handdator

Visa fullständig version : Träning eller sömn?


Whey
2007-01-09, 06:46
Vad är viktigast när något måste bortprioriteras.

Det står mellan att välja bort träning och sova 7 timmar, eller träna och sova knappt 6 timmar. Har detta dilemmat vissa dagar och vet inte vad jag bör prioritera. Jobbar redan skift så det blir mycket tidsomställning från dagssömn till nattsömn var femte dag ungefär om det spelar in.

Eddie Vedder
2007-01-09, 07:22
De måste du gå på känn. Om jag vore i samma situation som du skulle jag lägga mej tidigare helt enkelt.

Men om vi bortser från adet alternativet så hade jag tränat till en början å känt hur de funkar. Skulle jag upptäcka att jag får på tok för lite sömn å lider av detta, ja då skulle jag skippa träningen och sova den där extra timmen.
Du kan ju köra på de ena ett tag å de andra ett tag.

muffe85
2007-01-09, 11:27
enligt mig, dom i min omgivning, och uppfattningen jag fått när jag studerat om överträning, så är kombinationen hård träning i samband med dålig sömn majoriteten av fallen av allmän överträning.

Gå på känn men som tidigare talare sa, sömn är viktigare än du tror om du tränar hårt.

När jag tränar som mest (20+ timmar i veckan) måste jag sova minst 9 timmar per natt för att inte börja få överträningssymptom.

Edit: Självklart har vilotiden med saken att göra med.

iversjo.com
2007-01-09, 11:35
Vet ej hur gammal du är. Försök sova 20-30min under dagen du återhämtar dig så också. Jag sover vissa perioder 5-7tim, visst kanske man skulle fått bättre resultat om man sovit längre.

Men allt detta är bullshit enligt mig. Vi är olika vem säger att just du MÅSTE ha 7tim sömn? vem ? jo en teoretiker. Så prova dig fram man vänjer kroppen, sen så kanske du sover djupare under 6tim än personen som sover 8tim men vaknar 20ggr/natt.
Alla snackar om sömn men vem fan hinner sova 9tim i dagens samhälle, visst skulle det vara det ultimata men som sagt träna på du sov mindre och känn efter du kommer anpassa dig.

Train Hard!

//Uffe

www.iversjo.com

major Pectoralis
2007-01-09, 11:51
Vet ej hur gammal du är. Försök sova 20-30min under dagen du återhämtar dig så också. Jag sover vissa perioder 5-7tim, visst kanske man skulle fått bättre resultat om man sovit längre.

Men allt detta är bullshit enligt mig. Vi är olika vem säger att just du MÅSTE ha 7tim sömn? vem ? jo en teoretiker. Så prova dig fram man vänjer kroppen, sen så kanske du sover djupare under 6tim än personen som sover 8tim men vaknar 20ggr/natt.
Alla snackar om sömn men vem fan hinner sova 9tim i dagens samhälle, visst skulle det vara det ultimata men som sagt träna på du sov mindre och känn efter du kommer anpassa dig.

Train Hard!

//Uffe
www.iversjo.com

:thumbup:
Sömnen är långt viktigare för hjärnan än för kroppen. Kroppen kan vila utan att sova. Även en vanesak, som nämnts. Bättre att sova ordentligt i 4h än dåligt i 8h osv.
Visserligen är jag övertygad om att "överträning" i regel är mental utbrändning, som kan förvärras/leda till dålig sömn. Det sämsta man kan göra om man sover dåligt är dock att oroa sig för det. De processer som oron skapar är långt värre än sömnbristen i sig själv.

Whey
2007-01-10, 06:09
De måste du gå på känn. Om jag vore i samma situation som du skulle jag lägga mej tidigare helt enkelt.

Du tror inte att jag redan utnyttjar all tid jag har? Hade jag kunnat lägga mig tidigare hade jag självklart gjort det, men nu finns det inte mer tid än de timmar jag nämnde att ägna åt träning/sömn vissa dagar vilket utgör mitt problem.

Men om vi bortser från adet alternativet så hade jag tränat till en början å känt hur de funkar. Skulle jag upptäcka att jag får på tok för lite sömn å lider av detta, ja då skulle jag skippa träningen och sova den där extra timmen.
Du kan ju köra på de ena ett tag å de andra ett tag.

Jo, det är nog bäst så. Gissar att sömn som allt annat är rätt individuellt.

När jag tränar som mest (20+ timmar i veckan) måste jag sova minst 9 timmar per natt för att inte börja få överträningssymptom.

Tränade 15-20 timmar per vecka för ett tag sen, men då hade jag tid och sov mellan 7 och 9 timmar per natt. Har inte ens nära på tillräckligt med tid för att träna så mycket nu, men ett relativt fysiskt jobb, så sömnbehovet för mig är nog kring 8 timmar.

Vet ej hur gammal du är. Försök sova 20-30min under dagen du återhämtar dig så också. Jag sover vissa perioder 5-7tim, visst kanske man skulle fått bättre resultat om man sovit längre.

Men allt detta är bullshit enligt mig. Vi är olika vem säger att just du MÅSTE ha 7tim sömn? vem ? jo en teoretiker. Så prova dig fram man vänjer kroppen, sen så kanske du sover djupare under 6tim än personen som sover 8tim men vaknar 20ggr/natt.
Alla snackar om sömn men vem fan hinner sova 9tim i dagens samhälle, visst skulle det vara det ultimata men som sagt träna på du sov mindre och känn efter du kommer anpassa dig.

Train Hard!

//Uffe

www.iversjo.com

Fan va rätt! Hade i och för sig lätt hunnit med 9 timmar per natt om jag flyttat eller bytt jobb. I alla fall i mina tankar, men jag gissar att det alltid dyker upp fler hinder. Undrar bara om man verkligen kan anpassa sig till att sova mindre, eller om man fortfarande kommer få de negativa effekter sömnbrist ger.

Sömnen är långt viktigare för hjärnan än för kroppen. Kroppen kan vila utan att sova. Även en vanesak, som nämnts. Bättre att sova ordentligt i 4h än dåligt i 8h osv.
Visserligen är jag övertygad om att "överträning" i regel är mental utbrändning, som kan förvärras/leda till dålig sömn. Det sämsta man kan göra om man sover dåligt är dock att oroa sig för det. De processer som oron skapar är långt värre än sömnbristen i sig själv.

Just oro är väl ett problem jag har. Kanske inte direkt oro kring sömnproblem, men allmän oro som gör att jag har sjukt svårt att somna om jag inte är pisstrött, vilket jag ju inte alltid är. Några bra tips på hur man kommer förbi det?