handdator

Visa fullständig version : Extra bicepspass, bra eller dåligt?


fred00
2007-01-08, 21:37
Jag kör följande upplägg:

Måndag: Biceps, mage

Onsdag: Bröst, triceps

Torsdag: Ben

Fredag: Rygg, axlar

När jag kör biceps på måndagar så kör jag 3 övningar med 3*10, alltså totalt 9 set. Det känns som biceps släpar efter lite, så min fråga är om några extra set på torsdag eller fredag kan vara bra, bortkastat eller rent av dåligt? Vad tror ni?

Ulf A Big
2007-01-08, 21:43
Hur länge har du tränat? ålder, längd och vikt

mvda
2007-01-08, 21:48
Jag kör följande upplägg:

Måndag: Biceps, mage

Onsdag: Bröst, triceps

Torsdag: Ben

Fredag: Rygg, axlar

När jag kör biceps på måndagar så kör jag 3 övningar med 3*10, alltså totalt 9 set. Det känns som biceps släpar efter lite, så min fråga är om några extra set på torsdag eller fredag kan vara bra, bortkastat eller rent av dåligt? Vad tror ni?

Förstår inte riktigt varför du lägger ett helt pass på biceps & mage, det borde inte ta mycket tid alls jämför med de resterande passen. Men för att svara på frågan, biceps får en del träning på fredag i samband med rygg så att lägga in extra bicepsträning på torsdag skulle jag tycka va rent av dåligt eftersom du kör rygg på fredag. Dock kan du väl lägga in några set stångcurl eller liknande på fredag om du absolut vill, men jag anser att biceps på måndag samt lite roddövningar i samband med ryggen på fredag är mer än tillräckligt för biceps med det upplägget.

pragmatist
2007-01-08, 21:56
Du tål absolut högre träningsfrekvens så testa att stoppa in en bicepsövning på fredagen och se vad som händer. Snöa inte in på 3x10. Variera både antalet set och antalet repetitioner.

För övrigt kan jag hålla med om att din split är lite lustig.

Ulf A Big
2007-01-08, 22:01
- För otränade(nybörjare)personer verkar få bäst utdelning av en träningsintensitet av ca 60% av (1RM), kroppen körs genom 3 ggr per vecka, och med en träningvolym av 4 set per muskel grupp.

- Styrketränade som tränat något år får bäst resultat med en träningsintensitet av ca 80% av 1RM, kroppen körs genom 2 ggr per vecka, med en volym av 4 set per muskelgrupp.

- Personer som tränat regelbunden styrketräning under flertal år verkar få bäst resultat av en träningsintensitet kring 85% av 1RM, kroppen körs genom 2 ggr per vecka, och med en träningsvolym av 8 set per muskelgrupp.

En liten vägledning.....i träningsplaneringen

pragmatist du ser din lilla länk kom här....

Ulf A Big
2007-01-08, 22:12
- För otränade(nybörjare)personer verkar få bäst utdelning av en träningsintensitet av ca 60% av (1RM), kroppen körs genom 3 ggr per vecka, och med en träningvolym av 4 set per muskel grupp.

- Styrketränade som tränat något år får bäst resultat med en träningsintensitet av ca 80% av 1RM, kroppen körs genom 2 ggr per vecka, med en volym av 4 set per muskelgrupp.

- Personer som tränat regelbunden styrketräning under flertal år verkar få bäst resultat av en träningsintensitet kring 85% av 1RM, kroppen körs genom 2 ggr per vecka, och med en träningsvolym av 8 set per muskelgrupp.

En liten vägledning.....i träningsplaneringen

pragmatist du ser din lilla länk kom här....



Repetition Maximum (RM)


ANTAL REPS % av MAX


1....................100
3......................90
5.......................85
7..................... 80
10.................. 70
15................... 60
25.................. 50
50.................. 30

fred00
2007-01-08, 22:41
Jag är 23 år, har tränat lite sporadiskt i ett par år (har blivit några ganska långa uppehåll). Jag väger cirka 70 kg, är 180cm lång (jag har alltid varit ganska "tanig"). När jag började träna låg bicepsomkretsen på cirka 28 cm, och nu ligger den på 32 cm så några framsteg har jag ju gjort. Problemet är att de framstegen kom första året och av någon anledning verkar det nu svårt att komma över 32-33 cm, därav min tråd.

Angående biceps/mage-passet: hur rekommenderar ni att jag ska splitta passen på ett bättre sätt?

pragmatist
2007-01-08, 23:07
Väger du 70 kilo på 180 cm är det kroppen som släpar och inte bara biceps, skulle jag tro. Käka upp dig lite så ordnar det sig nog med biceps ska du se. :thumbup:

pragmatist du ser din lilla länk kom här....

Ja ser man på. ;)

barda
2007-01-08, 23:23
Jag är 23 år, har tränat lite sporadiskt i ett par år (har blivit några ganska långa uppehåll). Jag väger cirka 70 kg, är 180cm lång (jag har alltid varit ganska "tanig"). När jag började träna låg bicepsomkretsen på cirka 28 cm, och nu ligger den på 32 cm så några framsteg har jag ju gjort. Problemet är att de framstegen kom första året och av någon anledning verkar det nu svårt att komma över 32-33 cm, därav min tråd.

Angående biceps/mage-passet: hur rekommenderar ni att jag ska splitta passen på ett bättre sätt?


Bröst, Triceps
Axlar, Mage
Rygg, Biceps
Ben

Om du bestämt måste köra 4split?
Och jag tycker att du verkar köra alldeles för många reps på biceps, anser att 90 reps är lite i överkant. Då är det nog bättre att dra ner på reps till hälften och köra 2ggr i veckan.
Men det är såklart min åsikt, finns nog många som tycker tvärt om :)

fred00
2007-01-08, 23:29
Väger du 70 kilo på 180 cm är det kroppen som släpar och inte bara biceps, skulle jag tro. Käka upp dig lite så ordnar det sig nog med biceps ska du se. :thumbup:

Haha! Sant. Det var nog mer korrekt som jag skrev senare, att biceps helt enkelt står still.

nutz
2007-01-08, 23:53
Biceps är fult imo..

:D

L-Sami
2007-01-08, 23:57
Av egna erfarenheter så presterade jag sämre med två bic pass i veckan. Sen är det bara jag då. :)

gnagaren
2007-01-09, 00:01
Jag kör rygg på ons och biceps på torsdag, vore det bättre för muskelutvecklingen att köra rygg/bic tillsammans istället, så som jag vet att de flesta gör?

barda
2007-01-09, 00:08
Jag kör rygg på ons och biceps på torsdag, vore det bättre för muskelutvecklingen att köra rygg/bic tillsammans istället, så som jag vet att de flesta gör?

skulle tro det eftersom du tränar biceps 2 dagar i rad som du kör nu, de hinner nog inte återhämta sig från ons till tor..

barda
2007-01-09, 00:09
Av egna erfarenheter så presterade jag sämre med två bic pass i veckan. Sen är det bara jag då. :)

jag presterar också sämre men biccarna växer mer än när jag körde en gång i veckan och presterade bättre :)

Stab
2007-01-09, 00:24
Skulle kunna tänka mig att max köra ett genomblödningspass för bicce. typ 3x15-20. Eller ta dig upp till 100 på en vikt du klarar 40-50st med, för att sedan pausa 30sek. ta dig uppåt. Ren genomblödning.

Ulf A Big
2007-01-09, 08:36
Jag är 23 år, har tränat lite sporadiskt i ett par år (har blivit några ganska långa uppehåll). Jag väger cirka 70 kg, är 180cm lång (jag har alltid varit ganska "tanig"). När jag började träna låg bicepsomkretsen på cirka 28 cm, och nu ligger den på 32 cm så några framsteg har jag ju gjort. Problemet är att de framstegen kom första året och av någon anledning verkar det nu svårt att komma över 32-33 cm, därav min tråd.

Angående biceps/mage-passet: hur rekommenderar ni att jag ska splitta passen på ett bättre sätt?

Jag tycker att du kan se dig själv som en nybörjare och bör träna med lite struktur och via den här länken får du en bra periodisering för din styrketräning som ger dig användbara muskler. Läs och lär:

http://fyss.blogg.se/170106084457_plussa__del_14__trningslra_iii.html

psirus
2007-01-09, 09:19
- För otränade(nybörjare)personer verkar få bäst utdelning av en träningsintensitet av ca 60% av (1RM), kroppen körs genom 3 ggr per vecka, och med en träningvolym av 4 set per muskel grupp.

- Styrketränade som tränat något år får bäst resultat med en träningsintensitet av ca 80% av 1RM, kroppen körs genom 2 ggr per vecka, med en volym av 4 set per muskelgrupp.

- Personer som tränat regelbunden styrketräning under flertal år verkar få bäst resultat av en träningsintensitet kring 85% av 1RM, kroppen körs genom 2 ggr per vecka, och med en träningsvolym av 8 set per muskelgrupp.

En liten vägledning.....i träningsplaneringen

pragmatist du ser din lilla länk kom här....

Så du menar att 2 helkroppspass med 8*5-7 räcker gottoch väl för bästa resultat?