handdator

Visa fullständig version : Tips på spel, ung. HommV/Civ


skaparn
2007-01-09, 22:40
Jag spelade rätt mycket Heroes of Might and Magic V för ett tag sedan och skulle nu vilja spela ett nytt liknande spel. Jag har testat Rome Total War men tyckte inte alls om det, troligtvis av den enkla anledningen att Homm var lite enklare. Fast det var något med Rome som jag bara inte tålde, det var som att det det var en massa förspel och lite action.
Ska tilläggas att jag även gillade Warlords II på den tiden man hade 486-or.

Så nu skulle jag vilja ha tips på ett turn base strategy som ni tror jag gillar med ovanstående beskrivning som vägledning. Eller kanske börja vidga mina vyer?
Någon som testat nya Alien?

NiXPhoenix
2007-01-09, 23:04
De äldre Heroes-spelen? :)
Inte fyran då, utan tvåan och trean, det var riktigt bra spel det.
Annars finns Age of Wonders, men det är också gamla spel, konkurrenter till Heroes.

Dumleman
2007-01-09, 23:27
Jag testade homm5 för ett tag sedan och jag blev riktigt besviken. Kan iofs vara jag som är aningen heroesskadad *whistle*.

Hur är det med Settlers-serien? Har ingen koll på de längre men Settlers 3 var ett roligt spel.

skaparn
2007-01-10, 08:10
Jag testade homm5 för ett tag sedan och jag blev riktigt besviken. Kan iofs vara jag som är aningen heroesskadad *whistle*.

Hur är det med Settlers-serien? Har ingen koll på de längre men Settlers 3 var ett roligt spel.

Det var ju faktiskt något att kolla. Det finns ett femte Settler som heter The Settlers: Heritage of Kings och det ska jag nog testa.

Förresten menade jag såklart UFO och inte Alien.

Dav0d
2007-01-10, 08:34
The Settlers II - 10th Anniversary

Settlers 2 fast med ny motor och lite nya saker. Alltså för oss gamla goda spelare som gillade 2:an mest av alla Settlers spel :) Motorn o.s.v gör det nice men roligast är ju ändå multiplayer stödet
Jävligt kul må jag säga!

Annars spelar jag Medievil2 Totalwar

NiXPhoenix
2007-01-10, 14:53
Det var ju faktiskt något att kolla. Det finns ett femte Settler som heter The Settlers: Heritage of Kings och det ska jag nog testa.

Förresten menade jag såklart UFO och inte Alien.


Nej nej nej, inte Settlers 5, det har fått urusel kritik. Själv körde jag bara demot, det handlar inte så mycket om att bygga längre utan det är mer krigande. Inte alls Settlers med andra ord.

Testa nåt av de andra spelen i serien istället.

Drfg
2007-01-10, 14:56
Det var ju faktiskt något att kolla. Det finns ett femte Settler som heter The Settlers: Heritage of Kings och det ska jag nog testa.

Förresten menade jag såklart UFO och inte Alien.

Älskade UFO men skulle tippa på att grafiken är alldeles för ful för att man skulle orka spela det idag :)

Johan O
2007-01-10, 14:58
Battle for middle Earth 1 och (framförallt) två.

Inte turbaserat i själva "actionläget", men att spela "War of the ring" är jäkligt roligt!

Sen antar jag att du lirat Civilization 4.

kaer
2007-01-10, 15:04
Kan itne säga annat än att jag var grymt besviken på HoMMV, maken till ofärdigt och buggigt spel får man leta efter.
Kunde kanske varigt roligt annars :-(

Smygtipsar om http://www.dreamlords.com/ fast det är ganska avanserat.

Albatross
2007-01-10, 18:47
X-com: UFO Defense kan man aldrig spela för många gånger :)

De nyare UFO (Aftershock och Aftermath) kan jag inte på något sätt rekommendera någon som är ett fan av originalspelen. De är så... tja, svindåliga.

Nåväl, kör igång DosBox och X-com vettja, det blir fan inte bättre, trots att det gått snart 14 år...

Sourceforge är för övrigt ett bra ställe att leta spel, finns hur mycket som helst :)

High1ander
2007-01-11, 00:21
Har du spelat igenom expansionen till HommV?

Settlers 1 är det enda settlers-spelet!

skaparn
2007-01-11, 09:14
Har du spelat igenom expansionen till HommV?

Settlers 1 är det enda settlers-spelet!

Det har jag ju faktiskt inte gjort, erbjuder den fräschör till spelet om man redan kört igenom grundpaketet?

High1ander
2007-01-11, 09:33
Det har jag ju faktiskt inte gjort, erbjuder den fräschör till spelet om man redan kört igenom grundpaketet?

Vet inte, det ska väl vara en ny ras tror jag.

shut teh face
2007-01-11, 10:23
De flesta strategi idag är skit tyvärr, tacka vet jag äldre godingar som Total annhilation. :)

Detta verkade dock rätt nice: http://www.webhallen.com/prod.php?id=42122

Dav0d
2007-01-11, 10:24
Settlers två är ju bättre än ettan ju. Sedan med multiplayer stödet och mycket skönare grafikmotor i den där versionen gör det underbart.
Mycket väl gjord uppgradering.

Annars konstigt att ingen nämnt Civiliziation serien eller kanske är det jag som är blind. Speciellt 4:an (nyaste) i serien, den har de lyckats jäkligt bra med.
Rankas ju som en av de bästa spelen i världen strategi mässigt.

High1ander
2007-01-11, 10:29
Settlers två är ju bättre än ettan ju. Sedan med multiplayer stödet och mycket skönare grafikmotor i den där versionen gör det underbart.
Mycket väl gjord uppgradering.

Annars konstigt att ingen nämnt Civiliziation serien eller kanske är det jag som är blind. Speciellt 4:an (nyaste) i serien, den har de lyckats jäkligt bra med.
Rankas ju som en av de bästa spelen i världen strategi mässigt.

Civ är bra. Men han ogilla ju spel med för mycket förspel och för lite fucky-fucky.

hum
2007-01-11, 10:35
Civ är bra. Men han ogilla ju spel med för mycket förspel och för lite fucky-fucky.

Man kan ju kriga från första turn om man nu vill det.

Dav0d
2007-01-11, 10:59
Civ är bra. Men han ogilla ju spel med för mycket förspel och för lite fucky-fucky.

Ja just det, det kunde vara anledningen till varför ingen nämnde Civ spelen :)
Observant man är då :smash:

Ett tips är att då köra MTW2 eller RTW men ladda ner modifikationer till spelen som skapar mer eller större strider etc. Finns en hel drös med modifikationer ute till RTW, men det kommer ta ett tag innan de till MTW2 blir stabila.

Förutom det har jag inget att komma med just nu tyvärr *slap*

Drfg
2007-01-11, 11:19
Släpps ett nytt UFO (afterlight) 9:e februari såg jag när jag tittade på aftermath och aftershock fast det kanske också är dåligt om de 2 föregående är det.

High1ander
2007-01-11, 11:28
Man kan ju kriga från första turn om man nu vill det.

Jag gillar Civ, men det tar ju iaf ett tag innan man kan attackera. Jämfört med WC3, StarCraft, Total Anhilation, etc.

Hur menar du annars kriga från första turn? Kan man det då man kört helt nytt game från början, eller är det scenarion?

pragmatist
2007-01-11, 11:43
Age of Wonders 1 och 2 är ganska likt HoMM. Disciples 2 och Warlords IV också. Finns i alla fall några att välja bland. Vet inte hur det är med Spellforce 2 men det ser mer ut som en rollspel/strategi-hybrid. Kan ju vara helt ok ändå iofs.

I civ-genren är ju Master of Orion II en riktig klassiker.

Dav0d
2007-01-11, 11:54
Jag gillar Civ, men det tar ju iaf ett tag innan man kan attackera. Jämfört med WC3, StarCraft, Total Anhilation, etc.

Hur menar du annars kriga från första turn? Kan man det då man kört helt nytt game från början, eller är det scenarion?

Nej alltså, Civilization 4 är väldigt aktivt direkt. Du kan välja att rusha, "slow-rusha" etc.

Rusha = Du bygger direkt krigare för att ta över städer istället för att expandera själv.

Slow Rush = Du bygger bara en ny stad och därifrån pumpar ut massa krigare för att senare enbart börja ta över.

Civilization 4 är gjord på det sättet att en stad kan själv bli väldigt stark jämfört med tidigare spel då det var ett måste att expandera en hel del genom settlers.

Nåja, finns massor av taktiker i senaste Civilization vilket gör den väldigt populär och förtjänande av sina betyg den fick.

hum
2007-01-11, 12:10
Har aldrig spelat Civ4, jag pratar om tvåan. :em:

Det jag menar är att man ju kan börja kriga på ett väldigt tidigt skede.

Eftersom jag inte har något bättre för mig startade jag precis ett nytt spel, liten karta och många motståndare. Efter 2-3 minuter har jag en arme bestående av tre warriors plus en archer, och ligger i krig med två länder. :)

Dav0d
2007-01-11, 12:22
Har aldrig spelat Civ4, jag pratar om tvåan. :em:

Det jag menar är att man ju kan börja kriga på ett väldigt tidigt skede.

Eftersom jag inte har något bättre för mig startade jag precis ett nytt spel, liten karta och många motståndare. Efter 2-3 minuter har jag en arme bestående av tre warriors plus en archer, och ligger i krig med två länder. :)

Stabilt, får mig att vilja skaffa spelet igen och dra igenom en natt Civ nördande (4an det vill säga) :P
Vid närmre eftertanke har jag inte råd att gå ut i helgen.. Hmm... :devil:

High1ander
2007-01-11, 12:38
Nej alltså, Civilization 4 är väldigt aktivt direkt. Du kan välja att rusha, "slow-rusha" etc.

Rusha = Du bygger direkt krigare för att ta över städer istället för att expandera själv.

Slow Rush = Du bygger bara en ny stad och därifrån pumpar ut massa krigare för att senare enbart börja ta över.

Civilization 4 är gjord på det sättet att en stad kan själv bli väldigt stark jämfört med tidigare spel då det var ett måste att expandera en hel del genom settlers.

Nåja, finns massor av taktiker i senaste Civilization vilket gör den väldigt populär och förtjänande av sina betyg den fick.

Jojo, men det beror ju på map-size o så.

Jag bruka köra största pangea mot lillebrorsan. Då varje turn är 30 eller 45 sekunder som körs samtidigt för båda. Då tog det en timme tills man såg den andra...

Dav0d
2007-01-11, 13:34
Jojo, men det beror ju på map-size o så.

Jag bruka köra största pangea mot lillebrorsan. Då varje turn är 30 eller 45 sekunder som körs samtidigt för båda. Då tog det en timme tills man såg den andra...

Största mapen 1on1 ? :MrT:

Orka! Då är det ju ingen strid om ytor etc, det är de som är kul :)

High1ander
2007-01-11, 15:55
Största mapen 1on1 ? :MrT:

Orka! Då är det ju ingen strid om ytor etc, det är de som är kul :)

Han bara spela spelet ett par gånger, och ville då lära mig nya sätt att bygga osv...

kaer
2007-01-11, 16:07
Jag har kört expansionen till HoMMV, förbättrar lite, men jag tycker det finns många buggar/problem fortfarande.

Nya rasen 'Dwarfs' är bra konstruerad tycker jag, men jag tror de är lite imbalanced.

Loke
2007-01-11, 16:22
The Settlers II - 10th Anniversary

Settlers 2 fast med ny motor och lite nya saker. Alltså för oss gamla goda spelare som gillade 2:an mest av alla Settlers spel :) Motorn o.s.v gör det nice men roligast är ju ändå multiplayer stödet
Jävligt kul må jag säga!

Annars spelar jag Medievil2 Totalwar

Wow, tack för tipset, den hade jag missat. Men jag märker nu att jag är lika dålig som förr, hata trafikstockningar!

Dav0d
2007-01-11, 17:37
Wow, tack för tipset, den hade jag missat. Men jag märker nu att jag är lika dålig som förr, hata trafikstockningar!

Typ trafikstockningar som gör mycket av strategierna. Så skönt när man måste lösa dem och gjort det. Eller ännu bättre när man aldrig stöter på dem och kör felfritt i princip. Dock finns många aspekter man måste förbättra för att bli grym.

Ha kul :D

skaparn
2007-01-11, 20:06
Age of Wonders 1 och 2 är ganska likt HoMM. Disciples 2 och Warlords IV också.

Det finns alltså ett Warlords IV!!?? Jag ska kolla upp det.

I övrigt så tackar jag för många bra tips! Ska säkerhetskopiera lite några dagar och testa mig fram. Har redan påbörjat den processen och av rena farten blev jag lite peppad av civ eftersom det togs upp och det expansion pack som finns - Warlords - verkar bjuda på lite mer action än vanligt, så det kanske är nåt för mig.

Av bara farten hamnade Lego Star Wars 2 på min dator eftersom det fick en utmärkelse av pc.ign.com, visserligen mer av ett actionspel men ganska trevlig idé.