handdator

Visa fullständig version : Läs här! Era åsikter


K.J
2007-01-09, 20:10
Föresten! Jag känner en gammal MC-knutte. Och han ÄR STOR! Magen är inte DÅLIGT stor alltså, men han går och tränar ibland. Han tränar inte så jättemycket och kör inte så mycket olika övningar. Han brukar köra typ tre repetioner och ibland fem, sedan vilar han JÄVLA länge och kör lite till. Är det därför han har blivit så stor eller? Han avfärdar nästan alla isolationsövningar och har aldrig kört lårcurl i hela sitt liv säger han. Enda bicepsövningen är hammercurl. Ananrss nästan bara basövningar och EN och ANNAN komplement. Sedan vilar han ibland en hel vecka och dricker bara öl och käkar massa.

Är det därför han har blivit så stor? När han ställer sig på min våg går nålen LÅNGT över 100. Vad tycker ni om att köra på det viset?

Finns det fördelar/nackdelar?

Allan
2007-01-09, 20:12
Föresten! Jag känner en gammal MC-knutte. Och han ÄR STOR!

Hur stor då? Vad tycker du är stort?

K.J
2007-01-09, 20:14
Jag tycker det är stort att vara 187 lång och väga runt drygt 130

Allan
2007-01-09, 20:16
Då är han bara lite större än Coleman då....eller?

alexsingh
2007-01-09, 20:22
känns som att det är mest fläsk

blekfet2
2007-01-09, 20:23
fniss

:D

Yes
2007-01-09, 20:23
Min åsikt är att han är redigt fet, om jag ska gå på din beskrivning.

K.J
2007-01-09, 20:24
Då är han bara lite större än Coleman då....eller?

Alltså: Han är FET också. Hans MAGE, du skulle se den. Och armarna är OCKSÅ fläskiga. Tro inte att det är någon kroppsbyggare jag snackar om. Låren och röven är också fläskiga.

Lite utanför ämnet. Det här är helt sjukt, jag känner en annan kille som är betydligt smalare, men ser rätt bitig ut och han har alltid kört på låga vikter och runt 10 repetioner och tjatar alltid om kontakt med musklen. Jag vill antingen börja träna som min större feta kompis eller han den andre. Vet inte vad som är bäst. För han som ser mer vältränad ut är inte speciellt stark även om han ser bitig ut. Kan någon, gärna du Allan, förklara hur det går ihop? Han gör långsamma rörelser med "full kontakt" eller vad fan han snackar om.

K.J
2007-01-09, 20:25
Min åsikt är att han är redigt fet, om jag ska gå på din beskrivning.

He! LUGNT! Han HÄVER i sig öl och massa skitmat, men jävlar...Alltså han är stark också, ser läskig ut, ingen kille man vill bråka med.

blekfet2
2007-01-09, 20:27
fniss fniss
:D:D

Allan
2007-01-09, 20:28
Kan någon, gärna du Allan, förklara hur det går ihop?

Det är väl ungefär det vi pysslar med hela tiden på Kolozzeum. Och än har ingen visat sig sitta med den slutgiltiga förklaringen. De har väl helt enkelt hittat sätt att träna på som de trivs med - det är en av de mest troliga, och mest underskattade förklaringarna till varför en del ökar på en sorts träningsmetod medan hans kompis bara tycker samma metod är trist och värdelös.

Sniggel
2007-01-09, 20:32
Det är inte hur mycket muskler man ser som avgör hur mycket muskler som finns där. Det är hur mycket muskler som finns där som avgör hur mycket muskler där finns. :Virro

Överätning i sig är en bra miljö för både muskeltillväxt och positiv fettbalans. Styrketräning är ett bra stimuli för muskeltillväxt så kombon att träna och äta som en gris = stor och stark, men förmodligen tjock också.

Så enkelt var det.

K.J
2007-01-09, 20:47
Jag undrar vem jag ska följa. Min store kompis eller min mer vältrnade kompis, som har lyckats bygga upp sig på LÅGA vikter. Han påstår också att skaderisken minskar och att det egentligen bara är positivt om man kan träna muskler på låga vkter. Ändå ser han ju vältränad ut. Ja...Jag vet inte jag. Jävligt osäker. Osäker på allt som gäller träning. Vill ju helst ha ett enkelt program, och då är ju min fete kompis bra. Han är enkel och rak: "Lägg på mer vikter, klarar du en repetion är det bra." Eller han om kabelmaskinen: "Varför ska man stå där och dra i snören för?" Och bara hammercurl för biceps. Hans måtto: "Ja, men blir ju stark av det, så varför stå och jucka med stänger i olika vinklar, skit." :D Det verkar så enkelt..Men jag vet inte om jag vågar..Axeln har varit ur led med...ÄH, VET INGENTING!

HerrArne
2007-01-09, 20:55
Jag undrar vem jag ska följa.

Hitta din egen väg. Är du sugen på dessa bådas respektive träningsmetodik så prova båda. Välj sedan den du gillar mest. Eller fortsätt leta om ingendera faller på läppen.

K.J
2007-01-09, 21:03
Hitta din egen väg. Är du sugen på dessa bådas respektive träningsmetodik så prova båda. Välj sedan den du gillar mest. Eller fortsätt leta om ingendera faller på läppen.

Jag får väl göra det. FÖr det verkar finnas lika många teorier som det finns gymare. Men ett enkelt pass hade passat mig bra!

Allan
2007-01-09, 21:04
Jag får väl göra det. FÖr det verkar finnas lika många teorier som det finns gymare. Men ett enkelt pass hade passat mig bra!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

Capt
2007-01-09, 21:07
Föresten! Jag känner en gammal MC-knutte. Och han ÄR STOR! Magen är inte DÅLIGT stor alltså, men han går och tränar ibland. Han tränar inte så jättemycket och kör inte så mycket olika övningar. Han brukar köra typ tre repetioner och ibland fem, sedan vilar han JÄVLA länge och kör lite till. Är det därför han har blivit så stor eller? Han avfärdar nästan alla isolationsövningar och har aldrig kört lårcurl i hela sitt liv säger han. Enda bicepsövningen är hammercurl. Ananrss nästan bara basövningar och EN och ANNAN komplement. Sedan vilar han ibland en hel vecka och dricker bara öl och käkar massa.

Är det därför han har blivit så stor? När han ställer sig på min våg går nålen LÅNGT över 100. Vad tycker ni om att köra på det viset?

Finns det fördelar/nackdelar?

Är han Paul Sr-stor?

K.J
2007-01-09, 21:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

Tack! Det där såg jag. Känns som lite väl många repetioner att bygga styrka på, men det är lugnt.

Vad tror du om detta då: Bänkpress 2-5 repetioner gånger fem set. Lite smalbänk, lutbänk 8gånger 3. Tricepscurl med EZ-stång.

Benböj 3-5 gånger 5. Lite benpress, vadpress. Hammercurl 8-10 gånger tre. Scottcurl 8-10 gånger tre.

Marklyft (farlig övning för mig) 8 gånger tre. Marklyft stående på ett par viktplattor. Skivstång med drag till hakan, 6-8 gånger tre. Sidlyft 6-8 gånger tre.

K.J
2007-01-09, 21:09
Är han Paul Sr-stor?

Paul? Nä.

Allan
2007-01-09, 21:15
Återigen vill jag bara påpeka att det är dumt att uppfinna hjulet igen. Efter det lilla du berättat så räcker programmet i Best of gott och väl för dig. Stark? Tja, det är fortfarande helt upp till dig. Om det enbart är styrka du är ute efter får du väl kika i nån SL-journal, men jag kan ju tänka mig att lite fler reps inte alls är dumt att ha i din andra idrott.
Hur taskigt det än kan låta så klarar sig 99% av alla som tränar jättebra med endera av z_bumbis programförslag. Och nästan alla skulle få bättre resultat av det än av att sitta och hacka ihop ett eget förslag.

K.J
2007-01-09, 21:18
Återigen vill jag bara påpeka att det är dumt att uppfinna hjulet igen. Efter det lilla du berättat så räcker programmet i Best of gott och väl för dig. Stark? Tja, det är fortfarande helt upp till dig. Om det enbart är styrka du är ute efter får du väl kika i nån SL-journal, men jag kan ju tänka mig att lite fler reps inte alls är dumt att ha i din andra idrott.
Hur taskigt det än kan låta så klarar sig 99% av alla som tränar jättebra med endera av z_bumbis programförslag. Och nästan alla skulle få bättre resultat av det än av att sitta och hacka ihop ett eget förslag.

Okej, för när jag har kört så innan har det blivit rätt bra resultat. Men visst...Säger du att det programmet fungerar så...

Allan
2007-01-09, 21:25
Okej, för när jag har kört så innan har det blivit rätt bra resultat.

Tror jag säkert men vad var utgångsläget? Från nybörjare till lite muskler? Från vältränad till ännu mer vältränad? Från bra till grov? I början har alla en gratistillväxt - som man inte ska blanda ihop med resultaten från träningen! - och det är när den perioden, smekmånaden, är slut som det verkliga slitet börjar.
Dessutom, om du är i puberteten, som tar slut vid ca 25, har du också gratisresultat som du inte heller kan dra slutsatser rörande din träning av. Alla unga män har en styrke- och muskeltillväxt i puberteten oavsett de tränar eller inte. Och det är därför vi som hållit på lite längre än så kan skrocka litegrann åt samma återkommande frågor, och hela tiden hänvisa till de där träningsprogrammen. De funkar.

K.J
2007-01-09, 21:29
Tror jag säkert men vad var utgångsläget? Från nybörjare till lite muskler? Från vältränad till ännu mer vältränad? Från bra till grov? I början har alla en gratistillväxt - som man inte ska blanda ihop med resultaten från träningen! - och det är när den perioden, smekmånaden, är slut som det verkliga slitet börjar.
Dessutom, om du är i puberteten, som tar slut vid ca 25, har du också gratisresultat som du inte heller kan dra slutsatser rörande din träning av. Alla unga män har en styrke- och muskeltillväxt i puberteten oavsett de tränar eller inte. Och det är därför vi som hållit på lite längre än så kan skrocka litegrann åt samma återkommande frågor, och hela tiden hänvisa till de där träningsprogrammen. De funkar.

Är 24 och har tränat seriöst i ett par år. Man kan bygga styrka och volym också efter 25.

Allan
2007-01-09, 21:38
Är 24 och har tränat seriöst i ett par år. Man kan bygga styrka och volym också efter 25.

Har jag påstått motsatsen? Det jag säger är att det är då det hårda jobbet börjar - när du inte längre har gratis skjuts av hormoner och övningstillvänjning. Men lägg upp ett par bilder i Medlemsforumet så får vi se!

K.J
2007-01-09, 21:41
Har jag påstått motsatsen? Det jag säger är att det är då det hårda jobbet börjar - när du inte längre har gratis skjuts av hormoner och övningstillvänjning. Men lägg upp ett par bilder i Medlemsforumet så får vi se!

Aldrig att jag lägger upp bilder i det här tillståndet jag är i nu. Dessutom är jag musiker, inte nån kroppsbyggare! Plus att alla här är biffiga som fan. Jag är mer en vanlig typ. Det programmet verkar visst helt okej, men så mycket övningar bara. Och högt antal repetioner. Svårt att bygga styrka på det verkar det som.

Allan
2007-01-09, 21:43
Svårt att bygga styrka på det verkar det som.

Det beror på ditt utgångsläge. Nog lär du bli starkare alltid. Frågan är hur mycket och hur mycket kraft du vill lägga ner. Den värderingen måste man alltid göra när man funderar på att dra igång träningen.

psirus
2007-01-09, 21:44
Kör basövningar, vila inte VÄLDIGT länge mellan seten. skippa öl drickar veckorna så går det nog bra :)

K.J
2007-01-09, 21:53
Kör basövningar, vila inte VÄLDIGT länge mellan seten. skippa öl drickar veckorna så går det nog bra :)

Det DÄR var ett bra svar :) Fast lyftarna nere på mitt gym vilar jävligt länge och gör sedan typ tre reps, HAHAA! Men basövningarna är ju de bästa.

K.J
2007-01-09, 21:55
Det beror på ditt utgångsläge. Nog lär du bli starkare alltid. Frågan är hur mycket och hur mycket kraft du vill lägga ner. Den värderingen måste man alltid göra när man funderar på att dra igång träningen.

Jo du har rätt. Jag lägger hellre ner MER tid på musiken än träningen. Ett tag var jag i princip instängd i två år och bara övade musik. Men träningen är skön, jag vänder mig till styrkelyftarna kanske!

varland
2007-01-09, 22:06
Jo du har rätt. Jag lägger hellre ner MER tid på musiken än träningen. Ett tag var jag i princip instängd i två år och bara övade musik. Men träningen är skön, jag vänder mig till styrkelyftarna kanske!
Som jag ser det finns det alltid plats att peta in 1 timme om dagen till träning, oavsett vad jag gör annars.

EDIT: Jag förstår inte riktigt hur du får det till ett bättre svar heller för den delen.

K.J
2007-01-09, 22:14
Som jag ser det finns det alltid plats att peta in 1 timme om dagen till träning, oavsett vad jag gör annars.

EDIT: Jag förstår inte riktigt hur du får det till ett bättre svar heller för den delen.

Funkar inte att träna varje dag för mig, har testat.

Conny_S
2007-01-09, 22:22
Gå din egen väg istället för att titta på dessa människor, det är samma sak som om du tittar på andras sätt att köra bil för att sedan ta efter det sätt du tycker verkar bäst. Vem bryr sig och är det bra för dig? Testa dig själv fram.


/Conny_S

K.J
2007-01-09, 22:29
Gå din egen väg istället för att titta på dessa människor, det är samma sak som om du tittar på andras sätt att köra bil för att sedan ta efter det sätt du tycker verkar bäst. Vem bryr sig och är det bra för dig? Testa dig själv fram.


/Conny_S

Tack, du vettiga människa. Fick hjälp i styrkelyftardelen :)

varland
2007-01-09, 23:50
Funkar inte att träna varje dag för mig, har testat.
Jag tror inte du förstod mitt inlägg. Läs om.

pragmatist
2007-01-10, 01:28
Det går inte att ge ett enkelt svar på vilken metod som bygger bäst styrka, eftersom det varierar från individ till individ och också med individens erfarenhet av styrketräning. Ju mer erfaren du är, desto tyngre (färre reps) bör man i huvudsak förlita sig på för styrkeökning. Titta på den här studien till exempel:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16287373&itool=iconabstr&query_hl=14&itool=pubmed_docsum

There has been a proliferation in recent scholarly discussion regarding the scientific validity of single vs. multiple sets of resistance training (dose) to optimize muscular strength development (response). Recent meta-analytical research indicates that there exist distinct muscular adaptations, and dose-response relationships, that correspond to certain populations. It seems that training status influences the requisite doses as well as the potential magnitude of response. Specifically, for individuals seeking to experience muscular strength development beyond that of general health, an increase in resistance-training dosage must accompany increases in training experience. The purpose of this document is to analyze and apply the findings of 2 meta-analytical investigations that identified dose-response relationships for 3 populations: previously untrained, recreationally trained, and athlete; and thereby reveal distinct, quantified, dose-response trends for each population segment. Two meta-analytical investigations, consisting of 177 studies and 1,803 effect sizes (ES) were examined to extract the dose-response continuums for intensity, frequency, volume of training, and the resultant strength increases, specific to each population. ES data demonstrate unique dose-response relationships per population. For untrained individuals, maximal strength gains are elicited at a mean training intensity of 60% of 1 repetition maximum (1RM), 3 days per week, and with a mean training volume of 4 sets per muscle group. Recreationally trained nonathletes exhibit maximal strength gains with a mean training intensity of 80% of 1RM, 2 days per week, and a mean volume of 4 sets. For athlete populations, maximal strength gains are elicited at a mean training intensity of 85% of 1RM, 2 days per week, and with a mean training volume of 8 sets per muscle group. These meta-analyses demonstrate that the effort-to-benefit ratio is different for untrained, recreationally trained, and athlete populations; thus, emphasizing the necessity of appropriate exercise prescription to optimize training effect. Exercise professionals may apply these dose-response trends to prescribe appropriate, goal-oriented training programs.

Med andra ord finns det ingen anledning för dig att imitera din fet-grove vän om du inte har samma erfarenhetsnivå.

tano
2007-01-10, 09:40
Det DÄR var ett bra svar :) Fast lyftarna nere på mitt gym vilar jävligt länge och gör sedan typ tre reps, HAHAA! Men basövningarna är ju de bästa.

Jag vet inte om detta är något slags skämt? eller om det är musiken som gjort det... Du kan ju inte vela mellan att "jo jag har tränat hårt flera år", "jag har gjort resultat". Å andra sidan vet du inget om träning och har ingen kropp att visa upp, för du är musiker??? (vilken undanflykt)

Intrycket man får är att du är ute efter ett svar, du bryr dig egentligen inte om andra svar, du vill ha bekräftelse av en redan bestämd tankegång. Men så följ den tankegången då! Följ den där feta killens program, det verkar helt klart som du Vill köra det.
Som folk redan svarat, gillar man inte träna kommer du inte få några resultat. Gillar du den feta killens program så kommer det ge resultat.
Världens bästa program ger inga resultat om det inte följs, så enkelt är det!

Förövrigt har Allan gett dig bra svar som du totalt negligerar, otrevligt.