handdator

Visa fullständig version : Vinter deffen.


emil123
2007-01-08, 20:26
Hallå

Körde igång min deff idag jag som jag ska köra i 2 månader ungefär.

Ålder: 15
Vikt: 92kg
Längd: 186cm
Tränat: 1år.

Har nu bulkat upp mig sedan i somras och har ökat väldigt mycket i styrka och muskler och fett. Men nu vill jag ha fram lite magmuskler och tabort valkarna och fettet på benen/röven. Har nästan varit "småfet" och "storfet" i hela mitt liv. Normalt ligger jag på 2160kcal per dag ungefär.
Har läst deffguiden (skitbra guide) som finns här nu och jag ska försöka gå ner 0.5kg i veckan, vill ungefär komma ner till 88/87 kg eller mindre.

Före frukost varje morgon olika långa promenader i ungefär 7-8km/h, och sveper i mig några koppar kaffe innan jag drar ut.
Frukost: 1dl Havregrynsgröt 2-3 dl lättmjölk och 1-2 grovt/mörkt bröd med ost och skinka.

Mellanmål: Frukt

Lunch: Skollunch, försöker fylla upp tallriken med mycket protein mycket sallad och lite mindre kolhydrater.

Mellanmål: 2 bitar Grovt bröd med smör och ost och kaffe.

Gymmet: Under passet sveper jag i mig mycket vatten och en proteindrink, vassleprotein. Cyklar på träningscykel efter passet i 10-20 minuter.

Middag: Fullkornspasta/ris eller makaroner eller potatis, vanlig husmanskost, ungefär som lunchen fast bättre.

Mellanmål: 1 bit grovt bröd med smör och ost 1 kopp kaffe och en banan.

Promenad ungefär 20-60 minuter.

Kvällsmål: 1 banan, apelsinjuice och ett grovtbröd med smör/ost/skinka.

Som ni ser har jag inte orkat räkna kcal per målen, men jag vet ungefär hur mycket jag ska äta osv. Och under 1 dag så gör jag av med väldigt mycket kcal också. Ni kan ju ge några tips på matschemat så kanske jag kan byta ut det mot något bättre. Vet att ni inte tycker det inte är nödvändigt för en 15åring att deffa men jag måste bli av med valkarna nu. Efter deffen kommer jag köra igång att bulka igen så.

hörs

Lilla Brynolf
2007-01-08, 21:03
Du var en rejäl 15 åring må jag säga!
Kommer bli mycket bra med åren! :thumbup:

-bengan-
2007-01-08, 21:28
Såg att du skulle köra på i två månader och bulka efter avklarad deff, med andra ord i mitten på mars, inte bättre å tajma in sommaren så töserna ute på beachen får se vad du åstadkommit?:)

men du kan ju givetvis ha andra planer, och kosttips överlåter jag till det andra stora pojkarna istället:P

emil123
2007-01-08, 21:43
Du var en rejäl 15 åring må jag säga!
Kommer bli mycket bra med åren! :thumbup:

tackar :) hehe jo man får hoppas det! =D


Såg att du skulle köra på i två månader och bulka efter avklarad deff, med andra ord i mitten på mars, inte bättre å tajma in sommaren så töserna ute på beachen får se vad du åstadkommit?:)

men du kan ju givetvis ha andra planer, och kosttips överlåter jag till det andra stora pojkarna istället:P

Hehe, jo precis. Men när jag bulkade senast så låg jag mycket över kaloriöverskott så jag gick upp väldigt väldigt mycket, nästa gång jag bulkar ska jag bara ligga lite över så jag slipper gå upp i vikt och bli fet som en åsna.
Inte lika effektivt men det funkar.

00600
2007-01-08, 21:58
Hallå

Körde igång min deff idag jag som jag ska köra i 2 månader ungefär.

Ålder: 15
Vikt: 92kg
Längd: 186cm
Tränat: 1år.

Har nu bulkat upp mig sedan i somras och har ökat väldigt mycket i styrka och muskler och fett. Men nu vill jag ha fram lite magmuskler och tabort valkarna och fettet på benen/röven. Har nästan varit "småfet" och "storfet" i hela mitt liv. Normalt ligger jag på 2160kcal per dag ungefär.
Har läst deffguiden (skitbra guide) som finns här nu och jag ska försöka gå ner 0.5kg i veckan, vill ungefär komma ner till 88/87 kg eller mindre.

Före frukost varje morgon olika långa promenader i ungefär 7-8km/h, och sveper i mig några koppar kaffe innan jag drar ut.
Frukost: 1dl Havregrynsgröt 2-3 dl lättmjölk och 1-2 grovt/mörkt bröd med ost och skinka.

Mellanmål: Frukt

Lunch: Skollunch, försöker fylla upp tallriken med mycket protein mycket sallad och lite mindre kolhydrater.

Mellanmål: 2 bitar Grovt bröd med smör och ost och kaffe.

Gymmet: Under passet sveper jag i mig mycket vatten och en proteindrink, vassleprotein. Cyklar på träningscykel efter passet i 10-20 minuter.

Middag: Fullkornspasta/ris eller makaroner eller potatis, vanlig husmanskost, ungefär som lunchen fast bättre.

Mellanmål: 1 bit grovt bröd med smör och ost 1 kopp kaffe och en banan.

Promenad ungefär 20-60 minuter.

Kvällsmål: 1 banan, apelsinjuice och ett grovtbröd med smör/ost/skinka.

Som ni ser har jag inte orkat räkna kcal per målen, men jag vet ungefär hur mycket jag ska äta osv. Och under 1 dag så gör jag av med väldigt mycket kcal också. Ni kan ju ge några tips på matschemat så kanske jag kan byta ut det mot något bättre. Vet att ni inte tycker det inte är nödvändigt för en 15åring att deffa men jag måste bli av med valkarna nu. Efter deffen kommer jag köra igång att bulka igen så.

hörs

Liknar min situation väldigt mycket.
Innan jag startade min deff (1 månad sen) så låg jag på 91 kg fördelat på 188 cm. Ökade från 75 kg - 91 kg mellan juli - november - genom att fortsätta äta som en gris under tiden jag blev skadad (och således inte kunde träna thaiboxning längre) samtidigt som jag började köra seriös styrketräning + kreatin.

Nu en månad senare ligger jag på ca 85 kg och musklerna börjar komma fram lite bättre. Midjemåttet har sjunkit men där finns fortfarande en del fett kvar.
Har alltid haft "mage" - men förhoppningsvis försvinner denna så småningom.

Börjar liksom dig med en rask promenad/förbränning på gymmet varje morgon i ca en timmes tid. Därefter blir det frukost ---> vila ----> träning igen på eftermiddagen i form av styrka (1, ibland 2 muskelgrupper) följt av 60 min förbränning ---> laga mat ---> äta och sen slappa igen.
I med att jag är arbetslös så tränar jag som sagt 2 ggr per dag och ca 120 min förbränning och 30 min styrketräning.

Äggvitor, tonfisk, makrill, quorn, kycklingfiléer, grovbröd, fullkornsris, sallad i alla former, skaldjursmix, kalkonskivor, funlight och vitamin/omega-3-tillskott är det jag äter om dagarna. Ganska tråkigt, men det har funkat i en månad och har faktiskt inte ätit godis/snabbmat/druckit alkohol sedan deffstarten! :)

Tänkte köra vidare som jag gör tills jag börjar bli nöjd med fettminskningen, men jag skulle tro att jag landar på ca 78-80 kg.

Tom Jr
2007-01-08, 22:02
Din kost är väldigt bra. Men, du kanske äter lite för mycket för att vara i deff-läge?

Pröva att byta ut grova mackor mot knäckebröd. Använd keso istället för ost, lätta produkter. Ica har mycket bra varor (Ica Gott Liv!). Där har du allting uträknat och produkterna är väldigt fräscha.

Visst behöver alla olika mycket energi, men om vi snackar snabb deff så kanske det är lite mycket energi i din mat. Banan för övrigt är ju väldigt kolh. rik, pröva att sätta in ett äpple istället. Apelsinjuice likaså, innehåller väldigt mycket energi.

Men det finns ju bara ett sätt att nå ditt mål - ät mindre kcal än vad du förbrukar. Om du verkligen vill hålla exakt så föredrar jag att du försöker räkna dina kcal under en dag och reglerar där efter. Ju mindre energi en maträtt innehåller ju mer kan du äta. Det tror jag är nyckeln i en lyckad deff.

Vad jag menar med det är t.ex. att du väljer att äta två äpplen istället för en banan. Tre stycken knäckemackor med keso än en grov macka med ost. Du fattar :D

goj739
2007-01-08, 22:17
Hinner du verkligen ut varje morgon innan frukost? Iom att du är 15 så går du ju garanterat i skolan, vilket innebär att du måste kliva upp stört tidigt för att hinna. Förutsatt att du inte bor 1 min från skolan.

Du skulle kunna överväga att ta bort smöret från mackan också. Smakskillnaden är inte så jävla stor.

Men kör hårt!

Mitched
2007-01-08, 22:59
En liten fråga: Har du bulkat på 2160 kcal per dag, eller var det din basala förbrukning?

emil123
2007-01-08, 23:24
00600:
Ser riktigt najs ut det där ;D



Tom Jr
Tackar jätte mycket för tipsen, ska försöka hålla mig till det du sa. Men jag snackade med en på gymmet idag och han sa till mig att jag måste äta fett också för att förbränna det. Stämmer det?


FelixM
Japp, jag går i skolan. Jag måste kliva upp tidigt, men så får det förbli, och tackar så mycket för tipset :)


Mitched
Det är min basala förbrukning.