handdator

Visa fullständig version : Dagarna som bara försvinner i ett töcken av melankoli...


Sheogorath
2007-01-09, 18:32
Vissa dagar bara försvinner, och man får liksom ingen rätsida på dem. Man försöker lite halvhjärtat att komma på köl, komma i fas, och erhålla positiv proteinmetabolism, men fördjäves. Det är försvunna dagar som aldrig kommer tillbaka, och som bara gled en ur händerna.

Som idag. Fast det började ju igår, men att jag bommade marken och var djävligt dizzy resten av passet. Så jag beslöt mig för att ta vilovecka. Kom hem, skrev i träningsdagboken och gick och lade mig. Och när jag vaknade idag kände jag bara att "nej, jag vill inte, idag sjukskriver jag mig och kurerar mig ordentligt". Stod i duschen en halvtimme, fick i mig min frukost och hamnade sen framför Kollo. Nu känner jag att det här nog kommer bli ett ganska tråkigt inlägg (och jag som tänkte vara lite litterär och krejjor), men eftersom jag ändå skrivit så här mycket är det lika bra att fortsätta (plus att jag är lite full, eftersom det får man vara sådana här dagar).

Efter frukosten gick jag och la mig, och sov till 11. Eftersom morgonkaffet var ute i blodet sov jag djävligt oroligt och låg och svettades som en gris, och var inte alls sugen på lunch när jag vaknade. Knäckte ett par energidrycker och käkade en massa choklad. Så får man göra sådana här här dagar. Troja laddades ner och tittades på, och mer energidryck inmundigades. Sov igenom sista delarna, och mer koffein i blodet innenbär mer orolig sömn, och jag drömde skumma saker. Vaknade till lite då och då, låg och vred på mig och stack sen ut för att göra lite inköp.

Så sitter man här, klockan halv sju på kvällen, efter att ha käkat kvällsmat bestående av Sushi, lussekatter, glass och två folköl, och tänker att man borde kanske åtminstone få i sig någon proteindryck extra för att inte sabba sig själv fullständigt.

Dagar som bara försvinner... *känner på sin burk Falcon*. Finns lite ljummen öl kvar i burken. Det blir nog ingen extra proteindryck ikväll. Inget annat blev ju som det skulle.

Sheogorath
2007-01-09, 18:35
Man kanske ska kasta ut en fråga också, så...

Hur tar du på sådana här dagar?

Yankeee
2007-01-09, 18:37
Hur tar du på sådana här dagar?

Det är bara psykiskt, stfu och kör på som vanligt.

Timme
2007-01-09, 18:40
Sådana dagar känner man igen (minus alkoholen då). Det är ganska surt faktiskt. Imorgon ska jag städa! Det ska bli både roligt och skönt tycker jag. Jag sätter bara på massor med go musik. Bara jag kommer igång så är det faktiskt ritkgit roligt.

petersson
2007-01-09, 18:53
Finns bara en sak att göra: Skärp dig, diirekt! Men det har Yankee redan sagt :)

Sheogorath
2007-01-09, 18:56
Finns bara en sak att göra: Skärp dig, diirekt! Men det har Yankee redan sagt :)

Fast jag tycker att ni är lite tramsiga som håller på så. Men det är jag det ;).

Officer
2007-01-09, 19:00
Fast jag tycker att ni är lite tramsiga som håller på så.

+1


Har ni inget konkret att säga/dela med er förutom det "uppenbara", internettuffing-aktiga, så skriv ej.

Longshot
2007-01-09, 19:01
Om man bortser från svettningar, onykterhet och melankoli så älskar jag såna dagar. Äta gott och inte göra ett dyft, låt bara tiden segla förbi. Wunderbar =)

nemd
2007-01-09, 19:01
Sånna dagar är mitt liv. Det suger men jag är van.

HajduMan
2007-01-09, 19:02
Visst finns det nästan sådana dagar, exempelvis varje söndag, på söndagar äter jag i princip, frukost och middag och sen enbart 4-5 protte drinkar... så släng i dig en protte drink iaf var 3:e timme sådana dagar oavsätt du pallar eller ej

jwzrd
2007-01-09, 19:02
Fast jag tycker att ni är lite tramsiga som håller på så. Men det är jag det ;).

Vägen går bara nedåt från att börja tulla på disciplinen genom att bara skita i en dag så där.

petersson
2007-01-09, 19:11
+1


Har ni inget konkret att säga/dela med er förutom det "uppenbara", internettuffing-aktiga, så skriv ej.

Skärpningen har inte bara med med träningen att göra utan också att man ska slippa bli dum i huvet av att sitta sådär hela dan. Jag vet att det är din linje nuförtiden att förespråka att man inte ska eftersträva att vara optimal hela tiden.
Till saken: En promenad eller en cykelrunda kanske gör susen!

Sheogorath
2007-01-09, 19:14
Vägen går bara nedåt från att börja tulla på disciplinen genom att bara skita i en dag så där.

:D

Ja, vem vet. En dag kanske man inte längre har sina lätt autistiska drag med "matschema" gränande till ätstörningar, och träningsnarkomani (och i övrigt nästan sjukliga skalmanbeteende), kvar. Huga!

jwzrd
2007-01-09, 19:15
:D

Ja, vem vet. En dag kanske man inte längre har sina lätt autistiska drag med "matschema" gränande till ätstörningar, och träningsnarkomani (och i övrigt nästan sjukliga skalmanbeteende), kvar. Huga!

Nu pratar du. Stfu osv, inget fel med lite autism :D

Dumleman
2007-01-09, 19:19
Vad är melankoli?

jwzrd
2007-01-09, 19:21
Vad är melankoli?

Kan du inte bara slå upp ordet?

Dumleman
2007-01-09, 19:22
Kan du inte bara slå upp ordet?
Nej jag orkar inte, är jag melankolisk?

Sheogorath
2007-01-09, 19:23
Vad är melankoli?

Egentligen en medicinisk term för djup depression, men mer dagligt brukar det användas synonymt med "dysterhet". En dag när man känner sig lite nere, när man går upp klockan fyra och det redan är mörkt ute, regnet piskar mot ansiktet och man blir lite kall om stortårna för att regnet går igenom mockaskorna- Det är en typiskt melankolisk dag.

skaparn
2007-01-09, 19:45
Vissa dagar bara försvinner, och man får liksom ingen rätsida på dem. Man försöker lite halvhjärtat att komma på köl, komma i fas, och erhålla positiv proteinmetabolism, men fördjäves. Det är försvunna dagar som aldrig kommer tillbaka, och som bara gled en ur händerna.

Som idag. Fast det började ju igår, men att jag bommade marken och var djävligt dizzy resten av passet. Så jag beslöt mig för att ta vilovecka. Kom hem, skrev i träningsdagboken och gick och lade mig. Och när jag vaknade idag kände jag bara att "nej, jag vill inte, idag sjukskriver jag mig och kurerar mig ordentligt". Stod i duschen en halvtimme, fick i mig min frukost och hamnade sen framför Kollo. Nu känner jag att det här nog kommer bli ett ganska tråkigt inlägg (och jag som tänkte vara lite litterär och krejjor), men eftersom jag ändå skrivit så här mycket är det lika bra att fortsätta (plus att jag är lite full, eftersom det får man vara sådana här dagar).

Efter frukosten gick jag och la mig, och sov till 11. Eftersom morgonkaffet var ute i blodet sov jag djävligt oroligt och låg och svettades som en gris, och var inte alls sugen på lunch när jag vaknade. Knäckte ett par energidrycker och käkade en massa choklad. Så får man göra sådana här här dagar. Troja laddades ner och tittades på, och mer energidryck inmundigades. Sov igenom sista delarna, och mer koffein i blodet innenbär mer orolig sömn, och jag drömde skumma saker. Vaknade till lite då och då, låg och vred på mig och stack sen ut för att göra lite inköp.

Så sitter man här, klockan halv sju på kvällen, efter att ha käkat kvällsmat bestående av Sushi, lussekatter, glass och två folköl, och tänker att man borde kanske åtminstone få i sig någon proteindryck extra för att inte sabba sig själv fullständigt.

Dagar som bara försvinner... *känner på sin burk Falcon*. Finns lite ljummen öl kvar i burken. Det blir nog ingen extra proteindryck ikväll. Inget annat blev ju som det skulle.

Nå, var Brad Pitt grov i Troja då?

Hur som. Jag har insett att dagar som den där är ypperliga tillfällen att förbättra sin disciplin vilket ger stärkt psyke inför framtiden. Om man känner att man är på väg ner i ett svart hål av självömkan, utebliven träning och choklad är det inget som slår känslan av att ha lyckats ta sig i kragen och förhindrat detta. Man kommer inte åt sina problem med träningsnarkomani och ätstörningar genom att vegetera och tycka synd om sig själv. Vilan ska vara så planerad och aktiv som möjligt, inte ett resultat av att man inte eds.

Sen lever jag självklart inte som jag lär.

Bronkitkorv
2007-01-09, 20:22
Man ska skita i allt vissa dagar det håller jag med om, fast det är inte lätt när man har barn förståss.. Hållkäften !

Sheogorath
2007-01-09, 20:27
Nå, var Brad Pitt grov i Troja då?

Hur som. Jag har insett att dagar som den där är ypperliga tillfällen att förbättra sin disciplin vilket ger stärkt psyke inför framtiden. Om man känner att man är på väg ner i ett svart hål av självömkan, utebliven träning och choklad är det inget som slår känslan av att ha lyckats ta sig i kragen och förhindrat detta. Man kommer inte åt sina problem med träningsnarkomani och ätstörningar genom att vegetera och tycka synd om sig själv. Vilan ska vara så planerad och aktiv som möjligt, inte ett resultat av att man inte eds.

Sen lever jag självklart inte som jag lär.

Hmm. Jag tror du inte riktigt förstod det där med träningsnarkomani och ätstörningar. Att skita i allt vissa dagar är ju ett framsteg om man annars lever efter Skalmans mat-o-sov-klocka. Tar man sig i kragen har man verkligen vegeterat i sin lilla störning.

High1ander
2007-01-09, 20:30
Om du tar en vilovecka så borde du ändå skita i proteindrinkar å allt sådant tjafs som hör till.

Jag menar, du skriver att du är lite småfull, drukit öl, ätit lussebullar, etc. liksom ska man slappna av så ska man slappna av helt, inge halvmesyrer.

OnT: Jag har en jävla massa dagar där jag bara slappar, nu när jag är i Sverige så har jag inte tillgång till gym, har inget jobb, inga tider att passa. Dagarna bara flyter förbi, jag vill att det ska gå snabbare, men sen när dagarna väl passerat så kommer man bara ångra att man slappa bort dagarna (men då tänker jag bara också att ibland så måste man slappa).

skaparn
2007-01-09, 20:31
Hmm. Jag tror du inte riktigt förstod det där med träningsnarkomani och ätstörningar. Att skita i allt vissa dagar är ju ett framsteg om man annars lever efter Skalmans mat-o-sov-klocka. Tar man sig i kragen har man verkligen vegeterat i sin lilla störning.

Förvisso. Jag bör vara mer aktsam på min oförmåga att egenligen förstå allvarliga beteendestörningar som nog inte är medel-Joe's bry över att inte utvecklas i den takt som är möjlig.

L-Sami
2007-01-09, 20:32
Usch! , vilken dag du har haft, så där illa har det aldrig gått för mig. Protein och bra mat får jag i mig varje dag oavsett hur dålig jag känner mig, sen aldrig förstöra ännu mer med att dricka alkohol.

Sheogorath
2007-01-09, 20:34
Usch! , vilken dag du har haft, så där illa har det aldrig gått för mig.

Alltså, skojar du eller?

Yankeee
2007-01-09, 20:35
Usch! , vilken dag du har haft, så där illa har det aldrig gått för mig. Protein och bra mat får jag i mig varje dag oavsett hur dålig jag känner mig, sen aldrig förstöra ännu mer med att dricka alkohol.

Eh? Perspektiv?

Sheogorath
2007-01-09, 20:37
Öh, Sami, du skojade alltså inte. Jag kan bara säga att du var mig banne mig en ganska störd prick. Jag trodde att jag hade det illa ställt där uppe, men nu känns det genast väldigt mycket bättre. Yankee satte ord på det hela. Perspektiv.

Longshot
2007-01-09, 20:38
Öh, Sami, du skojade alltså inte. Jag kan bara säga att du var mig banne mig en ganska störd prick. Jag trodde att jag hade det illa ställt där uppe, men nu känns det genast väldigt mycket bättre. Yankee satte ord på det hela. Perspektiv.

Finns alltid någon som är värre :D

L-Sami
2007-01-09, 20:40
Öh, Sami, du skojade alltså inte. Jag kan bara säga att du var mig banne mig en ganska störd prick. Jag trodde att jag hade det illa ställt där uppe, men nu känns det genast väldigt mycket bättre. Yankee satte ord på det hela. Perspektiv.

Ja, jag är ju en lite annorlunda jävel :D

men förstår inte varför det där som jag skrev lät konstigt? :confused:

Cilia
2007-01-09, 20:40
Jag har nästan haft 2 veckor som bara har försvunnit i ett töcken

Tjuckot
2007-01-09, 20:43
men förstår inte varför det där som jag skrev lät konstigt? :confused:

+1

Jag trivs inte med att dricka alkohol och proppa i mig sötsaker, så de dagar det känns lite värre kanske man äter lite mindre mat men brukar inte gå ner mig helt.

Sen att vissa dagar har den där melankoliska känslan över sig är en annan sak.

Sheogorath
2007-01-09, 20:43
Ja, jag är ju en lite annorlunda jävel :D

men förstår inte varför det där som jag skrev lät konstigt? :confused:

Då ska vi nog låta det vara outforskat. Det du inte vet har du inte ont av.

skaparn
2007-01-09, 20:48
Lygna er nu, Sami är väl cirka 17 år gammal varför man knappast behöver ta det som att han är ultrabesatt. Bara lite ung och utrustad med tunnelseende.

Sheogorath
2007-01-09, 20:49
Den här tråden tog en oväntad vändning må jag säga. *skrockar för sig själv*

L-Sami
2007-01-09, 20:52
Lygna er nu, Sami är väl cirka 17 år gammal varför man knappast behöver ta det som att han är ultrabesatt. Bara lite ung och utrustad med tunnelseende.

20år och tänkte precis skriva innan jag såg ditt inlägg att jag är ung fortfarande jämfört med Sheogorath bl a. Fast det jag trivs med nu tillfället, behöver inte vara hela livet ut. Kommer sannolikt ändras genom åren. Olika situationer har skapat situationen som är idag.

Herkulez
2007-01-09, 20:53
vänta nu, blev du full av nästan 2 folköl?

Sheogorath
2007-01-09, 20:55
vänta nu, blev du full av nästan 2 folköl?

Det var faktiskt två 3.5-or.

;)

(jag "tål" inte alkohol. väldigt ekonomiskt. jag har en helkväll med ett sexpack från Konsum)

Sheogorath
2007-01-09, 20:57
Se där! Nu knäckte det till lite i korsryggen också. Det kommer snart börja spänna över höger skinka eftersom en nerv nyss kom i kläm. Det här blir bara bättre och bättre :D.

L-Sami
2007-01-09, 20:58
ska bara tillägga här lite om nån har liksom missförstått mitt inlägg, att jag dricker alkohol, äter skräpmat men vill helst inte missköta saker alltför mycket. Om träningen går åt helvete, så ska jag inte göra sämre av situationen, genom att bara skita i saker och ting. Det är så jag funkar, och så jag är.

n1tro
2007-01-09, 20:59
I know the feeling man, vet inte riktigt vad jag ska skriva för jag stöter på sådana dagar ganska ofta nuförtiden, bli ett med dagen bara..

Kurash
2007-01-09, 21:00
Det var faktiskt två 3.5-or.

;)

(jag "tål" inte alkohol. väldigt ekonomiskt. jag har en helkväll med ett sexpack från Konsum)

Jag är likadan, fast å andra sidan väger jag hälften så mycket som du.

Sheogorath
2007-01-09, 21:01
ska bara tillägga här lite om nån har liksom missförstått mitt inlägg, att jag dricker alkohol, äter skräpmat men vill helst inte missköta saker alltför mycket. Om träningen går åt helvete, så ska jag inte göra sämre av situationen, genom att bara skita i saker och ting. Det är så jag funkar, och så jag är.

Det är lugnt, Sami. Det lät bara så kul när du skrev "så där illa har det aldrig gått för mig" ungefär som att jag börjat injecera heroin dagligen eller något annat tämligen anmärkningsvärt.

L-Sami
2007-01-09, 21:06
Det är lugnt, Sami. Det lät bara så kul när du skrev "så där illa har det aldrig gått för mig" ungefär som att jag börjat injecera heroin dagligen eller något annat tämligen anmärkningsvärt.

Det verkade inte vara bra bara :)

Herkulez
2007-01-09, 22:07
Det var faktiskt två 3.5-or.

;)

(jag "tål" inte alkohol. väldigt ekonomiskt. jag har en helkväll med ett sexpack från Konsum)

:D

Herkulez
2007-01-09, 22:08
Det är lugnt, Sami. Det lät bara så kul när du skrev "så där illa har det aldrig gått för mig" ungefär som att jag börjat injecera heroin dagligen eller något annat tämligen anmärkningsvärt.

salamin är hardcore byggare i motsats till oss sheo, tänk på det :hbang:

HajduMan
2007-01-09, 22:43
Jag står på sammis besatta sida, och för min del trivs jag jäkligt bra med det osså, sköter alltid min kost 100% förutom söndagar men där får jag iaf alltid i mina protte drinkar, super 2-3 gånger om året... så länge man inte mår dåligt av det så är det väll inget fel?!

Sheogorath
2007-01-09, 22:49
Jag står på sammis besatta sida, och för min del trivs jag jäkligt bra med det osså, sköter alltid min kost 100% förutom söndagar men där får jag iaf alltid i mina protte drinkar, super 2-3 gånger om året... så länge man inte mår dåligt av det så är det väll inget fel?!

Testa att vänd på ditt resonemang. Mår du psykiskt dåligt (skamkänslor, ånger, uppgivenhet) om du inte lever enligt din mat-o-sov-klocka? Om du inte gör det, då är det inget fel. Men kan du inte gå off utan att må dåligt, då har du ätstörningar. Sen om du vill anse att det är "rätt" eller "fel" att ha ätstörningar (eller om du hellre vill kalla det något annat), det är inte för mig att avgöra.

HajduMan
2007-01-09, 23:05
Testa att vänd på ditt resonemang. Mår du psykiskt dåligt (skamkänslor, ånger, uppgivenhet) om du inte lever enligt din mat-o-sov-klocka? Om du inte gör det, då är det inget fel. Men kan du inte gå off utan att må dåligt, då har du ätstörningar. Sen om du vill anse att det är "rätt" eller "fel" att ha ätstörningar (eller om du hellre vill kalla det något annat), det är inte för mig att avgöra.


Ja de kan nog stämma, jag har ätstörningar, aldrig tänkt på det på det viset :)
men skit i de*popcorn* *popcorn* *popcorn* *popcorn*

L-Sami
2007-01-09, 23:11
Är det ätstörning om man mår dåligt av att inte få mat?
Utan mat försämras ju psykiska och fysiska funktioner i kroppen. :Virro

NiXPhoenix
2007-01-09, 23:15
Tja, om man nu skulle klassa det Sheogorath skriver som ätstörningar så mår ju kroppen ändå bra av det. Sen att psyket är lite väl fixerat, visst, men fysiskt är det ju knappast negativt.
Jämför med anorexia, det är ätstörningar på riktigt. Då mår kroppen riktigt dåligt.

Tabbe
2007-01-10, 00:10
Intressantaste traden jag last pa lange.

Tabbe
2007-01-10, 00:13
btw jag kanner igen mig men utan alkoholen ( Dricker inte sarskilt mycket)
Manga dagar av sommaren spenderades sa.

Muskelbyggaren
2007-01-10, 00:29
Som redan nämnts i tråden: må bra, ta dig i kragen och ha perspektiv.

Alla misslyckas, det handlar bara om hur väl man hanterar det. Att träna och äta bra behöver verkligen inte utvecklas till en ätstörning trots att man fungerar som skalman. För faktum är att vi människor bevisligen mår bäst när vi har en stomme av rutiner i vår liv, och fyller luckorna där emellan med nya saker.

Ibland är det lockande att "fly från verkligheten" genom att bokstavligen skita i allt man bryr sig i och bara göra vad som faller en in för stunden. Få ur sig all irritation över måsten och tvång man haft över sig, lite av att klå upp sin egen (inre) tämjare.

I längden är det dock bara destruktivt att tänka så, man kan göra nästan samma sak fast lite annorlunda med avsevärt bättre resultat i längden. Nämligen att man medveter tar sådana break från det vanliga, det kan vara en timme, en dag, en vecka eller mer. Då ska man vara tillfreds med att nu bryr jag mig inte i något. Hur konstruktivt detta egentligen är vet jag inte, enligt kognitionsvetenskapen formas ju våra hjärnor efter vad vi gör och inte vad vi tänker att vi ska göra.

Men rent konkret och idag Sheo... Lägg dig inte alltför sent, sov gott och belåten över att du lever och frodas. Du har många fler dagar på dig, det som varit kan man inte ändra på. Om man för en stund inbillar sig den idylliska fria viljan, och ser att varje människa i varje stund har en valmöjlighet, känns allt enklare. Varje sekund har du ett val, där det ena är bättre än det andra. Gör du fel sekund ett, är det bara att försöka igen sekund två. Bra va?

Sist vill jag säga att det dummaste talesätt som någon sin myntats är när jag ändå redan har ... är det lika bra att fortsätta. Kommer alltsom oftast på mig själv med den tanken när man missat första måltiden, och fortsätter samma mönster resten av dagen. Logiken är så löjligt fel att det är inte sant, men ett listigt svar från vår hjärna som hjälper oss att rättfärdiga våra val.

Inzza
2007-01-10, 00:29
lite diazepam är aldrig fel.

L-Sami
2007-01-10, 00:33
Sist vill jag säga att det dummaste talesätt som någon sin myntats är när jag ändå redan har ... är det lika bra att fortsätta. Kommer alltsom oftast på mig själv med den tanken när man missat första måltiden, och fortsätter samma mönster resten av dagen. Logiken är så löjligt fel att det är inte sant, men ett listigt svar från vår hjärna som hjälper oss att rättfärdiga våra val.

Håller med där!

Jense
2007-01-10, 00:54
Man kanske ska kasta ut en fråga också, så...

Hur tar du på sådana här dagar?



deppar och surar, låter det gå ut över mina nära och kära.

Jense
2007-01-10, 01:17
Usch! , vilken dag du har haft, så där illa har det aldrig gått för mig. Protein och bra mat får jag i mig varje dag oavsett hur dålig jag känner mig, sen aldrig förstöra ännu mer med att dricka alkohol.

låter tråkigt faktiskt, det krävs inte mycket för att sabba en riktigt bra dag för mig, till att bli riktigt usel, ångest och orofylld dag.

Det händer titt som tätt, men jag är van och jag jobbar med det. hade jag blundat för allt så och blivit så enkelspårig hade jag gått sönder mentalt på ganska kort tid

muddler
2007-01-10, 01:51
hade ni frågat mig för runt 2 år sedan hade jag hel klart varit inne på L-Salamis linje... nu vet jag att nån dag i dekadensens tecken här och där inte gör någon som helst skillnad...

men visst går man och stressar upp sig över hur dåligt man sköter sig själv och sin kropp så är det ju negativt... som Yankee mfl brukar säga "det är pyskiskt" ;)

Fartman
2007-01-10, 03:09
Dom där dagarna kan vara riktigt bra när man är inne i en hård period av skola/jobb etc. Men, om man däremot har en lite slappare sysselsättning eller tom är arbetslös är dom där dagarna jävligt farliga då risken är att dom hips vips är en vecka. Min erfarenhet är att det blir mer än 1-2 sånna dagar börjar man snabbt må rätt kasst psykiskt. Hade rätt många sånna där dagar i sommras när jag var just arbetslös och man mår inte alls bra av det i längden.

krilleh
2007-01-10, 03:40
Nu under bulk så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om jag får en sådan där "skit" dag då jag inte gör ett piss förutom att käka kebabpizza med bearnäsås(hatar de där ordet, kan aldrig stava) och se på film. Dock brukar jag ändå få i mig en del proteindrinkar. Men mitt liv har blivit jävligt mycket enklare nu när det kommit fram att man kan inta hur mycket protein som helst under en måltid, för det ligger kvar och används senare. Så nu slipper jag ta med de där satans proteinbars osv till filmkvällar, o japp sån var jag :)

Men om de kommer en sådan där skitdag så brukar det inte pågå direkt HELA dagen utan till natten innan jag ska sova hinner jag slinka ner en stoooor proteindrink som förhoppningsvis jämnar ut de, iaf hyffsat bra!

Sen när jag ska deffa under våren måste jag skaffa lite mer rutin och disiplin annars blire ett helvete.

Intressant de där med ätstörningar har aldrig tänk de på de viset. Men tycker det är ett fel ord, då detta är knappast något negativt för kroppen.

krilleh
2007-01-10, 03:41
btw; är det bara jag som går upp runt 4 på lediga dagar? Inte alls meningen men är uppe så jäklans sent på nätterna och även fast jag sätter klockan på 14:30 så vaknar jag runt 4 då morsan eller syrran kommer hem från jobbet.

Inte fan blir min dag sämre för det, då jag hinner dra iväg till träningen, hitta på något med polarna på kvällen och senare på natten spela datorspel eller film o liknande.

PowPow
2007-01-10, 03:44
btw; är det bara jag som går upp runt 4 på lediga dagar? Inte alls meningen men är uppe så jäklans sent på nätterna och även fast jag sätter klockan på 14:30 så vaknar jag runt 4 då morsan eller syrran kommer hem från jobbet.

Inte fan blir min dag sämre för det, då jag hinner dra iväg till träningen, hitta på något med polarna på kvällen och senare på natten spela datorspel eller film o liknande.

Jag har samma problem, och det blir inte bättre av att jag är student, vilket medför att under vissa perioder så är alla dagar "lediga" dagar. Jag satte klockan på 09:00 idag. Jag gick upp 15:30 /=

krilleh
2007-01-10, 03:51
Jag har samma problem, och det blir inte bättre av att jag är student, vilket medför att under vissa perioder så är alla dagar "lediga" dagar. Jag satte klockan på 09:00 idag. Jag gick upp 15:30 /=

Hehe jo under en längre period kan man må rätt kasst. Hade körtelfeber för någon månad sen och då brukade jag gå upp runt 4 på dagen o satt bara framför tvn och datorn tills typ 4 på natten och höll på så under 3 veckor kanske. Man blev ju lite rubbad.

Fartman
2007-01-10, 04:03
btw; är det bara jag som går upp runt 4 på lediga dagar? Inte alls meningen men är uppe så jäklans sent på nätterna och även fast jag sätter klockan på 14:30 så vaknar jag runt 4 då morsan eller syrran kommer hem från jobbet.

Inte fan blir min dag sämre för det, då jag hinner dra iväg till träningen, hitta på något med polarna på kvällen och senare på natten spela datorspel eller film o liknande.

Jag gör också så. Det som är skummast är att jag i vanliga fall går upp 07.30 varje vardag men ändå när helgen kommer så kan jag sova helt sjukt länge på dagen. Kommer tex ihåg en lördag när jag sov till kl 18 så att jag missade den dagens bröstpass då gymmet stänger 19 på lördagar, då var jag fan inte glad!

krilleh
2007-01-10, 04:05
Jag gör också så. Det som är skummast är att jag i vanliga fall går upp 07.30 varje vardag men ändå när helgen kommer så kan jag sova helt sjukt länge på dagen. Kommer tex ihåg en lördag när jag sov till kl 18 så att jag missade den dagens bröstpass då gymmet stänger 19 på lördagar, då var jag fan inte glad!

Haha, kan jag förstå. Men bara man hinner till träningen innan de stänger så är det enligt mig helt OK

Fartman
2007-01-10, 04:31
Haha, kan jag förstå. Men bara man hinner till träningen innan de stänger så är det enligt mig helt OK
Jo, det är helt ok. Man missar ju ändå alltid dagsljuset på vinterhalvåret ändå. Och på sommaren är det ju ljust dygnet runt så då spelar det ju ingen roll! ;)

krilleh
2007-01-10, 05:02
Jo, det är helt ok. Man missar ju ändå alltid dagsljuset på vinterhalvåret ändå. Och på sommaren är det ju ljust dygnet runt så då spelar det ju ingen roll! ;)

haha, men inatt ere annorlunda :D Ska tillbaka på dygnet nu. Skolan börjar imorn(eller idag) och kör på taktiken att inte sova alls för att sedan slagga rätt tidigt till kvällen.. Funkade bra senast

Cilia
2007-01-10, 08:34
Är det ätstörning om man mår dåligt av att inte få mat?
Utan mat försämras ju psykiska och fysiska funktioner i kroppen. :Virro
Du skojar va?
Det är ju inte det att du får i dig bra mat som är ätstörningen.
Det är ju OM du mår dåligt psykiskt för att det inte blir precis som planerat.
När maten börjar styra hela ditt liv precis som med andra störningar

krilleh
2007-01-10, 08:48
Du skojar va?
Det är ju inte det att du får i dig bra mat som är ätstörningen.
Det är ju OM du mår dåligt psykiskt för att det inte blir precis som planerat.
När maten börjar styra hela ditt liv precis som med andra störningar

Det är klart maten styr ens liv om man vill leva sunt. Vem vill gå runt hungrig liksom?

L-Sami
2007-01-10, 09:03
Du skojar va?
Det är ju inte det att du får i dig bra mat som är ätstörningen.
Det är ju OM du mår dåligt psykiskt för att det inte blir precis som planerat.
När maten börjar styra hela ditt liv precis som med andra störningar

Jag planerar aldrig mina måltider, kanske under vardagen, men under helgen kan det bli hur som helst. Bara jag får i mig mina kalorier under dan så är jag nöjd. Det är inte nån störning, det är en bra vana bara att ha koll på att kroppen får energi och näring som den behöver. Det är bara människor som missköter det här, som kallar det för ätstörning.

Cilia
2007-01-10, 09:35
Det är klart men styr ens liv om man vill leva sunt. Vem vill gå runt hungrig liksom?
Spela inte dummare än vad du är.
Det är inte charmigt


Jag planerar aldrig mina måltider, kanske under vardagen, men under helgen kan det bli hur som helst. Bara jag får i mig mina kalorier under dan så är jag nöjd. Det är inte nån störning, det är en bra vana bara att ha koll på att kroppen får energi och näring som den behöver. Det är bara människor som missköter det här, som kallar det för ätstörning.
Men då så.
Det är ju inte dig jag pratade om då.
Du fattar ju också att alla som har koll på maten inte har ätstörning.
Men även en anorektiker har råkoll på vad den personen äter och noga med att få i sig sina kalorier under dagen.

Sheogorath
2007-01-10, 10:06
Jag (och observera att det är jag) har definierat en ätstörning som att

Ha ett känslomässigt förhållande till mat.

Mat är alltså kopplat till ett känsloläge, t.ex: äter man det man tänkt, vid rätt tid, så mår man bra (psykiskt, för er som tycker uppdelningen är viktig). Missar man en måltid, eller tvingas äta fel, så mår man dåligt och får känslor som liknar skam, ånger och övrigt huvudbry (nej, det behöver inte vara mycket).

Friska människor har inte ett sådant förhållande till mat. Jag är med min egen definition inte frisk. Inte på långa vägar. Men jag är medveten om det, vilket hjälper inte bara mig utan också min mamma, mina bröder och min flickvän eftersom det finns en förståelse. Och det hela ger mig en chans att komma till rätta med problemen, om jag skulle vilja.

jwzrd
2007-01-10, 10:12
Jag (och observera att det är jag) har definierat en ätstörning som att

Ha ett känslomässigt förhållande till mat.

Mat är alltså kopplat till ett känsloläge, t.ex: äter man det man tänkt, vid rätt tid, så mår man bra (psykiskt, för er som tycker uppdelningen är viktig). Missar man en måltid, eller tvingas äta fel, så mår man dåligt och får känslor som liknar skam, ånger och övrigt huvudbry (nej, det behöver inte vara mycket).

Friska människor har inte ett sådant förhållande till mat. Jag är med min egen definition inte frisk. Inte på långa vägar. Men jag är medveten om det, vilket hjälper inte bara mig utan också min mamma, mina bröder och min flickvän eftersom det finns en förståelse. Och det hela ger mig en chans att komma till rätta med problemen, om jag skulle vilja.

Det där är ett känslomässigt förhållande till rutiner, Sheo, inte mat.

Sheogorath
2007-01-10, 10:19
Det där är ett känslomässigt förhållande till rutiner, Sheo, inte mat.

Skarptsynt! Du är en klok man :thumbup:.

jwzrd
2007-01-10, 10:21
Skarptsynt! Du är en klok man :thumbup:.

Takes one to know one osv :)

petersson
2007-01-10, 10:47
Är jag störd för att jag blir enormt grinig av att vara hungrig? :)

jwzrd
2007-01-10, 10:50
Är jag störd för att jag blir enormt grinig av att vara hungrig? :)

Nej, men kanske att du är en man? :)

Sheogorath
2007-01-10, 10:50
Är jag störd för att jag blir enormt grinig av att vara hungrig? :)

Nej, det heter blodsockerfall. Fullständigt normalt skulle jag säga! :thumbup:

petersson
2007-01-10, 10:56
Nej, men kanske att du är en man? :)

Haha :)

Nej, det heter blodsockerfall. Fullständigt normalt skulle jag säga! :thumbup:

Ah, tur :)

Bronkitkorv
2007-01-10, 11:07
Jag har varit i det ätstörda träsket under flera år men kommit ur det nu.. Om det skulle vara bättre nu vet jag inte riktigt. Jag har andra störda beteenden nu istället som att jag måste öva klassisk gitarr 1-3 timmar per dag och att jag går och grubblar över min hälsa mycket, psykiskt och fysiskt, nästan lite hypokondrisk. Jag skyller allt på att jag har barn..

HerrArne
2007-01-10, 11:15
Jag har andra störda beteenden nu istället som att jag måste öva klassisk gitarr 1-3 timmar per dag ...Jag skyller allt på att jag har barn..

*whistle* :naughty:

Jag har då inte märkt av något behov av att öva klassisk gitarr.
Huga, kanske bäst att avstå helt, vill ju inte fastna i träsket...

:angel: