försöker jag ändå att mötas på vänster. Han går ju till vänster om mig, och ska inte behöva möta nån...

Jag kör med mina vanliga skor, men springer försiktigt och främst där det är sandat. Är det blankis låter jag nog bli att springa utomhus och tar mig ner till löpbandet på gymmet istället. Tycker inte att det känns värt det att köpa ett par dubbade skor när det ändå oftast bara är is och snö några veckor i taget plus att de har sämre dämpning och jag har känsliga ben.. Men det finns ju såna dobbar man kan köpa som sitter på nån slags gummiband man drar över skorna, det lär ju vara bättre än inget iaf.

Man ska ju gå till vänster, men folk brukar visst vilja mötas på olika sidor varje gång konstigt nog, haha. Fast det är inte så hysteriskt mkt folk som går/springer där jag springer så det är inget direkt problem. Har man hund med sig är det ju mer väsentligt eftersom det är svårare att få hunden att gira åt sidan lite snabbt :)

Anlin
2007-01-24, 16:00
Sprang 5 km igår med vagnen och hunden. Det var mycket tyngre än jag hade trott! Gjorde intervallträning, men inte med vagnen igen! Det var såååå tungt! Kom nästan inte framåt kändes det som. Hela rundan tog 46 (!!!) minuter! Om vagnen lägger på 3 minuter så lägger snön på 9 minuter med vagn. Var så trött sen att jag nästan somnade i soffan när lillan sov. Hela dan gick bara förbi.

Därför tog jag en vilodag idag. Har sovit dåligt eftrsom lillan vaknat lite och mannen snarkat... Gick bara en promenad och det var oxå jobbigt. Min son har varit sjuk i några dagar, har jag blivit smittad?

Längtar tills jag kan gå och lägga mig, men ska över till grannen på fika och Tupperwhareparty! :-)

Anlin
2007-01-24, 16:01
Njae, jag upplever att jag är mycket hungrigare efter styrketräning än cykel eller joggning så det beror nog på typen av ansträngning. King Grub skulle säkert svara exaktare och precisare än jag i det fallet :)

Ja, det kan ju bero på hur måga muskler man använder eller nåt... Ja, han verkar kunna en massa! :-)

Anlin
2007-01-24, 16:04
Direkt efter styrketräning är jag hungrigare jämfört med löpning. Däremot brukar jag bli rejält hungrig någon halvtimme efter ett löppass.

Förreten instämmer jag i tipset att pröva geler och sportdryck på långpassen innnan loppet. Det räcker antagligen med att testa några gånger så det är ingen brådska.

Ja, så kanske det är, det blir nån fördröjning liksom. Just nu känner jag mig jättehungrig, men det beror nog på att jag "deffar" eller vad man kallar det. Jag ska i alla fall äta en "Farsta Strands-macka" på fredag, och jag märker att jag fantiserar om den redan nu! :-)

Den mackan är gjord av pizzabröd och sallad med dressing. Jag rekomenderar den nåt enormt till alla som kan ta sig till Farsta Strand (söder om sthlm city). Pizzerian ligger precis vid T-banan. *drool*

Anlin
2007-01-24, 16:06
Hej välkommen hit! Du verkar kämpa på bra ! :)

Jag har heller aldrig förstått det där att många går på höger sida. Jag tycker också det är skönare till vänster eftersom det är så man går på vanliga vägen. Men är det inte nån regel/lag att det är höger sida på gångbana? Jag har ingen aning egentligen, men verkar så iaf ;)

Hej och tack!

Antagligen är det väl nåt sånt... Men den ansträngning som vissa gör för att mötas på höger... Trots hund och vagn, ja... Ingen kommentar om det tror jag... :) Vissa går nästan ner i diket (om det finns nåt) bara för att mötas till höger... *gah!*

Anlin
2007-01-24, 16:18
Jag kör med mina vanliga skor, men springer försiktigt och främst där det är sandat. Är det blankis låter jag nog bli att springa utomhus och tar mig ner till löpbandet på gymmet istället. Tycker inte att det känns värt det att köpa ett par dubbade skor när det ändå oftast bara är is och snö några veckor i taget plus att de har sämre dämpning och jag har känsliga ben.. Men det finns ju såna dobbar man kan köpa som sitter på nån slags gummiband man drar över skorna, det lär ju vara bättre än inget iaf.

Man ska ju gå till vänster, men folk brukar visst vilja mötas på olika sidor varje gång konstigt nog, haha. Fast det är inte så hysteriskt mkt folk som går/springer där jag springer så det är inget direkt problem. Har man hund med sig är det ju mer väsentligt eftersom det är svårare att få hunden att gira åt sidan lite snabbt :)

Jag har hört från en kompis som testat de där gummibands-sakerna att man bara halkar omkring i dem istället. De sitter inte så hårt eller nåt... Och du har nog rätt i att ine köpa dobbade skor, det är ganska kort säsong ändå...

Där jag springer varierar det med hur mycket folk det är, men det är själva grejen att jag springer så lågt åt vänster som det går, och på min vänstra sida har jag en stor hund (han ´är något större än en chäfer) men ändå ska folk tränga sig förbi hunden. Oftast flyttar de på sig, men ibland får jag (vi) göra det...

LadyG
2007-01-24, 16:54
Sprang 5 km igår med vagnen och hunden. Det var mycket tyngre än jag hade trott! Gjorde intervallträning, men inte med vagnen igen! Det var såååå tungt! Kom nästan inte framåt kändes det som. Hela rundan tog 46 (!!!) minuter! Om vagnen lägger på 3 minuter så lägger snön på 9 minuter med vagn. Var så trött sen att jag nästan somnade i soffan när lillan sov. Hela dan gick bara förbi.

Därför tog jag en vilodag idag. Har sovit dåligt eftrsom lillan vaknat lite och mannen snarkat... Gick bara en promenad och det var oxå jobbigt. Min son har varit sjuk i några dagar, har jag blivit smittad?

Längtar tills jag kan gå och lägga mig, men ska över till grannen på fika och Tupperwhareparty! :-)

Om du har koll på vilopulsen kan du kolla om det är infektion på gång genom att kolla vilopulsen, den brukar öka när man är på gång att bli sjuk. Sen är det ganska skönt med en vilodag lite då och då, och absolut nödvändigt om man vill må bra.

På fredag är det min vilodag :)

Anlin
2007-01-25, 11:11
Om du har koll på vilopulsen kan du kolla om det är infektion på gång genom att kolla vilopulsen, den brukar öka när man är på gång att bli sjuk. Sen är det ganska skönt med en vilodag lite då och då, och absolut nödvändigt om man vill må bra.

På fredag är det min vilodag :)

Jag har inte riktigt koll på denän... Men idag mår jag dåligt... Alla i familjen är mer eller mindre dåliga. Har själv ont i halsen och huvet, och är trött. *gah!*
Tränade inte igår, och tar det nog lugnt hela helgen... Jag som precis kommit igång!

machine gun
2007-01-25, 11:41
Jag har också blivit förkyld, förbannat irriterande och trist! Krya på dig!

Noodles
2007-01-25, 14:05
Tråkigt att bli sjuk när träningen känns bra. Det är bara att njuta av vilan så gott det går och komma tillbaka med extra mycket motivation.

LadyG
2007-01-30, 13:08
Hoppas du frisknat till snart!

Anlin
2007-12-07, 23:24
Nu efter mycket om och men är jag äntligen tillbaka. Började träna igår efter marathonträning för 5 timmar. Jag hoppas att jag klarar det den här gången. Fick ett bakslag och kunde inte träna, men nu är jag bra i bäckenet hoppas jag.

Det kändes bra igår, men jag blev ganska trött. Sprang 5 km inkl 1 km gång, allt enligt schemat. Jag är nöjd.

LadyG
2007-12-08, 13:25
Ta det lugnt nu i början , om du inte kört på ett tag. Vi vill inte att du ska skada dig det första du gör :)

Anlin
2008-03-24, 22:23
Jag ska starta en ny journal, så det här är sista inlägget. Kom inte med till marathon i år, så jag ska satsa på halvmaran istället. Maran får vänta tills 2009, och då ska jag ställa upp!

Anlin
2008-03-24, 22:45
Nu är den startad på annan plats, och det här blir mitt sista inlägg.

Ses i nästa journal!