handdator

Visa fullständig version : Bästa bicepsövn.?


Pierre_C
2007-01-09, 03:48
Tjena!

Jag har problem med att det gör jätteont i underarmarna när jag kör scott-/stångcurl så att jag inte kan använda mig av dessa övningar speciellt effektivt. Hantelcurl (heter det väl?) fungerar fint men jag funderar på ifall pullups är bättre? (tror det heter så, när man hänger i en stång och drar sig uppåt bara.. heter det chins kanske?)

Eftersom jag inte kan köra varken scotten eller stångcurlen som isolerar bicepsen så bra så vill jag finna ett par fina ersättare istället!

Hjälp mig tack!

(Ursäkta halvrisig stavning om det finns, trött!)

Edit: Nån som vet vad de onda beror på kanske? dte känns som att det är skellettet som gör ont och inte nån muskel.

Johan_P
2007-01-09, 07:39
Man använder en hel del underarmar när man stångcurlar. Jag brukar få direkt pump i dem om jag inte värmer upp en hel del först. Får du jätteont i dina underarmar (då menar jag alltså musklerna, inget annat) är det kanske en idé att börja köra några set med dem då och då? ;)

Pullups är alltså samma sak som chins fast man vänder på greppet så lyftet tar mer på biceps än rygg.

Om du förresten får någon smärta i armbågarna kan du testa med att använda EZ-stång istället för vanlig, hjälper för min del.

Testa och se om du gillar pullups bättre än hantelcurl helt enkelt, det är säkerligen väldigt inviduellt :)

Sheogorath
2007-01-09, 07:42
Man använder en hel del underarmar när man stångcurlar. Jag brukar få direkt pump i dem om jag inte värmer upp en hel del först. Får du jätteont i dina underarmar (då menar jag alltså musklerna, inget annat) är det kanske en idé att börja köra några set med dem då och då? ;)

Pullups är alltså samma sak som chins fast man vänder på greppet så lyftet tar mer på biceps än rygg.

Om du förresten får någon smärta i armbågarna kan du testa med att använda EZ-stång istället för vanlig, hjälper för min del.

Testa och se om du gillar pullups bättre än hantelcurl helt enkelt, det är säkerligen väldigt inviduellt :)

Fel. Vi har i och med AF fått begreppsförväxling i Sverige. Pull-ups har överhandsfattning, chin-ups har underhandsfattning, dvs det grepp som aktiverar biceps mest.

Hades
2007-01-09, 08:02
Fel. Vi har i och med AF fått begreppsförväxling i Sverige. Pull-ups har överhandsfattning, chin-ups har underhandsfattning, dvs det grepp som aktiverar biceps mest.

Källa?

exrx.net verkar inte göra någon skillnad på chin-ups och pull-ups. De kallar den andra övningen för "underhand chin-ups".

Sheogorath
2007-01-09, 08:07
Här är EN källa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chin-up

Sheogorath
2007-01-09, 08:10
http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_%28exercise%29

elan
2007-01-09, 08:24
Jag har samma problem med underarmarna när jag ska träna biceps. En övning som funkar mycket bättre än övriga för mig är sittande hantelcurl med lutande ryggstöd. Den aktiverar verkligen biceps utan att koppla in underarmarna.

Vanlig hantelcurl och stångcurl tar kål på mina underarmar långt innan jag hinner bli trött i biceps.

bertbert
2007-01-09, 08:48
Eventuellt har du korta pronatorer i underarmen. Prova att köra pronation/supination med en kortare stång som normalt används till hissar på följande sätt:


Stå med överarmen längs kroppens sida, och underarmen rakt ut från kroppen.
Ta tag i stångens ena ände.
Rotera handleden så att stången rör sig till vänster och höger som en pendel - gå så långt du kan i endera riktningen.


Hoppas min förklaring är begriplig annars få du fråga igen!

Jag har själv haft ont i både handleder och underarmar av att köra just bicepscurl med rak stång - men efter att ha kört ovanstående övning någon månad är problemet puts väck.

mvh
Bertbert

psirus
2007-01-09, 09:10
Här är EN källa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chin-up


wikipedia den mest pålitliga av alla källor *whistle*

eandersson
2007-01-09, 12:14
Jag har liknande problem gällande mina underarmar vid stångcurl, men med EZ-stången har jag inga problem direkt. Pröva den eller kör på det de andra säger.

Johan_P
2007-01-09, 17:31
Fel. Vi har i och med AF fått begreppsförväxling i Sverige. Pull-ups har överhandsfattning, chin-ups har underhandsfattning, dvs det grepp som aktiverar biceps mest.

Jag trodde det var tvärt om. Wiki är iofs ingen direkt bra källa, knappast övertygande. Hittar du något bättre får du gärna posta.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439

Exrx verkar inte se någon skillnad på chins och pull-ups, de kallar (enligt dig) chins för Underhand Chin-up. Både chins och pull-ups på Exrx är vad jag kallar chins.

Jag fortsätter kalla vanligt grepp för chins och pull-ups för omvänt grepp, men du får som sagt överbevisa mig ;)

Sheogorath
2007-01-09, 17:43
Jag trodde det var tvärt om. Wiki är iofs ingen direkt bra källa, knappast övertygande. Hittar du något bättre får du gärna posta.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439

Exrx verkar inte se någon skillnad på chins och pull-ups, de kallar (enligt dig) chins för Underhand Chin-up. Både chins och pull-ups på Exrx är vad jag kallar chins.

Jag fortsätter kalla vanligt grepp för chins och pull-ups för omvänt grepp, men du får som sagt överbevisa mig ;)

Det handlar om hur många källor du vill ha. Det är ju trots allt bara en definitionsfråga. Här är en till, av Charles Poliquin.

http://www.bodybuilding.com/fun/charles4.htm

gnagaren
2007-01-09, 17:52
Hammercurl, preachercurl och sittande hantelcurl med lutande ryggstöd, har funkat finfint för mig iaf.

Pierre_C
2007-01-09, 17:53
Eventuellt har du korta pronatorer i underarmen. Prova att köra pronation/supination med en kortare stång som normalt används till hissar på följande sätt:


Stå med överarmen längs kroppens sida, och underarmen rakt ut från kroppen.
Ta tag i stångens ena ände.
Rotera handleden så att stången rör sig till vänster och höger som en pendel - gå så långt du kan i endera riktningen.


Hoppas min förklaring är begriplig annars få du fråga igen!

Jag har själv haft ont i både handleder och underarmar av att köra just bicepscurl med rak stång - men efter att ha kört ovanstående övning någon månad är problemet puts väck.

mvh
Bertbert

Det låter som att det kan funka. såg någon göra på på gymmet så jag vet du menar. ska testa det om dte inte löser sig självt tror jag. ska låta det vila ett tag till och köra pull-ups och hantelcurl m.m. så länge!

Tack!

z_bumbi
2007-01-09, 18:14
Fel. Vi har i och med AF fått begreppsförväxling i Sverige. Pull-ups har överhandsfattning, chin-ups har underhandsfattning, dvs det grepp som aktiverar biceps mest.

Det som vi Sverige kallar pullups heter även chins, reversed grip* eller closed grip** eftersom man gör en chins(-up) där man håller händerna med handflatorna emot sig dvs omvänt och därmed även smalt grepp.

*Bill Pearls böcker

**Arnoldboken

machine gun
2007-01-09, 18:15
Eventuellt har du korta pronatorer i underarmen. Prova att köra pronation/supination med en kortare stång som normalt används till hissar på följande sätt:


Stå med överarmen längs kroppens sida, och underarmen rakt ut från kroppen.
Ta tag i stångens ena ände.
Rotera handleden så att stången rör sig till vänster och höger som en pendel - gå så långt du kan i endera riktningen.


Hoppas min förklaring är begriplig annars få du fråga igen!

Jag har själv haft ont i både handleder och underarmar av att köra just bicepscurl med rak stång - men efter att ha kört ovanstående övning någon månad är problemet puts väck.

mvh
Bertbert

Jag är säkert mest trögfattad, men..

Ska underarmen vara rakt ut åt sidan från kroppen eller rakt ut som i rakt ut framåt? Sen undrar jag om man ska hålla i nedre delen av stången eller övre, alltså ska större delen av stången vara uppåt eller nedåt från handen räknat?

Kör du övningen som uppvärmning inför bicepsövningar eller som separat underarmsövning?

z_bumbi
2007-01-09, 18:17
Det låter som att det kan funka.

Det gör underverk för min vänstra underarm i alla fall så jag rekommenderar även jag ett försök med övningen.

z_bumbi
2007-01-09, 18:19
Jag är säkert mest trögfattad, men..

Ska underarmen vara rakt ut åt sidan från kroppen eller rakt ut som i rakt ut framåt? Sen undrar jag om man ska hålla i nedre delen av stången eller övre, alltså ska större delen av stången vara uppåt eller nedåt från handen räknat?

Kör du övningen som uppvärmning inför bicepsövningar eller som separat underarmsövning?

Rakt fram från kroppen. Du ska hålla i den nedre delen, tänk att du håller i en hammare (Övningen kallas ibland för tors hammare eller något liknande.) och rotera lugnt och stilla. Det är för mig en stretchingövning så att hålla kvar i ytterläget en stund och sen sakta vrida tillbaka är inget fel.

K.J
2007-01-09, 20:16
Är inte hammercurl en bra övning då?

bertbert
2007-01-10, 10:20
maskinvapnet:
Jag menade precis som z_bumbi skrev. Innan jag körde övningen kunde jag lätt få ont av vanliga bicepscurl med rak stång, och omvända bicepscurl (alltså med handflatorna neråt) var inte att tänka på.

Nu har jag inga problem längre, och behöver inte köra supination/pronation - däremot kör jag ALLTID stångövningar för biceps med rak stång, för inte få korta underarmsmuskler igen.

Funkar finfint! :thumbup:

(Sen är det inte säkert att det var problemet, men det är ju en annan historia).

mvh
BB

regus
2007-01-10, 10:24
Är inte hammercurl en bra övning då?

Jo

jwzrd
2007-01-10, 10:33
Rakt fram från kroppen. Du ska hålla i den nedre delen, tänk att du håller i en hammare (Övningen kallas ibland för tors hammare eller något liknande.) och rotera lugnt och stilla. Det är för mig en stretchingövning så att hålla kvar i ytterläget en stund och sen sakta vrida tillbaka är inget fel.

Jag har lite otur när jag tänker just nu (också), kan du visa mig den vid tillfälle? Mina underarmar är skräp på många sätt och vis, jag tror jag behöver det där.

LuThe
2007-01-10, 11:15
Om du förresten får någon smärta i armbågarna kan du testa med att använda EZ-stång istället för vanlig, hjälper för min del.


Med EZ-stänger så kopplar man bort lite utav bicepsträning och använder sig mer utav brachi****** (va den nu heter, underarmen). Kör man med rak stång så ligger spänningen först och främst på biceps ist för lite på både biceps och lite underarm

pragmatist
2007-01-10, 11:50
Det kan också vara värt ett försök att hålla stången lite bredare, med händerna utanför axlarna sett framifrån, eftersom detta belastar underarmarna mindre (vinkeln för handleden påminner om EZ-curl, men du får längre rörelse än med en EZ-stång). Stå gärna med ryggen och rumpan mot en vägg när du utför den övningen och se till att hålla tillbaks armbågarna under hela utförandet. För egen del tycker jag sådana stångcurls är helt överlägsna vanliga - visserligen blir man klen som en mus jämfört med vanliga stångcurls men det illustrerar ju bara hur mycket hjälp man får av andra muskelgrupper och sving vid "normalt" utförande.

Yes
2007-01-10, 12:06
pragmatist, menar du typ drag-curls? Håller med om att man blir rejält mycket svagare, fast jag tycker samtidigt det är svårt att få någon utmattning i biceps.

bertbert
2007-01-10, 12:59
jwzrd m fl som har otur när de tänker (:D ):
Länk till tors hammare (http://www.abcbodybuilding.com/exercise3/thorshammer.htm)

Bilden kass men jag tror ni fattar. Använde ett rakt hissdraghandtag istället för specialhanteln.

/BB

pragmatist
2007-01-10, 14:58
pragmatist, menar du typ drag-curls? Håller med om att man blir rejält mycket svagare, fast jag tycker samtidigt det är svårt att få någon utmattning i biceps.

Nja, det blir ganska likt en dragcurl men eftersom du står med ryggen mot en vägg kan (och behöver) du inte dra bak armbågarna lika mycket. Det är inga problem att bli utmattad i väggcurlvarianten, trust me.

Sheogorath
2007-01-10, 15:18
jwzrd m fl som har otur när de tänker (:D ):
Länk till tors hammare (http://www.abcbodybuilding.com/exercise3/thorshammer.htm)

Bilden kass men jag tror ni fattar. Använde ett rakt hissdraghandtag istället för specialhanteln.

/BB

:thumbup:

Jag tycker gott att man kan ta sig tiden att dela upp övningen i två (pronation och supination), om man nu tycker att båda rörelserna är lika viktiga. Det är ju olika belastning som krävs i de olika banorna för att det ska bli jämbördigt tungt. Annars är det ju som att knäböja och köra press bakom nacken samtidigt och med samma stång bara för att det "sparar tid på det viset".

bertbert
2007-01-10, 15:27
:thumbup:

Jag tycker gott att man kan ta sig tiden att dela upp övningen i två (pronation och supination), om man nu tycker att båda rörelserna är lika viktiga. Det är ju olika belastning som krävs i de olika banorna för att det ska bli jämbördigt tungt. Annars är det ju som att knäböja och köra press bakom nacken samtidigt och med samma stång bara för att det "sparar tid på det viset".


Bra idé, t o m nödvändigt, om man vill bygga styrka i underarmens pronatorer/supinatorer; ej nödvändigt om man bara är stel och vill få upp rörligheten.

Är det såna där kapade hantlar du kör med Sheo? (Sehogorath? Shoggobert? Äh...) Fast till tate-press va?

/BB

Sheogorath
2007-01-10, 15:39
Bra idé, t o m nödvändigt, om man vill bygga styrka i underarmens pronatorer/supinatorer; ej nödvändigt om man bara är stel och vill få upp rörligheten.

Är det såna där kapade hantlar du kör med Sheo? (Sehogorath? Shoggobert? Äh...) Fast till tate-press va?

/BB

Korrekt. Kostade mig 2200 kr och lite arbete med vinkelslip, men det var det värt! :D Jag kör som sagt tate-press med dem, men också bicepscurlar. Har i sistnämnade fallet belastningen på lillfingersidan, vilket gör att M. Supinator och M. Biceps brachii måste supinera för att hålla hantlarna i läge genom curlen. Dubbelt arbete för biceps med andra ord.