handdator

Visa fullständig version : Hur får man en halskedja blank igen?


Johan86
2007-01-10, 13:43
Hur får man en haldkedja i silver blank igen? Den har blivit helt svart. Jag kan inte förstå varför. Det blir inte blank av tvål och vatten iaf;) Har ni några tips?

mela
2007-01-10, 13:43
Silverputs?

Krokodil
2007-01-10, 13:50
Ultraljudsbad och silverputs.

T-train
2007-01-10, 13:51
Coca cola is it;)

s_himself
2007-01-10, 14:19
ketchup?

Anna Skipper rekar det iaf :D

Lelle Pelle
2007-01-10, 14:22
Coca cola is it;)

OMG! HÄDELSE!

Liten Men Fet
2007-01-10, 14:24
ketchup?

Anna Skipper rekar det iaf :D

Det fungera bra på silver. Testa tycker jag.

mr ruhl
2007-01-10, 14:50
gnugga den i tandkräm, fungerar ypperligt.

Johan86
2007-01-10, 20:17
Jag såg på tv-shop för många många år sen, då hade dom en silverplatta i diskbaljan och så tappade dom i vatten. Och silverprylarna som stoppades i vattnet blev blanka och fina igen. Vette fan vart man hittar en sån platta:MrT:

Brooklyn
2007-01-10, 20:31
Jag såg på tv-shop för många många år sen, då hade dom en silverplatta i diskbaljan och så tappade dom i vatten. Och silverprylarna som stoppades i vattnet blev blanka och fina igen. Vette fan vart man hittar en sån platta:MrT:

Tv-shop säger väl sig självt :laugh:

manko
2007-01-10, 20:51
Hur får man en haldkedja i silver blank igen? Den har blivit helt svart. Jag kan inte förstå varför. Det blir inte blank av tvål och vatten iaf;) Har ni några tips?

Gå till din lokala guldsmedmojäng affär och fråga efter silverputs så har dom en sån där ful svart tub du ska stoppa dina silver i. kostar typ 70-130kr :O

Mr Zero
2007-01-10, 21:53
Lägg lite aluminiumfolie i en skål, slå på varmvatten och bikarbonat.
Fungerar på samma sätt som på TV-shop men till en bråkdel av priset.

Jense
2007-01-11, 02:18
Doppa den i cyanid och sug den ren.

burre
2007-01-11, 02:43
Har man inte kemi i skolan längre? Johan86 du är minst 20år? Säger dig inte orden oxidation, reduktion, silverputs, tänk, för, jag och frågar dig något? :)

Aja här får du lösningen på dina problem; http://www.handgjorda.se/silver.html
Håll till godo / Buster

Johan86
2007-01-11, 16:22
Har man inte kemi i skolan längre? Johan86 du är minst 20år? Säger dig inte orden oxidation, reduktion, silverputs, tänk, för, jag och frågar dig något? :)

Aja här får du lösningen på dina problem; http://www.handgjorda.se/silver.html
Håll till godo / Buster

Kemi, hmm det var mycket mycket länge sedan:D . Fast jag kan inte begripa vad du skiver; "tänk ,för,jag, och frågar dig något"*whistle*

MR Zero: Jag ska testa ditt tips. Det verkar bra

He-man
2007-01-11, 16:29
Jag har hört att man kan lägga dem i kokande vatten, kedjan tål det ju, men jag vet inte hur ren den blir från synlig smuts (förutom att den blir fri från bakterier).

Johan86
2007-01-11, 16:31
Det är ingen fara med kastrullen efteråt om man har haft i en halskedja och bikarbonat och sånt? Alltså om man kan äta mat ur kastrullen;)

Empe
2007-01-11, 16:33
Det är ingen fara med kastrullen efteråt om man har haft i en halskedja och bikarbonat och sånt? Alltså om man kan äta mat ur kastrullen;)

Du bör väl diska den, sen ska det inte vara någon fara. Bikarbonat använder man väl i vissa bakverk om jag inte minns fel.

Bikarbonat i små mängder är bra för matsmältningen. Vid höga doser kan det leda till förstoppning, diarré och illamående och minska upptaget av andra ämnen, även läkemedel.

Trance
2007-01-11, 16:38
Tv-shop säger väl sig självt :laugh:

Skall ju dock fungera, behövs dock salt i vattnet också har jag för mig.

Nina L
2007-01-11, 16:53
Skall ju dock fungera, behövs dock salt i vattnet också har jag för mig....och minst 10 droppar zigenartårar.

Slartibartfast
2007-01-11, 16:55
...och minst 10 droppar zigenartårar.

Duger det om man är finne och gillar tango?

Empe
2007-01-11, 16:59
Duger det om man är finne och gillar tango?

tsss. inget rent silver på vanlig finne heller.

He-man
2007-01-11, 17:25
Skall ju dock fungera, behövs dock salt i vattnet också har jag för mig.

OMG! Den produkten har varit med på flera konsumentrådsprogram som ex plus, med mera. Alla har kommit fram till att det är lurendrejeri och de har inte annat än missnöjda kunder.

Silverstar heter produkten och finns under "hushåll" på:
http://www.tvshop.com/index.phtml?set_country=SE&tduid=877f774c6749cb07b6904b338b4be378

Trance
2007-01-11, 17:51
Jag antar att den anses som lujendrejeri eftersom det fungerar lika bra med aluminiumfolie, inte att det i sig inte fungerar. Aluminium folie, varmt vatten + salt eller bikarbonat.

Även om det kanske anses vara magi eller inte fungera av folk som inte läst kemi så gör det faktiskt det i verkligheten.

[EDIT] Såg att Mr Zero redan hade postat om aluminiumfolie.

Trance
2007-01-11, 17:55
Eftersom ni nu garanterat är sugna på att läsa mer eller googlar frenetiskt så kan jag hjälpa er:

"Explanation: Silver tarnishes because it undergoes a chemical reaction with sulfur-containing substances in the air. Silver combines with sulfur to form silver sulfide, which is black, and darkens the silver.The silver can be made shiny again by removing the silver sulfide coating from the surface.

Two ways to remove the silver sulfide are to: remove it from the surface, or reverse the chemical reaction and turn silver sulfide back into silver. The first method involves polishes that remove some of the silver during polishing. The above demo uses a chemical reaction (which is sped up by heating the water) to convert the silver sulfide back into silver, without removing any silver.

Aluminum has a lower ionization energy (energy required to remove electrons from an atom of the element) than silver. As a result, aluminum is oxidized (loses electrons and oxidation number increases), and silver is reduced (gains electrons and oxidation number is reduced). Depending on the amount of tarnish, the silver will be bright and the aluminum foil may be brown with tarnish (aluminum oxide), in a short while. The silver tarnish is "transferred" to the aluminum via reactions, which occur instantaneously, as follows: 3 Ag2S(s) + 2 Al(s)+ 3 H2O(l) --> 6 Ag(s) + Al2O3(s) + 3 H2S(aq)

silver sulfide + aluminum + water --> silver + aluminum oxide + hydrogen sulfide
(* Note, this reaction can be done without the baking soda, but it takes longer to see results).

The baking soda (sodium bicarbonate) reacts with the (sulfur-smelling) H2S: 3 NaHCO3(aq) + 3 H2S(aq) --> 3 NaHS(aq)+3 H2O(l)+ 3 CO2(g) baking soda + hydrogen sulfide --> sodium hydrosulfide + water + carbon dioxide The CO2 gas can be observed escaping from the most tarnished parts of the silver.

The silver and aluminum must be in contact with each other because a small electric current flows between them during the reaction.This type of reaction, which involves an electric current (because atoms are charged), is called an electrochemical reaction, and is used in batteries to produce electricity."

He-man
2007-01-12, 15:27
Det de lurar folk med i reklamen är att man ska kunna sänka ner silvret i vattnet en liten stund och att man sekunderna senare ska kunna få en skinande blank yta utan att ha behövt putsa eller någonting.

backflash
2007-01-12, 15:44
Cape Cod (eller liknande) om ingen har nämnt det?