handdator

Visa fullständig version : Blodig kycklinglever


Jax
2007-01-08, 17:24
Bör jag äta blodig kycklinglever? Om ja, vad är det som skiljer det från att äta vanlig kyckling som inte är genomstekt?

Eddie Vedder
2007-01-08, 17:32
Jag skulle personligen aldrig äta otillräckligt genomvärmt kött från fågel, skulle tippa på att du har lika stor risk att smittas av salmonella från lever som annat kött. Dock är ju risken överhuvudtaget ganska liten att fågeln i fråga ska vara smittad, vore det så illa är nog inte levern annorlunda.

Annars är ju kycklinglever nyttigt och förbannat gott, godare än grislever enligt mej.

Nilsjohan
2007-01-08, 17:35
Såg på något prog på tv4 (jakt och fiske?), Där de la levern i grädde innan tillagning för att dra ut en del blod ur den. Lever får annars en rätt "frän" smak enligt den som lagade maten

Jax
2007-01-08, 22:20
Anledningen till att jag undrar är att jag såg en bild på en kycklingleversallad och där var levern helt blodig (ungefär så som jag vill ha min oxfilé). Sökt rätt på ett annat recept och där var instruktionen att den skulle stekas snabbt på varje sida och lindas in i folie så att den blev rosa inuti. Men det verkar ju konstigt att solmonella inte skulle finnas i just levern.

Jax
2007-01-08, 23:03
Har sökt vidare och varenda recept verkar förespråka rosa färg. Men jag hittade även en uppsats på ämnet:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000279/01/EEF-AKA.pdf

Med andra ord passar jag mig nog för att ha den allt för blodig. Ska köpa lite lever imorgon, men den får nog bli hyfsat genomstekt.