handdator

Visa fullständig version : Stelbenta marklyft


malleman
2007-01-10, 19:21
Hur utför man stelbenta marklyft så den tar på hamstings riktigt mycket. Försökt mig på den, men kan inte direkt säga att det känns som en övning för baksida lår... Tips?

coxie
2007-01-10, 19:29
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Gå djupt med raka knän så tar den bra. Du kanske har korta hamstrings som gör övningen svår att utföra?

Sheogorath
2007-01-10, 19:41
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html

Gå djupt med raka knän så tar den bra. Du kanske har korta hamstrings som gör övningen svår att utföra?

Korta hamstrings gör om något övningen lättare eftersom man snabbare får stretch; vidare är "raka" knän missvisande tycker jag, eftersom de inte ska vara utlåsta, men ändå låsta i ett och samma läge (en viss böjning alltså). Det är en stor skillnad på de två sakerna om man t.ex. har överledade knän.

Här har du en hel tråd om ämnet, malleman.

Stelbenta marklyft (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73439)

:thumbup:

Fartman
2007-01-10, 20:34
Det viktigaste för att hamsen ska jobba är enligt mig rörelsen i höften. Dvs röven ska bakåt i när man sänker vikterna. Om knäna är raka eller inte spelar inte så stor roll..

malleman
2007-01-10, 21:14
Det viktigaste för att hamsen ska jobba är enligt mig rörelsen i höften. Dvs röven ska bakåt i när man sänker vikterna. Om knäna är raka eller inte spelar inte så stor roll..

Hmm, ska man hålla benen raka då asså? Inte i lockout så klart, men låsa dom i ett läge o sen bara böja i höften. Hur närma behöver stången vara kroppen? Ska den vidröra benen längs hela övningen, lr vadå?

Sheogorath
2007-01-10, 21:18
Hmm, ska man hålla benen raka då asså? Inte i lockout så klart, men låsa dom i ett läge o sen bara böja i höften. Hur närma behöver stången vara kroppen? Ska den vidröra benen längs hela övningen, lr vadå?

Helt riktigt. Knäna i ett läge (lätt, lätt böjda), röven färdas bakåt, och stången smeker kroppen hela vägen ner tills det att du inte kommer längre ner utan att ryggen krummas (någonstans kring knähöjd för de flesta), där vänder du och drar upp, fortfarande med stången direkt inpå låren. Om du "tänker dig" övningen som en stretchövning för baksida lår är det svårt att göra fel. Belöningen: sanslös träningsvärk i baksida lår.

Jay-Z
2007-01-10, 21:23
Måste. Nämna. Good mornings. I sammanhanget. Iaf när vi pratar gudomlig träningsvärk i baksida lår.

Sorry för OT.

malleman
2007-01-10, 21:24
Helt riktigt. Knäna i ett läge (lätt, lätt böjda), röven färdas bakåt, och stången smeker kroppen hela vägen ner tills det att du inte kommer längre ner utan att ryggen krummas (någonstans kring knähöjd för de flesta), där vänder du och drar upp, fortfarande med stången direkt inpå låren. Om du "tänker dig" övningen som en stretchövning för baksida lår är det svårt att göra fel. Belöningen: sanslös träningsvärk i baksida lår.

Tack för svaren! =) Hoppas att det går bättre nästa gång på gymet! Förra gången kändes det mest i korsryggen och underarmarna som blev uttröttade! hehe

Sheogorath
2007-01-10, 21:27
Måste. Nämna. Good mornings. I sammanhanget. Iaf när vi pratar gudomlig träningsvärk i baksida lår.

Sorry för OT.

Good-mornings är mitt förstahandsval också när vi snackar baksida lår. Båda är fina som snus däremot. Egentligen är det kanske en viss idé med att lära sig good-mornings först eftersom det är samma rörelse som i stelbenta marklyft. Med den skillnaden att man faller som en fura om man gör fel. Det borde motivera en att göra rätt om inte annat :D.

bertbert
2007-01-11, 09:40
Vilket är precis varför jag håller mig till stelbensmark. Obehaget att vingla med en tung stång på nacken alltså. Men jag kommer att prova att köra GM någon gång, för variationens skull (och man MÅSTE ju prova nya övningar!).

/BB

Jay-Z
2007-01-11, 09:45
Vilket är precis varför jag håller mig till stelbensmark. Obehaget att vingla med en tung stång på nacken alltså. Men jag kommer att prova att köra GM någon gång, för variationens skull (och man MÅSTE ju prova nya övningar!).

/BB


Om du är SL:are kommer du nog ha nytta av good-mornings i din träning, rent spontant.

bertbert
2007-01-11, 10:26
SL-are är jag inte; jag tränar däremot något suspekt mellanting mellan SL och byggning. Jag gillar metodiken i SL helt enkelt.

Jodå, GM skall köras, men som sagt är de för lika raka mark för att jag skulle köra GM och SLDL samtidigt och nu har jag SLDL i programmet. Kör ibland några GM som uppvärmning dock för att mjuka upp rövkedjan (hamstring - glutte - erector spinae) innan tunga knäböj.

Men visst är det en SL-övning. Nitro kör GM på över 200 kg. :Virro

Sheogorath
2007-01-11, 17:53
Nu ska jag vara lite busig och rekommendera min absoluta favoritövning för baksida lår. Good-mornings i smithen. Det är så mumma att det finns inte.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/GluteusMaximus/SMBentLegGoodMorning.gif

Jag föredrar dock att stå i samma position som i böj, och köra ändå ner tills kroppen är parallell med golvet.

malleman
2007-01-11, 20:58
Nu ska jag vara lite busig och rekommendera min absoluta favoritövning för baksida lår. Good-mornings i smithen. Det är så mumma att det finns inte.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/GluteusMaximus/SMBentLegGoodMorning.gif

Jag föredrar dock att stå i samma position som i böj, och köra ändå ner tills kroppen är parallell med golvet.

Tack för alla svar!