handdator

Visa fullständig version : Ett par protein frågor!


L-Sami
2007-01-10, 00:44
Det sägs ju att protein tillsammans med kolhydrater är bättre, än de var för sig, för att proteinet inte ska oxideras till glukos lika lätt.

sen min fråga är,

Hur mycket kolhydrater behövs tas tillsammans t ex med 40gram kasein proteinpulver, för att det ska bli bra som möjligt?

Är det lika mycket kolhydrater som protein som gäller, mindre eller mer?

krilleh
2007-01-10, 04:02
Salami ställer frågor, håll i hatten!

Sverker
2007-01-10, 06:34
Nu är jag ute på tunn is men:


Det är helt utan betydelse när du äter protein resp. kolhydrat, det är din näringsstatus som bestämmer.

Har du lite glykogen i kroppen så blir proteinet snabbt till energi/glukos. Har du mycket glykogen i kroppen ökar CHANSEN att ainosyrorna får snurra runt längre i kroppen innan de blir till energi/glukos. Förr eller senare blir ( nästan ) allt protein till energi.



Vill du öka proteinsyntesen är det viktigare att det finns energi framme. Energi från fett och kolhydrat.

Zakath
2007-01-10, 09:39
Det sägs ju att protein tillsammans med kolhydrater är bättre, än de var för sig, för att proteinet inte ska oxideras till glukos lika lätt.

sen min fråga är,

Hur mycket kolhydrater behövs tas tillsammans t ex med 40gram kasein proteinpulver, för att det ska bli bra som möjligt?

Är det lika mycket kolhydrater som protein som gäller, mindre eller mer?

Beror helt på vid vilket tillfälle du ska ta det, efter träning t.ex. så är musklernas glykogendepåer uttömda, då prioriterar kroppen att fylla på dem och om du då endast tar protein efter träning så ger du inte kroppen särskilt mycket till val mer än att bryta ner proteinet. Efter ett medelintesivt/långt träningspass brukar man generellt tala om 1g kolhydrat med 0,5g protein per kg kroppsvikt.

Apos78
2007-01-10, 12:24
Att kolhydrat + protein ger bättre effekt än någon av dessa separat beror väl på en ökad kolhydratoxidation vilket "sparar" protein?

krilleh
2007-01-10, 14:42
Det spelar väl ingen roll när på dygnet han menar. Efter träning eller på en vilodag, kolhydrater behövs till proteinet för bäst effekt, och om man endast tar protein bara sådär på en vilodag antar jag att en del oxideras till energi. Eller det göre ifs alltid en liten del, men jag menar en större del än om man skulle inta kolhydrater till.

krilleh
2007-01-10, 14:44
Att kolhydrat + protein ger bättre effekt än någon av dessa separat beror väl på en ökad kolhydratoxidation vilket "sparar" protein?

Det blir en förbättrad proteinbalans också, om jag minns rätt som inte har med kolhydratoxidation att göra.

1+1=3 :thumbup: