handdator

Visa fullständig version : Troligen bristning i Gluteus


Action
2007-01-08, 21:57
Har fått en rejäl svullnad i övre delen av Gluteus upp emot ryggen. Toligtvis en rejäl bristning, den kan dock inte gått av för då borde jag inte ens kunna gå.

Hinner inte till läkare tyvärr heller pga resa i jobbet, men eftersom jag kan gå bör det inte vara så farligt.

Vad kan jag räkna med för rehabiliteringstid? Tänkte behandla med diklofenak och voltaren salva, tar även någon treo då och då för att stilla smärtan vid stillasittande.

Troligtvis sitter bristningen i Gluteus Maximus, men det skulle även kunna vara medius, svårt att avgöra just nu när det är svullet.

Tacksam för alla små tips.

Åse Columbus
2007-01-08, 22:02
lägg dit ispåsar 5-15 minuter i taget lite då o då....

har själv haft en ruptur vid fästena på trochanter major.......hade ont i 4 veckor...det tog lite tid....suck

Lillstrumpa
2007-01-08, 22:26
Gör ispåsar någon skillnad mer än att det smärtlindrar? På min utbildning kring idrottsskador fick vi höra att det egentligen bara är tryck som hjälper initialt (hur lindar man en rumpa förresten? :MrT: ). Sen är det väl "aktiv vila" aka "försöka leva så normalt som möjligt* och lyssna på kroppens signaler" som gäller. Diklofenak låter som en bra idé tycker jag.

*utan tunga marklyft/knäböj/ryggresningar osv

Lycka till med läkningsprocessen, du ser ut att ha bra läkekött. :thumbup:

Åse Columbus
2007-01-08, 22:48
går alldeles utmärkt att hålla en ispack .....det lindrar......funkade för mig iaf....på naprapats inrådan....

Nucleus
2007-01-09, 00:12
Blir det stor svullnad bör du kolla upp det med en läkare ifall dom måste splitta muskelfascian.
Även i glutealområdet kan man få compartment liknande tryck i skadad muskulatur och påföljande nekros av muskelvävnad.

Angående isposer så är det mycket som tyder på att det är stort sett bara smärtlindring som uppstår.
Det är bara minimala reduktioner av blödning man har kunnet påvisa som resultat av kylbehandling

/Nucce

Action
2007-01-09, 07:22
Tack för tipsen. Känns liiite bättre idag, men det går upp och ner. Jag har haft det i drygt 1 vecka nu och det känns som om det nådde kulmen igår.

Rör som sagt så mycket på mig som möjligt, får se imorgon hur den mår av 14h stillasittande på flyg.

Action
2007-01-09, 07:23
Lycka till med läkningsprocessen, du ser ut att ha bra läkekött. :thumbup:

Brukar läka rätt fort.. får hoppas att du har rätt. :D

larre
2007-01-23, 12:14
Hur blev det med lilla stjerten?

Action
2007-01-23, 14:03
Hur blev det med lilla stjerten?


Fortfarande lite stel, svullnaden har nästan lagt sig. Kan nu promenera normalt, men inte springa eller köra någon slags cardio. Dröjer nog ytterligare några veckor innan det är helt bra, tyvärr!!

Har väl inte låtit den vila helt opimalt heller då jag gjorde 7 flygningar på 1 vecka förra veckan.. :(