handdator

Visa fullständig version : Maxpulsförvirring!!! Hjälp!!!


Jompan
2007-01-08, 21:35
Fick idag min pulsklocka. Tränade spinning och klockan noterade en maxpuls på 215 slag. Men om jag beräknar maxpulsen enligt formeln 220 - 0.7*ålder så får jag att jag ska ha en maxpuls på 202 slag ungefär. Vad menas egentligen med maxpuls? Är det bara en rekommendation att aldrig gå över den pulsen, eller är det de facto ens maximala puls man kan komma upp i vid hård ansträningen? Vilket ska man då lite på? Det som pulsklockan mätte upp när jag jobba som mest på spinningen, eller ska jag använda mig av maxpulsen angiven enligt formeln?
Tacksam för all hjälp i min lilla förvirring!

isoz
2007-01-08, 21:48
Formeln är ruggigt grov (någon ( kan det ha vart culting?) påstod att den var +-20-30bpm i extremfall) och dessutom så varierar den mellan olika träningsformer dvs du kan tex komma upp högre i puls när du springer än på spinning cykeln)

så lita på pulsmätaren du (om nu inte pulsmätaren stördes av något....min polar kan få flipp när man passerar kraftgator tex.)


/Isoz

King Grub
2007-01-08, 21:53
Du kan aldrig komma över dig maxpuls, men ekvationer är generella och stämmer inte alltid in på just din maxpuls. Den får man mäta upp själv om man vill veta.

Jompan
2007-01-09, 08:50
Tack för hjälpen. Nu har förvirringen släppt. :Virro

/Jompan

Eva_E
2007-01-09, 09:19
Särskilt för vältränade personer och för äldre stämmer det där formlerna väldigt dåligt! Själv skulle jag enligt en av formlerna ha en maxpuls på under 180, men när jag fick den uppmätt på en fysiologilaboration var den 190 slag.
Så lita du på din klocka!

Eva