handdator

Visa fullständig version : Har du brandvägg/antivirus?


Allan
2007-01-08, 18:52
Som du kollar av regelbundet, uppdaterar och använder?

John Markoff skriver i New York Times om den nya spamfaran:http://www.nytimes.com/2007/01/07/technology/07net.html

In their persistent quest to breach the Internet’s defenses, the bad guys are honing their weapons and increasing their firepower.

With growing sophistication, they are taking advantage of programs that secretly install themselves on thousands or even millions of personal computers, band these computers together into an unwitting army of zombies, and use the collective power of the dragooned network to commit Internet crimes.

These systems, called botnets, are being blamed for the huge spike in spam that bedeviled the Internet in recent months, as well as fraud and data theft.

Security researchers have been concerned about botnets for some time because they automate and amplify the effects of viruses and other malicious programs.

What is new is the vastly escalating scale of the problem — and the precision with which some of the programs can scan computers for specific information, like corporate and personal data, to drain money from online bank accounts and stock brokerages.


Intressant hemsida; http://www.shadowserver.org/wiki/


Så hur har du det med säkerheten?

Fettecke
2007-01-08, 19:04
har både och ja... bättre att vara skyddad och vetande än oskyddad och ovetande har jag alltid sagt :D

PowPow
2007-01-08, 19:05
Antivir + Windows (xp sp2) inbyggda brandvägg

Tricklev
2007-01-08, 19:05
Har knappt inget av dom, en simpel inbyggd brandvägg i routern, förutom det har jag inget.

Jag bara formaterar vid problem istället, orka med antivirus och annat. ;)

Jax
2007-01-08, 19:20
Virus? (http://movies.apple.com/movies/euro/euro/getamac/getamac_ads1/viruses_480x376.mov)

666white
2007-01-08, 19:21
japp 3st brandväggar och 2 virusprogram.
kanske mycket, men orka formatera varje dag.

Überbiffen
2007-01-08, 19:29
Router + Kaspersky Internet Security. Orka orka liksom orka.

The Auditor
2007-01-08, 19:39
Va!? ja, självklart har jag det.
Nod32 + Agnitium Outpost

Dumleman
2007-01-08, 19:40
Brandvägg men inget antivirus. Betydligt viktigare med brandvägg än antivirus tycker jag.

skanmal
2007-01-08, 20:08
Har knappt inget av dom, en simpel inbyggd brandvägg i routern, förutom det har jag inget.

Jag bara formaterar vid problem istället, orka med antivirus och annat. ;)

:(

De flesta som får sin dator kapad har ingen aning om det. Förrän det är för sent, givetvis - det var ju relativt nyligen en jurist som i princip fick livet förstört för att hans burk använts som lagringsplats för barnporr. Nu hade han efter en tämligen utdragen rättsprocess slutligen frikänts, bland annat för att man lyckats visa att han inte hade rört filerna. Sen kan man ju fråga sig hur nöjd han känner sig med att han bidragit med lagringsutrymme åt pedofiler.

Han betraktade i dagsläget sin karriär och tillvaro som söndersmulad. Känns som en bra brandvägg och ett hyggligt antivirusprogram hade varit en rätt ok investering? *slap* :cool:

(Sen kan man ju propagera för något annat OS än Windows här, men det lämnar jag till någon annan. *whistle*)

Tricklev
2007-01-08, 20:11
:(

De flesta som får sin dator kapad har ingen aning om det. Förrän det är för sent, givetvis - det var ju relativt nyligen en jurist som i princip fick livet förstört för att hans burk använts som lagringsplats för barnporr. Nu hade han efter en tämligen utdragen rättsprocess slutligen frikänts, bland annat för att man lyckats visa att han inte hade rört filerna. Sen kan man ju fråga sig hur nöjd han känner sig med att han bidragit med lagringsutrymme åt pedofiler.

Han betraktade i dagsläget sin karriär och tillvaro som söndersmulad. Känns som en bra brandvägg och ett hyggligt antivirusprogram hade varit en rätt ok investering? *slap* :cool:

(Sen kan man ju propagera för något annat OS än Windows här, men det lämnar jag till någon annan. *whistle*)

Äsh, det fruktar jag inte, med mitt lilla utrymme på 80gig håller jag stenhård koll på varenda gig, måste ju optimera så jag får in så mycket porr som möjligt (obs, inte barnporr dock).

Trance
2007-01-08, 20:14
Virus? (http://movies.apple.com/movies/euro/euro/getamac/getamac_ads1/viruses_480x376.mov)

Det roligaste är ju att några "security researchers" har month of the apple bug för att uppmärksamma att det knappast är så säkert som folk vill tro:
http://projects.info-pull.com/moab/

OT: Så använder jag just nu varken firewall eller virusskydd. Har inte så stort behov av det just nu känns det som, dock kan jag tänka mig att sätta upp en brandvägg om jag orkar någon dag.

viktore
2007-01-08, 20:16
norton corporate + win 2k3 brandvägg, rullar på stabilt.

skanmal
2007-01-08, 20:19
Äsh, det fruktar jag inte, med mitt lilla utrymme på 80gig håller jag stenhård koll på varenda gig, måste ju optimera så jag får in så mycket porr som möjligt (obs, inte barnporr dock).

Förresten, Al-Qaida vill låna lite av din bandbredd för att DDoS:a whitehouse.gov, är det lugnt eller? :Virro

Nej ffs, skydda datorn. Att någon annan har möjlighet att leka med den efter eget behag är ju nästan lika allvarligt som att...att någon "lånar" ens schampo i duschen på gymmet. :(:D

Albatross
2007-01-08, 20:19
Kör med routerns brandvägg, PeerGuardian + AVG Free på Windowsburkarna...

Viktiga saker har jag på Linux ;)

Empe
2007-01-08, 20:24
Antivir + Windows (xp sp2) inbyggda brandvägg

+1

Skulle iofs behövas ett antispyware-program på det här. Någon som kan tipsa om ett bra gratis sådant?

King Grub
2007-01-08, 20:25
+1

Skulle iofs behövas ett antispyware-program på det här. Någon som kan tipsa om ett bra gratis sådant?

SUPERAntiSpyware. Ett minnesresident antispyware lär inte behövas. Räcker med en manuell scan någon gång i veckan för normalanvändaren. Spyware hoppar vanligen inte i systemet hux flux.

Jag använder Kaspersky Internet Security.

J.Saarela
2007-01-08, 20:45
Skyddar datorn som fan med både brandvägg å antivirus.Men inte fan skyddar man k.uken!*screwy* :smash:

LadyG
2007-01-08, 21:56
Har både hårdvarubrandvägg och mjukvaru-dito samt antivirus och är nöjd med det.

mela
2007-01-08, 21:58
Har Norton, men jag hatar det. Dock bättre än att få virus å shit. *gah!*

King Grub
2007-01-08, 21:59
Har Norton, men jag hatar det. Dock bättre än att få virus å shit. *gah!*

Avira är gratis och bättre än Norton. :)

http://www.free-av.com/

Corpobal
2007-01-08, 22:03
Windows brandvägg och F-secure antivirus, har inte haft några problem med ad-ware och popups sen jag formatera och körde den kombinationen. Innan dess prövade jag så många olika program men verkade lönlöst att få bort vissa saker när dom väl var inne, sökte en del om mitt specifika problem och hittade andra som hade likadant och tydligen tagit bort det med en omständig och komplicerad manuell procedur....

Yes
2007-01-08, 22:06
Hårdvarubrandvägg. Antivirus installerar jag om jag tror det behövs. Jag har råkat ut för virus en gång på 15 år så jag orkar inte riktigt bry mig om sådana program...

mela
2007-01-08, 22:07
Avira är gratis och bättre än Norton. :)

http://www.free-av.com/

Ah. Får installera det nästa gång jag gör en systemåterställning :) Tack för tipset!

Vastrix
2007-01-08, 22:11
Fysisk brandvägg mot psykiskterror och AV såklart!

/V.

Jax
2007-01-08, 22:13
Det roligaste är ju att några "security researchers" har month of the apple bug för att uppmärksamma att det knappast är så säkert som folk vill tro:
http://projects.info-pull.com/moab/

Må så vara, men jag har haft en mac i över ett år utan några som helst extra säkerhetsprogram och inte haft ett enda säkerhetsrelaterat problem. Inte heller någon av mina vänner med mac har haft några sådana problem. Min PC däremot klarar sig inte ens en timme utan skydd.

PC:en skyddas med AVG anti-virus och tiny firewall. Enkelt skydd men det har räckt hittills och jag gillar de programmen.

shut teh face
2007-01-08, 23:02
Kerio Personal Firewall, AVG Antivirus, AVG Anti-spyware, Windows brandväggen

Scannar ibland med Ad-Aware också.

Ska byta till Antivir sen nån gång...

DavidN
2007-01-08, 23:23
Brandvägg, spyware/malware: Windows Defender + Windows Firewall + NAT (router FW)
Antivirus: NOD32

Trance
2007-01-08, 23:30
Må så vara, men jag har haft en mac i över ett år utan några som helst extra säkerhetsprogram och inte haft ett enda säkerhetsrelaterat problem. Inte heller någon av mina vänner med mac har haft några sådana problem. Min PC däremot klarar sig inte ens en timme utan skydd.

PC:en skyddas med AVG anti-virus och tiny firewall. Enkelt skydd men det har räckt hittills och jag gillar de programmen.

Kört tre år utan virusskydd och det sista året utan brandvägg. Inget virus. Fattar inte riktigt vad folk gör för att få så mycket skit på datorn.

PowPow
2007-01-08, 23:32
Kört tre år utan virusskydd och det sista året utan brandvägg. Inget virus. Fattar inte riktigt vad folk gör för att få så mycket skit på datorn.

+1
Tidigare (95 till 2005) körde jag helt utan antivirus och brandvägg. Jag har fått virus en gång (som jag vet om).

shut teh face
2007-01-09, 00:02
Att man inte kör antivirus och brandvägg och tycker att man inte har något virus har ju förklaring i att man inte är medveten om att man har dem.

Det var länge sedan som virusen skapade nämnvärd skada på datorn, i dagsläget är det mycket trojaner som öppnar backdoors, skickar riktad reklam och undersöker din internettrafik. Samt använder din dator för att skicka vidare, sprida via bekantas addreser etc.

Virusen börjar endast jävlas med en när de upptäcks, alltså genom antivirus.

Man kan alltså vara ignorant och köra på med allt skit, men någon gång sitter man där med förlorat bankkonto lr liknande. :)

Whistler
2007-01-09, 01:31
Dedikerad server med m0n0wall som brandväggar hela mitt hemnätverk.

NOD32 Antivirus på alla klienter.

Webroot Spy Sweeper Shield när jag porrsurfar.

Yes
2007-01-09, 01:38
Att man inte kör antivirus och brandvägg och tycker att man inte har något virus har ju förklaring i att man inte är medveten om att man har dem.

Det var länge sedan som virusen skapade nämnvärd skada på datorn, i dagsläget är det mycket trojaner som öppnar backdoors, skickar riktad reklam och undersöker din internettrafik. Samt använder din dator för att skicka vidare, sprida via bekantas addreser etc.

Virusen börjar endast jävlas med en när de upptäcks, alltså genom antivirus.

Man kan alltså vara ignorant och köra på med allt skit, men någon gång sitter man där med förlorat bankkonto lr liknande. :)
För egen del kommer jag åt det mesta med anti-spyware program. Att jag slipper virus och skit kan jag vara rätt säker på eftersom jag ibland scannar datorn bara för att.

Hades
2007-01-09, 07:53
Windows brandvägg och F-secure antivirus

+1.

Körde Norton förut, men en kille som jobbar på Symantec rekommenderade att jag kör windowsbrandväggen istället :D

King Grub
2007-01-09, 07:57
F-Secure använder Kasperskys motor (den förra versionen) och definitioner - skillnaden ligger främst i att F-Secure startar upp X fler processer och drar ett par hundra procent mer systemkraft. :D

T-train
2007-01-09, 08:32
Självklart har jag rba skydd..tycker det är lustigt att gemene man tror att de kommer märka per automatik om de fått in skadlig kod. Visst, en del malware syns, men en stor del varken syns eller märks nämnvärt..du har mycket större chans att sprida din skadliga kod och nyttja den mer om det inte är helt uppenbart att den finns där..

David86
2007-01-09, 09:02
Självklart har jag rba skydd..tycker det är lustigt att gemene man tror att de kommer märka per automatik om de fått in skadlig kod. Visst, en del malware syns, men en stor del varken syns eller märks nämnvärt..du har mycket större chans att sprida din skadliga kod och nyttja den mer om det inte är helt uppenbart att den finns där..
Har man någorlunda koll på internetaktiviteten och processoraktiviteten så märker man om något inte är som det ska vara. Jag lever iaf under den uppfattningen och kör därför utan antivirus, kör för tillfället utan brandvägg med men de ska snart införskaffas en router..

De resurserna ett antivirus program drar (även om det är minimalt) tycker inte jag de är värt, speciellt inte om man sitter med en laptop där batteritiden och prestandan är rejält begränsad som det är.

Nina L
2007-01-09, 09:02
Jag har massa hemligt skydd som jag inte tänker berätta om. http://e.deviantart.com/emoticons/p/paranoid.gif

nordland
2007-01-09, 09:12
Norton + Pest-Patrol

T-train
2007-01-09, 09:27
Har man någorlunda koll på internetaktiviteten och processoraktiviteten så märker man om något inte är som det ska vara. Jag lever iaf under den uppfattningen och kör därför utan antivirus, kör för tillfället utan brandvägg med men de ska snart införskaffas en router..

De resurserna ett antivirus program drar (även om det är minimalt) tycker inte jag de är värt, speciellt inte om man sitter med en laptop där batteritiden och prestandan är rejält begränsad som det är.


Tyvärr, sitter du inte o sniffar nätet hela tiden så är det inte alls säkert att du märker något. Konsten att gömma sig för operativet och för användaren har blivit rätt sofistikerade.

coxie
2007-01-09, 09:28
Kaspersky+en gammal linuxburk som brandvägg.

s_himself
2007-01-09, 09:38
windows brandvägg och Kaspersky a-virus kör jag med.

skaparn
2007-01-09, 09:46
Kaspersky Internet Security

skaparn
2007-01-09, 09:48
+1.

Körde Norton förut, men en kille som jobbar på Symantec rekommenderade att jag kör windowsbrandväggen istället :D

Har för mig att det var Symantec som gjorde mycket av windows inbyggda säkerhet förr. Eller minns jag fel?

Trance
2007-01-09, 09:54
Att man inte kör antivirus och brandvägg och tycker att man inte har något virus har ju förklaring i att man inte är medveten om att man har dem.

Det var länge sedan som virusen skapade nämnvärd skada på datorn, i dagsläget är det mycket trojaner som öppnar backdoors, skickar riktad reklam och undersöker din internettrafik. Samt använder din dator för att skicka vidare, sprida via bekantas addreser etc.

Virusen börjar endast jävlas med en när de upptäcks, alltså genom antivirus.

Man kan alltså vara ignorant och köra på med allt skit, men någon gång sitter man där med förlorat bankkonto lr liknande. :)

Kör en scan var fjärde månad med ett online-virusskydd. Till 99% är det användaren som gör att virus infekterar datorn. Virus som sprider sig utan att användaren gör något är sällsynta och ännu mer sällsynt att de får stor spridning innan operativsystemet är uppdaterat.

Granatgiraffen
2007-01-09, 10:32
Kör en scan var fjärde månad med ett online-virusskydd. Till 99% är det användaren som gör att virus infekterar datorn. Virus som sprider sig utan att användaren gör något är sällsynta och ännu mer sällsynt att de får stor spridning innan operativsystemet är uppdaterat.

Japp. Det är ju bara att ställa frågan till alla som har antivirusprogram. Hur många virus har era program upptäckt? Jag tror inte jag har haft ett virus på 5 år. Och det var väl vid en ominstallation av Windows då blaster var stort, eller något.
Däremot kan det vara bra att köra skydd mot diverse spyware osv.

Scratch89
2007-01-09, 12:08
Finns det någon bra sida som visar statistik på hur många virus de olika antivirusprogrammen hittar? Min styvmor propagerar för Norton för att "datakillarna på mitt jobb säger att det är bäst", medan jag vet att det egentligen ligger som en medelmåtta.

King Grub
2007-01-09, 12:10
Finns det någon bra sida som visar statistik på hur många virus de olika antivirusprogrammen hittar? Min styvmor propagerar för Norton för att "datakillarna på mitt jobb säger att det är bäst", medan jag vet att det egentligen ligger som en medelmåtta.

AV-Comparatives:

http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse/report11.pdf

Virus.gr:

http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=82&mnu=82

AV-Test:

http://www.pcwelt.de/news/sicherheit/64946/index.html

olle lindblad
2007-01-09, 12:17
Finns det någon bra sida som visar statistik på hur många virus de olika antivirusprogrammen hittar? Min styvmor propagerar för Norton för att "datakillarna på mitt jobb säger att det är bäst", medan jag vet att det egentligen ligger som en medelmåtta.

Jag hade Norton ett tag, men slängde eländet. Det blockerar ganska bra, men har det kommit in något i systemet klarar det ofta inte av att hantera det. Om det ens hittar problemet får man själv plocka bort det manuellt via anvisningar som är i 40 steg. Numera har jag Routerns brandvägg, mjukvarubrandvägg, antivirus och adaware.

Scratch89
2007-01-09, 13:15
AV-Comparatives:

http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse/report11.pdf

Virus.gr:

http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=82&mnu=82

AV-Test:

http://www.pcwelt.de/news/sicherheit/64946/index.html

Guld värt! Tack!

MilkmaN
2007-01-09, 13:20
Kaspersky Antivirus och Kaspersky Anti-Hacker

Whey
2007-01-09, 13:21
Nej för tusan, virus skall dödas manuellt och attacker besvaras med motattacker.

T-train
2007-01-09, 13:22
Finns det någon bra sida som visar statistik på hur många virus de olika antivirusprogrammen hittar? Min styvmor propagerar för Norton för att "datakillarna på mitt jobb säger att det är bäst", medan jag vet att det egentligen ligger som en medelmåtta.


http://www.avtest.org/

Sedan en lite mer "rolig" http://winnow.oitc.com/malewarestats.php

Solros
2007-01-09, 13:38
Egentligen rätt kasst att windows inte kommer med inbyggd antivirus och antipyware-program. 50% av alla som använder internet har ju ingen aning om att dessa grejor behöves läggas till separat.

Trance
2007-01-09, 13:46
Egentligen rätt kasst att windows inte kommer med inbyggd antivirus och antipyware-program. 50% av alla som använder internet har ju ingen aning om att dessa grejor behöves läggas till separat.

De får inte. Eftersom de är så marknadsledande så får de inte slänga in lika mycket som t.ex. Apple kan av konkurrensmässiga själ.

Dumleman
2007-01-09, 13:48
De får inte. Eftersom de är så marknadsledande så får de inte slänga in lika mycket som t.ex. Apple kan av konkurrensmässiga själ.
Jaha de får inte göra sina system säkra?

Solros
2007-01-09, 13:49
De får inte. Eftersom de är så marknadsledande så får de inte slänga in lika mycket som t.ex. Apple kan av konkurrensmässiga själ.

Aha. Så det är därför man måste åka runt till farsor/mostrar och kusiner och rensa ut 300+ virus och spyware en gång var sjätte månad :krampus

Trance
2007-01-09, 14:54
Microsoft får inte lägga in för mycket programvara i Windows på grund av antitrust-lagar. De har ju råkat illa ut i USA först på grund av att de skickade med Internet explorer och då mer eller mindre dödade Netscape, detta resulterade ju i en stämning. Sedan fanns det ju nyligen ett fall med EU där Mediaspelaren var inblandad t.ex.

Om Microsoft skulle göra ett virusskydd som skickades med så skulle det nog inte anses som en sak som naturligt ingår i operativsystemet och då riskera att bli stämda. Självklart kan de ju dock göra operativsystemet säkrare i sig, vilket de förmodligen gjort en del med Vista.

Anledningen till att man måste rensa andras datorer är att personer är godtrogna när de surfar och installerar saker samt blir lurade av popups. Trots tusentals varningar så klickar fortfarande folk som fan på attachments som de får.

King Grub
2007-02-17, 10:27
Testresultat presenterade i senaste numret av Computer Shopper:

http://pixup.biz/uploads/IMG_170207022627.JPG

King Grub
2007-07-20, 16:31
Färska recensioner och utvärderingar av antivirusprodukter i PC Pro:

http://www.pcpro.co.uk/labs/155/antivirus-software/products.html

eandersson
2007-07-20, 16:46
Antivir + Windows (xp sp2) inbyggda brandvägg

Same. Funkar kalasbra!

petersson
2007-07-20, 16:53
har inget av dom.. lite virus mår nog datorn bra av

raZmus
2007-07-20, 17:04
Virus? (http://movies.apple.com/movies/euro/euro/getamac/getamac_ads1/viruses_480x376.mov)

+1


Jag tänker inte ens tanken längre.

Kabuto
2007-07-20, 17:13
Eset NOD32 Eset £23 Rating: 2

Var inte Nod32 bra nyss?

King Grub
2007-07-20, 17:36
Eset NOD32 Eset £23 Rating: 2

Var inte Nod32 bra nyss?

Jo, för ett par år sedan. Därefter har Nod32 ständigt rasat nedåt i alla tester. I senaste testerna från AV-Comparatives och AV-Test blir det medelbetyg, med tusentals missade trojaner och virus. Kaspersky och Avira står i särklass, med Norton strax efter, som gjort en dramatisk uppryckning.

Gädda
2007-07-20, 18:18
Ja, fast bara gratisprogram. De funkar jättebra tycker jag, inte haft virus sen jag skaffade -hade ofta problem innan.

Använder AVG Antivirus Free Edition.

polaren
2007-07-20, 18:22
En router har jag, men inget antivirusskydd, finns knappt några virus till Linux.

-squat-
2007-07-20, 19:29
+1


Jag tänker inte ens tanken längre.

+1

Mac + router

rememberence
2007-07-20, 19:44
Jag kör slackware med iptables med inletsnort och en utomstående hårdvarubrandvägg, jag anser att det räcker.

Guybrush
2007-07-20, 20:21
Kör bara ett gratis antivirusprogram. Avira AntiVir...

Nu har dessutom min router pajat så nån hårdvarubrandvägg är det inte tal om. Slangen direkt in i bredbandsmodemet! Så säkert så!

rememberence
2007-07-20, 21:29
inletsnort

Snort inline ska det ju självklart vara. :smash:

King Grub
2007-08-26, 08:17
Senaste testet från AV-Test, där över 800000 virus, trojaner och maskar ingick.

http://i13.tinypic.com/6hi5a48.jpg

rememberence
2007-08-26, 09:24
Senaste testet från AV-Test, där över 800000 virus, trojaner och maskar ingick.

Kul att testresultaten är på tyska! :)

King Grub
2007-08-26, 09:50
AV-Test.org, som är världens största oberoende testcenter för antivirus, har sitt center i universitetet i Magdeburg, Tyskland, så det faller sig nog naturligt för dom. ;)

MacGyver
2007-08-26, 10:12
Senaste testet från AV-Test, där över 800000 virus, trojaner och maskar ingick.

http://i13.tinypic.com/6hi5a48.jpg

Var på deras sida hittade du den tabellen?

King Grub
2007-08-26, 10:15
Inte alls; det är ur en artikel publicerad i månadens nummer av den tyska datortidningen Chip. AV-Test gjorde testet, publicerat 0821.

Andreas Marx und sein Team von AV-Test hat es getestet und uns mit den wirklich interessanten Ergebnissen beliefert.

Rex
2007-08-26, 10:15
Använder NOD32 :)

hahavaffan
2007-08-26, 10:23
Har en Linksys WRT54GL router som agerar lite brandvägg. Sen kör jag en djupscan lite då och då med NOD32 och SUPERAntiSpyware. Har som värst haft tre-fyra spyware-cookies.

Ganymedes
2007-08-26, 18:05
Nej, jag har Mac. Fast iofs har jag brandväggen (inbygd i OS X) aktiv med dolt läge. Men antivirus behövs inte.