handdator

Visa fullständig version : Mannagryn?

jaaaaag
2007-01-10, 09:53
Jag har börjat äta mannagrynsgröt på morgonen och tycker att det är skitgott! =) Men jag undrar bara om det anses onyttigt? Jag åt innan kanske 2-3 dl havregryn med vatten.. men nu äter jag 2 dl minimjölk med 2 matskedar mannagryn.

Jag är superdålig på att räkna ut hur många kalorier ett visst mål mat har. Eftersom mannagryn och havregryn har ungefär samma kalorimängd/100 g så borde väl 2 matskedar mannagryn ge ganska mycket mindre kalorier än 3 dl havregryn, eller jämnar 2 dl minimjölk ut det hela så att det blir lika mycket kalorier? Jag förstår ju självklart att det är mycket mer fibrer i havregryn och att det på det sättet gör havregryn nyttigare men jag äter så mycket fibrer ändå.

Tacksam för svar =)

King Grub
2007-01-10, 10:08
Det är vete. Vete är inte lika näringsrikt som t ex havre, men att påstå att det har någon onyttig eller ogynnsam inverkan på kroppen vore fel. Mannagrynsgröt kan ingå som en del i en nyttig kost. Mannagryn är framställt av vetekornets kärna och är alltså rejält raffinerat. Fullkornsvarianten heter grahamsgryn (jämför vitt ris/fullkornsris).

blekfet2
2007-01-10, 10:12
innehållsförteckning saknas på paketet eller? ;)

King Grub
2007-01-10, 10:13
Tur att du kan läsa dryghetsförteckningen i alla fall.

blekfet2
2007-01-10, 10:15

menade inte att vara dryg.

jaaaaag
2007-01-10, 16:32

:D

jaaaaag
2007-01-10, 16:33
Det är vete. Vete är inte lika näringsrikt som t ex havre, men att påstå att det har någon onyttig eller ogynnsam inverkan på kroppen vore fel. Mannagrynsgröt kan ingå som en del i en nyttig kost. Mannagryn är framställt av vetekornets kärna och är alltså rejält raffinerat. Fullkornsvarianten heter grahamsgryn (jämför vitt ris/fullkornsris).

Tack det var ett sånt svar jag var ute efter =)

jaaaaag
2007-01-10, 16:35
Någon som vet hur många kalorier det är i 2 matskedar mannagryn och och 2 dl minimjölk?

King Grub
2007-01-10, 16:38
2 dl minimjölk ger 70 kcal.

Om du har en matvåg kan du väga upp mannagrynen och räkna ut energiinnehållet.

jaaaaag
2007-01-10, 17:25
Har jag inte men har tänkt på en sån. Kan man få tag i den i vanliga butiker med köksredskap?

Red5
2007-01-10, 17:33
Har jag inte men har tänkt på en sån. Kan man få tag i den i vanliga butiker med köksredskap?

Biltema har denna prisvärda modell http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=124855

Max
2007-01-10, 21:56
Det kan vara bättre (näringsmässigt) att äta minimjölk och mannagryn än havregryn och vatten. Mjölk är som bekannt ett tämligen näringstätt livsmedel. Det hela hänger på hur du äter resten av dygnet/veckan.

machine gun
2007-01-11, 13:04
Mannagrynsgröt är jättegott och kan som sagt mycket väl ingå i en allsidig kost. Tycker personligen att det även mättar mycket bättre än havregryn, troligtvis pga proteinet som mjölken bidrar med. Har nu upptäckt grahamsgryn och tycker att det mättar ännu lite mer och känns lite "matigare", men smakar nästan likadant. Brukar äta 2 portioner (enligt förpackningen), vilket är 1 dl grahamsgryn kokt med med 2,5 dl mjölk och 2,5 dl vatten. Kan vara ett tips om du tröttnar på mannagrynen och vill ha variation :) Det bränner inte fast lika lätt heller, men det kanske bara är för att det är mindre mjölk i.

EDIT: Gick ut i köket och vägde 2 msk grahamsgryn (hade inga mannagryn hemma, men de väger nog ungefär samma) och vågen visade 22 g. Säg 20 g så blir det lätt att räkna.

jaaaaag
2007-01-11, 13:45
Mannagrynsgröt är jättegott och kan som sagt mycket väl ingå i en allsidig kost. Tycker personligen att det även mättar mycket bättre än havregryn, troligtvis pga proteinet som mjölken bidrar med. Har nu upptäckt grahamsgryn och tycker att det mättar ännu lite mer och känns lite "matigare", men smakar nästan likadant. Brukar äta 2 portioner (enligt förpackningen), vilket är 1 dl grahamsgryn kokt med med 2,5 dl mjölk och 2,5 dl vatten. Kan vara ett tips om du tröttnar på mannagrynen och vill ha variation :) Det bränner inte fast lika lätt heller, men det kanske bara är för att det är mindre mjölk i.

EDIT: Gick ut i köket och vägde 2 msk grahamsgryn (hade inga mannagryn hemma, men de väger nog ungefär samma) och vågen visade 22 g. Säg 20 g så blir det lätt att räkna.

Tack så väldigt mkt :) Ok om jag tröttnar så vet jag vad jag ska prova ;) jo jag har nog märkt att om jag inte står och vakar över gröten och rör om hela tiden så bränner den fast.. =/ men det är värt det när d e klart. Ha det fint. =)

jaaaaag
2007-01-11, 13:46
Biltema har denna prisvärda modell http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=124855

Den var fin, och inte var den dyr heller :) Tack!