handdator

Visa fullständig version : Hur f-n använder man fliselinband?!


shadowfire
2007-01-07, 18:43
Asså jag eldar snart upp de f-ande gardinj-arna.

Vet någon här hur man använder fliselinband?!?! Eller kan någon fråga morsan sin?!

Semiramis
2007-01-07, 18:46
Stryker på dem, blanka sidan mot tyget.

shadowfire
2007-01-07, 18:49
Stryker på dem, blanka sidan mot tyget.

Verkar bara vara klister på ena sidan av bandet ju?
Om man gör en fåll, asså dubbelvikt tyg. Ska man stryka på bandet på ena sidan sedan ta bort det?? Eller jag fattar fan inte, det verkar ju bli klibbigt i varje fall, men jag kommer ju liksom inte åt bandet då jag vikt tyget dubbelt.

shadowfire
2007-01-07, 18:52
Det här är ju riktigt pinsamt... hittar ingen sådan där hemmets journal eller vad det heter på nätet heller, googlar som en galning. Måste ju finnas någon kärringtidning online som förklarar för oss män hur man lägger upp en gardin.

Semiramis
2007-01-07, 18:57
Suck - vik tyget till en fåll, lägg på bandet med klistersidan innåt som om du tejpar upp fållet. Stryk på. En fåll är en sådan där sak som du har längst ner på byxorna. Vik dock endast en gång.

shadowfire
2007-01-07, 19:00
Suck - vik tyget till en fåll, lägg på bandet med klistersidan innåt som om du tejpar upp fållet. Stryk på. En fåll är en sådan där sak som du har längst ner på byxorna. Vik dock endast en gång.

Sucka inte, jag äger ju ingen symaskin annars hade jag fixat detta i ett nafs.
Har vikt två gånger för att få en snyggare nederkant och strukit som en galning.

Men om jag förstår dig rätt så menar du att jag lägger halva bandet på gardinens baksida och andra halvan på själva fållen? Det är så du menar med tejpa upp? Ska man ta bort bandet sen eller ska det sitta kvar?

bluelight
2007-01-07, 19:02
Är det inte bara att vika gardinen så det blir en lång ränna högst upp och sy?

shadowfire
2007-01-07, 19:02
hahha, vafan, det är ju en skyddsremsa som man ska ta bort... :em:
det... ermmm.. underlättar saken.. :MrT:

shadowfire
2007-01-07, 19:03
Är det inte bara att vika gardinen så det blir en lång ränna högst upp och sy?

har ingen symaskin, men fick tipset att köpa fliselinband... skulle bara vara till o stryka på o se glad ut

Krokodil
2007-01-07, 19:11
Asså jag eldar snart upp de f-ande gardinj-arna.

Vet någon här hur man använder fliselinband?!?! Eller kan någon fråga morsan sin?!
Man viker gardinen dubbel, stryker med strykjärn över bandet... Klart!

Sen upptäcker man att det inte fastnat och då stryker man en gång till... lite längre tid denna gång.

Återigen har inget hänt... då inser man att man skulle rivit av skyddsremsan. Stryk en tredje gång under svavelosande eder!

Nu sitter det som berget! Tyvärr har det blivit snett och dessutom lite missfärgat av värmen.

Lösningen: Åk till IKEA och köp färdigsydda gardiner, prata aldrig om saken igen! :em:

shadowfire
2007-01-07, 19:22
Man viker gardinen dubbel, stryker med strykjärn över bandet... Klart!

Sen upptäcker man att det inte fastnat och då stryker man en gång till... lite längre tid denna gång.

Återigen har inget hänt... då inser man att man skulle rivit av skyddsremsan. Stryk en tredje gång under svavelosande eder!

Nu sitter det som berget! Tyvärr har det blivit snett och dessutom lite missfärgat av värmen.

Lösningen: Åk till IKEA och köp färdigsydda gardiner, prata aldrig om saken igen! :em:

:laugh:
Fan va gott, äntligen en broder som har varit med förr och förstår min tragiska situation. Tack krokodil, nu känns det bättre.