handdator

Visa fullständig version : Tonfisk - söker lite goda recept...


Duffman
2007-01-08, 02:10
Alltså, nu behöver jag lite inspiration. Fantasin när det gäller tonfisk har tagit slut och jag skulle uppskatta lite tips på bra recept med just tonfisk. Har kollat lite i de olika receptrådarna, men det vore kul att höra om någon har hittat på nån ny superrätt :) Fire away boys and girls!

Eddie Vedder
2007-01-08, 07:30
Alltså, nu behöver jag lite inspiration. Fantasin när det gäller tonfisk har tagit slut och jag skulle uppskatta lite tips på bra recept med just tonfisk. Har kollat lite i de olika receptrådarna, men det vore kul att höra om någon har hittat på nån ny superrätt :) Fire away boys and girls!

Kryddor, kryddor och mera kryddor! Har man tillräcklig variation med olika kryddor hemma i skafferiet kan man göra orientaliska mästerverk varenda dag av en burk tonfisk. Blanda tonfisken med matyoghurt/kesella/keso/creme fraiche/avocado+lite olja, ja va du vill. Hacka i lök av olika slag, rödlök, gul lök, vitlök, purjolök etc.*drool* Väldigt gott att hacka i kokt ägg i tonfiskröra, du kan ha räkor, kräftstjärtar, fetaost, vanlig ost, oliver, hacka i paprika, skär ner äppelbitar lr nån annan frukt som du tycker om.
Sen utöver alla möjliga ingrediensmixar du kan tänka dej så tillsätter du olika mixer av smakrika (gärna starka) kryddor.
Tro mej, du kommer kunna göra tonfiskröra tio ggr i veckan utan att de blir enformigt om du bara är kreativ med kryddning och har exprimentlusta med råvarorna!:hbang:

coxie
2007-01-08, 12:34
Tål verkligen inte smaken på upphettad burktonfisk (färsk är en hel annan femma) så jag brukar mest göra röror, sallader eller äta den direkt ur burken med lite citron på.

kesella med tonfisk, ägg, lök och heta kryddor är riktigt gott till väldigt mycket. Ris/pasta/potatis med ångkokta rotfruker och en rejäl hög med denna röra är en god och nyttig lunch.

Fangface
2007-05-18, 01:10
Yoghurt (vanilj eller päron är att föredra), tonfisk, och cashewnötter. Blanda,blanda....
Blir betydligt godare än det låter (och ser ut oxå för den delen).

LarsK
2007-05-18, 10:48
2 bröd, en tonfisk burk mellan dem, ost, oregano och lite svartpeppar. Tuna Melt. Enkelt, gott och bra kring träningen.

NisseEriksson
2007-05-18, 10:55
Äggstanningspudding med tonfisk fungerar bra.
Tonfisksstekar med ris och sallad.
Tonfisk med nudlar och asiatisk grönsaksmix + god kryddning + kokosmjölk.

Vinter
2007-05-18, 20:09
Yoghurt (vanilj eller päron är att föredra), tonfisk, och cashewnötter. Blanda,blanda....
Blir betydligt godare än det låter (och ser ut oxå för den delen).

Det blir faktiskt riktigt bra, provade med päron och smakerna passar bra ihop.
Betydligt godare än bara tonfisk iaf.

Tuniz
2007-05-19, 00:45
Ris och tonfisk är underbart gott, enligt mig :D

släng på lite ketchup på det för en perfekt smak :3

nynewe
2007-05-19, 08:52
Råstek potatis, i med tonfisk, i med massa massa spenat, mosa runt det lite, i med alla kryddor du känner för just då, slabba upp på tallriken och ös på med ketchup! Mmmmm!

Violater
2007-05-19, 11:21
En burk tonfisk, riven ost, svartpeppar, oregano, gul lök, vitlök, en skvätt olivolja, majs, körsbärstomat. Rör ihop och smacka på valfritt bröd och kasta in i ugnen. Smakar smaskens. :-) Går fint att ha i ett par skopor kreatin också så är det gjort för dagen. :-)

mirrranda
2007-05-19, 13:30
pasta + tonfisk + curry + kapris = super!

shut teh face
2007-05-19, 13:51
Tycker tonfisk ändå passar bäst i en god sallad med rödlök, paprika, sallad, tomat, diverse kryddor och lite pasta. :)

Echoone
2007-05-19, 17:14
Gör som köttfärssås men iställtet för köttfärs kör ner tonfisk o lite champinjoner blir mumma

Nickenyfiken
2007-05-20, 19:22
Tonfisk och pizzasallad e ruskigt gott. Häll Pizzasalladen över tonfisken så den suger upp vinägern lite. Ett måste för tonfisk älskaren!