handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om box squat


pejo
2007-01-10, 08:59
Hej, jag har börjat köra lite boxböj med anledning av det problem som beskrivs i följande tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83859

Nu undrar jag om jag kör rätt som kör boxböj av denna anledning? Jag tycker åtminstånde att det känns rätt.

Jag undrar också om jag använder rätt teknik för ändamålet? Jag sätter mig bakåt på lådan ganska sakta och strävar efter att hålla ryggen så lodrät som möjligt. När jag sätter mig på lådan så släpper jag anspänningen en kort stund och "kniper" sedan mig upp så att säga med baken.

Jag kör med ganska låga vikter för tillfället men tanken var att jag skulle kunna öka rätt snabbt men det känns som jag inte kan öka så hemskt mycket mer just nu. När jag har tittat på andra journaler här på forumet där man kör boxböj så verkar det som man kör med mer vikter på boxböjen mot vad jag klarar av relativt vanlig böj, och detta får mig att misstänka att jag inte använder rätt teknik eller att jag är extremt klen i rumpa och baksidan av benen.
Jag kan förresten tillägga att jag kör med en låda som gör att jag kommer en bit under parallellt men anledningen till mina boxböj är inte att försöka hitta något perfekt djup.

Kanske kan någon säga vad som är viktigt att tänka på när man kör boxböj.

Hoppas det är OK att ställa frågan här även om jag ej sysslar med styrkelyft. Jag tänkte att det borde finnas gott om erfarenhet av boxböj här.

the_PL_man
2007-01-10, 13:58
Jag skall försöka återkomma ikväll med lite svar.
mvh
the_PL_man

Hej, jag har börjat köra lite boxböj med anledning av det problem som beskrivs i följande tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83859

Nu undrar jag om jag kör rätt som kör boxböj av denna anledning? Jag tycker åtminstånde att det känns rätt.

Jag undrar också om jag använder rätt teknik för ändamålet? Jag sätter mig bakåt på lådan ganska sakta och strävar efter att hålla ryggen så lodrät som möjligt. När jag sätter mig på lådan så släpper jag anspänningen en kort stund och "kniper" sedan mig upp så att säga med baken.

Jag kör med ganska låga vikter för tillfället men tanken var att jag skulle kunna öka rätt snabbt men det känns som jag inte kan öka så hemskt mycket mer just nu. När jag har tittat på andra journaler här på forumet där man kör boxböj så verkar det som man kör med mer vikter på boxböjen mot vad jag klarar av relativt vanlig böj, och detta får mig att misstänka att jag inte använder rätt teknik eller att jag är extremt klen i rumpa och baksidan av benen.
Jag kan förresten tillägga att jag kör med en låda som gör att jag kommer en bit under parallellt men anledningen till mina boxböj är inte att försöka hitta något perfekt djup.

Kanske kan någon säga vad som är viktigt att tänka på när man kör boxböj.

Hoppas det är OK att ställa frågan här även om jag ej sysslar med styrkelyft. Jag tänkte att det borde finnas gott om erfarenhet av boxböj här.

345.5 i bänk
2007-01-10, 15:41
Hej så här kör jag djupa boxböj och det funkar bra. För mig är det ca:30kg jobbigare än en vanlig böj. Tror inte det är bra att släpa späningen i kroppen absolut inte i magen det skulle nog kunna vara farligt för ryggen.
http://www.youtube.com/watch?v=556cb3T7YGY&mode=user&search

jwzrd
2007-01-10, 15:43
Jag tror pejo menar att han slappnar av i röven när han sitter på boxen.

pejo
2007-01-10, 16:51
Hej så här kör jag djupa boxböj och det funkar bra. För mig är det ca:30kg jobbigare än en vanlig böj. Tror inte det är bra att släpa späningen i kroppen absolut inte i magen det skulle nog kunna vara farligt för ryggen.
http://www.youtube.com/watch?v=556cb3T7YGY&mode=user&search

Tack för tipset när det gäller spänningen i kroppen. Jag tror i och för sig inte att det är någon fara för ryggen för min del dels eftersom vikten jag kör med är liten och sen är det nog så att det kanske är mest ben och rumpa som jag släpper spänningen i samt att ryggen hålls i princip lodrät. i vilket fall som helst skall jag tänka på detta nästa gång.

Om jag jämför hur jag (upplever att jag) kör jämfört med din film så finns det två skillnader som kanske förklarar varför jag kör med 61% av min vanliga böjvikt och du med 90% av din normala böjvikt (förutom det faktum att jag förmodligen har klen baksida):

1. Du har bredare fotställning.
2. När du går upp så gör du en liten fällning och förflyttning av tyngdpunkten framåt innan själva uppgången. Jag gör också lite så men jag inbillar mig att jag gör detta lite mindre.

Då är ju frågan vilket sätt som är bäst för mig att köra. Fotställningen jag använder mig av är densamma som när jag kör vanlig böj, vilket är axelbredd + några cm.
När det gäller den lilla fällningen och förflyttningen i horisontalled så skulle det ju innebära att jag skulle lyfta mer vikt om jag gjorde en större sådan men samtidigt så kommer vikten då mer lyftas av ben och höft än av baksidan och det var ju min baksida som förmodligen var för klen. Samtidigt så blir ju skillnaden mot vanlig knäböj inte riktigt lika stor vilket kanske är bra.

För övrigt så verkar du ju helt fantastiskt stark!

345.5 i bänk
2007-01-10, 23:18
Gå in på www.jonkoping-styrkelyft.com på deras forum där håller dom på disskuterar lite boxböj. Krister Ståhlberg som är erfaren inom sporten kanske kan ge dig mer tips.

Helt fantastikt stark är jag inte men hyfsat. Denna film är just mitt pers i boxböj var väl kanske inte riktigt max. Pers i vanlig böj utan dräkt och lindor är 302.5....

the_PL_man
2007-01-11, 21:23
Jag skall slänga upp ett par korta videosnuttar från mitt WBC-besök imorgon, så får ni se hur de kör sin boxböj.

/the_PL_man

pejo
2007-01-11, 21:34
Jag skall slänga upp ett par korta videosnuttar från mitt WBC-besök imorgon, så får ni se hur de kör sin boxböj.

/the_PL_man

WBC som i Westside Barbell Club? I USA?

the_PL_man
2007-01-11, 21:44
Ja

WBC som i Westside Barbell Club? I USA?

pejo
2007-01-11, 21:56
:thumbup:

Är det för att besöka WBC som du åker till USA (eller är du redan där?), eller är det någon annan anledning som t ex jobb?

the_PL_man
2007-01-12, 00:21
Åkte över för att se Arnold Classic 2004 & träna i ett par veckor.
Bodde hos min distanscoach (som tränade på WBC i 10 år innan han flyttade hem till Sverige).
Nitrometan var över året innan, och en annan svensk var över 2005.

mvh
the_PL_man

:thumbup:

Är det för att besöka WBC som du åker till USA (eller är du redan där?), eller är det någon annan anledning som t ex jobb?

pejo
2007-01-12, 08:07
Aha, när du skrev i morgon så menade du att du skulle lägga upp filmerna då. Jag trodde att du skulle vara där då.

Jag väntar med spänning på filmerna!

the_PL_man
2007-01-12, 08:26
Gjorde lite nattarbete (hade lagt in detta råmaterialet på datorn, har väl någon mer timme att bearbeta).

Medium bildkvalite (19MB): http://karlstadsak.se/Westside/wbc_visit/wbc_good_quality.wmv

Högbildkvalite (29MB): http://karlstadsak.se/Westside/wbc_visit/wbc_best_quality.wmv

mvh
the_PL_man (som syns som passare i svart tröja under några av lyften)

z_bumbi
2007-01-12, 08:50
Mannen i svart westsidetröja (Först i filmen) kör det som verkar mest genomförbart/givande för böj enligt IPF-regler, annars är det väldigt bred fotställning som nästan kräver monolift. För sumomark ger det iofs enligt vad jag förstår ganska mycket med så breda boxböj.

Det finns en till i svart tröja utan tryck på slutet som också har smalare fotställning (I jämförelse med kroppslängd) men han ser så läskig ut att jag inte riktigt vågar kolla klart. :D

OBS! Inlägget är en frågeställning.

pejo
2007-01-12, 08:56
Intressant.
Deras fotställning är ju extremt bred. Det var ju lite olika hur mycket de flyttade sig i horisontellt innan lyftning i vertikalt utfördes men rent generellt så varju förflyttningen inte mindre än den som Fredrik gjorde.

Jag kanske skall bredda min fotställning lite men jag kommer absolut inte köra så brett som dom gör på filmen.

För övrigt så kommer jag nog köra på som nu men försöka öka 5 kg per pass nu under den här perioden då jag satsar på boxböj och i sådana fall kommer jag ju tillslut komma något närmre mina resultat i vanlig böj. Detta kommer väl innebära att jag blir tvungen att justera tekniken automatiskt efterhand för att orka mer vikt. Låter det som en bra idé kanske?

the_PL_man
2007-01-12, 09:04
Den förste mannen är Mike Ruggiera:
http://www.gometal.com/pImg/team_Mike_Ruggiera.jpg

Den andre killen i svart tshirt är Rob fusner:
http://asp.elitefts.com/images/upload/qa/Fusner%20Squatting.jpg

Han som kör i hel böjdräkt är Chuck Vogelpohl:
http://www.karensizemore.com/Arnold%202006/Karen%20Sizemore%20and%20Chuck%20Vogelpohl%203-4-06.jpg

Han i röd tshirt är Joe Bayles(om jag inte missminner mig):
http://asp.elitefts.com/images/upload/qa/Joe%20Bayles%20Deadlift.jpg

Vem "Big Tim" Harold är kan du nog lista ut.

Mannen i grå tröja är antingen JL Holdsworth eller Jim Wendler.

mvh
the_PL_man

Mannen i svart westsidetröja (Först i filmen) kör det som verkar mest genomförbart/givande för böj enligt IPF-regler, annars är det väldigt bred fotställning som nästan kräver monolift. För sumomark ger det iofs enligt vad jag förstår ganska mycket med så breda boxböj.

Det finns en till i svart tröja utan tryck på slutet som också har smalare fotställning (I jämförelse med kroppslängd) men han ser så läskig ut att jag inte riktigt vågar kolla klart. :D

OBS! Inlägget är en frågeställning.

the_PL_man
2007-01-12, 09:06
Alla kör inte så brett där heller.
Tanken är att du skall stå så brett som möjligt med god teknik(för att träna rätt muskler), och sedan smalna av på tävling precis så mkt du behöver för att nå godkänt djup.

/the_PL_man

Intressant.
Deras fotställning är ju extremt bred. Det var ju lite olika hur mycket de flyttade sig i horisontellt innan lyftning i vertikalt utfördes men rent generellt så varju förflyttningen inte mindre än den som Fredrik gjorde.

Jag kanske skall bredda min fotställning lite men jag kommer absolut inte köra så brett som dom gör på filmen.

För övrigt så kommer jag nog köra på som nu men försöka öka 5 kg per pass nu under den här perioden då jag satsar på boxböj och i sådana fall kommer jag ju tillslut komma något närmre mina resultat i vanlig böj. Detta kommer väl innebära att jag blir tvungen att justera tekniken automatiskt efterhand för att orka mer vikt. Låter det som en bra idé kanske?

pejo
2007-01-12, 09:23
Ja nu är ju inte mina mål att tävla i styrkelyft utan att bli så stark som möjligt för att kunna bli bra på sprint-löpning om några år.
Jag förväntar mig inte att ni styrkelyftare skall veta vad som är bäst träning för att bli bra i sprint men jag tror jag kan överföra en hel del av er träning till min egen.

För övrigt vill jag tacka för all hjälp *cupid*. Jag tycker det är härligt att folk tar sig tid att hjälpa andra.

TerrorShark
2007-01-14, 11:18
Du råkar inte ha några fler WBC snuttar? Eller vate vart det finns? gillar att kolla WBC's träningsvideos, inspirerande och roligt, kanske inte alltid vettigt att kopiera, men kul å kolla på.

TerrorShark
2007-01-14, 11:37
Jag kör för övrigt på paralell box (alltså inte godkänt riktigt) men har ännu inte fått problem med att få djup eller "förlorat" styrka box kontra fri böj. Kör explosiva boxböjar och av och till vanliga maxböjar. Kör alltså standard Westside (hur det nu kan vara standard riktigt, allt går ju ut på att hitta det som funkar för en själv, men kör standard-spliten...)

stahlberg
2007-01-14, 14:23
Jag tycker det kommer fram en massa om boxsquat i denhär tråden både i ord och bild. Jag tycker också det bästa utförandet kommer fram av filmerna.

the_PL_man
2007-01-14, 17:29
Yep. Lite olika stilar, men alla med samma syfte.
Mina favoriter när det gäller utförande var Chuck, Rob & Todd (excellent tekniker).

/the_PL_man

Jag tycker det kommer fram en massa om boxsquat i denhär tråden både i ord och bild. Jag tycker också det bästa utförandet kommer fram av filmerna.

the_PL_man
2007-01-14, 17:31
Har någon timme kvar att redigera med Eskil. mig & Todd som kör box.
Min videokamera krånglade liet, så jag gav fan i att filma efter ett tag.

Annars så är det till att köpa filmerna för att få se dem.

/the_PL_man

Du råkar inte ha några fler WBC snuttar? Eller vate vart det finns? gillar att kolla WBC's träningsvideos, inspirerande och roligt, kanske inte alltid vettigt att kopiera, men kul å kolla på.

TerrorShark
2007-01-15, 10:23
Jo, tycker Rob framförallt verkar ha hittat ett optimalt flyt i sina lyft. Har fruktansvärt kort lyftväg och grymt explosiv...chuck med förstås.

the_PL_man
2007-01-15, 10:32
Skall se om jag får tid framöver att föra över videorna på Todd Brock. Fin tekniker, finns en del att lära där.

/the_PL_man

TerrorShark
2007-01-15, 17:23
Fint! Videos är ett riktigt bra hjälpmedel för å hitta tips...
En fråga, fick du någon klarhet i om det finns någon tanke bakom deras breda handfattning? För mig brukar ett så smalt grepp som min flexibilitet tillåter ge mig stabilast rygg...men det kanske finns ett värde i brett grepp efter man tränat med det ett tag och vant sig? Eller är det bara för att dom e så stora pöjkar?

the_PL_man
2007-01-15, 23:22
Ett par anledningar:
- Bristande flexibiltet hos vissa
- Axlarna är piggare till bänken
/the_PL_man

Fint! Videos är ett riktigt bra hjälpmedel för å hitta tips...
En fråga, fick du någon klarhet i om det finns någon tanke bakom deras breda handfattning? För mig brukar ett så smalt grepp som min flexibilitet tillåter ge mig stabilast rygg...men det kanske finns ett värde i brett grepp efter man tränat med det ett tag och vant sig? Eller är det bara för att dom e så stora pöjkar?

TerrorShark
2007-01-16, 17:10
Jupp! Så sant så. Ställde frågan till grbbarna själva igår och fick samma svar. Körde själv ett tungt böjpass igår och provade att bredda greppet. Jag tyckte att det faktiskt kändes stadigare i överkroppen och att mina vinklar blev lite bättre? Dock tyckte jag att stången låg lite si och så, så på de tyngsta seten drog jag in händerna igen. Ska nog prova brett grepp lite grann framöver, framför allt på explosiva böjarna som ligger dagen innan min exp./rep dag på bänken. Kan kanske vara något...

[MUPP]Animal
2007-01-18, 13:58
En variant är att köra frontsquat på boxen, vilket ger en mycket fin balansträning för ryggen kontra magen, där huvudmålet är att träna accelarationen av höftrörelsen som är A och O i böjen. Denna övning kan med framgång både utföras med med widestance och regularstance.