handdator

Visa fullständig version : Linfrön hela/krossade


Dolken
2007-01-08, 20:54
Tänkte börja strö i lite linfrön i frukosten...
Gick till affären och köpte mig en liten ask, och
trallade hem till frukostbordet och kände mig nyttig..

Dock såhär i efterhand, så började jag fundera på om jag verkligen gjort rätt..
Har nämligen hela linfrön hemma....

Är det inte så att dessa små rackare inte "går sönder" i magen, och kommer
ut i samma form som de kom in?

Och om det nu är så, måste man krossa dom för att få i sig någe nyttigt?
Eller tar kroppen upp något ändå?

Skulle ju iofs kunna krossa de jag har hemma nu, men lite info innan är ju bara bra.. =)

remixxa
2007-01-08, 21:02
Som jag förstått det hela måste linfrönen vara krossade för att magen/tarmkanalen skall kunna ta upp det precis som du säger. Finns ju dock krossade linfrön att köpa :)

King Grub
2007-01-08, 21:05
Krossade bör man inte äta mer än 1-2 matskedar om dagen av, då dom innehåller glykosider som ger upphov till cyanid i kroppen.

regus
2007-01-08, 21:07
Dock såhär i efterhand, så började jag fundera på om jag verkligen gjort rätt..
Har nämligen hela linfrön hemma....

Är det inte så att dessa små rackare inte "går sönder" i magen, och kommer
ut i samma form som de kom in?

Och om det nu är så, måste man krossa dom för att få i sig någe nyttigt?
Eller tar kroppen upp något ändå?

Skulle ju iofs kunna krossa de jag har hemma nu, men lite info innan är ju bara bra.. =)


Jag har en rolig ide.... Tugga;)

regus
2007-01-08, 21:09
Krossade bör man inte äta mer än 1-2 matskedar om dagen av, då dom innehåller glykosider som ger upphov till cyanid i kroppen.

Hur och varför ändras näringsämnena på krossade linfrön? till skillnad från hela alltså.

King Grub
2007-01-08, 21:11
Hur och varför ändras näringsämnena på krossade linfrön? till skillnad från hela alltså.

Dom ändras inte alls... men hela bajsar du ut igen osmälta. Du tar inte upp någonting alls från hela. Bra för tarmfunktionen, dock. Sätter fart på magen.

Dolken
2007-01-08, 21:29
Tack för snabba svar.. (som vanligt)

Får väll bli till å krossa lite när man ska äta, och köpa krossade nästa gång...
Är ju inge sugen på att sitta å tugga linfrön hela morgonen.. =)

Carolinew
2007-01-08, 21:34
Så om vi säger att jag skulle stoppa i mig 1 dl hela linfrön (okej överdrivet men saksamma), är det = 0 kcal?

Ulf A Big
2007-01-08, 21:40
Så om vi säger att jag skulle stoppa i mig 1 dl hela linfrön (okej överdrivet men saksamma), är det = 0 kcal?
Ja, men det är bra bulkmedel som får magen att fungera. Jag föredrar kallpressad jungfruolja av raps, den innehåller både bra fetter och alla former av e-vitamin i bra mängder. Friggs säljer fiskolja 200 ml för 43:- på vissa ICA butiker. Dosering en matsked rapsolja och en matsked fiskolja dvs ca 30 gr nyttiga fetter/dag.

Jompan
2007-01-08, 21:43
Krossade bör man inte äta mer än 1-2 matskedar om dagen av, då dom innehåller glykosider som ger upphov till cyanid i kroppen.

Jo, visserligen frigörs cyanväte när man stoppar i sig linfrön, mer när de är krossat än hela, men man måste upp i över 10 matskedar innan man i huvudtaget skulle kunna märka av en förgiftning. Verkar lite väl högt intag för en normalsvensson. Vad jag hört så rekommenderas ett intag på 3-4 matskedar. Vid kokning eller bakning kan påpekas att cyanvätet försvinner innan vi får i oss det. :)

King Grub
2007-01-08, 21:50
Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning.

Sveriges Livsmedelsverk.

Jompan
2007-01-10, 12:43
Hade visst fel där med intaget. Hade för mig att det var 3-4 matskedar det rekommenderade på livsmedelsverket, men vem vet sånt kan ju ha ändrats på sedan jag läste det*rolleyes* .
Från en annan referens jag har: boken Förgiftningar och miljöhot av Olov Sterner, studentlitteratur, kan man läsa... att blötläggning av fröna ger bakterier möjlighet att hydrolysera glykosidbindningen samt kokning gör att cyanvätet försvinner. När jag kokar min gröt, den blötläggs ju en kort stund iallfall, hinner cyanvätet försvinna då? Jag har nämligen krossade linfrön i min gröt o om de bara är 1-2 matskedar som rekommenderas har jag nog gått över det för länge sen.
/kramar Jompan

Frumpish
2010-03-21, 10:08
Bumpar en gammal tråd då en person i min närhet har problem med hård mage och har käkat krossade linfrön ett tag med goda resultat, vad sker egentligen i kroppen i ett långtidsperspektiv vid intag av cyanidvätet?

Hur är det med långtidsblötläggning av linfrön och/eller krossade linfrön, försvinner potentiella risker aka bryts cyanidvätet ner?

Eller kan det rentav vara så att det frigörs om man blötlägger hela linfrön under lång tid?

Tacksam för svar

Frumpish
2010-03-21, 20:17
Bumpar en gammal tråd då en person i min närhet har problem med hård mage och har käkat krossade linfrön ett tag med goda resultat, vad sker egentligen i kroppen i ett långtidsperspektiv vid intag av cyanidvätet?

Hur är det med långtidsblötläggning av linfrön och/eller krossade linfrön, försvinner potentiella risker aka bryts cyanidvätet ner?

Eller kan det rentav vara så att det frigörs om man blötlägger hela linfrön under lång tid?

Tacksam för svar

Ursäktar mig för denna tråkiga bump men är väldigt nyfiken och det vore grymt om någon med kunskap i ämnet kunde kommentera, kanske sverker, eddie, grub eller någon annan insatt i fysiologi och/eller biokemi =)

Jag antar att psylliumfrön blötlagda (så de inte sväller i magen och ger ännu hårdare pooo) under flera timmar är det säkraste alternativet? För de har väl också likartade gelbildande fibrer som ger jämnare poo?

Ignatius72
2010-03-22, 10:33
Jag antar att psylliumfrön blötlagda (så de inte sväller i magen och ger ännu hårdare pooo) under flera timmar är det säkraste alternativet? För de har väl också likartade gelbildande fibrer som ger jämnare poo?

Har dessa frön också samma giftiga komponenter som linfrön?

King Grub
2010-03-22, 10:35
Nej.

Kischen
2010-03-22, 10:51
Bumpar en gammal tråd då en person i min närhet har problem med hård mage och har käkat krossade linfrön ett tag med goda resultat


Varför krossa fröna? Om man nödvändigtvis måste så kan man väl ta dem hela?

Apos78
2010-03-22, 11:57
vad sker egentligen i kroppen i ett långtidsperspektiv vid intag av cyanidvätet?

Cellandningen påverkas galet. Zyklon B (Auschwitz) är kanske den mest kända användningen av just cyanid. Även effektivt mot skadedjur men med klara nackdelar om man befinner sig i närheten.

-Wiki

stålballe
2010-03-22, 17:06
Freeze-dried flaxseed mucilage contained 2 4 ,u g cyanogenic glycosides
(linamarin, linustatin and neolinustatin)/g. Only linustatin and neolinustatin were detected
in whole flaxseed (2.6 and 3 5 pg/g respectively) while none of these three cyanogenic
glycosides were detected in flaxseed oil or in muffins made with flaxseed flour, suggesting
they were destroyed at cooking temperatures.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=872548&jid=BJN&volumeId=69&issueId=02&aid=872540

Joe Hardgainer
2010-03-22, 17:14
Linfrön/Psyliumfrön i proteindrinken!!! Perfekt för att få lite volym