handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni om stetching?


NP_M
2007-01-09, 22:34
Som rubriken, och är det helt nödvändigt efter varje pass?

gnagaren
2007-01-09, 23:04
Stretchar aldrig, är ändå relativt vig.

Caixa**
2007-01-09, 23:05
För mig: absolut nödvändigt. Skulle inte klara sparka särkilt högt annars..

LadyG
2007-01-09, 23:11
Samma här, dessutom skulle vissa rörelser bli betydligt svårare att göra och skaderisken öka.

Überbiffen
2007-01-09, 23:18
Jag stretchar när det behövs. Efter vaje pass? Knappast. Jo, ben/rumpa.

major Pectoralis
2007-01-09, 23:18
Stretching är viktigt för rörligheten och hållningen. Har man fullgod rörlighet och hållning finns ingen anledning att stretcha. Är man överrörlig är det rent av dåligt att stretcha.
Man behöver inte stretcha efter varje träningspass, dock behövs det göras regelbundet.
Finns för övrigt andra sätt än stretching (som även finns den finns i vissa variationer) att träna upp rörligheten. Bereonde på kroppsdel och syfte med rörlighetsträningen får man anpassa metod.

varland
2007-01-09, 23:52
Bah, var hos en naprapat och han hotade med stryk om jag kom tillbaka och inte hade skött mitt stretchande. Så jag ser det som ett nödvändigt ont.

Tuniz
2007-01-10, 00:01
jag stretchar alltid de muskler jag har tränat under ett pass iallafall.

Kanske går lite väl snabbt ibland men skulle inte sluta stretcha helt. tar ju bara en 5-10 minuter om man bara går igenom några musklergrupper.

Gillar inte alls när man inte har stretchat och vaknar upp på morgonen med en jäkla träningsvärk och stel som en pinne i kroppen. Nää, då spenderar jag hellre dom extra minuterna till att stretcha :thumbup:

L-Sami
2007-01-10, 00:24
Stretching efter träning har varit en vana för mig sen barnsben. Tycker om att vara rörlig, trots att man har lagt på sig några 5kg muskler genom åren.

Eddie Vedder
2007-01-10, 08:22
Jag stretchar alltid fast alldeles för lite, blir nån minut bara. Jag tar egentligen bara stretchingen av benen å ryggen på ordentligt allvar, annars blir de bara en kort "slarvstretch".

Jag tycker de är värdefullt så jag borde göra de seriösare.

stridis
2007-01-10, 09:14
Min syn på stretch är följande:

Den skall vara nyttobetonad i så måtto att den skall helst vara specifik och definitivt skall den vara effektiv; antingen för att öka rörlighet i förkortade muskler eller för att öka rörligheten i sportspecifika situationer.

Slarvstretch när man är ouppvärmd eller slutkörd är inte effektiv.
Dock gillar jag Styrkeyoga-passen på Fysiken. Yoga har fördelen att man genomför ett dedikerat "stretchpass" (n.b. yoga är trots allt mer än en samling stretchövningar logiskt ordnade) inte bara uppvärmd men man behåller värmen.

Jag stretchar noll och intet när jag styrketränar. Det är fulla rörelsebanor som gäller, det räcker för att bibehålla och i vissa fall öka vigheten (insida lår i mitt fall).

Princy
2007-01-10, 11:43
Ett måste efter varje pass, för mig med ryggproblem.

olle lindblad
2007-01-10, 11:48
Stretching är bra om man inte har full rörlighet. Kör man långa rörelsebanor så behöver man oftast inte stretcha så mycket. Själv strechar jag endast ben och höftböjare.

coxie
2007-01-10, 12:32
Stretchar mina ben och min ländrygg varje dag, i övrigt blir det sparsamt då jag tycker jag är vig nog där.

Davidoff
2007-01-10, 16:13
Ben, rygg, axlar och armar stretchas efter varje pass.

NP_M
2007-01-10, 16:21
Lite olika det där märker jag :) Har hört saker som att "stretchar du inte får du korta och fula muskler", hur väl stämmer såna påståenden?

Sniggel
2007-01-10, 17:02
"stretchar du inte får du korta och fula muskler

Det borde stå, "Stretchar du inte, finns risk för kortare muskler (beroende på lite andra faktorer)"
Att musklerna skulle få ett annat utseende är påhittat. Förkortade muskler gör inget för hur muskeln ser ut, den skillnaden är så försumbar (krävs tekniska mätverktyg för att mäta skillnaden förmodligen).

Har du fullt rörelseomfång när du tränar så kommer musklerna att bibehålla/få den längd de behöver för att vara tillräckligt smidiga. Stretcha bara om det finns ett behov för det, eller om du tycker om det, skadar inte så länge det inte görs före ett pass, då dyker lite andra risker upp (statisk stretching före träning där man behöver ha kraft i ett stort rörelseomfång) framförallt.

Capt
2007-01-10, 17:04
Som rubriken, och är det helt nödvändigt efter varje pass?

Överflödigt för min del.

Albatross
2007-01-10, 18:49
Stretchar aldrig.

Dreas
2007-01-10, 20:20
Stretchar oftast det jag tränat! Försöker att stretcha vaderna extra då det blir ett väldigt tåstående i benpressen annars!

Andreas

Guddi
2007-01-10, 20:42
Stretching är viktigt för rörligheten och hållningen. Har man fullgod rörlighet och hållning finns ingen anledning att stretcha. Är man överrörlig är det rent av dåligt att stretcha.
Man behöver inte stretcha efter varje träningspass, dock behövs det göras regelbundet.
Finns för övrigt andra sätt än stretching (som även finns den finns i vissa variationer) att träna upp rörligheten. Bereonde på kroppsdel och syfte med rörlighetsträningen får man anpassa metod.+1