handdator

Visa fullständig version : Somalia - vad sköt jänkarna med egentligen?


Lizard
2007-01-09, 15:52
En tråd för alla oss pang-pang romantiker.

Uppgifter gör gällande att dagens attack i Somalia utfördes av en AC 130.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/AC-130_Gunship_%28front_view%29.jpg/250px-AC-130_Gunship_%28front_view%29.jpg

Vad är en sån? Det är ett specialtillverkat plan som tungt bepansrat cirklar runt ett mål och beskjuter det med en uppsjö av vapen.
T ex Gatling,

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/2f/Gatling.gun.750pix.jpg/180px-Gatling.gun.750pix.jpg

Vulcan,

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/89/Vulcan1.jpg/300px-Vulcan1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/AC-130A_20MM_Vulcan_Cannon_Ammo_belt.jpg/200px-AC-130A_20MM_Vulcan_Cannon_Ammo_belt.jpg

och Bofors L60

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1a/Bofors-40-L70-hatzerim-2-1.jpg/180px-Bofors-40-L70-hatzerim-2-1.jpg


Så här kan det se ut när den anfaller (filmen från Irak och ljuset i början är lasermarkören från en fotsoldat på marken).

SFs2TlXzuoc


Lizard

Snafu
2007-01-09, 15:58
En tråd för alla oss pang-pang romantiker.

Lizard

Haha, jag var också direkt in och googlade runt. Måste vara jobbigt att bara kunna panga från en sida åt gången liksom.

Jag såg en dokumentär igår om A-10 tank killers, alltså den kanonen var flera meter lång och vägde 1.5 ton. Stabilt som attan.

(p.s krig är hemskt)

petersson
2007-01-09, 16:00
Häftigt, den där kan man döda människor med.

LAR
2007-01-09, 16:14
jag stoppade in mitt finger i en vulcan minigun på ett Corsair plan på Smithsonian museum of flight i USA 1990. när jag drog ut det skar jag upp fingret och klöv nageln och har idag ett ärr under nageln som syns tydligt. LAR vs Vulcan = 0-1.

Slartibartfast
2007-01-09, 16:15
Fett att få en kula från en L60 i huvudet!

Feta vapen! :hbang:

Angel
2007-01-09, 16:15
tycker iofs det e rätt tragiskt..

Sonny
2007-01-09, 16:15
Sån finns juh med i C&C Generals! :)

Snafu
2007-01-09, 16:21
tycker iofs det e rätt tragiskt..

Krig är hemskt, väldigt. Men, saker som låter pang-pang är roliga, så är det bara.

Jag minns på en övning i lumpen då man fick kolla på massa pang-pang saker (nu var jag bara sjukvårdare så vi fick aldrig pyssla med de häftigaste sakerna).

Top tio-lista:

1. Få ut Ak-5an för första gången (och i samma andetag förklarar löjtnant Olofsson att vi har beredskap över nyår 1999-2000).
2. Panga med AK-5an för första gången (inte skitit på 5 dagar och ätit jävligt mkt pansarkex) - it still felt good!
3. Hålla i en AG-90.
4. Se på när en stridsvagn 90 pangade på och man såg hylsorna flyga upp i luften
5. Nästan bli överkörd av en leopard. Det var också häftigt! Sen fick vi gå in och titta i den - också nästan lika häftigt. Sen fick vi återvända till vår bv 2006 - inte lika häftigt.

z_bumbi
2007-01-09, 16:24
Måste vara jobbigt att bara kunna panga från en sida åt gången liksom.

Värre är att datorn som hjälper till att rikta vapnen är beroende av att planet flyger i en inövad bana, ser man en spectra anfalla och råkar stå med höger sida mot stället som det anfaller (Planet ligger i en högersväng) och har valfri version av något som skjuter ner flygplan från luften tillgänligt så kan det säga ännu mera pang.

LAR
2007-01-09, 16:24
bv 206, en klassiker. vart låg du, snafu?

Angel
2007-01-09, 16:24
om man tycker saker som låter pang pang e roligt kan man gå och köpa sig en smällare istället.

Snafu
2007-01-09, 16:25
bv 206, en klassiker. vart låg du, snafu?

T3 Sollefteå, sista årskullen. Jag såg generaler gråta vid muck, jäkla softisar =)

Snafu
2007-01-09, 16:26
om man tycker saker som låter pang pang e roligt kan man gå och köpa sig en smällare istället.

Eller så skaffar man sig snopp - kommer automatiskt då.! *drool*

Jax
2007-01-09, 16:28
Börjar bli dags att det händer något positivt i Somalia. Etiopiska styrkor har sedan en tid tillbaka funnits i landet för att stödja övergångsregeringen. En regeringen som stödjer amerikanernas anfall. Sen hur bra det känns med tanke på att den förra regeringen var islamister och amerikanarnas jakt på terrorister är ju en annan sak. Hur som helst så är det dags för FN att agera och vara med och bestämma. Somalia har varit i tråkigheter alldeles för länge utan att det har gjorts något ordentligt. Vore inte lämpligt med ett halvhjärtat försök till fred som 1990.

evil
2007-01-09, 16:28
om man tycker saker som låter pang pang e roligt kan man gå och köpa sig en smällare istället.

Istället för vad? Smällare är ju dessutom förbjudna!

LAR
2007-01-09, 16:28
T3 Sollefteå, sista årskullen. Jag såg generaler gråta vid muck, jäkla softisar =)

98? min brorsa låg där 97/98! kapten Löf? löjtnant Boväng? Kapten Roos? löjtnant gavelin? skida på hallstaberget?

Jax
2007-01-09, 16:29
om man tycker saker som låter pang pang e roligt kan man gå och köpa sig en smällare istället.
Nä det är olagligt.

z_bumbi
2007-01-09, 16:30
Nä det är olagligt.

:D

pragmatist
2007-01-09, 16:35
Haha, jag var också direkt in och googlade runt. Måste vara jobbigt att bara kunna panga från en sida åt gången liksom.

Jag såg en dokumentär igår om A-10 tank killers, alltså den kanonen var flera meter lång och vägde 1.5 ton. Stabilt som attan.

(p.s krig är hemskt)

Lustig/onödig information 1: kanonen i A-10 har samma kaliber som kanonen i svenska Jaktviggen (i salig åminnelse *sniff*).

Lustig/onödig information 2: när en A-10 skjuter med kanonen så bromsas den upp markant i luften av rekylen. Rekylkraften är 45 kN och motorernas maximala dragkraft är 80 kN.

Instructor Pyro
2007-01-09, 16:35
jag stoppade in mitt finger i en vulcan minigun på ett Corsair plan på Smithsonian museum of flight i USA 1990. när jag drog ut det skar jag upp fingret och klöv nageln och har idag ett ärr under nageln som syns tydligt. LAR vs Vulcan = 0-1.

:laugh: :D

Snafu
2007-01-09, 16:36
98? min brorsa låg där 97/98! kapten Löf? löjtnant Boväng? Kapten Roos? löjtnant gavelin? skida på hallstaberget?


Haha vafan Kapten Löf var min kapten. Jävla löjtnant boväng fifan (HAR DU TAPPAT BORT EN MÖSSA!!!!! BROTT MOT KRONAN!!!!). Adjutant heter det kanske, eller kvartersmästare, eller nåt. Han lackade om man tappade bort saker iaf.

Sen nån major som var harmynt också, minns inte vad han hette - seg i bollen var han iaf. Kapten Löf var schysst, likaså löjtnant Olofsson - hård som sten!!

Skida på hallstaberget har man ju gjort...i lumpenutstyrsel - stenhårt haha.

Instructor Pyro
2007-01-09, 16:39
Lustig/onödig information 1: kanonen i A-10 har samma kaliber som kanonen i svenska Jaktviggen (i salig åminnelse *sniff*).

Lustig/onödig information 2: när en A-10 skjuter med kanonen så bromsas den upp markant i luften av rekylen. Rekylkraften är 45 kN och motorernas maximala dragkraft är 80 kN.

Shit, du e ju värre än mig....jag som trodde att jag var "pang pang" nörden numero uno på kollo! ;)

:D

LAR
2007-01-09, 16:48
Haha vafan Kapten Löf var min kapten. Jävla löjtnant boväng fifan (HAR DU TAPPAT BORT EN MÖSSA!!!!! BROTT MOT KRONAN!!!!). Adjutant heter det kanske, eller kvartersmästare, eller nåt. Han lackade om man tappade bort saker iaf.

Sen nån major som var harmynt också, minns inte vad han hette - seg i bollen var han iaf. Kapten Löf var schysst, likaså löjtnant Olofsson - hård som sten!!

Skida på hallstaberget har man ju gjort...i lumpenutstyrsel - stenhårt haha.

Brorsan undrar om du låg på logement 402 eller 403, han tror att det var där han låg. våning 3. han ritade en massa gubbar under sin säng och skrev en massa skit. nåt du känner till?

Snafu
2007-01-09, 16:52
Brorsan undrar om du låg på logement 402 eller 403, han tror att det var där han låg. våning 3. han ritade en massa gubbar under sin säng och skrev en massa skit. nåt du känner till?

Det var våning tre tror jag, japp. Ovanför oss var det några trafikstollar. Om man kom från sidan som inte vette mot grindarna, så var det först KBarna, sen var det den andra SJV-troppen och sen var det dörren efter det tror jag. Jag har nog förträngt det mesta =)

weli
2007-01-09, 16:55
Börjar bli dags att det händer något positivt i Somalia. Etiopiska styrkor har sedan en tid tillbaka funnits i landet för att stödja övergångsregeringen. En regeringen som stödjer amerikanernas anfall. Sen hur bra det känns med tanke på att den förra regeringen var islamister och amerikanarnas jakt på terrorister är ju en annan sak. Hur som helst så är det dags för FN att agera och vara med och bestämma. Somalia har varit i tråkigheter alldeles för länge utan att det har gjorts något ordentligt. Vore inte lämpligt med ett halvhjärtat försök till fred som 1990.



hur kan det vara positivt när oskyldiga människor dör. det skapar bara mer hat tycker jag. jag e ganska trött på allt terrorist snack, det e bara bullshit. inse fakta, usa har gått för långt och hela världen kollar på och inte gör ett skit.

Usa försöker tvinga muslimiska länder att lämna deras tro och göra som usa vill. Dom dödade hitler, dom dödade saddam, andra diktatorer och roligaste med hela e att bush lever. Jag tror att det finns många diktatorer i världen och den största av dom alla e USA.

Jax
2007-01-09, 17:04
hur kan det vara positivt när oskyldiga människor dör. det skapar bara mer hat tycker jag. jag e ganska trött på allt terrorist snack, det e bara bullshit. inse fakta, usa har gått för långt och hela världen kollar på och inte gör ett skit.

Usa försöker tvinga muslimiska länder att lämna deras tro och göra som usa vill. Dom dödade hitler, dom dödade saddam, andra diktatorer och roligaste med hela e att bush lever. Jag tror att det finns många diktatorer i världen och den största av dom alla e USA.
Nu vet jag inte hur du tolkade mitt inlägg. Innebörden var att det vore bra om resten av världen agerade så att USA inte sköter allt själva. Det skulle vara lämpligt om USA (och andra länder) ingick i en FN-sanktionerad styrka (inte nödvändigtvis ledd av FN).

Sen att du verkar tro att situationen löser sig själva om USA sticker därifrån och vi istället lämnar rosa nallebjörnar är en annan sak. Vad tycker du om etiopiernas uppträdande då? Eller du kanske bara bryr dig om vad stora stygga USA gör?

Mental
2007-01-09, 17:05
Ska försöka lägga upp några filmer från min kamera från GRGskyttet i fjol.

z_bumbi
2007-01-09, 17:07
Jag tror att det finns många diktatorer i världen och den största av dom alla e USA.

Har du kollat lite på det här med val och sådant skoj? Det är viss skillnad på att vara vald och dessutom ha ett parlament, en riksdag, kongress etc som kan säga sitt om regler och lagar vs att vara diktator.

Lelle Pelle
2007-01-09, 17:08
Alltid kul med folk som har en lite mer alternativ åsikt...

Slartibartfast
2007-01-09, 17:23
Jag tror att det finns många diktatorer i världen och den största av dom alla e USA.

Detdär är en väldigt "rätt" åsikt att ha idag. Man är väldigt pseudorebellisk med den inställningen. Dessvärre stämmer den inte. Som Z_bumbi säger.

USA är fett mäktigt. Allt som är häftigt är från USA!

weli
2007-01-09, 17:30
Nu vet jag inte hur du tolkade mitt inlägg. Innebörden var att det vore bra om resten av världen agerade så att USA inte sköter allt själva. Det skulle vara lämpligt om USA (och andra länder) ingick i en FN-sanktionerad styrka (inte nödvändigtvis ledd av FN).

Sen att du verkar tro att situationen löser sig själva om USA sticker därifrån och vi istället lämnar rosa nallebjörnar är en annan sak. Vad tycker du om etiopiernas uppträdande då? Eller du kanske bara bryr dig om vad stora stygga USA gör?


Det ja försökert säga är att ingen kan hjälpa somalia. om somalia vill fixa sig då måste dom själva hjälpa sig. situation blev mkt värre när etiopien kom in i landet för båda länderna har alltid hatat varandra och nu fick etiopien sin chans att ta över somalia.

det etiopien säger är att dom hjälper somaliska regeringen att rensa terrorister. för det första det finns ingen regering i somalia, det e hela e bluff. alla dom som kallar sig somaliska regering e fd mördare och dom har själva valt sig till regering och detta måste världen inse.

Usa och etiopien måste lämna somalia snabbt som möjligt, dom gör bara värre saker än att hjälpa.

Lizard
2007-01-09, 17:33
Krabbar å tjejjör,

nu äre minn tråd å ja bestämmer :)

Just den här kärran är, om man är lika pojkromantisk som jag, en makalös manick. Lika nödvändig som en monstertruck, en TopFuel Dragster eller att kunna dra 400 pannor frång golvet. Jag skäms lite, men den killar mina sinnen på ett sätt jag omöjligt kan vara stolt över men inte kan undvika.
Om USA är en diktatur eller ej kan vi kanske ta i en annan, och mycket tråkigare tråd?

z_bumbi: Det är de fullt medvetna om, att den kan skjutas ned i sin bana runt målområdet. Dels har den värmeavledande motorkåpor/system (som ryktesvis alltid krånglar), dels är den tungt bepansrad. Till det har den traditionell uppsättning av luftmissilsförsvar - fast i bautaupplaga. Klistar in en lite bild för att illustrera det sistnämnda:

http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/images/ac-130u_back.jpg
Den kallades för Den Flygande Draken av vietnameserna för att om man rörde sig på marken sprutade den eld

Lizard

Trance
2007-01-09, 17:33
Mina stalkertalanger säger att weli förmodligen är född utomlands eller har föräldrar som är det och då eventuellt från ett muslimskt land. Så ett eventuellt hat mot USA kan man faktiskt förstå. USA har varit inblandat i mycket nu och propagandra samt verkligheten är inte alltid vacker. Dock har det i vissa fall varit en oundviklig konfrontation och jag anser att västvärlden som helhet borde stödja vissa operationer.

Angående topic så är vapen ascoolt.

Mental
2007-01-09, 17:38
Fan vad kasst youtube komprimerar, nåja, här är stående mejning med KSP58 medans GRGsnutten tankar upp, ursäkta den dåliga kvalitén

Cm5it13gobs

Jax
2007-01-09, 17:39
Det ja försökert säga är att ingen kan hjälpa somalia. om somalia vill fixa sig då måste dom själva hjälpa sig. situation blev mkt värre när etiopien kom in i landet för båda länderna har alltid hatat varandra och nu fick etiopien sin chans att ta över somalia.

det etiopien säger är att dom hjälper somaliska regeringen att rensa terrorister. för det första det finns ingen regering i somalia, det e hela e bluff. alla dom som kallar sig somaliska regering e fd mördare och dom har själva valt sig till regering och detta måste världen inse.

Usa och etiopien måste lämna somalia snabbt som möjligt, dom gör bara värre saker än att hjälpa.
Varför ska vi inse att det bara är en bluffregering när du i samma andetag säger att vi ska låta dem sköta sig själv?

Personligen så tycker jag att det är bättre att försöka hjälpa till. Det är nämligen ganska uppenbart att det går åt helvete annars. Att det inte blir speciellt mycket bättre av att etioptisk militär ränner omkring i landet visar på intet vis att en FN-styrka inte skulle kunna göra ett bättre jobb. Ta en titt på exempelvis Liberias historik. Vad kriget berodde på, vilka som slogs, vilka som försökte få fred och när det blev vad som nu verkar vara en någorlunda hållbar fred. Framförallt ska du titta på vilken styrka det var som fanns i landet när det blev fred.

(jag är bara lite partisk)

Snafu
2007-01-09, 17:40
Fan vad kasst youtube komprimerar, nåja, här är stående mejning med KSP58 medans GRGsnutten tankar upp, ursäkta den dåliga kvalitén


Tufft! Går det att stå upp och skjuta med den större, vad den nu heter, 42an kanske?

Slartibartfast
2007-01-09, 17:41
ta den andra diskussionen i en annan tråd! Här snackar vi eldkraft!
DpyFMEKQyrk

weli
2007-01-09, 17:43
Mina stalkertalanger säger att weli förmodligen är född utomlands eller har föräldrar som är det och då eventuellt från ett muslimskt land. Så ett eventuellt hat mot USA kan man faktiskt förstå. USA har varit inblandat i mycket nu och propagandra samt verkligheten är inte alltid vacker. Dock har det i vissa fall varit en oundviklig konfrontation och jag anser att västvärlden som helhet borde stödja vissa operationer.

Angående topic så är vapen ascoolt.


jag har bara hat mot allt fel i världen och det spelar ingen roll om ja e född utomlands lr har föräldrar som e det och det spelar ingen heller om jag e muslim lr inte. jag gillar inte bara påhopp.

ontopic. älskar vapen då och då *slap*

Snafu
2007-01-09, 17:43
ta den andra diskussionen i en annan tråd! Här snackar vi eldkraft!


Alltså jag hade A-10an som favorit förut men alltså nu är det svårt att bestämma sig. Häftig video.

Snafu
2007-01-09, 17:45
Förresten, om det är någon som har en spelversion av A-10 tank killer för PC så hör av er=)

Jag hade spelet när vi hade en 286a eller 386a, och sen när man spelade det på en 486a (eller vad det nu var) så gick allting dubbel så fort, ungefär som när man snabbspolade framåt på en videofilm (det gick alltså dubbel så fort i negativ bemärkelse...)

Slartibartfast
2007-01-09, 17:45
Gatling äger!

SYWnnlZrrCg

weli
2007-01-09, 17:46
Varför ska vi inse att det bara är en bluffregering när du i samma andetag säger att vi ska låta dem sköta sig själv?

Personligen så tycker jag att det är bättre att försöka hjälpa till. Det är nämligen ganska uppenbart att det går åt helvete annars. Att det inte blir speciellt mycket bättre av att etioptisk militär ränner omkring i landet visar på intet vis att en FN-styrka inte skulle kunna göra ett bättre jobb. Ta en titt på exempelvis Liberias historik. Vad kriget berodde på, vilka som slogs, vilka som försökte få fred och när det blev vad som nu verkar vara en någorlunda hållbar fred. Framförallt ska du titta på vilken styrka det var som fanns i landet när det blev fred.

(jag är bara lite partisk)


vi får diskutera i en annan tråd.*gah!*

Slartibartfast
2007-01-09, 17:48
Rejäl flare show!
CAFCudNNG30

Dumleman
2007-01-09, 17:49
Redig bösse redig verkan :cool:.
5xr4DjrR3iQ

Mental
2007-01-09, 17:56
Det roligaste är ju när man får skjuta själv, här GRG, ljudet i osynk

7BP__i5e95Q

Fan vad det smäller, är som att få en fotboll i plytet :D

LAR
2007-01-09, 18:08
Gatling äger!

SYWnnlZrrCg

jag har hört att sverige inte ska börja med sådana där övningar..

laham
2007-01-09, 18:09
jag har hört att sverige inte ska börja med sådana där övningar..
Varför?

Empe
2007-01-09, 18:13
Gatling äger!

SYWnnlZrrCg

Jag trodde bara att det var på spel som bilar sprängdes av excessive gunfire :D

LAR
2007-01-09, 18:14
Varför?

det var lite skämtsamt skrivet, att sverige ALDRIG skulle vara ens i närheten av att ha råd med något liknande spektakel. när jag tänker lumpen tänker jag på bajja majja och snuskburk. för amerikaner kan "lumpen" nog ge upphov till lite mer hollywood än vad vi har att erbjuda våra grabbar :)

HenrY
2007-01-09, 18:21
Gatling äger!

SYWnnlZrrCg

Haha, Fight fire with fire passar så bra till det där klippet!:hbang: :hbang:

Stay true, Stay tallica:cool:

laham
2007-01-09, 18:24
det var lite skämtsamt skrivet, att sverige ALDRIG skulle vara ens i närheten av att ha råd med något liknande spektakel. när jag tänker lumpen tänker jag på bajja majja och snuskburk. för amerikaner kan "lumpen" nog ge upphov till lite mer hollywood än vad vi har att erbjuda våra grabbar :)
Ok,men sverige militär har ändå rätt så bra rykte utomlands.

grabben i skogen
2007-01-09, 18:48
http://eu.airliners.net/photos/photos/3/9/2/0802293.jpg


bara för sverige att bygga om ngn gammal hercules :D

Snafu
2007-01-09, 19:03
Ok,men sverige militär har ändå rätt så bra rykte utomlands.

Men inga häftiga leksaker och det är ju det som är viktigast av allt :thumbup:

Grisen
2007-01-09, 19:29
Så fett plan. Fler bilder och filmer? Mer vapenporr åt folket!

Hur många bestättningsmän är det egentligen?

grabben i skogen
2007-01-09, 19:31
sök på spectre gunship

Frippe_L
2007-01-09, 20:47
Gatling äger!

SYWnnlZrrCg


Tack som fan för det Slarti, skulle leta upp den och posta innan i tråden men hittade inte den, hade den på disken innan datan pajade, fast då som "and then they were dead" passande namn :-)
Lite vapenkåt är man allt, Glock har ju några roliga "pistoler" med helautomatik med, fast det är ju inte samma sak som en gatling :hbang:

Fagen
2007-01-09, 21:07
Hämtat ur den vetenskapliga tdskriften Expressen.se:

"De tungt beväpnade flygplanen, bemannade av USA:s specialförband, är bland annat utrustade med kanoner som kan avlossa tusentals skott i minuten."

Jag som är totalt novis inom detta område, är detta verkligen möjligt? Nu är jag även kass på matte också, men säg 2000 skott på en minut, det är väl 33 skott i sekunden! "Men det går ju faktiskt inte?" - Kinderäggsmamman.

Mental
2007-01-09, 21:17
Hämtat ur den vetenskapliga tdskriften Expressen.se:

"De tungt beväpnade flygplanen, bemannade av USA:s specialförband, är bland annat utrustade med kanoner som kan avlossa tusentals skott i minuten."

Jag som är totalt novis inom detta område, är detta verkligen möjligt? Nu är jag även kass på matte också, men säg 2000 skott på en minut, det är väl 33 skott i sekunden! "Men det går ju faktiskt inte?" - Kinderäggsmamman.


Det är nog därför vapnena i fråga har mer än en pipa? :)

Mental
2007-01-09, 21:30
http://en.wikipedia.org/wiki/Gryazev-Shipunov_GSh-6-23

Den här tex. mellan 9 och 10.000 bulor i minuten

Mental
2007-01-09, 21:32
Ja just det ja, AK5 som vi nöter i värnplikten spottar ut sig runt 750plugg i minuten. Och ett magasin på automat tar slut fortare än man hinner säga flaska, det vet nog alla som provat :D

Fagen
2007-01-09, 21:35
http://en.wikipedia.org/wiki/Gryazev-Shipunov_GSh-6-23

Den här tex. mellan 9 och 10.000 bulor i minuten

Helt sinnesjukt!. Nästan så att jag vägrar tro på det.

jeanclaudevandamme9
2007-01-09, 21:51
http://www.youtube.com/watch?v=_okvBRnVCfw

The_RobRoy
2007-01-09, 22:10
DAluxqPOIFw

Slartibartfast
2007-01-09, 22:37
http://www.youtube.com/watch?v=_okvBRnVCfw

Hur funkar den där ammunitionen som splittras ovanför målet, som de sköt på roboten med?

Empe
2007-01-09, 22:47
Den här tråden börjar bli riktigt köttig nu :D Mer sånt här. Mer vapenporr åt folket.

grabben i skogen
2007-01-09, 22:54
Hur funkar den där ammunitionen som splittras ovanför målet, som de sköt på roboten med?

http://www.youtube.com/watch?v=aq_y6kkDO7Y

kolla och lär

Arf Pingvin
2007-01-09, 23:21
Helt sinnesjukt!. Nästan så att jag vägrar tro på det.

_PQ36_4VWaw

Här är GAU Avenger som sitter i A10an som ryssarna alltså utklassade i eldhastighet.

Arf Pingvin
2007-01-09, 23:27
Phalanx!

cgpQBZF2sZQ

Mental
2007-01-09, 23:28
Helt sinnesjukt!. Nästan så att jag vägrar tro på det.

Tänk dig en bilmotor, där varje kolv går in och komprimerar, detonerar, åker ut och släpper ut avgaser och tar in nytt bränsle och sen upprepar sig.

Säg att du har 8 kolvar och låter vevaxeln rotera 8.000 RPM. så byter du bensinen mot patroner.... Problemet är inte att få upp eldhastigheten utan att kunna kyla mekanism och pipa.

Arf Pingvin
2007-01-09, 23:32
Tänk dig en bilmotor, där varje kolv går in och komprimerar, detonerar, åker ut och släpper ut avgaser och tar in nytt bränsle och sen upprepar sig.

Säg att du har 8 kolvar och låter vevaxeln rotera 8.000 RPM. så byter du bensinen mot patroner.... Problemet är inte att få upp eldhastigheten utan att kunna kyla mekanism och pipa.

Ja fast det är bara en pipa i taget som skjuter. De andra är idle tills nästa rotation. En ensam pipa blir för varm för fort.

Lillstrumpa
2007-01-09, 23:39
Det roligaste är ju när man får skjuta själv, här GRG, ljudet i osynk

Fan vad det smäller, är som att få en fotboll i plytet :D

Näsblod är inte helt ovanligt när man skjuter skarpt med grg. *screwy*

bolt
2007-01-09, 23:42
Metalstorm har ju några vapen som kommer upp i helt sjuka hastigheter..

http://www.metalstorm.com/

Empe
2007-01-09, 23:43
http://www.youtube.com/watch?v=aq_y6kkDO7Y

kolla och lär

Riktigt intressant. Tack!

Lillstrumpa
2007-01-09, 23:46
Och för er som gillar Phalanx så bjuder jag istället på en Goalkeeper. Samma kanon som i A-10 Thunderbolt (30mm) och den kan hantera flera inkommande mål samtidigt, sortering av största hot sköter datorn. Phalanx klarar bara ett mål åt gången. Goalkeepern är dock lite bökigare att montera än Phalanx.

http://www.youtube.com/watch?v=eZBFSGzRyV4

P.s. Hur postar man en film direkt från youtube som ni andra gjort?

pragmatist
2007-01-09, 23:46
Här är en mer realistisk bild av vad som händer när man skjuter på en stridsvagn med en RSV-laddning, glöm alla de där filmerna där vagnen är fullproppad med strängämne i demo-syfte, hehe (amerikanarna är förtjusta i fejkade demonstrationer).

HkMeM4_abfs

Mental
2007-01-09, 23:54
Näsblod är inte helt ovanligt när man skjuter skarpt med grg. *screwy*

Näe, runt 20% av vår utbildningsgrupp åkte på det, försök hålla munnen öppen vid skottet bara så lättar det lite, men är man snuvig har man snor fulla ansiktet för den rensar bihålorna bra :D

Kan förstå varför man bara får dra 6bulor dygnet, jag fick en liten blodkärlsbristning i ögat av tryckvågen, inget farligt med det såg lite läskigt ut.

Jense
2007-01-10, 01:12
Häftigt, den där kan man döda människor med.



ja det är jättebra

Kwon
2007-01-10, 02:38
Hatar krig men älskar gatlingguns (rat at at att up yo ass!)

LarsK
2007-01-10, 04:30
Den kallades för Den Flygande Draken av vietnameserna för att om man rörde sig på marken sprutade den eld

Lizard
Amerikanska soldater i Vietnam kallade dem för Puff the Magic Dragon. De täcker ett område stort som en amerikansk fotbollsplan på 5 sekunder.

Någon som kommer ihåg Jesse Ventura från Predator?

Kwon
2007-01-10, 04:52
Någon som kommer ihåg Jesse Ventura från Predator?

Tänker på honom (och hans gatlinggun) varje dag :D

Lillstrumpa
2007-01-10, 11:18
Apropå Jesse och hans "portabla" Minigun.

http://www.kitsune.addr.com/Firearms/Machine-Guns/GE_XM214_Minigun.htm

:thumbup:

Slartibartfast
2007-01-10, 11:29
Apropå Jesse och hans "portabla" Minigun.

http://www.kitsune.addr.com/Firearms/Machine-Guns/GE_XM214_Minigun.htm

:thumbup:

GE - "we bring good things to life"

LoL!

Stoltz
2007-01-10, 11:32
om man tycker saker som låter pang pang e roligt kan man gå och köpa sig en smällare istället.

Tja, det är som intresse för t.ex kampsport - Man behöver inte tycka om att slåss på blodigt allvar för att delta i en kampsport.
Samma sak med intresse för medeltida vapen som många, även undertecknad, har - Jag skulle aldrig vilja skjuta någon med ett armborst, men skjuta med på en bana - Ja för sjutton!

Kwon
2007-01-10, 11:35
Jag älskar medeltida krig (svärd, hillebard, sköldpaddsformationer, stridsklubbor) och gatlinguns (rat at at pfeffra pfeffra pfeffra) på film och även att träna med (svärd/hillebard/chainwhip/nunchas etc), men jag skulle aldrig tänka mig att hugga huvudet av någon.

Låter kanske konstigt för Angel och liknande personer men så är det.

Jag tycker det är en enormt frigörande känsla att knocka någon, men jag skulle aldrig vilja stoppa upp en smällare i röven på någon.

Konstig? Kanske det, men då e vi många snubbar som e konstiga. :)

LAR
2007-01-10, 11:50
hur ser intresset för sköldpaddsformationer ut allmänt i sverige idag?

Kwon
2007-01-10, 12:03
hur ser intresset för sköldpaddsformationer ut allmänt i sverige idag?

Finns väl ett fåtal som fortfarande gillar sköldpaddsformationer med scutum-sköldar iochmed HBO's Rome (säsong 2 nu! och förbereder sig för filmatiseringen av Frank Miller's 300 (handlar om Spartaner).

Självklart har man sett en och annan Hoplit-hjälm ,germanska kastyxor alt gladiator-nät i garderoben i grannskapet och hos vänner och bekanta.

Intresset finns nog kvar hos många, men alla kanske inte vill skylta alt visa det öppet.

Själv så gjorde jag ett tvåhandssvärd i slöjden som ung och har båd svärd och hillebarder från Asien.

Efter min senaste resa så kom jag hem med 7 olika typer av svärd, raka långsvärd, bredsvärd, kroksablar och tigergafflar (tigerforks heter dom egentligen), tillochmed en Meteor Hammer.

Är jag ensam om detta? Icke :D

En polare samlade på Knivar i allmänt, och hans slagskepp förr i tiden var ju Rambokniven ända tills han skaffade den där kniven som skurken i Cobra hade (Knivens handtag var ett knogjärn som hade spikar).

Sen har vi en som är fascinerad av spjut i alla dess former, även treuddar och man har sett en och annan gladiatorhjälm där.

Men! Ingen av dom är speciellt sugna på att gå bärsärk bland folk, utan träning mot trägubbar räcker godt och väl!

Som sagt, bara för att man har ett intresse i verktygen (vapnen / rustningarna ), behöver man inte vara så intresserad av själva kriget i sig.

Kabuto
2007-01-10, 12:15
Mer sånna här trådar på kolo! :) hade dock sett många av filmerna redan :(

Lillstrumpa
2007-01-10, 13:23
Oj, ni skulle ha till gång till mitt "military"-bibliotek på datorn. Där finns mycket pew pew. En klassiker som Aerospace Power 2000 är ju ett måste i varje samling, hur bisarrt det än kan te sig att samla på explosioner.

Jense
2007-01-10, 13:28
Jag älskar medeltida krig (svärd, hillebard, sköldpaddsformationer, stridsklubbor) och gatlinguns (rat at at pfeffra pfeffra pfeffra) på film och även att träna med (svärd/hillebard/chainwhip/nunchas etc), men jag skulle aldrig tänka mig att hugga huvudet av någon.

Låter kanske konstigt för Angel och liknande personer men så är det.

Jag tycker det är en enormt frigörande känsla att knocka någon, men jag skulle aldrig vilja stoppa upp en smällare i röven på någon.

Konstig? Kanske det, men då e vi många snubbar som e konstiga. :)



skillnadne mellan knock i thai, kickbox, k1, pride, ufc, kotr, lotr, harry potter etc är ju att där kommer 5 läkare inrusande direkt och ingen fortsätter sparka på han som är knockad..

Kwon
2007-01-10, 13:30
skillnadne mellan knock i thai, kickbox, k1, pride, ufc, kotr, lotr, harry potter etc är ju att där kommer 5 läkare inrusande direkt och ingen fortsätter sparka på han som är knockad..

Som sagt, jag gillar vapen o krejjer men det behöver ju inte betyda att jag gillar krig alt hugga huvudet av folk! :D

Jag förstår att vissa har en fascination av pickadoller,muskedunder o kulsprutare i olika modeller men ändå inte gillar krig/tycker om att skjuta på folk.

Nitrometan
2007-01-10, 14:23
Kwon: Vad säger du - sköldpaddsformation vs. svinfylking?

Rolig tråd BTW.

skaparn
2007-01-10, 18:30
Kom att tänka på en sak. Varför använder man sådana här höghastighetsvapen istället för en ordentlig raket? Med moderna robotar kan man väl få samma precision om det är oskyldigas liv man vill spara? Då slipper man ju åka i stort sett hela vägen fram till målet och börja smattra tänkte jag.

Yankeee
2007-01-10, 18:34
Kom att tänka på en sak. Varför använder man sådana här höghastighetsvapen istället för en ordentlig raket? Med moderna robotar kan man väl få samma precision om det är oskyldigas liv man vill spara? Då slipper man ju åka i stort sett hela vägen fram till målet och börja smattra tänkte jag.

Har ju inte direkt bra koll på vad som händer om du drar iväg en raket. "Jaha, där small det, undrar hur det gick. Nu ska bara röken försvinna, sen ska vi leta efter rester i ruinerna för att få veta om vi lyckades eller inte".

LAR
2007-01-10, 18:41
rubriken till den här tråden känns inte riktigt konkret. somalia?

Allan
2007-01-10, 18:46
Med moderna robotar kan man väl få samma precision om det är oskyldigas liv man vill spara?

Nope. Ryktet om precisionen är rätt överdrivet. De kostar en del också.

LarsK
2007-01-11, 04:25
Som Allan skriver, precision och pris.

I Vietnam hade Usa en bomb som vägde 15000 lbs. Alla inom en radie av 1500 meter dog av tryckvågen. De släppte den inte så ofta, så vitt jag vet bara en gång.
Usa använde samma bomb i Afganistan när de skulle rensa områden för landning av helikoptrar. Den borde finnas på youtube någonstans, såg det på TV när de drog av bomben.

Lizard
2007-01-11, 06:38
Kom att tänka på en sak. Varför använder man sådana här höghastighetsvapen istället för en ordentlig raket? Med moderna robotar kan man väl få samma precision om det är oskyldigas liv man vill spara? Då slipper man ju åka i stort sett hela vägen fram till målet och börja smattra tänkte jag.

Hmm..... ok, den här är kanske i äckligaste laget och faktiskt inte särskilt underhållande på det naiva viset jag hade tänkt när jag startade tråden. Men här ser du hur en Apache hovrar flera kilometer från målet och hur de kommunicerar med stridsledningen mot mål som på detta avstånd inte ens kan höra dem(!). Att det är mitt i mörka natta framgår nog av nattsiktet.

PPYemdVTi5c

En positiv tanke(?) med filmsnutten kan vara att du aldrig mer kommer att tro på Hollywoodproduktioner där Stallone gömmer sig bakom ett bord eller en madrass under eldgivning från automatvapen.... Hell! Allt bara löses upp under eldgivningen. Och då är det varken haubitsar eller Vulcan som står för eldkraften.

Lizard

Slartibartfast
2008-02-04, 18:55
Automathagelgevär.

p4ebtj1jR7c

Scratch89
2008-02-04, 18:58
Det spänner i byxan, Slarti!
Jäklar!

Arf Pingvin
2008-02-04, 19:15
railgun http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1763115.ab

Frippe_L
2008-02-04, 19:21
Automathagelgevär.

p4ebtj1jR7c

fan å jaga med ett sånt med minigranater i :-) blir inget kvar att äta.

Whistler
2008-02-04, 20:27
Det finns bara en sorts vapen i min värld, och det är de som pangar kaliber .50.

Jag börjar med mina älsklingar:

Magnum Research (ursprungligen Israel Military Industries) Desert Eagle .50AE:

http://www.magnumresearch.com/images/tach_ult_hunt.gif
http://www.topguntours.co.uk/Resources/Desert%20Eagle.jpg

och

Barrett M82A1, eller AutomatGevär 90 som den heter i svenska försvaret:

http://dsc.discovery.com/fansites/futureweapons/photo/gallery/barrett.jpg
http://files.uzitalk.com/reference/shoots/uzitalk2005/barrett.jpg
http://world.guns.ru/sniper/barrett_m99.jpg