handdator

Visa fullständig version : Vikten av att hålla svanken


Akilles
2007-01-10, 16:10
Jag har överdriven svank. Detta beror (tydligen) bl.a. på korta höftböjare.

Jag har förstått att det är viktigt att hålla ryggen svankad (naturligt svankad) när man tränar. Att släppa svanken är farligt, bla. därför att det kan leda till diskbråck, på så sätt att kotorna klämmer på diskarnas framkant. Jag försöker alltid att bibehålla min svank. Ibland, när det blir tungt, orkar jag inte hålla ryggen svankad ordentligt. Det känns som om ryggraden rätas ut, eller t.o.m. krummas. När jag efteråt ser efter i en spegel, så visar det sig ofta att ryggen inte alls krummades. Det som kändes som en krumning var i sjäva verket bara att svanken blev lite mindra uttalad/överdriven. På sin höjd uträtad.

Fråga: Är detta farligt för mig? Bör jag sträva efter att alltid hålla MIN EGEN naturliga svank (som i själva verket är överdriven)? Klämmer kotorna på mina diskars framkanter trots att jag håller en svank, om den svanken är mindre svankad än min naturliga svank?

Pierre_C
2007-01-10, 16:41
Kan tyvärr inte hjälpa dig i mer än att spekulera, och det gör du nog redan själv. Men jag har där emot en fråga till dig eller nån annan; Är det bra att svanka i övningar? Jag kämpar för att inte svanka i t.ex. axelpress med hantlar, ska jag sluta med det?

Sheogorath
2007-01-10, 16:47
Kan tyvärr inte hjälpa dig i mer än att spekulera, och det gör du nog redan själv. Men jag har där emot en fråga till dig eller nån annan; Är det bra att svanka i övningar? Jag kämpar för att inte svanka i t.ex. axelpress med hantlar, ska jag sluta med det?

Det handlar om vilken övning. I axelpressar ska du inte svanka, utan spänna mage och rumpa så att du roterar in ditt bäckenben ("stoppar svansen mellan benen"). I marklyft, knäböj och framåtböjd rodd och alla andra övningar där du böjer i höften, ska du däremot försöka svanka.

Otto GROV
2007-01-10, 17:05
Det bästa är väll att ha helt rak rygg, Alltså att varken svanka eller krumma med ryggen.
Man kan väl få disk-brock av överdriven svank också. Fast då åt andra hållet.
Å de tror ja inte ä lika allvarligt eftersom man inte då får nån nervpåverkan.

Ja är inte helt säker på att de är så hära dock, Kanske nån kunnig kan ge mer tips:)

Arne Persson
2007-01-10, 17:31
Det bästa är väll att ha helt rak rygg, Alltså att varken svanka eller krumma med ryggen.
Man kan väl få disk-brock av överdriven svank också. Fast då åt andra hållet.
Å de tror ja inte ä lika allvarligt eftersom man inte då får nån nervpåverkan.

Ja är inte helt säker på att de är så hära dock, Kanske nån kunnig kan ge mer tips:)

Lyfter du över huvudet så måste du automatiskt svanka. Detta för att upprätthålla balansen! Alltså en helt naturlig funktion som vissa knasbollar nu försöker lära ut att man inte får göra. En rak ryggrad har bl.a våra nära och kära primater som ju INTE är anpassade för upprätgående på 2 ben.

Otto GROV
2007-01-10, 17:40
Lyfter du över huvudet så måste du automatiskt svanka. Detta för att upprätthålla balansen! Alltså en helt naturlig funktion som vissa knasbollar nu försöker lära ut att man inte får göra. En rak ryggrad har bl.a våra nära och kära primater som ju INTE är anpassade för upprätgående på 2 ben.

Jo de har du ju rätt i, Men de ä ju skilnad på svank å svank också man behöver ju inte göra en stående bänkpress:).

sittande hantelpress utan ryggstöd käns riktigt bra för min rygg, Där kan ja ha rak rygg utan att tappa balansen*drool*

Sheogorath
2007-01-10, 18:06
Lyfter du över huvudet så måste du automatiskt svanka. Detta för att upprätthålla balansen! Alltså en helt naturlig funktion som vissa knasbollar nu försöker lära ut att man inte får göra. En rak ryggrad har bl.a våra nära och kära primater som ju INTE är anpassade för upprätgående på 2 ben.

Om man spänner mage och skinkor när man pressar över huvudet undviker man att göra en stående bänkpress. Jag är nog inte den enda som upplevt obehag när man tappat anspänningen i bålen så att överkroppen tippar bakåt så att man svankar medan man pressar. Bakåtroterar jag däremot bäckenet genom hela setet skyddar buktrycket ryggen känns det som.

Otto GROV
2007-01-10, 18:13
Om man spänner mage och skinkor när man pressar över huvudet undviker man att göra en stående bänkpress. Jag är nog inte den enda som upplevt obehag när man tappat anspänningen i bålen så att överkroppen tippar bakåt så att man svankar medan man pressar. Bakåtroterar jag däremot bäckenet genom hela setet skyddar buktrycket ryggen känns det som.

Så känner jag med, Men en helt rak rygg ä nog omöjligt skulle ja tro. Då blir de väll en väldig bågrörelse, Å stången kommer ut från kroppen, å man tappar balansen.

Akilles
2007-01-10, 19:14
Kan ni vara snälla och hålla er till ämnet?

Otto GROV
2007-01-10, 19:20
[QUOTE=Akilles;2017212]Kan ni vara snälla och hålla er till ämnet?[/QUOT

ju rakare rygg desto mer fördelas trycket jämt över diskarna.
Så då ä de ju bara bra

de bästa Helt rak rygg

näst bästa svank rygg

sämsta krummad rygg

har för mig att ja läste detta av arne nån gång..

sen får du väll passa dig så de inte går från rak rygg till krummad rygg:)

Akilles
2007-01-10, 19:43
Det är inte så att personer med överdriven svank har normal tryckfördelning över diskarna i detta översvankade tillstånd? Utan de har alltså högre tryck över diskarnas bakkanter?

Akilles
2007-01-10, 19:44
de bästa Helt rak rygg

Hur menar du? Ingen människa har väl helt rak rygg? Det naturliga är väl att ha lite svank därnere och lite krum där uppe?

Otto GROV
2007-01-10, 19:48
Det är inte så att personer med överdriven svank har normal tryckfördelning över diskarna i detta översvankade tillstånd? Utan de har alltså högre tryck över diskarnas bakkanter?

Med överdriven svank blir de tvärtemot krumad rygg, Trycket blir då mer på andra sidan, Risken för dickbrock ökar då me. Men om man får diskbrock åt de hållet känner man oftast inte av de efetrsom de inte går nå nerver där.

jag är osäker hoppas arne kommer in å reder ut detta

Otto GROV
2007-01-10, 19:51
Hur menar du? Ingen människa har väl helt rak rygg? Det naturliga är väl att ha lite svank därnere och lite krum där uppe?

när ja körde mark på hälsosamma vikter å me bra buktryck va min korsrygg rak varken svank eller krum,
Sen när ja höjde kunde ja inte hålla formen å krummade kraftigt de va så ja skadade min rygg

Guddi
2007-01-10, 21:25
Generellt så ska man ska försöka hålla sin naturliga form, dvs lite lordos i lumbalen (svank nertill) och lite kyfos i thorakalen (krummad upptill).

Diskbråk är inte något farligt i sig. Det är nervpåverkan man ska vara rädd för. Många personer har diskbråk utan att de vet om det och det är då heller inget att bry sig om.

Sheogorath
2007-01-10, 21:28
Generellt så ska man ska försöka hålla sin naturliga form, dvs lite lordos i lumbalen (svank nertill) och lite kyfos i thorakalen (krummad upptill).

Diskbråk är inte något farligt i sig. Det är nervpåverkan man ska vara rädd för. Många personer har diskbråk utan att de vet om det och det är då heller inget att bry sig om.

Vad säger du om OH-pressar? Bakåtroterat bäcken (anspänd mage och rumpa) eller svank?

Guddi
2007-01-10, 21:39
Vad säger du om OH-pressar? Bakåtroterat bäcken (anspänd mage och rumpa) eller svank?Har aldrig stött på idén om att man skulle ha bakåtroterat bäcken i den övningen tidigare och vet därför inte resonemanget bakom. Jag har svårt att komma på någon orsak själv till varför det skulle vara en bra ide. Om man tappar balansen av att ha lite svank skulle jag säga att man har dålig balans alt svaga muskler. Dock leder ju flektionen i höften vid sittande till att man får en lite mindre svank naturligt.

lite off topic: Varför kör ni inte övningen stående? Flektionen i höften gör, som jag skrev precis, det lite svårare att hålla en bra ställning för ryggen. Finns det någon orsak till att man inte kör den stående?

Sheogorath
2007-01-10, 21:41
Har aldrig stött på idén om att man skulle ha bakåtroterat bäcken i den övningen tidigare och vet därför inte resonemanget bakom. Jag har svårt att komma på någon orsak själv till varför det skulle vara en bra ide. Om man tappar balansen av att ha lite svank skulle jag säga att man har dålig balans alt svaga muskler. Dock leder ju flektionen i höften vid sittande till att man får en lite mindre svank naturligt.

lite off topic: Varför kör ni inte övningen stående? Flektionen i höften gör, som jag skrev precis, det lite svårare att hålla en bra ställning för ryggen. Finns det någon orsak till att man inte kör den stående?

Jag talar om stående press.

jwzrd
2007-01-10, 21:51
Vad säger du om OH-pressar? Bakåtroterat bäcken (anspänd mage och rumpa) eller svank?

Varför inte bara stå kvar så som naturen skapade dig OCH "sätta" buktrycket?

Sheogorath
2007-01-10, 22:01
Varför inte bara stå kvar så som naturen skapade dig OCH "sätta" buktrycket?

Därför att jag får för stort bakåtlut vid de tyngre pressarna och ibland känningar i länden. Har jag bakåtroterat bäcken genom hela setet ligger ryggen väldigt bekämt och axlarna får dessutom göra merparten av jobbet. Som jag ser det förlorar jag ingenting på ett sådat utförande. Pressen blir rakare och ryggen känns säkrare.

jwzrd
2007-01-10, 22:04
Därför att jag får för stort bakåtlut vid de tyngre pressarna och ibland känningar i länden. Har jag bakåtroterat bäcken genom hela setet ligger ryggen väldigt bekämt och axlarna får dessutom göra merparten av jobbet. Som jag ser det förlorar jag ingenting på ett sådat utförande. Pressen blir rakare och ryggen känns säkrare.

Jag bara pressar på typ. Men jag har inte svank alls, min rygg snudd på helt rakt från nacken till röven.

Fjåårz
2007-01-10, 22:07
En fråga här nu, är helt snurrig efter har läst detta. Om jag kör sittande press bakom nacke tycker jag det känns som om det tar mer om jag "skjuter bak magen" alltså mindre svank, än normal svank då. Fattar ni?

Är det bra eller dåligt att göra så?

Sheogorath
2007-01-10, 22:19
En fråga här nu, är helt snurrig efter har läst detta. Om jag kör sittande press bakom nacke tycker jag det känns som om det tar mer om jag "skjuter bak magen" alltså mindre svank, än normal svank då. Fattar ni?

Är det bra eller dåligt att göra så?

JAG skulle säga bra.

Guddi
2007-01-10, 22:21
Därför att jag får för stort bakåtlut vid de tyngre pressarna och ibland känningar i länden. Har jag bakåtroterat bäcken genom hela setet ligger ryggen väldigt bekämt och axlarna får dessutom göra merparten av jobbet. Som jag ser det förlorar jag ingenting på ett sådat utförande. Pressen blir rakare och ryggen känns säkrare.Om det är så du känner så kör på det. Jag antar att det inte är några astronimiska vikter vi talar om och då ryggen står still hela övningen så är det inte någon katastrof om du har bäckenet lite bakåtroterat. Jag skulle däremot jobba mot att kunna ha det så neutralt som möjligt, dvs minska rotationen lite från gång till gång.

En fråga här nu, är helt snurrig efter har läst detta. Om jag kör sittande press bakom nacke tycker jag det känns som om det tar mer om jag "skjuter bak magen" alltså mindre svank, än normal svank då. Fattar ni?

Är det bra eller dåligt att göra så?För träningsresultaten spelar det nog ingen roll. För att minska skaderisken så bör du sträva mot att hålla ryggen i sitt naturliga läge. Försök även att göra övningen stående.

Arne Persson
2007-01-10, 22:31
[QUOTE=Akilles;2017212]Kan ni vara snälla och hålla er till ämnet?[/QUOT

ju rakare rygg desto mer fördelas trycket jämt över diskarna.
Så då ä de ju bara bra

de bästa Helt rak rygg

näst bästa svank rygg

sämsta krummad rygg

har för mig att ja läste detta av arne nån gång..

sen får du väll passa dig så de inte går från rak rygg till krummad rygg:)


Det gällde tex ett maklyft!

major Pectoralis
2007-01-10, 23:48
Som tidigare nämnts: ryggen skall vara naturligt S-formad. Den är konstruerad så för att vara stötdämpande. Det viktigaste är dock att den inte sviktar. Det är här styrkan i muskelkorsetten kommer in.
Undantag från detta är många magövningar som t.ex. situps. Då skall ryggen vara (lätt) krummad.

Akilles
2007-01-11, 08:45
Det gällde tex ett maklyft!

Förstår inte vad du menar, Arne. Var detta ett svar på mina frågor (post #1 i tråden)?

bertbert
2007-01-11, 09:02
Jag bara pressar på typ. Men jag har inte svank alls, min rygg snudd på helt rakt från nacken till röven.

Samma här; i själva verket är jag så upptagen av att pressa upp stången när jag pressar att jag inte har någon aning om vad mitt bäcken har för sig. Är dock övertygad om att jag svankar en hel del, skulle vara mycket onaturligt att pressa utan att göra det.

Fjåårz
2007-01-11, 22:02
Det känns också onaturligt, men det känns som om det tar dubbelt så mkt.
i alla fall för mig