handdator

Visa fullständig version : Sambon är kompis med min kompis kille - som kanske är en SKIT


Lellan
2007-01-08, 16:37
Har ett dilemma... Min kompis och hennes kille har varit tillsammans i drygt 7 år. Av någon anledning så gillar killen min sambo skarpt (vi har varit ihop i 2 år) och jämt när vi 4 träffas så snackar han en massa med honom (tex om vi är ute och käkar, då snackar jag och min kompis å så de två då).

Nu är det så att min sambo inte tagit så allvarligt på vad hennes kille sagt (vissa grejer) för det är så extremt patetiskt. Men nu har min sambo börjat tvivla, tänk om killen är extremt patetisk PÅ RIKTIGT... Typ gillar horor, dissar sin tjej inför andra och sprider skitsnack om folk (lögner). Så därför har han sagt till mig vad killen sagt, vi sitter ju ändå alla 4 å snackar - hade ju kunnat hört det själv men det gjorde jag alltså inte...

Bästa hade ju varit om min sambo frågat killen om han mena allvar eller va dum i huvudet men nu sa han inte det. Min kompis vet att jag inte är överförtjust i hennes kille, men det här med hororna osv har han ju inte sagt till mig, och eftersom vi inte vetat om han menat allvar har jag bara tidigare sagt till henne att hennes kille verkar vara en riktig mansgris "jaha, ja.. det kan man nog tycka" var hennes svar, lite "end of discussion"..

Tills saken: han ska åka till Thailand själv 1 månad och sa (på halvfyllan) till min sambo "hoppas man inte får smak på hororna så **** (tjejen) inte står ensam kvar me företaget å ja stannar" (han är egenföretagare, min kompis sköter affärerna när han reser bort).

Jag känner starkt att jag borde tala om vad han sagt, min sambo säger att det ju lär vara ett dåligt skämt.. Men jag tycker killen är skum. En skit är han i vilket fall. Hur ska jag lägga fram detta för min kompis? Min första snilleblixt var att ringa honom men får inte fram hans nummer så han har nog hemligt.*gah!*

Säg att det är ett skämt men att hon ändå blir misstänksam.. jobbigt läge! Tänk om det är sant och jag inte sagt nåt.. jobbigare läge!!

Metal_boy_
2007-01-08, 17:07
Prata med din kompis om det. Det är ju säkert bara skoj, men då har du ju iaf sagt det och det blir väl inte jobbigt läge? Om hon blir misstänksam, så får hon ju reda ut det med sin kille. Kommer det fram att han menar allvar, ja då är det ju bara bra att du har sagt det. Visar det sig att han bara skojar, ja då är det ju inget mer med det?

Lellan
2007-01-08, 17:26
Jo, ska prata med henne.. men hon har liksom "taggarna utåt" när det gäller hennes kille.. Ingen gillar honom, hon hamnar direkt i försvarsställning - dessutom är hon en person som har nära till oro (även om den inte står i proportion till vad hon "borde" känna om man ska vara krass)..

Som jag ser det finns det visst en risk med att jag berättar min 2ahands info..

Kan ju vara att han skämtade med en kille han trodde fattade det, killen "skvallrar" å så går tjejen och gör hans tjej (=min kompis, omständigt skrivet detta) orolig nästintill upplösningstillstånd i en månads tid och hennes magkatarr blir värre, hon jobbar häcken av sig i hans företag men orkar inte plugga eller skiter i hans företag pga oron/misstänksamheten..

Har försökt få tag på henne via msn idag (hon har varit online), hon har inte svarat på telefon. Min misstanke är att hon anar att jag kommer fråga lite om hans Thailandsresa eftersom jag undrat lite hur det är med dem osv och hon inte verkade uppskatta att jag kallade honom mansgris. Är rädd att hon drar sig undan, antingen för att hon tycker att jag inte fattar (även om jag förklarat att det är av omtanke jag undrar) eller för att hon vill blunda för vad killen är för en, eller för att jag faktiskt INTE fattar... de kan ju ha ett öppet förhållande (fine, men respekterar om hon inte vill att nära vänner vet det) eller så kanske hon vet om det med hororna, accepterar sexhandel men inte vill berätta det för mig eller vad som.. Vi har alltid stått nära, men det var som att trycka på en knapp när jag antydde att jag inte litade fullt på hennes kille.. nu är det mer svävande när vi pratar.

När ska man backa, när ska man vara envis och lägga sig i.. *gah!* Klantigt av mig att kalla hennes kille för mansgris, men det är inget han hymlar med. Man har inte urringat när man ska träffa dem om man säger så.

Snake
2007-01-08, 17:29
Jag kör alltid med raka rör, det lönar sig i längden. Jag tror du gör rätt som tar upp det med henne även om det känns lite motigt.

Thewind
2007-01-08, 17:31
Grejen är att det är en sån sak som många killar kan säga grabbar emellan, givetvis mest på skoj. Självklart kan det ju även ligga någonting i det, jag känner inte killen i fråga, men killar har en tendens att sluska lite på skoj med sina kompisar.

Lellan
2007-01-08, 17:35
Jag kör alltid med raka rör, det lönar sig i längden. Jag tror du gör rätt som tar upp det med henne även om det känns lite motigt.

Mm, har ett par veckor på mig så jag lär väl hinna få tag på henne.. halvjobbigt att komma med det när han åkt liksom.

Lellan
2007-01-08, 17:37
Grejen är att det är en sån sak som många killar kan säga grabbar emellan, givetvis mest på skoj. Självklart kan det ju även ligga någonting i det, jag känner inte killen i fråga, men killar har en tendens att sluska lite på skoj med sina kompisar.

Ja, precis.. varför gör ni sååå.. hatar å hamna emellan å få 2ahandsversioner som jag känner jag måste kolla upp som en annnan morsa.. *grr27*

bluelight
2007-01-08, 17:40
Meh, sånt där är ju roligt och säga, vi är lika oförståliga som er!

shut teh face
2007-01-08, 18:20
Vissa killar är mer kill:iga än andra, och killar ÄR sådär. Skämtar och har sig. Helst på kvinnosläktets bekostnad.

Inget att bry sig om överhuvudtaget.

Lellan
2007-01-08, 18:47
Vissa killar är mer kill:iga än andra, och killar ÄR sådär. Skämtar och har sig. Helst på kvinnosläktets bekostnad.

Inget att bry sig om överhuvudtaget.

Fast det finns personer som tömmer sina företag (vem vet, hon kanske skrivit på nåt å är delägare) och flyr utomlands och lever loppan för pengarna och om hon tex skrivit på så blir det väl hon som åker dit? Betalningsansvarig för vad det nu är för utgifter företaget kan ha.. en tanke bara.

Å det finns personer som går till horor.. å sen kommer hem och gulligullar med tjejen som får någon nice könis.

Hur sjutton vet man om han är någon av ovanstående eller bara en snackis?

shadowfire
2007-01-08, 18:51
Finns ju inget som säger att grabben menar allvar med det hela, men egenföretagare? Hade du inte skrivit det så hade jag utgått från att det varit någon 20-åring, men det är klart, vissa i de övre åren fastnar ju i de lägre åren mentalt.

Egentligen har han inte gjort något fel mer än att ha uttryckt sig korkat och på ett omoget sätt som grabbar ofta gör sinsemellan. Det kan bli ett jäkla halleluja av det hela, men visst, är man mogen och respekterar sin partner så bör man nog inte uttrycka sig så heller, inte ens på skoj.

shadowfire
2007-01-08, 18:54
Hur sjutton vet man om han är någon av ovanstående eller bara en snackis?
Det vet man inte om man inte känner honom eller sitter på annan information. Du kan inte döma honom för att vara ett otroget svin utifån det intryck du har nu.

I dina kläder hade jag nog framfört till kompisen att jag hade minsann aldrig accepterat om min partner kläckt ur sig så pass mycket goja och sedan sagt något i stil med "jag hoppas det är bara ord och inget han kommer göra slag av".

Sedan är det faktiskt upp till henne. Är hon en vuxen människa så får hon ta ansvar för sitt förhållande och sitt liv. :thumbup:

Lellan
2007-01-08, 19:21
Det vet man inte om man inte känner honom eller sitter på annan information. Du kan inte döma honom för att vara ett otroget svin utifån det intryck du har nu.

Nä, sant. Fast jag har ju "kännt" honom i 7 år, träffats typ 10 grr per år men han är ingen man lär känna direkt.. I alla fall har ingen av mina el hennes vänner lyckats med det.

I dina kläder hade jag nog framfört till kompisen att jag hade minsann aldrig accepterat om min partner kläckt ur sig så pass mycket goja och sedan sagt något i stil med "jag hoppas det är bara ord och inget han kommer göra slag av".

Well put.. det är ju så jag menar. Tror jag snor den! :-)

Sedan är det faktiskt upp till henne. Är hon en vuxen människa så får hon ta ansvar för sitt förhållande och sitt liv. :thumbup:

Å där citerar du min sambo.. det är ju helt rätt, men samtidigt månar man om sina vänner och uppskattar om även de ibland skäller/pratar förstånd med en om man inte förstår sitt eget bästa.. Har själv fått besk medicin som jag undrar inte räddade mitt liv en gång.

Srednq
2007-01-08, 19:23
min första tanke är att det ska du skita i. har du inte hört det direkt från han så vet du inte vad han menat. en kille kan snacka å skämta ganska vulgärt med en annan kille även om dom nyss träffats. om du bara visste hur det låter runt fikabordet på jobb ibland.

han är kanske lite som verion i ottan (nilecity) och din kille är kontorsnisse å lite fin i kanten. och dom pratar inte "samma språk". som sagt beror det nog mer på hur han sa det än vad han sa.

Lellan
2007-01-08, 19:33
min första tanke är att det ska du skita i. har du inte hört det direkt från han så vet du inte vad han menat. en kille kan snacka å skämta ganska vulgärt med en annan kille även om dom nyss träffats. om du bara visste hur det låter runt fikabordet på jobb ibland.

han är kanske lite som verion i ottan (nilecity) och din kille är kontorsnisse å lite fin i kanten. och dom pratar inte "samma språk". som sagt beror det nog mer på hur han sa det än vad han sa.


Rätt.. men ändå fel fel.. min sambo är en gammal grafitimålare som just nu sitter å spelar Necro (puckad hip hopare om du frågar mig) för vår 10 månaders son *gah!* (han jobbar förresten på fabrik å andra killen en glidare i kostym.. :D )

Anledningen till att sambon blev fundersam var väl för att även han undrar vad killen ska göra i thailand en månad själv, särskilt när han tidigare pratat om är vad han gjort med hororna där på sina tidigare resor.. men det är först nu som han berättat vad han hört. Killen hade druckit 4 stark, vet inte om det räknas som fylla förresten.. Vi andra var nyktra men jag lyssnade inte på honom utan på min kompis.

Tror jag snor Shadowfire´s förslag - omtänksamt men inte idiotförklarande.

Cilia
2007-01-08, 20:44
Jag tycker det är tveksamt. Jag tror du har litet mandat att komma fram till din kompis. Eftersom hon redan vet att du inte tycker om hennes kille så kommer inte hon att vara mottaglig för dina ord och varningar. Var tror du att dom leder sen? Att hon förbjuder honom att åka?

Om jag vore dig skulle jag sitta i bakgrunden och låta dom reda ut sitt förhållande själva och sen när hon behöver dig om det blir så så finns du där och tar hand om henne.

Nästa gång så får väl din kille helt enkelt fråga vad snubben menar och du får kanske lyssna lite mer observant så ni kan ta det på plats.

Lellan
2007-01-08, 22:00
-> Cilia

Det var först för någon månad sedan jag sa rakt ut att jag inte gillade hennes kille, hon "kom på oss" när jag tagit honom åt sidan och skällt på honom sedan han setat och snackat en massa skit om henne och gemensamma bekanta till oss (att hon är ful å intima saker, samt hur folks sexliv är och om brott folk ska ha begått men han har knappt hälsat på personerna) - hade honom till bords på ett bröllop.

Vill lita på min kompis omdöme, men nämna så att hon iaf inte gör nåt dumt som att skriva på sig på företaget el liknande innan han drar.. Men du tänker ju rätt, fast det är svårt att blunda om hon råkar illa ut.

Cilia
2007-01-08, 22:03
Lellan - du känner henne bäst men risken är att hon bara vänder sig ifrån dig. Lösrykta utkast ifrån någon annans konversation med honom är lite vanskligt. Din kille kan inte heller gå i god för att killen inte skojade.

Kommer hon att konfrontera honom så kommer han antagligen att övertyga henne om att han inte menar det som ni säger och då står du där med mössan i handen och ser ut som en "svartsjuk" kompis som bara vill förstöra

mini
2007-01-08, 22:07
Så länge du inte vet att han är skydig till något annat än dålig humor tycker jag du bör ligga lågt. Hon har valt honom. Respektera hennes val.

Lellan
2007-01-08, 22:09
-> Celia

Hm.. där har du helt rätt. Fast det känns lite fel att inte säga nåt, guud va jag skulle hata mig själv OM nåt hände.. Men samtidigt.. säger jag det i så fall för att lätta mitt samvete eller för att jag tror att det skulle föra något positivt med sig? Hmm.. attans va svårt det var..

Hon har förresten "gjort slut" med en kompis som påstod (hade vittnen, men det var hennes kompisar så jag vet inte vad jag ska tro) att hennes kille knuffat ner henne och kallat henne hora (det är 30-åringar vi snackar om.. moget isf). Min kompis sa att hon omöjligt kunde välja sida när hon inte visste vad som hänt, då blev den där tjejen sur och nu är de inte vänner längre.

Skulle för allt i världen inte vilja förlora henne som vän.. hon är så bra en vän kan bli.. *cupid*

Cilia
2007-01-08, 22:11
tycker du har svarat själv hur du ska göra.
dessutom så är det inte ditt ansvar vad han gör på sin semester.
och om du nu skulle säga ngt tror du det stoppar honom?

Lellan
2007-01-08, 22:15
Så länge du inte vet att han är skydig till något annat än dålig humor tycker jag du bör ligga lågt. Hon har valt honom. Respektera hennes val.


Jo, jag förstår absolut tänket.. Är jag för mycket om jag bara frågar lite löst om hur de löst det där med företaget, om hon är huvudansvarig på pappret också när han är borta? Kan försöka krysta fram nåt skämt så hon slipper tycka att jag lägger mig i.. å kanske nämna nåt om hans kassa humor, typ att "det där han sa om thaihoror var ändå lite för mycket.. men alla gillar ju inte vår humor heller" (vi har rätt mkt interskämt när vi är själva som ingen skulle fatta/gilla).

Alltså, jag gillar henne som f*n.. hade inte lagt mig i om det inte var för att jag inte vill se henne åka dit på nåt.

Cilia
2007-01-08, 22:18
Vad spelar det för roll om hon är huvudansvarig eller inte för företaget?
Hur påverkar det henne?
Kan det ändra ngt innan han åker eller är det bara för din egen kunskap och nattsömn?

Vad vinner du på att påpeka hans dåliga humor?

Klart du inte vill se henne bli sårad men du kan inte leva hennes liv.
Hon väljer själv sin partner. Det är en av dom sakerna i livet du inte kan och bör ha ngt inflytande över

L-Sami
2007-01-08, 22:37
Du borde prata allvar med din kompis, Thailand är en av de få ställen där risken att man är otrogen är stor.

Cilia
2007-01-08, 22:41
Du borde prata allvar med din kompis,
hur då?

Lellan
2007-01-08, 22:46
Vad spelar det för roll om hon är huvudansvarig eller inte för företaget?
Hur påverkar det henne?
Kan det ändra ngt innan han åker eller är det bara för din egen kunskap och nattsömn?

Vad vinner du på att påpeka hans dåliga humor?

Klart du inte vill se henne bli sårad men du kan inte leva hennes liv.
Hon väljer själv sin partner. Det är en av dom sakerna i livet du inte kan och bör ha ngt inflytande över

Anledningen till att han har ett eget företag är att han inte kan vara anställd, han säger själv att han är för opålitlig etc. Kan från en dag till en annan vilja göra nåt helt annat, dra utomlands osv. Så om han bestämmer sig för att tömma företaget och dra är det klart att jag hoppas att han inte övertalat henne att skriva på något som binder henne ansvarsmässigt.. Känner en som har skuldsanering pga ovanstående så jag är väl nojjig i överkant kanske. Men eftersom min kompis flyttat från honom för en månad sedan kanske han hellre flyr än blir lämnad.. Egentligen vill jag skita i det, men mina harmlösa "skämt" kanske kan få henne att inte skriva på något - isf är jag nöjd.

Jag var också ihop med en som kunde dra utomlands från en dag till en annan, m fl saker som inte riktigt gjorde att man visste var man hade honom. Han sitter i fängelse nu, hårdpluggar för att bli riktigt "tuff" om man ska tro på rykten (vilket man ju faktiskt inte ska). Jag låter fördomsfull, men det är ett karaktärsdrag jag aktar mig för.

Ibland behöver man höra någon varningsklocka för att inte rusa på med skygglappar på, jag behövde det iaf en gång i tiden. Uppskattade det inte just då men lite senare.

Det är fel att försöka anvara för allt och alla, men just i det här fallet så velar jag hit och dit vilket som är rätt.. (Eller, eftersom det är på kollo.. det "optimala".. ;) )

Lellan
2007-01-08, 22:50
Du borde prata allvar med din kompis, Thailand är en av de få ställen där risken att man är otrogen är stor.

Tillfället gör tjuven? Tror inte det, inte om man är säker på var man står. Men den här killens snack + att han åker ensam 1 månad = misstanken ökar. Men det är inte mig han har skyldigheter gentemot, och jag ansvarar inte för min kompis - men jag är rädd om henne.

shadowfire
2007-01-08, 22:53
Jag lever efter mottot att har man åtminstone lite ödmjukt gett en hint om sin magkänsla, men sedan backat ur och inte lagt sig i mer - så kan åtminstone ingen påstå efteråt att man INTE brydde sig... då har man i varje fall visat att man skänker en omtanke, men också respekterar den andres privatliv och relation.

Hellre det än att verka som om man inte bryr sig alls om sin vän.
Tror dock som Cillen skrev och som jag själv menade i första inlägget, att budskapet kommer nog inte gå fram... så då skiter du i vilket, antingen blir de lyckliga i alla sina dagar ihop, eller så tar det slut och DÅ ser du till att finnas till hands o stötta.

Lellan
2007-01-08, 22:58
Ok.. blir nog bäst att hinta, sen backa..

Jag är nog färgad av egna upplevelser, jag är glad att jag lyssnade på saker jag inte ville höra. Ibland vet man inte sitt eget bästa och det kan vara för mycket som står på spel för att man vid det tillfället lär bäst av sin egen läxa. Men det värsta som kan hända är väl att han försvinner spårlöst och hon står med skulder, men det finns skuldsanering och om jag hintar magkänslan så har hon hört en svag varningsklocka iaf.

Det får bli så.. snällt att ni ger era tankar iaf, mina är ibland röriga! :Virro

tomccc
2007-01-09, 00:03
Du menar alltså att han ska skuldsätta företaget och lämna henne med skulderna, plus dra med sig några std hem och smitta henne innan han lämnar henne.

Läs den meningen en gång och fundera lite på vad det är du anklagar honom för. Alltså, jag tycker det verkar som om du gjort stort av något litet. Killar drar råa skämt hela tiden och om han nu inte skulle ha skämtat så skulle han väll knappast ha sagt det när hans tjej och du satt bredvid, det låter ovanligt korkat även för en korkad person. Jag tycker att du ska lämna dem ifred, din kompis vet nog var hon har sin kille efter 7 år tillsammans.

Vidare är det inget konstigt att åka till thailand själv, ett bra sätt att träffa lite nytt roligt folk eller bara ha lite tid för sig själv. Det verkar som om du inte gillar hennes kille, fine. Men jag skulle nog avråda dig för att påpeka något för henne om denna thailandsresan, för det finns inget konstigt med den och det enda som kommer att ske om du berättar är att du skadar erat förhållande alternativt göra henne orolig. Han kommer ju att åka i vilket fall.

Lellan
2007-01-09, 01:42
Det är grova anklagelser, att antingen dra mm eller vara med prostituerade.

Men min rädsla är att han inte mår bra egentligen, utan "vill bli påkommen"? Förstår du hur jag menar? Men alltså, antagligen och troligen är det som du skriver.. knäppt löst prat. Fast att hon skulle veta var hon har honom vetesjutton, hon har gjort slut ett antal ggr för han kan vara riktigt skum (har alltid en massa lappar med telefonnummer drällandes runt sig när han kommer från krogen, skryter om det.. typiskt osäkerhetsgrej, att han vill ha bekräftelse från andra el åtminstone att hon ska förstå att andra vill ha honom).

(Känner mig dum om jag lämnar ut dem en del, men knappast nån skulle nog fatta.. Men anledningen till att jag vill ha råd är att jag faktiskt inte vet riktigt.. )

Kanske är jag skadad av att själv ha upptäckt hur känslolösa, självdestruktiva mm folk kan vara - där man haft en magkänsla som säger något, men INGET annat att gå på.. tills skiten brakar lös eller vad man ska säga. Jag hoppas absolut att jag bara är cynisk och har livlig fantasi, vill hemskt gärna släppa det här. Själv har jag (fördomsfullt men pga självbevarelsedrift) valt bort att umgås med folk jag får sån där otäck känsla i magen av, mycket stabilare och sundare relationer sedan dess. OBS, är inte synsk eller nåt - tror inte på sånt men ni vet nog känslan jag menar.

Nu är jag inne på att berätta om en konstig dröm jag hade, inte nämna något om vad min sambo hört etc, utan bara säga att jag drömde att jag gick i borgen för någon å sen nämna att "det hade man ju inte gjort på riktigt ens om det var sambon". Bara för att uppmärksamma det där med att skriva på.. JÄTTElångsökt och patetiskt, men jag vill inte sabba något eller hålla inne med magkänslan.. å andra sidan finns det värre saker att råka ut för än det jag befarar att han kan göra, så jag kan välja att hålla käft..:MrT:

L-Sami
2007-01-09, 09:48
hur då?

Ja, så att hon förstår att det var inget skämt vad hennes kompis snubbe sa.

L-Sami
2007-01-09, 09:51
Tillfället gör tjuven? Tror inte det, inte om man är säker på var man står. Men den här killens snack + att han åker ensam 1 månad = misstanken ökar. Men det är inte mig han har skyldigheter gentemot, och jag ansvarar inte för min kompis - men jag är rädd om henne.

Självklart hoppas jag att det vore så att alla förstår var man står, men som du har beskrivit snubben så tror jag att hans ord håller sig.

snelhest
2007-01-09, 10:35
Din kompis har hittat en rolig, snygg, världsvan, rik och tuff kille. Säga vad man vill om kärleksförhållanden - så lever ju du själv i en liknande konstellation och kan inte klaga.

Han kanske gillar att stoppa snoppen i thaihoror men det kanske inte din kompis har problem med? Det är väl bara ganska så naturligt - annars skulle det inte finnas någon marknad för prostituerade? Män drivs av en irrationell lust att stoppa snoppen i omgivande kvinnor. Att betala pengar för detta lilla nöje måste ju alla anse vara ganska naturligt. Om det nu inte är OLAGLIGT att göra det i lilla sverige förstås!

Inse; din kompis tänder på sin killes lite buffliga stil och på att han knullar horor när hon inte följer med på semestern. Det är inte den sjukaste sexuella avart jag har hört. Jag har bekanta som tänder på att vara ihop med tjackpundare, kriminella och annat patrask *screwy* . Och då menar jag verkligen att de TÄNDER på att killen är tjackpundare som injicerar dagligen. Det låter idiotiskt och jag kan tyvärr inte svara på vad det är som får en delkvinnor att tända på idioter. Men jag kan ärligt säga att jag misstänker att din kompis är en sån brud.

-AG-
2007-01-09, 10:47
Jag tycker abslut att du ska ta en disskusion med din väninna om hennes kille. Din magkänsla betyder nåt och du bryr dig om henne och vill förhindra eventuella framtida tråkigheter. Dåliga val i livet kan följa med lång tid framåt, ibland resten av livet. Även om hon kommer att inta försvarsställning kommer hon att tänka igenom det du sagt efteråt och bearbeta det hela. Det kan vara det som behövs för att hon ska öppna ögonen och inse att det finns alternativ. Antingen tycker hon att hennes kille är värd att satsa på eller inte, det viktiga är att hon fårstår att det finns alternativ. Om hon gör det blir det sannolikt ett bättre val, oavsett utfallet. Hur hennes val sedan ser ut är då hennes sak, men en disskusion kan vara en ögonöppnare, antingen för henne eller om oron visar sig ogrundad, för dig. Bara du får henne att inse att det är för hennes skull du tar upp ämnet. Det kan bli lite friktion i början, men i slutändan är det nog bäst att ventilera det hela.