handdator

Visa fullständig version : Träna 2 eller 3 dagar / vecka?


dojjan
2007-01-08, 19:25
De dagar jag har möjlighet att träna på gym är mån-fre. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska träna 2 eller 3 dagar i veckan. Därför vänder jag mig till er här på kollo och hoppas att ni kan hjälpa mig! :)

Om jag skulle tränat 2 dagar skulle mitt schema sett ut så här:

Måndag:
Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag
Omvända ryggresningar
Bicepscurl med stång
Hammercurl
Knäböj
Vadpress

Torsdag/Fredag:
Bänk/hantelpress
Lutande bänk/hantelpress
Militärpress
Handellyft åt sidan
Liggande tricepsextension
Rotatorcuff
Mage
ev. Smalbänk

Och om jag skulle tränat 3 dagar så här:

Måndag:
Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag
Omvända ryggresningar
Bicepscurl med stång
Hammercurl

Onsdag:
Bänk/hantelpress
Lutande bänk/hantelpress
Militärpress
Handellyft åt sidan
Liggande tricepsextension
Rotatorcuff

Torsdag/Fredag:
Knäböj
Vadpress
Goodmornings
Mage
Underarmar (ev. på måndagen istället)

Vilket tror ni jag skulle tjäna mest på att köra? Fördelar / nackdelar? Mina mål med träningen är att få både volym och styrka. Kan tillägga att jag är 18 år, väger 73kg och är 178cm lång och har styrketränat i lite mer än ett år nu.

Tacksam för svar :thumbup:

LadyG
2007-01-08, 21:59
Jag skulle träna tre pass eftersom det är lättare att hinna med att gå igenom valda musklegrupper ordentligt då.

Larsen
2007-01-08, 22:02
Håller med Damen ovanför.

blekfet2
2007-01-08, 22:08
Jag skulle ställa mig frågan varför jag inte kan träna fler än 2-3 pass i veckan?

dojjan
2007-01-09, 00:08
Det verkar nog vettigt.. Det känns lite tomt på torsdag/fredags passet bara, tips på någon övning jag kan lägga in?

Jag skulle ställa mig frågan varför jag inte kan träna fler än 2-3 pass i veckan?

Varför inte du kan träna fler pass kan jag inte svara på *rolleyes*
Jag går däremot i skolan nu och har mycket läxor, dessutom har jag andra intressen än styrketräning: jag spelar gitarr vilket kräver mycket tid eftersom jag satsar på att bli bra. Mitt gym har tyvärr inte öppet på helgen, ja jag vet skitgym men jag har inte lust att åka 45 min + betala en massa pengar för att kunna träna på helgen när jag nu istället har 1 min gångväg till gymet och betalar 200kr/termin :D
Jag tränar kondition på helgerna.

Stab
2007-01-09, 00:09
Skulle tagit 3 pass, för 1) det är lättare att gå igenom hela kroppen. 2) kcal-/fettförbränningen av träningen.

Sir Anselm
2007-01-09, 09:54
Skulle nog säga att det beror på vad du är ute efter... Om du bara vill hålla formen och kanske bli lite starkare kanske det räcker med två pass i veckan... Vill du bygga så är ju 3 pass antagligen bättre...

pragmatist
2007-01-09, 10:50
Jag skulle föreslå att du tränar tre dagar i veckan men använder den split som du använder för två dagar. Då får varje muskelgrupp träning var 4-5:e dag istället för bara en gång per vecka.

Möjligen kan helkroppspass 2-3 gånger i veckan också vara något att fundera på.

mastermungo
2007-01-09, 11:09
Det verkar nog vettigt.. Det känns lite tomt på torsdag/fredags passet bara, tips på någon övning jag kan lägga in?

För att vara konsekvent mot dag ett och två borde kanske benen få lite fler övningar?

Beror lite vad du har tillgång till på ditt gym men t.ex. lårcurl, benspark, benpress, raka marklyft... Kanske frontböjar?

Tycker förövrigt ditt program liknar z_bumbis 3dagarssplit så där kan du säkert också få tips på mer övningar till dag 3.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555&highlight=programf%F6rslag

blekfet2
2007-01-09, 12:44
Det verkar nog vettigt.. Det känns lite tomt på torsdag/fredags passet bara, tips på någon övning jag kan lägga in?



Varför inte du kan träna fler pass kan jag inte svara på *rolleyes*
Jag går däremot i skolan nu och har mycket läxor, dessutom har jag andra intressen än styrketräning: jag spelar gitarr vilket kräver mycket tid eftersom jag satsar på att bli bra. Mitt gym har tyvärr inte öppet på helgen, ja jag vet skitgym men jag har inte lust att åka 45 min + betala en massa pengar för att kunna träna på helgen när jag nu istället har 1 min gångväg till gymet och betalar 200kr/termin :D
Jag tränar kondition på helgerna.

:D

dojjan
2007-01-09, 19:29
Tack för svaren!

Jag skulle föreslå att du tränar tre dagar i veckan men använder den split som du använder för två dagar. Då får varje muskelgrupp träning var 4-5:e dag istället för bara en gång per vecka.

Möjligen kan helkroppspass 2-3 gånger i veckan också vara något att fundera på.

Hur menar du nu? Jag kör måndagspasset (rygg/ben) på måndag och torsdag/fredag och kör torsdag/fredagspasset (bröst/triceps/mage) på onsdag och byter varje vecka eller?

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått detta med helkroppspass... Har sökt flera gånger på forumet men hittar bara massa helkroppspass-scheman, ingen fakta om vad det egentligen innebär. Går det ut på att man tränar hela kroppen 2-3 dagar i veckan fast med olika övningar?
Eller är jag ute o cyklar? *gah!*

Tror ni isf jag "klarar" att träna samma muskelgrupper 3 ggr / vecka, utan att bli övertränad, med min träningserfarenhet?

För att vara konsekvent mot dag ett och två borde kanske benen få lite fler övningar?

Beror lite vad du har tillgång till på ditt gym men t.ex. lårcurl, benspark, benpress, raka marklyft... Kanske frontböjar?

Som jag skrev innan är mitt gym inte det bästa, det finns i princip bara en massa fria vikter (vilket jag iofs tycker är bra :)) så lårcurl, benspark och benpress har jag ingen möjlighet att utföra, tyvärr.

pragmatist
2007-01-09, 20:09
Tack för svaren!



Hur menar du nu? Jag kör måndagspasset (rygg/ben) på måndag och torsdag/fredag och kör torsdag/fredagspasset (bröst/triceps/mage) på onsdag och byter varje vecka eller?

Så här:

Måndag: Rygg/ben/biceps
Onsdag: Bröst/axlar/triceps/mage
Fredag: Rygg/ben/biceps
Måndag: Bröst/axlar/triceps/mage
Onsdag: Rygg/ben/triceps
Fredag: Bröst/axlar/triceps/mage
...börja om igen.


Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått detta med helkroppspass... Har sökt flera gånger på forumet men hittar bara massa helkroppspass-scheman, ingen fakta om vad det egentligen innebär. Går det ut på att man tränar hela kroppen 2-3 dagar i veckan fast med olika övningar?
Eller är jag ute o cyklar? *gah!*

Ja, ungefär så.

Tror ni isf jag "klarar" att träna samma muskelgrupper 3 ggr / vecka, utan att bli övertränad, med min träningserfarenhet?

Självklart kan du det. Jag skulle snarare påstå att överträningsrisken minskar om man kör helkroppspass med vettigt upplägg.

dojjan
2007-01-09, 20:50
Så här:

Måndag: Rygg/ben/biceps
Onsdag: Bröst/axlar/triceps/mage
Fredag: Rygg/ben/biceps
Måndag: Bröst/axlar/triceps/mage
Onsdag: Rygg/ben/triceps
Fredag: Bröst/axlar/triceps/mage
...börja om igen.


Ja, det var så jag menade. Jag har inte själv tänkt på den möjligheten men det verkar bra. Tack för tipset! :thumbup:


Självklart kan du det. Jag skulle snarare påstå att överträningsrisken minskar om man kör helkroppspass med vettigt upplägg.

Ska spana in lite olika helkroppspass och se om det kan vara ngt för mig. :)

z_bumbi
2007-01-09, 20:54
Jag skulle snarare påstå att överträningsrisken minskar om man kör helkroppspass med vettigt upplägg.

Det hela hänger ju på om det är ett vettigt upplägg eller inte, det har inte så mycket med att göra om det är helkropp, halvkropp, tresplit osv.