Logga in

Visa fullständig version : Vätskebristens inverkan?

shadowfire
2007-01-09, 21:42
Jag börjar dagen med en sedvanlig gul piss.
Lite proteindrink och någon dl vatten, sedan 2-3 muggar kaffe på jobbet.

Kontentan är att jag börjar inte ladda med rent vattenintag förrän flera timmar inpå dagen och vätskebristen är tack vare kaffet ett faktum. Oftast är jag inte i vätskebalans förrän 14-15 tiden på dagen.

Fråga 1: Hur pass stor inverkan har det på anabolismen att gå med vätskebrist? Jag antar att det slöar ner eller har inverkan på cellreparation eller något?

Fråga 2: Hur mycket vätska driver en mugg normalstarkt kaffe på ett ungefär? Trycker coffeinet ut dubbelt så mkt vätska eller hur mkt vätskeförlust får man pga kaffe? Har läst någon gammal regel om ett glas vatten per mugg kaffe ska kompensera?

Slartibartfast
2007-01-09, 21:48
Fråga 2: Hur mycket vätska driver en mugg normalstarkt kaffe på ett ungefär? Trycker coffeinet ut dubbelt så mkt vätska eller hur mkt vätskeförlust får man pga kaffe? Har läst någon gammal regel om ett glas vatten per mugg kaffe ska kompensera?

Som jag förstått det så kompenserar vattet i kaffekoppen det som koffeinet driver ut.

King Grub
2007-01-09, 21:58
Även en liten uttorkning kan ha stor påverkan på prestation genom att negativt påverka mental skärpa, försämrad energimetabolism, elektrolytobalans och blodflöde till muskulaturen.

Att kaffe leder till uttorkning stämmer inte, utan man kan räkna med all vätska man dricker, inklusive kaffe (Hydration Guidelines, Institute of Medicine of the National Academy of Sciences Total Daily Water Adequate Intake (AI) Summary).

Lösningen på ditt problem är dock enkelt: drick mer.

shadowfire
2007-01-09, 22:31
Även en liten uttorkning kan ha stor påverkan på prestation genom att negativt påverka mental skärpa, försämrad energimetabolism, elektrolytobalans och blodflöde till muskulaturen.

Att kaffe leder till uttorkning stämmer inte, utan man kan räkna med all vätska man dricker, inklusive kaffe (Hydration Guidelines, Institute of Medicine of the National Academy of Sciences Total Daily Water Adequate Intake (AI) Summary).

Lösningen på ditt problem är dock enkelt: drick mer.

Men själva celluppbyggnaden eller så påverkas inte av vattenöverskott/underskott? Återigen det tramsiga sökandet av ett optimalt tillstånd, inbillade mig dock att det kan vara en ökad vätskeåtgång/vätskeförbränning dygnet efter ett träningspass tex.

stridis
2007-01-10, 09:28
Återigen det tramsiga sökandet av ett optimalt tillstånd

Vätskebrist märks otroligt väl vid vigorös träning, det är inte fråga om "optimalt". Alla erfarna instruktörer vet om detta och låter sina elever ha vattenpauser. Man måste faktiskt lära sig att dricka tillräckligt vid sådan träning, så att man inte dricker bristfälligt.

Nu ställer väl normalt sett inte styrketräning några sådana krav på hydrering, men lösningen är ju otroligt enkel, så varför inte?

Thompah
2007-01-10, 15:19
Att dricka under träningen ger väl direkt ingen effekt förrän efter träningen.

Det är viktigare att dricka innan träningen under dagen. Sen om man blir törstig under ett hårt konditionspass så är det ju gott att svalka sig lite men jag tror inte vätskan hinner tas upp och användas av kroppen under själva träningens gång.

Detta är bara rena gissningar så säg gärna om jag har helt fel:Virro

MrKashchei
2007-01-10, 22:45
Att dricka under träningen ger väl direkt ingen effekt förrän efter träningen.

Det är viktigare att dricka innan träningen under dagen. Sen om man blir törstig under ett hårt konditionspass så är det ju gott att svalka sig lite men jag tror inte vätskan hinner tas upp och användas av kroppen under själva träningens gång.

Det tar ungefär 30-60min innan kroppens alla delar har fått sin beskörda del av vattnet dvs att osmotisk jämvikt infinner sig mellan den extra- och intracellulärvätskan. Däremot ger ju det du dricker under träningspasset en frisk känsla och hjälper dig att återföra vätskebalansen till normala nivåer lättare än om du inte dricker. Hur man än gör måste man ju kompensera vätskeförlusten och frågan är varför man skulle vilja vänta till efter passet (underförstått att man inte häller i sig en 1L på en gång).

Som du säger är det trots allt viktigast att man har druckit som man ska innan passet för att kunna fullfölja ett bra träningspass OM man nu måste välja.