handdator

Visa fullständig version : Äta "för mkt " protein?

simmarn
2007-01-07, 21:10
Jag undrar om man kan få i sig "för mycket" protein på en gång..?
Te x. om man dricker en proteindrink innan träning och en efter + att man äter proteinrik mat när man kommit hem från träningen.

Finns det nån slags lagom mängd protein man ska äta innan/under/efter träning?*flex*

edit: postade fel, borde legat under "kost och näring".

King Grub
2007-01-07, 21:19
Det som händer är att mer av proteinet oxiderar till energi. Slöseri, men inte skadligt. En stor del av proteinet du äter oxiderar alltid till energi, men ju större intag, desto mer oxiderar.

simmarn
2007-01-07, 23:35
Det som händer är att mer av proteinet oxiderar till energi. Slöseri, men inte skadligt. En stor del av proteinet du äter oxiderar alltid till energi, men ju större intag, desto mer oxiderar.

Okej, tack så mk!

chilli__
2007-01-12, 12:46
Hur mycket bör man inta då? t.ex whey-80

King Grub
2007-01-12, 14:14
2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn, alla källor inräknade, är en vettig siffra, med marginal, att sikta på.

Skrollovicz
2007-01-12, 14:22
2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn, alla källor inräknade, är en vettig siffra, med marginal, att sikta på.
Låter galet lågt. :)

King Grub
2007-01-12, 14:26
Det är jättemycket protein. Mer än dubbla proteinbehovet för en normalperson och mer än alla rekommendationer för styrketränande (förutom dom man hittar i flashiga artiklar i byggartidningar och i reklam för kosttillskott).

jwzrd
2007-01-12, 14:32
Det är jättemycket protein. Mer än dubbla proteinbehovet för en normalperson och mer än alla rekommendationer för styrketränande (förutom dom man hittar i flashiga artiklar i byggartidningar och i reklam för kosttillskott).

Visst visade du en studie för runt 2 år sedan där grabbarna Tipton (har jag stavat hans namn rätt?) et.al. visat att protein i princip har ett dosbaserat gensvar, alltså att mer är bättre i fråga om tillväxt?

Skrollovicz
2007-01-12, 14:42
Förstår att det är tillräckligt för att överleva. Men säg att man går på deff, kan man bli hård på den dosen utan att förlora massa?

King Grub
2007-01-12, 14:54
Visst visade du en studie för runt 2 år sedan där grabbarna Tipton (har jag stavat hans namn rätt?) et.al. visat att protein i princip har ett dosbaserat gensvar, alltså att mer är bättre i fråga om tillväxt?

Ja, inom mänskliga fysiologiska gränser. Det finns inget som säger att den gränsen är över ens 1.6 g/kg/dygn.

King Grub
2007-01-12, 14:54
Förstår att det är tillräckligt för att överleva. Men säg att man går på deff, kan man bli hård på den dosen utan att förlora massa?

JA!

Och överleva... där talar vi långt under 0.8 g per kilo kroppsvikt och dygn. 0.8 gäller för att ha hälsan och må bra och idrotta och arbeta med full kapacitet.

En person som börjar styrketräna får inte ett ökat proteinbehov, utan antagligen ett mindre, jämfört med en icke-tränande. För max tillväxt kan dock säkert signalmekanismerna uppregleras med ett något högre.

King Grub
2007-01-12, 14:56
http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?_handler_=HandleInitialGet&journal=apnm&volume=31&calyLang=eng&articleFile=h06-035.pdf

http://www.sportsnutritionsociety.org/site/pdf/JISSN-3-1-7-27-06.pdf

chilli__
2007-01-12, 14:57

Isåfall räcker 4kg pulver i 27 dagar för mig..inte länge :(

King Grub
2007-01-12, 14:59
Proteinsyntesen hos tävlande kroppsbyggare/tyngdlyftare vid olika proteinintag; redan 1.4 g per kilo och dygn innebär "overload".

Leucine kinetic and nitrogen balance (NBAL) methods were used to determine the dietary protein requirements of strength athletes (SA) compared with sedentary subjects (S). Individual subjects were randomly assigned to one of three protein intakes: low protein (LP) = 0.86 g protein.kg-1.day-1, moderate protein (MP) = 1.40 g protein.kg-1.day-1, or high protein (HP) = 2.40 g protein.kg-1.day-1...

A suggested recommended intake for S was 0.89 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.76 g.kg-1.day-1. For SA, the LP diet did not provide adequate protein and resulted in an accommodated state (decreased WBPS vs. MP and HP), and the MP diet resulted in a state of adaptation [increase in WBPS (vs. LP) and no change in leucine oxidation (vs. LP)]. The HP diet did not result in increased WBPS compared with the MP diet, but leucine oxidation did increase significantly, indicating a nutrient overload. For S the LP diet provided adequate protein, and increasing protein intake did not increase WBPS. On the HP diet leucine oxidation increased for S. These results indicated that the MP and HP diets were nutrient overloads for S. There were no effects of varying protein intake on indexes of lean body mass (creatinine excretion, body density) for either group.

Tarnopolsky et al, J Appl Physiol 73: 1986-1995, 1992;

thomast
2007-01-12, 15:06

Inkluderar du vanlig mat i dina beräkningar eller är du väldigt stor?

Apos78
2007-01-12, 15:07

Ditt pulver är inte din enda proteinkälla.

chilli__
2007-01-12, 15:18
Inkluderar du vanlig mat i dina beräkningar eller är du väldigt stor?

72kg*2gr=144gr
4000gr/144gr=27,77777777777777777777777778= ca 28 dagar..eller är jag ute och cyklar nu?

King Grub
2007-01-12, 15:19
Du får väl protein från MAT?!?!?!?!

Dom där 2 g per kilo gäller totalt proteinintag, ALLA källor, ALLT du äter, sammanlagt. Du BEHÖVER exakt 0 gram protein per dygn från pulver.

chilli__
2007-01-12, 15:20
Ditt pulver är inte din enda proteinkälla.

Då har jag misstolkad det king skrev , för jag syftade enbart på pulvret..

Om vi säger såhär då : Hur mycket pulver lär jag ta till mig för att få ut "maximal" effekt ur min träning(Jag äter vanlig husmanskost , stora portioner)

King Grub
2007-01-12, 15:26
Proteinpulver skall räknas in i det vanliga totala proteinintaget, varken mer eller mindre. Det är ju bara mjölkprotein, inget som har någon speciell "effekt".

babbett
2007-01-12, 15:59
Jag ska enligt hon som gjorde min hälsoprofil äta 90-110g protein/dag. Jag väger ca.70kg.

Hon sa även att om man får i sig för mycket protein så kan det på sikt ge leverskador. Då handlar det nog om rätt stora "överdoser" dock...men man ska nog inte ta en proteindrink bara för att det är gott.

Trance
2007-01-12, 16:07
Jag ska enligt hon som gjorde min hälsoprofil äta 90-110g protein/dag. Jag väger ca.70kg.

Hon sa även att om man får i sig för mycket protein så kan det på sikt ge leverskador. Då handlar det nog om rätt stora "överdoser" dock...men man ska nog inte ta en proteindrink bara för att det är gott.

Låter som en bra siffra.

Vad jag vet så är de enda testerna som visar på (njur)skador är de som är gjorda på folk som redan har skador på njurarna alt någon sjukdom som påverkar. Lever man normalt så bör man inte behöva vara orolig vad jag vet. Tar man extremt mycket droger/mediciner/ är sjuk så kanske man inte heller skall ligga på 5g/kg men det är väl kanske inte så vanligt

King Grub
2007-01-12, 16:20
En teoretisk toxisk nivå nås någonstans vid intag över 3.5 g per kilo kroppsvikt och dygn (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52. A review of issues of dietary protein intake in humans)

gnagaren
2007-01-12, 18:55
Då har jag misstolkad det king skrev , för jag syftade enbart på pulvret..

Om vi säger såhär då : Hur mycket pulver lär jag ta till mig för att få ut "maximal" effekt ur min träning(Jag äter vanlig husmanskost , stora portioner)

Ta en portion direkt innan träningen och en direkt efter. Den efter ska du gärna ta tillsammans med snabba kolhydrater. Mer än så behövs inte, iaf inte de dagarna du tränar. Om du äter rätt dvs, annars kan du nog ta en tredje nån gång under dagen. Samma sak gäller de dagar du inte tränar, om du tror att du inte får i dig tillräckligt med protein så kan du ta 1-2 drinkar de dagarna.

chilli__
2007-01-12, 19:00
Ta en portion direkt innan träningen och en direkt efter. Den efter ska du gärna ta tillsammans med snabba kolhydrater. Mer än så behövs inte, iaf inte de dagarna du tränar. Om du äter rätt dvs, annars kan du nog ta en tredje nån gång under dagen. Samma sak gäller de dagar du inte tränar, om du tror att du inte får i dig tillräckligt med protein så kan du ta 1-2 drinkar de dagarna.

Tack , det jag ville höra:)