handdator

Visa fullständig version : Akademiker: metodikböcker?


Slartibartfast
2007-01-09, 16:42
Jag behöver tips på bra metodikböcker. I mitt proseminarium använde jag mig av dessa:


Denzin, N.K. & Lincoln Y.S. (2000) Handbook of Qualitative Research, USA: Sage Publications, Inc

Esaiasson, P, Gilljam, M, Oscarsson, H, & Wängnerud, L. (2002) Metodpraktikan, Nordstedts Juridik AB

Holme, M.I. & Solvang, B.K. (1986) Forskningsmetodik, Studentlitteratur, Lund

Olsson, H. & Sörensen, S. (2001) Forskningsprocessen, Liber, Falköping 2004

Patton, M.Q. (1987) How to Use Qualitative Methods in Evaluation, USA: Sage Publications, Inc


Jag behöver tips på fler bra böcker. Jag kommer att använda mig av en kvalitativ forskningsmetod bestående av ca 10 intervjuer.

Snafu
2007-01-09, 16:48
Jag behöver tips på bra metodikböcker. I mitt proseminarium använde jag mig av dessa:


Denzin, N.K. & Lincoln Y.S. (2000) Handbook of Qualitative Research, USA: Sage Publications, Inc

Esaiasson, P, Gilljam, M, Oscarsson, H, & Wängnerud, L. (2002) Metodpraktikan, Nordstedts Juridik AB

Holme, M.I. & Solvang, B.K. (1986) Forskningsmetodik, Studentlitteratur, Lund

Olsson, H. & Sörensen, S. (2001) Forskningsprocessen, Liber, Falköping 2004

Patton, M.Q. (1987) How to Use Qualitative Methods in Evaluation, USA: Sage Publications, Inc


Jag behöver tips på fler bra böcker. Jag kommer att använda mig av en kvalitativ forskningsmetod bestående av ca 10 intervjuer.


Den där Giljam lät bekant. Jag tycker för övrigt att du skall passa dig för intervjuer, om det inte är för sent att ändra dvs. Det betyder bara en jäkla massa merjobb =) Jag klistrar in vad jag hade för litteratur när det begav sig:

Brady, Henry E. och David Collier (red). (2004) Rethinking Social Inquiry. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Edling, Christofer och Peter Hedström (2003) Kvantitativa metoder: grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Lund: Studentlitteratur.

Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oskarsson, Henrik & Wägnerud, Lena (2003) Metodpraktikan. Konsten att studera samhälle, individ och marknad. 2:a upplagan. Stockholm: Norstedts.

Van Evera, Stephen (1997) Guide to Methods for Students of Political Science. Ithaca: Cornell University Press.

Artiklar kan tillkomma.



Referenslitteratur
Alvesson, Mats och Sköldberg, Kaj (1994) Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Lund: Studentlitteratur.

Pallant, Julie (2005) SPSS Survival Manual: A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows (Version 12), 2nd ed., Buckingham: Open University Press.

Wahlgren, Lars (2005) SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur

sgtbarnes
2007-01-09, 16:53
Maxwell, J. A. (2005) Qualitative Research Design, an interancice aproach (2:nd ed) Sage Publications, Applied Social Research Methods Series Volume 41


Används i flera högskoleutbildningar, har inte läst nogrannt i den eller använd den i ngt arbete och kan inte säga om den är bra eller dålig tyvärr.

sörenson har jag däremot använt och den är bra.

Slartibartfast
2007-01-09, 16:54
...

Tack!

Nä, jag har själv tänkt att jag helst vill slippa intervjuerna. En intervju suger fetballe och jag kan knappt tänka mig vad tio kommer att suga för nåt. Har tänkt att kanske det skulle funka med enkäter, men då får man hela dilemmat med svarsprocenten och svårigheter att ställa förljdfrågor osv. Opponenterna skulle bara tycka jag är lat och anmärka på det i opponensen. :(

PowPow
2007-01-09, 16:54
Det beror väl lite på vilken disciplin du rör dig inom, men Sociologisk metodik är en bok som är ett måste för folk inom sociologin, och andra humanistiska discipliner. Vältäckande grundbok som behandlar mycket av problemen och svårigheterna med kvalititativa undersökningar av olika slag.

Rosengren, Karl Erik & Arvidson, Peter (2002) Sociologisk metodik. Malmö: Liber.

Slartibartfast
2007-01-09, 16:56
Det beror väl lite på vilken disciplin du rör dig inom,

Ekonomi. Jag skriver ett arbete om företagsutbildning.

PowPow
2007-01-09, 17:00
Ekonomi. Jag skriver ett arbete om företagsutbildning.

Okej. Boken jag tipsade om är väl egentligen skriven för humanister. Men intervjuteknikdelarna (det du lär kunna ha användning för) och beskrivningen av olika metoder är ju applicerbara på alla discipliner. Det är väl mest exempeln och den historiska förhållningen till tidigare forskning som tar avstamp i sociologin. Och det är ju ändå inte så viktigt ;)

Snafu
2007-01-09, 17:15
Tack!

Nä, jag har själv tänkt att jag helst vill slippa intervjuerna. En intervju suger fetballe och jag kan knappt tänka mig vad tio kommer att suga för nåt. Har tänkt att kanske det skulle funka med enkäter, men då får man hela dilemmat med svarsprocenten och svårigheter att ställa förljdfrågor osv. Opponenterna skulle bara tycka jag är lat och anmärka på det i opponensen. :(

Jag tycker ofta att uppsatser som har intervjuer tenderar att vara sämre än uppsatser som baseras på redan tillgänglig forskning (jag tror du förstår vad jag menar). Nu kan man väl diskutera huruvida man skriver uppsats eller dylikt för att lära sig alla metoder eller för att få så bra betyg som möjligt - men om det är det sistnämnda skulle jag se till att lägga bra fokus på litteraturstudier (något jag tycker ofta brister i s.k "intervju-uppsatser" eftersom så pass mkt tid spenderas på intervjuerna och allt arbete före och efter intervjuerna). Ja, det jag nu skrev kan säkerligen dissikeras en hel del men det är bara min åsikt =) Kort och gott, ditt liv blir lättare utan uppsatser så försök fixa det, sen tycker jag att majoriteten av uppsatser som inte har intervjuer eller enkäter eller sån dynga ofta är bättre. Tjo.

Slartibartfast
2007-01-09, 17:20
Jag tycker ofta att uppsatser som har intervjuer tenderar att vara sämre än uppsatser som baseras på redan tillgänglig forskning (jag tror du förstår vad jag menar). Nu kan man väl diskutera huruvida man skriver uppsats eller dylikt för att lära sig alla metoder eller för att få så bra betyg som möjligt - men om det är det sistnämnda skulle jag se till att lägga bra fokus på litteraturstudier (något jag tycker ofta brister i s.k "intervju-uppsatser" eftersom så pass mkt tid spenderas på intervjuerna och allt arbete före och efter intervjuerna). Ja, det jag nu skrev kan säkerligen dissikeras en hel del men det är bara min åsikt =) Kort och gott, ditt liv blir lättare utan uppsatser så försök fixa det, sen tycker jag att majoriteten av uppsatser som inte har intervjuer eller enkäter eller sån dynga ofta är bättre. Tjo.

Jag har skrivit typ 40 sidor litteraturbaserad teori hittills. Ska svänga ihop en metoddel på en 5 sidor plus ca 5 sidor teori till. Sen en empiridel (där intervjuerna kommer med) på en 30 sidor. Sen är det klart.

Snafu
2007-01-09, 17:23
Jag har skrivit typ 40 sidor litteraturbaserad teori hittills. Ska svänga ihop en metoddel på en 5 sidor plus ca 5 sidor teori till. Sen en empiridel (där intervjuerna kommer med) på en 30 sidor. Sen är det klart.


Vilken mastodont-uppsats. Vi fick bara skriva 45 sidor. Kom ihåg att lägga mest krut på empirin =)

Snafu
2007-01-09, 17:23
Eller nu sa jag fel, man ska lägga mest krut på slutsatserna - vilket inte är detsamma som empirin (väääääl).

Slartibartfast
2007-01-09, 17:28
Vilken mastodont-uppsats. Vi fick bara skriva 45 sidor. Kom ihåg att lägga mest krut på empirin =)

Det är mitt magisterarbete. Det ska vara typ 80 sidor. Ska försöka flumma ihop lite sammanfattningar sen. ;)

Snafu
2007-01-09, 17:38
Det är mitt magisterarbete. Det ska vara typ 80 sidor. Ska försöka flumma ihop lite sammanfattningar sen. ;)

Jag var sämst på just den delen...tror inte min hjärna var gjord för akademikiska studier egentligen, trots bra betyg på uppsatsen. Mycket roligare att bara sitta och skriva teori och empiri! =)

PowPow
2007-01-09, 17:51
Var fokus bör ligga beror väl lite på vilken nivå man befinner sig på. En välgjord uppsats med en god genomgång av tidigare teorier i all ära, men det för ju inte forskningen framåt i någon större utsträckning. Det handlar mest om att sträcka på och definiera befintliga begrepp. på sin höjd precisera och/eller vidareutveckla dessa. Det kan i och för sig räcka mer än tillräckligt på D-nivå (som detta var på), men vill man ta sig längre än så så är den egna forskningen central. Handlar såklart även om ämne. Vissa ämnen lämpar sig kanske bättre för rena litteraturstudier än andra.

Fed up
2007-01-10, 09:25
Jasså, forskningsmetodik. När du säger metodik så tänker jag ju på typ "hur man ska lägga upp sin undervisning".

Ja när vi har läst forskningsmetodik har jag nog undvikt att läsa så mycket jag kan, så jag minns faktiskt inte vad böckerna heter. Eller ingen jag kan rekomendera iallafall.

Så tack till mig för det här meningsfulla inlägget.

Edit: Är det en kvalitativ studie du ska göra? Jag har läst en bok som heter kvalitativa intervjuer, tror jag, den var handfast och rätt bra. Kanske var det jan trost som skrivit den. ah, om du vill kan jag kolla när jag kommer hem från skolan.

Ps. Vad studerar du?

Leanandtall
2007-01-10, 11:14
Steinar Kvale - Den kvalitativa forskningsintervjun tyckte jag funkade bra.

Slartibartfast
2007-01-10, 11:25
Steinar Kvale - Den kvalitativa forskningsintervjun tyckte jag funkade bra.

Yes! Den har jag prickat i. :thumbup: