handdator

Visa fullständig version : Cykling styrkegivande?


Emil_Larsson
2007-01-08, 21:14
Har hört från folk att cykling är bra för att stärka benmusklerna, liksom en styrketräningseffekt. Nu undrar jag stämmer detta?
Tänkte lägga in det i träningen.

Skulle detta betyda att cykling gynnar styrketräningen?

Minns inte exakt men har för mig King_Grub sade att konditionsträning hämmar muskeluppbyggnad.
Men cykling räknas väl inte som konditionsträning?:confused:

Larsen
2007-01-08, 21:17
Men cykling räknas väl inte som konditionsträning?:confused:

mjaaaa, joo. Det gör det nog

Olsson
2007-01-08, 21:19
Cykling räknas som konditionsträning i allra högsta grad. Ska du ha starka ben så är ren styrketräning att föredra. Många cyklister kör "styrkepass" på cyklen. Då cyklar de på tunga växlar och gärna upp för någon backe sittandes. Man ska akta sig för det här för de kan ge problem med knäna.

Emil_Larsson
2007-01-08, 21:22
Cykling räknas som konditionsträning i allra högsta grad. Ska du ha starka ben så är ren styrketräning att föredra. Många cyklister kör "styrkepass" på cyklen. Då cyklar de på tunga växlar och gärna upp för någon backe sittandes. Man ska akta sig för det här för de kan ge problem med knäna.

konditionsträning + styrketräning = inte optimal muskelbyggnad? är det alltså bättre att köra klockrent med styrketräning om man vill växa då eller är jag "helt ute och "cyklar"

blekfet2
2007-01-08, 21:28
konditionsträning + styrketräning = inte optimal muskelbyggnad?



är det alltså bättre att köra klockrent med styrketräning om man vill växa då eller är jag "helt ute och "cyklar"

- Rätt

- Att utesluta cardio helt och hållet är då inget jag skulle tipsa någon om, men att säg ligga på 1-2 cardiopass under en uppbyggnadsfas är väl att rekomendera

Emil_Larsson
2007-01-08, 21:33
- Rätt

- Att utesluta cardio helt och hållet är då inget jag skulle tipsa någon om, men att säg ligga på 1-2 cardiopass under en uppbyggnadsfas är väl att rekomendera

Tränar dock inte cardio och vet inte vad det är heller :D

Eller är det en sån där maskin man står och svajar fram och tillbaka på som en cykel fast man sitter inte på en sadel typ? upp och ner ner och upp.

Munken
2007-01-08, 21:41
Tränar dock inte cardio och vet inte vad det är heller :D

Eller är det en sån där maskin man står och svajar fram och tillbaka på som en cykel fast man sitter inte på en sadel typ? upp och ner ner och upp.Cardio är konditiondträning.

blekfet2
2007-01-08, 22:03
Tränar dock inte cardio och vet inte vad det är heller :D

Eller är det en sån där maskin man står och svajar fram och tillbaka på som en cykel fast man sitter inte på en sadel typ? upp och ner ner och upp.

Cardio - löpning, cykling mm mm mm, konditionsträning ;)