handdator

Visa fullständig version : En fråga till de kunniga


bamzizen
2007-01-08, 14:33
Tjena
Har en fråga som jag undrar lite över;
Varför innebär konditionsträning en reducering av midjemåttet även utan viktnedgång?

Kan nån förklara det där lite mer detaljerat så man förstår? Jag vet ju att fettet inte försvinner utan energiunderskott (viktnedgång).

Tack på förhand!

L-Sami
2007-01-08, 14:43
Kondtionsträning kan förebygga kroppsfettinlagring vid bukregion utan att behöva ligga på kaloriunderskott.

King Grub
2007-01-08, 14:59
Både fettinlagring och fettförbränning är pågående processer som sker samtidigt. Även om inte den totala mängder kroppsfett reduceras (vid energibalans eller över), kan den regionsspecifika fettförbränningen vara större än inlagringen vid samma område.

bamzizen
2007-01-08, 22:20
Så man kan alltså förlora fett vid just bukregionen utan att ligga på energiunderskott? Förstod jag rätt nu?

King Grub
2007-01-08, 22:25
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80520&highlight=physiology

Man skall dock vara medveten om att mängderna det handlar om inte är några 15 kilo som kommer att omfördelas till andra ställen... Det krävs underskott för att få bukt med övervikt.

bamzizen
2007-01-08, 22:37
Okej, men om man inte är överviktig så kanske en bra konditionsträning kan hjälpa till att flytta bort det extra =)

Om man har det som mål, vilken konditionsträning är då bäst? Alltså promenader, jogging, löpning osv??

nutz
2007-01-08, 23:31
vilken konditionsträning är då bäst? Alltså promenader, jogging, löpning osv??

Den som du tycker är ROLIGAST(!) och där du kan hålla högst intensitet under längsta möjliga tid.

Kamsport ftw!