Visa fullständig version : Juice!
Hallå.
Enligt min moder så är det onyttigt att dricka 1-2 glas juice varje morron och att man går upp i vikt och blir tjock. Stämmer detta? Vad jag kommer ihåg från högstadiet så sa min hemkunskapslärare att de var bra att dricka juice till frukost. Det är helt vanligt bravo apelsin juice det handlar om!
http://www.testfakta.se/img/generated/Apelsinjuice,feb2004/puffbild.jpg
Någon som vet hur det är?!
King Grub
2007-01-08, 12:00
Din mamma har fel. Vad är hennes argument - varför blir man tjock hux flux. Vilka mekanismer står bakom?
Enligt henne så är där aldeles för mycket socker..hon jobbar på sjukhuset så hon borde ju veta tycker man.
E de bara nonsens enligt dig eller?
NisseEriksson
2007-01-08, 12:09
Bravo innehåller 11gr kolhydrater / dl
Cola 10,6 / dl
Oj!
Jag borde nog sluta dricka cola :(
Jag dricker endast färskpressad juice, då är det garanterat inget tillsatt socker;) Och massa vitaminer:thumbup:
Det är väl inte direkt optimalt om man deffar, mycket kalorier för den lilla mätnad det ger. Kanske detta hon syftar på även om hon utrycker det dumt.
Frukt/grönsaker i hel form>juice för min del iaf.
King Grub
2007-01-08, 12:46
Jag dricker endast färskpressad juice, då är det garanterat inget tillsatt socker;) Och massa vitaminer:thumbup:
Juice innehåller aldrig tillsatt socker. Och det är ingen skillnad på socker naturligt förekommande i frukten och socker som är tillsatt.
nr16: det är inga problem med juice. En viss mängd socker i kosten gör ingen skada. Det är överkonsumtion totalt sett, alla källor, som påverkar, och jag har inte hört talas om någon som fått för mycket socker från frukt. Får man för mycket socker äter man antagligen för mycket snask och dricker läskeblask och äter sockerflingor, och i sådana fall är det det man bör dra ner på, inte frukt och juice som inte bara ger tom energi i form av socker, utan nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer också.
Altså jag deffar inte men jag är inte supersmal ändå. Ingen kula men lite fett o hon vill nog inte att ja ska få mer :P
Aja. Tack för alla svaren!
King Grub
2007-01-08, 12:48
Altså jag deffar inte men jag är inte supersmal ändå. Ingen kula men lite fett o hon vill nog inte att ja ska få mer :P
Aja. Tack för alla svaren!
Om du ökar i vikt eller inte beror på det totala kaloriinnehåller i kosten. Är det större än kalorierna du gör av med under dygnet går du upp, annars inte, oavsett vad du äter.
NisseEriksson
2007-01-08, 12:49
På Bravopaketet står det
11 gram kolhydrater varav 9 gram sockerarter från apelsin
Var kommer de andra 2 grammen ifrån?
På framsidan står självklart "Utan tillsatt socker"
King Grub
2007-01-08, 12:51
Socker är den enda kolhydratkällan i apelsinjuice och apelsin.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=434&lang=sv
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11045&lang=sv
NisseEriksson
2007-01-08, 13:03
Men var kommer de 2 grammen ifrån?
Jag fattar fortfarande inte
King Grubs undre länk berättar att det är lösliga och olösliga kostfibrer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.