handdator

Visa fullständig version : Småmuskler i ryggen...


malleman
2007-01-10, 18:42
Hej!

Har snackats mycket om hållning det senaste på forumet, vad man ska träna o strecha för en stor svank m.m. Tror alla har klart för sig nu att man ska träna magen, baksida lår o strecha höftböjarna =) Men jag tänkte på musklerna i ryggen, finns en massa småmuskler som är viktiga för hållningen där oxå ju!

Jag skulle vilja tillägna den här tråden för diskussion runt just dom, ryggens muskler! Vilka som är viktiga för hållningen, hur man tränar dom, o hur dom påverkar hållningen. Serratus anterior håller la in skulderbladen mot kroppen t.ex... rotatorcuffar har man oxå hört talas när det gäller detta!? Nån som kan reda ut träningen kring ryggmuskler för en bra, rakryggad hållning!

malleman
2007-01-10, 19:06
Tänkte på en grej till, har fått för mig att det är bra att träna framsida nacke (hals), för en bra hållning.
Pågrund av att baksida nacke skulle va starkare o kortare för att man oftast lutar sig framåt o har den spänd en större del utav dan. Lr ska man tvärtom träna baksidan för att undvika en "gamnacke"? Kommetarer kring detta?

flenders
2007-01-10, 19:09
I väntan på någon som kan ge dig det perfekta svaret så kan jag rekommendera dig till att inte glömma träna baksida axlar. Annars så ser jag ingen anledning till att träna halsen. Hela hals-grejen lät väldigt konstigt.

malleman
2007-01-10, 19:13
Den här musklen asså... http://www.exrx.net/Muscles/Sternocleidomastoid.html. Är det bra att träna den för hållningen? Tränar den ibland med hjälp av denna övning: http://www.exrx.net/WeightExercises/Sternocleidomastoid/WtNeckFlx.html
Ska försöka hålla mig till en ruta nästa gång =P Tacksam för svar!

grabben i skogen
2007-01-10, 19:26
det finns endast en enda nack/hals -övning: brygga

Guddi
2007-01-10, 20:52
Angående att träna halsmusklerna specifikt för att träna hållning tror jag inte är någon bra idé. Om det är så att man ofta sitter och lutar sig framåt och spänner nacken så är det inte träning som gäller först och främst utan att sluta med att sitta och spänna sig helt enkelt.

Ofta så beror en gamnacke eller annan konstig hållning i nacken på att man har en dålig hållning längre ner i ryggen. Att då ge sig på nacken för att försöka komma till rätta med problemet är inte den första lösningen man ska ge sig på. Framåtskjutna axlar gör tex ofta att man böjer lite extra i övre ryggen, det leder till att man måste extendera i nacken för att kunna se upp och man får en gamnacke. Lösning är då så klart att ge sig på axlarna först och främst.

När det gäller allmänt kring hållning så tror jag att den bästa medicinen helt enkelt är att försöka förbättra hållningen medvetet så fort man kommer på sig själv i en dålig ställning. När man gjort det bra ett tag så märker man genom träningsvärk vilka muskler det är som behöver tränas. Många gånger så räcker också den hållningen till för att träna musklerna i fråga och man behöver inte göra mycket mer.

Om man tränar på gym för att bli stor är det många gånger inte lika lätt tyvärr då hållningen många gånger beror på ett program som prioriterar vissa muskler framför andra och då måste man fixa till programet för att bli av med problemen. Om man har fått stela muskler på köpet får man se till att stretcha dem med.

major Pectoralis
2007-01-10, 23:57
Hej!

Har snackats mycket om hållning det senaste på forumet, vad man ska träna o strecha för en stor svank m.m. Tror alla har klart för sig nu att man ska träna magen, baksida lår o strecha höftböjarna =) Men jag tänkte på musklerna i ryggen, finns en massa småmuskler som är viktiga för hållningen där oxå ju!

Jag skulle vilja tillägna den här tråden för diskussion runt just dom, ryggens muskler! Vilka som är viktiga för hållningen, hur man tränar dom, o hur dom påverkar hållningen. Serratus anterior håller la in skulderbladen mot kroppen t.ex... rotatorcuffar har man oxå hört talas när det gäller detta!? Nån som kan reda ut träningen kring ryggmuskler för en bra, rakryggad hållning!

Till att börja med skall man ha en god hållning i alla styrkeövningar, enkelt sagt: stå stadigt bredbent, upp med bröstet, upp med hakan.
Generellt är de flesta stående helkroppsövningar med skivstång bra för hållningen.

Följande övningar är mina favoriter:

raka marklyft
knäböj med ryckfattning
bent-over-rowing (samt övrig rodd med bred fattning mot bröstet)
bröstryggshävningar med hantellyft åt sidan (en hyperextension med stödet strax under bröstkorgen)
bent-over-hantellyft åt sidan
drag till hakan
rotatorcuffträning
Olympiska lyft

+ allmänna övningar för muskelkorsett (mage, rygg) samt bröstrygg

Därutöver är stretching viktig, framför allt av musklerna kring höft/rumpa.

LeftRight
2007-01-11, 01:38
Det finns juh en riktigt bra artikel om hållning på "best of" av Jarod.
Där tas det även upp vilka ryggmuskler som ska övas och hur.

Daniel-san
2007-01-11, 10:27
Som tillägg till ovanstående inlägg tänkte jag nämna nyttan av balansen mellan rörlighet och styrka för olika agononister och antagonister, samt den stora vikten av att även se över sitt vanemönster gällande t ex sittställningar. Även om man på ett föredömligt tränar upp skuldermusklerna, kommer det vara relativt lite värt om man åtta timmar om dagen spelar counterstrike i en gollumliknande sittställning.

malleman
2007-01-11, 20:23
Som tillägg till ovanstående inlägg tänkte jag nämna nyttan av balansen mellan rörlighet och styrka för olika agononister och antagonister, samt den stora vikten av att även se över sitt vanemönster gällande t ex sittställningar. Även om man på ett föredömligt tränar upp skuldermusklerna, kommer det vara relativt lite värt om man åtta timmar om dagen spelar counterstrike i en gollumliknande sittställning.

Jo självklart har styrketräning bara en liten roll, mycket annat spelar roll, rörlighet som du säger m.m. Men man kan ju påverka en del med styrketräning ändå, o det var det jag ville ha svar på. Vilka muskler som ger bättre hållning o hur man tränar dom... Vilka muskler man ska träna i ryggen o nacke o samt vilka man ska strecha för underlätta för en bättre hållning...

malleman
2007-01-11, 20:30
Det finns juh en riktigt bra artikel om hållning på "best of" av Jarod.
Där tas det även upp vilka ryggmuskler som ska övas och hur.

Kan inte hitta den här artikeln av Jarod! Länka är du snäll! =)