handdator

Visa fullständig version : Axelskador


Emil_Larsson
2007-01-09, 16:53
Det är så att jag sedan länge tillbaks haft problem med axlarna.

Det började för 3 år sedan och då var det växtvärk. Hade växtvärk i Ca 2 år ( 2003-2005)
Gick till doktorn ofta för jag hade en fruktansvärd (outhärdlig) värk den perioden och det blev ju iofs bättre ett tag, men den försvann inte helt.

Var även med om en liten olycka med cykel inne i en skog då jag fick axeln skadad (2004, det var en muskelsena som hade tagit lättare skada ) detta läkte sedan på sikt och efter ett antal läkarbesök var värken och axeln läkt.

Åren gick 2005-2006.

2006 var jag med om en olycka till, som jag dum nog skapade själv.

Vet inte om ni själva varit med om något liknande. Ett hustak, en kamera, en 4 meter hög enbuske ungefär 1,5 meter från taket. Dum som jag är slänger jag mig från taket. (cirka 3 meter högst om inte mer) fastnar i granen med benen, slår en halv-volt och störtar med huvudet mot backen. Krasch, där pajade axeln och en kraftig hjärnskakning inbokad(medvetslöshet). Fick åka ambulans och vaknade på sjukhuset.


Axeln hade lite lätt gått ur led (tur som jag har) och det var läkt ett par månader helt och hållet. bara ett undantag..
Återvänder till doktorn några månader efter och in på röntgen och där ser man att axeln inte ligger helt i proportion i armen. Doktorn säger att det är inget allvarligt och att jag kan leva med det helt ohindrat.
Kan knäcka i axeln riktigt ordentligt via en rörelse, vilket iofs känns lite obehagligt.

Hörde med doktorn om det är farligt med drastiska rörelser för axeln och fick svaret:
- Nej, det är inga problem alls, din axel är i precis samma funktion som alla andras. Skulle du däremot känna av mer smärta än tidigare kan det vara lämpligt att komma tillbaka då vi utför en operation, men det ska inte vara några konstigheter ;)

Nu när jag styrketränar(räknas väl enna som tunga rörelser) med axlarna känner jag att det gynnar axlarna mera och dom känns bättre än tidigare.

Nu undrar jag:

Kan det vara lämpligt att styrketräna axlarna trots skadan om jag inte känner av någon smärta.
Kanske känns lite dumt att skriva det här för jag förväntar mig inte ett ordentligt, uppriktigt svar eftersom det möjligen är svårt att svara på.

Edit: Kanske lite väl mycket onödig text.

Emil_Larsson
2007-01-09, 17:15
Har en känsla av att den är tråden var för komplicerad.

Rosalie
2007-01-09, 20:28
Jag personligen kan inte se några hinder för att du inte skulle kunna träna trots skadan. Om du nu inte har ont dvs, viktigt att poängtera. Huruvida du bör lyfta tungt eller inte ska jag låta vara osagt.. Lyssna på kroppen, mitt bästa tips :)

Har du inte fått snacka med någon sjukgymnast eller liknande för att få ett rehab program??

Emil_Larsson
2007-01-09, 20:36
Jag personligen kan inte se några hinder för att du inte skulle kunna träna trots skadan. Om du nu inte har ont dvs, viktigt att poängtera. Huruvida du bör lyfta tungt eller inte ska jag låta vara osagt.. Lyssna på kroppen, mitt bästa tips :)

Har du inte fått snacka med någon sjukgymnast eller liknande för att få ett rehab program??

Nope, har personligen inte haft behov av det + att jag fick inget besked från doktorn av det heller.

Rosalie
2007-01-09, 20:59
Då så :D Är ingen läkare men jag hade kört..