handdator

Visa fullständig version : Frågor om kosttillskott.


olsson15
2007-01-08, 17:32
Kreatin
Om man ska börja använda kreatin,Ska man då köra uppladningsfasen där man ska ta stora mängder om dagen å sen trappa neråt. Eller kan man bara börja ta 5g före och efter träningen?

"Vanlig dosering av kreatinmonohydrat är en uppladdningsfas på 5-7 dagar, då man tar 4 x 5 gram per dag. Varje dos tas i 5 deciliter vatten, gärna ljummet för ökad löslighet. Uppladdningsfasen följs sedan av en 4-6 veckors underhållsfas, med 5 gram per dag."

Kan man alltså inte träna under uppladningsfasen? Sen efter den, ska man då dricka 5 gram om dagen närsomhellst då eller? inte före eller efter träningen?

Ska man ta andra kosttillskott sammtidigt som kreatin för bättre efext eller räcker det med kreatinet?

Och utifrån era egna erfarenheter: Vilket kosttillskott har bäst efekt på muskelökningen under styrketränandet?

L-Sami
2007-01-08, 17:58
Jag har använt Kre-Alkalyn eller koffein när jag har presterat bäst och lyft de tyngsta vikterna. Vilket i sin tur stimulerar muskeltillväxten.

olsson15
2007-01-08, 18:22
Okej, har kollat runt på massa och funderar på att köpa kreatinpyruvat
Är det bra?

Jag är bara 16 år , har tränat ett tag. Kan jag använda kosttillskott som tex kreatinpyruvat? blir det någon negativ värkan på min kropp?

eandersson
2007-01-08, 20:21
Anna Paulie skulle inte rekommendera personer under 18 år att använda kreatin. Men vitamin- och proteintillskott rekommenderar hon.

HerrArne
2007-01-08, 20:38
Anna Paulie skulle inte rekommendera personer under 18 år att använda kreatin. Men vitamin- och proteintillskott rekommenderar hon.

Sa denna dam möjligen varför?

dr ozz
2007-01-08, 20:47
Anna Paulie skulle inte rekommendera personer under 18 år att använda kreatin. Men vitamin- och proteintillskott rekommenderar hon.

Anna paulie har snackat gojja förr, bara att läsa gg's spalter!! Finns ingen anledning att personer under 18 inte skulle kunna ta kreatin(förutsatt att träning och kost är under kontroll). Angående kreatinpyruvat tycker jag du ska testa vanligt monohydrat i första hand då jag tror du får god effekt av det om du aldrig testat. kreatinpuryvat smakar dessutom illa som #¤#%!
SJÄLVKLART ska du träna under uppladdningsfasen! Ta 5g x 4 i en vecka och sedan 5 g per dag helst efter träning med snabba kolhydrater. Lycka till!

Ozz

Sverker
2007-01-09, 07:10
Sa denna dam möjligen varför?

Jag antar att kreatin inte rekommenderas till yngre eftersom det inte är testat på barn eller ungdomar.




Det finns ju vissa moraliska aspekter av att utvärdera skadlighet på omyndiga.

HerrArne
2007-01-09, 10:01
Jag antar att kreatin inte rekommenderas till yngre eftersom det inte är testat på barn eller ungdomar.
Det finns ju vissa moraliska aspekter av att utvärdera skadlighet på omyndiga.

Onekligen :D

Jag antar som du, men ställde frågan mest för att se om det fanns ett 'varför' någonstans bakom posten jag besvarade. Utan ett sådant är den nämligen ganska intetsägande. :)

Sverker
2007-01-09, 18:45
Vi kan ju se det så här:

Barn under 18 år är inte tillräckligt köpstarka för att motivera en speciell studie för dem:D

eandersson
2007-01-11, 18:50
Anna paulie har snackat gojja förr, bara att läsa gg's spalter!! Finns ingen anledning att personer under 18 inte skulle kunna ta kreatin(förutsatt att träning och kost är under kontroll). Angående kreatinpyruvat tycker jag du ska testa vanligt monohydrat i första hand då jag tror du får god effekt av det om du aldrig testat. kreatinpuryvat smakar dessutom illa som #¤#%!
SJÄLVKLART ska du träna under uppladdningsfasen! Ta 5g x 4 i en vecka och sedan 5 g per dag helst efter träning med snabba kolhydrater. Lycka till!

Ozz

Eftersom hon jobbar under GG så blir det ju en aning partiskt. Så jag håller med dig fullt. Känns som om hon ofta sloopar det viktigaste i hennes råd - MAT!

olsson15
2007-01-31, 20:54
Lånar min egen tråd eftersom jag ska ställa en fråga i samma ämne,

Ska ner på stan å investera i någon form av protein, undrar vilken som är bäst?

Funderar på någon av dom här:
http://www.budo-fitness.cc/product_info.php?cPath=25_35&products_id=1014
http://www.budo-fitness.cc/product_info.php?products_id=3219

Eller har ni något tips på nått annat protein pulver som är värt att köpa?

olsson15
2007-02-01, 16:11
Någon???

olsson15
2007-02-01, 18:12
Tänkte köpa Pro Whey 80. Nån som vet om det är bra?

FreCKo
2007-02-01, 18:44
1: du får inte länka till andra webshopper.

2: Jag har precis lärt mig allt det här om whey-80 osv, men Whey 80 från företag A är i princip samma sak som Whey 80 från företag B. Visst kan mängden protein och kalorier diffa lite, men det är 1-2% vi snackar om så det är inget att bry sig om egentligen. Vissa blir taskiga i magen av vissa sorter, men köper du sånt som folk snackar väl om (typ som det vassle som säljs här på kolozzeum för extrapriset 99kr/kg ;) ) så kommer du nog komma undan.

Frågan är: Du vet väl att det bara är protein, och att du efter träning också behöver kolhydrater? Vill inte idiotförklara dig eller något, men jag gjorde samma misstag själv när jag var ny på allting *whistle*

olsson15
2007-02-01, 18:46
Alltså är inte whey 80 bra? Säg nått protein som är bra!

FreCKo
2007-02-01, 18:48
Alltså är inte whey 80 bra? Säg nått protein som är bra!

Whey 80 är kalas, det jag sa var att det inte är så stor skillnad på dom olika Whey-80 som säljs av dom olika tillverkarna. Sen undrade jag om du tänkte ta det som rent proteintillskott eller som post workout-dricka, då kroppen behöver kolhydrater.

olsson15
2007-02-02, 17:28
Okej , Tänkte ta det efter varge träning. Är det bra att göra så eller ska/fins det nåt annat sätt?

L-Sami
2007-02-02, 17:57
Okej , Tänkte ta det efter varge träning. Är det bra att göra så eller ska/fins det nåt annat sätt?

Det är bra, få i dig bara kolhydrater också efter träningen

olsson15
2007-02-02, 18:07
Okej. aa oftast käkar jag direkt efter träning. är ganska mkt potatis och pasta,kött å massa annat + att jag ska köpa Whey 80 imorn då ;)

olsson15
2007-02-06, 19:06
Kan man blanda olika kosttillskott med varandra? Alla pratar ju om att dom käkar olika kosttillskott. Jag dricker Pro fx nu, Finns det några andra kosttillskott jag kan blande det med för att få maximal efekt? Esapro eller Mass FX från ********, Är det något bra alternativ?

Och när man blandar ska man då ta tex 6 dl mjölk och en skopa Pro fx och en skopa av det andra i samma sheaker?

bluelight
2007-02-06, 22:20
Kan man blanda olika kosttillskott med varandra? Alla pratar ju om att dom käkar olika kosttillskott. Jag dricker Pro fx nu, Finns det några andra kosttillskott jag kan blande det med för att få maximal efekt? Esapro eller Mass FX från ********, Är det något bra alternativ?

Och när man blandar ska man då ta tex 6 dl mjölk och en skopa Pro fx och en skopa av det andra i samma sheaker?

EsaPro är också ett proteintillskott, men att blanda EsaPro och vassle är slöseri med EsaPro.

Mass FX är väl kolhydrater och protein, varför tillsätta det?

Det du ska få i dig efter träning är snabba kolhydrater och protein.

olsson15
2007-02-06, 22:48
Nej jag vet ingenting om detdär med att blanda för bäst efekt tog bara några exemel :Virro

olsson15
2007-02-08, 18:00
Skulle jag kunna blanda Pro fx och Carbo FX för bättre efekt? för det är väl inte så mkt kolhydrater i Pro fx. Och men behöver väl det efter träning?