handdator

Visa fullständig version : Enstaka kurser på högskolan


z_bumbi
2007-01-08, 21:09
Jag sitter och bläddar bland alla kurser men jag får inte vittring på något riktigt intressant, troligtvis för att jag söker på fel ord.

Är det någon som har läst någon riktigt intressant kurs om kost, hälsa, träning, idrott etc. Jag behöver uppslag på vad jag ska leta efter så även om det ingår i ett program och inte går att läsa som enskild kurs så kanske något liknande finns på någon annan högskola.

mystic[-_-]
2007-01-08, 21:10
Träningslära kanske kan vara något för dig. Finns i Örebro

Eddie Vedder
2007-01-08, 21:14
;2012951']Träningslära kanske kan vara något för dig. Finns i Örebro

Tror jag oxå kan va en bra kurs, jag har läst Folkhälsovetenskap A i Örebro under hösten. En grymt intressant kurs men ångrar lite att jag inte valde Träningslära ist. Å inte börjar de förrns te höst igen heller*mini*

mystic[-_-]
2007-01-08, 21:17
Tror jag oxå kan va en bra kurs, jag har läst Folkhälsovetenskap A i Örebro under hösten. En grymt intressant kurs men ångrar lite att jag inte valde Träningslära ist. Å inte börjar de förrns te höst igen heller*mini*

Har läst både kurs 1 och 2 träningsläran. Helt ok stuff! Mer praktiskt i kurs 2

Eddie Vedder
2007-01-08, 21:21
;2012974']Har läst både kurs 1 och 2 träningsläran. Helt ok stuff! Mer praktiskt i kurs 2

Är du kvar på Universitetet i Örebro nu oxå lr? Skulle du kunna berätta lite om Träningslära 1, har nämligen funderat länge på att hoppa på den till hösten. Ska läsa Vårdkommunikation nu te våren å om jag har ork till en termin till så blir de ju lätt Träningslära.

mystic[-_-]
2007-01-08, 21:29
Är du kvar på Universitetet i Örebro nu oxå lr? Skulle du kunna berätta lite om Träningslära 1, har nämligen funderat länge på att hoppa på den till hösten. Ska läsa Vårdkommunikation nu te våren å om jag har ork till en termin till så blir de ju lätt Träningslära.

Jag bor i Örebro så jag är kvar i stan iaf ;) Började med fysiolgi, hormoner etc och hur det funkar i idrott. Ganska mycket om celler och vad som händer i kroppen när du anstränger dig mm, ganska djupt in i detalj (ännu mer i kurs2). Avslutades med en stor muntlig tenta som tog cirka 1-1.5 timme per person. Efter det läste vi en del biomekanik med Rolf (riktigt grym :thumbup:).

Allt avslutades med att knyta ihop det vi lärt oss i ett arbete :) AFanatic här på forumet gick samtidigt som jag :)

z_bumbi
2007-01-08, 21:32
Intressant.

"Träningslära I A 20 p
Det övergripande syftet med kursen är att den studerande utvecklar sina kunskaper och sin förståelse för fysiologiska och psykologiska träningsprinciper. Den studerande ska fördjupa sina kunskaper inom bland annat rörelseanatomi och biomekanik samt fysiologi och arbetsfysiologi. En central grundidé i kursen är att den studerande ges möjligheter att träna förmågan till självstyrt lärande. Den studerande tränar förmågan att reflektera över, analysera och tillämpa inhämtade kunskaper inom de områden som studeras."

"Delkurs 1: Rörelseapparatens Anatomi, 5 poäng
Anatomy of the musculoskeletalsystem, 5 points (7.5 ECTS)

· Rörelseapparatens anatomi och rörelseanalys
· Elektromyografi, muskelstryrka och muskeltrötthet

Delkurs 2: Arbetsfysiologi, 5 poäng
Exercise physiology, 5 points (7.5 ECTS)

· Cirkulationsfysiologi
· Respirationsfysiologi
· Maximal syreupptagning
· Energiomsättning i vila & vid arbete
· Nutrition

Delkurs 3: Idrottsskador och träning av fysiska kvaliteter, 5 poäng
Sport injuries and training of physical capacities 5 points (7.5 ECTS)

· Kunskap om några av de vanligast förekommande motions- och idrottsskador
· Rehabiliteringsstrategier för olika skador
· Analys av ett antal fysiska kvaliteter (teori och praktik)

Delkurs 4: Idrottspsykologi , 5 poäng
Sport psychology, 5 points (7.5 ECTS)

· Introduktion till ämnet idrottspsykologi som omfattar både tillämpad och forskningsbaserad idrottspsykologi.
· Psykologiska frågeställningar relaterade till idrott från lågintensiv fysisk aktivitet till elitidrott.
· Kunskap om hur forskningen inom området utvecklats och de teorier och antaganden som både förenar och särskiljer idrottspsykologin från allmänpsykologin"

Kan jag klura ut ett sätt att tillgodoräkna mig redan lästa kurser så blir det dessutom "bara" 10 poäng. 10 veckor i Örebro kan jag stå ut med :D

mystic[-_-]
2007-01-08, 21:33
Kan jag klura ut ett sätt att tillgodoräkna mig redan lästa kurser så blir det dessutom "bara" 10 poäng. 10 veckor i Örebro kan jag stå ut med :D

Vi kan äta en kebab :cool:

Eddie Vedder
2007-01-08, 21:34
Intressant.

"Träningslära I A 20 p
Det övergripande syftet med kursen är att den studerande utvecklar sina kunskaper och sin förståelse för fysiologiska och psykologiska träningsprinciper. Den studerande ska fördjupa sina kunskaper inom bland annat rörelseanatomi och biomekanik samt fysiologi och arbetsfysiologi. En central grundidé i kursen är att den studerande ges möjligheter att träna förmågan till självstyrt lärande. Den studerande tränar förmågan att reflektera över, analysera och tillämpa inhämtade kunskaper inom de områden som studeras."

"Delkurs 1: Rörelseapparatens Anatomi, 5 poäng
Anatomy of the musculoskeletalsystem, 5 points (7.5 ECTS)

· Rörelseapparatens anatomi och rörelseanalys
· Elektromyografi, muskelstryrka och muskeltrötthet

Delkurs 2: Arbetsfysiologi, 5 poäng
Exercise physiology, 5 points (7.5 ECTS)

· Cirkulationsfysiologi
· Respirationsfysiologi
· Maximal syreupptagning
· Energiomsättning i vila & vid arbete
· Nutrition

Delkurs 3: Idrottsskador och träning av fysiska kvaliteter, 5 poäng
Sport injuries and training of physical capacities 5 points (7.5 ECTS)

· Kunskap om några av de vanligast förekommande motions- och idrottsskador
· Rehabiliteringsstrategier för olika skador
· Analys av ett antal fysiska kvaliteter (teori och praktik)

Delkurs 4: Idrottspsykologi , 5 poäng
Sport psychology, 5 points (7.5 ECTS)

· Introduktion till ämnet idrottspsykologi som omfattar både tillämpad och forskningsbaserad idrottspsykologi.
· Psykologiska frågeställningar relaterade till idrott från lågintensiv fysisk aktivitet till elitidrott.
· Kunskap om hur forskningen inom området utvecklats och de teorier och antaganden som både förenar och särskiljer idrottspsykologin från allmänpsykologin"

Kan jag klura ut ett sätt att tillgodoräkna mig redan lästa kurser så blir det dessutom "bara" 10 poäng. 10 veckor i Örebro kan jag stå ut med :D

Måhända att vi hamnar i samma klass te hösten då.

Arnesson
2007-01-08, 21:35
Jag sitter och bläddar bland alla kurser men jag får inte vittring på något riktigt intressant, troligtvis för att jag söker på fel ord.

Är det någon som har läst någon riktigt intressant kurs om kost, hälsa, träning, idrott etc. Jag behöver uppslag på vad jag ska leta efter så även om det ingår i ett program och inte går att läsa som enskild kurs så kanske något liknande finns på någon annan högskola.

Näringslära, baskurs A på UU kanske? Jag har ej gått den, men den ingår i både kostekonom- och dietistprogrammet.

Råland
2007-01-08, 23:58
Kost och idrott 10p distanskurs på Umeå universitet. Kanonbra kurs!

http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?Kurskod=KIDA01&termin=