handdator

Visa fullständig version : Press bakom nacke


Maaattias
2007-01-07, 16:12
Kör ni denna övning?

Hur ligerr ni till viktmässigt? hur många reps set?

Hur ser era axelpass för övrigt ut!

MVH / Mattias

Ectomorph
2007-01-07, 16:28
Kör ni denna övning?

Hur ligerr ni till viktmässigt? hur många reps set?

Hur ser era axelpass för övrigt ut!

MVH / Mattias

Jepp, den körs varje pass. Många kör den i smithen för att minimera skaderisken som fri stång kan medföra. Jag kör 5x8 på den.

Sheogorath
2007-01-07, 16:35
Jag kör bara två olika axelpressar, och press bak nacke (sittandes utan ryggstöd och i smithen) är en av dem. Den andra är skruvpressar ståendes.

I press bak nacke tycker jag om att ha en smal fattning för att stretcha axlarna rejält i bottenläget (var försiktig i början om du testar detta!) samtidigt som man piskar triceps "ganska" bra också.

flenders
2007-01-07, 16:48
Jag kör den i smithen och tycker den framkallar en fin respons hos axlarna. Utöver den övningen brukar jag köra stående hantellyft åt sidan och även hantellyft för baksida axlar. Ibland kör jag hantelpress för axlarna istället för press bakom nacken. Utöver det så brukar jag även köra några övningar för rotatorcuffarna och ibland drag till hakan (vet inte om det är mest axlar eller trapz men jag skriver ut det ändå).

Allan
2007-01-07, 17:39
Jag tycker man ska köra den med fri stång emellanåt, för att koppla in balans och koordination. Det är en av de övningar där ryggstödet ofta inte bara är ett ryggstöd, utan nån slags katapult för att krysta upp stången. Och det är dåligt för axlarna.

Sheogorath
2007-01-07, 17:47
Jag tycker man ska köra den med fri stång emellanåt, för att koppla in balans och koordination.

Det är där skruvpressar ståendes kommer in i bilden! :thumbup:

Allan
2007-01-07, 17:51
Och jag kan lova att fria pressar bakom nacken är mindre skadedrabbat än samma rörelse i Smithen!

Ryska_raketen
2007-01-07, 17:53
10 set hantelpress med och utan ryggstöd löser problemet.BOOYA!

pragmatist
2007-01-07, 22:22
Jag har väldigt svårt att se vitsen med att någonsin pressa bakom nacken om jag ska vara ärlig. Framför allt har jag väldigt svårt att förstå varför somliga pressar både framför och bakom nacken.

Om någon har ett bra argument för varför man bör pressa bakom nacken så är jag idel öra (att pressande över huvudet - helst utan ryggstöd - är bra betvivlar jag förstås inte, det jag ifrågasätter är att det finns någon poäng med att gå ned bakom huvudet).

Ulf A Big
2007-01-07, 22:29
Jag har väldigt svårt att se vitsen med att någonsin pressa bakom nacken om jag ska vara ärlig. Framför allt har jag väldigt svårt att förstå varför somliga pressar både framför och bakom nacken.

Om någon har ett bra argument för varför man bör pressa bakom nacken så är jag idel öra (att pressande över huvudet - helst utan ryggstöd - är bra betvivlar jag förstås inte, det jag ifrågasätter är att det finns någon poäng med att gå ned bakom huvudet).

Men Arnold körde så....:thumbup:

Clyde
2007-01-07, 22:33
Jag har väldigt svårt att se vitsen med att någonsin pressa bakom nacken om jag ska vara ärlig. Framför allt har jag väldigt svårt att förstå varför somliga pressar både framför och bakom nacken.

Om någon har ett bra argument för varför man bör pressa bakom nacken så är jag idel öra (att pressande över huvudet - helst utan ryggstöd - är bra betvivlar jag förstås inte, det jag ifrågasätter är att det finns någon poäng med att gå ned bakom huvudet).

Poängen är att PBN tar bra mycket mer på "hela" axeln, än vad pressar frampå gör. Speciellt på mellersta delen. Pressar frampå tycker jag mest känns i endast framsidorna.

Allra bäst tycker jag dock det känns att pressa med hantlar. Då behöver man inte gå ned varken bakom eller frampå.

RassK
2007-01-07, 22:43
Poängen är att PBN tar bra mycket mer på "hela" axeln, än vad pressar frampå gör. Speciellt på mellersta delen. Pressar frampå tycker jag mest känns i endast framsidorna.

Allra bäst tycker jag dock det känns att pressa med hantlar. Då behöver man inte gå ned varken bakom eller frampå.

Är det verkligen så?
Att Militärpress bakom nacken tar mer på mellersta delen av deltoids än Militärpress framför huvudet?

DavidN
2007-01-07, 22:53
För min del är det praktiskt att öva upp stabilitet och styrka både framför och bakom.

Piranha
2007-01-07, 22:59
Jag kör den i smith främst för att komma extra långt bak och såsätt minimera fusk.

Jag kör den hellre lätt med bra kontakt än dyngar på en massa vikt, dyngandet gör jag hellre med hantlar isf.

Modify
2007-01-08, 01:01
Kör i smith för att kunna gå så lågt jag vill och känna mig säkrare.

pragmatist
2007-01-08, 02:17
Poängen är att PBN tar bra mycket mer på "hela" axeln, än vad pressar frampå gör. Speciellt på mellersta delen. Pressar frampå tycker jag mest känns i endast framsidorna.

Allra bäst tycker jag dock det känns att pressa med hantlar. Då behöver man inte gå ned varken bakom eller frampå.

Det må vara sant att det laterala huvudet assisterar mer i press bakom nacken än press framför (där mer assistans brukar komma från pectoralis istället). Frågan är vad det spelar för roll, eftersom man antagligen inkluderar en övning för laterala huvudet också (typ hantellyft åt sidan) som är mycket effektivare för detta ändamål. Både press framför och bakom nacken är ju främst övningar för frontdeltan.

Jag håller helt med när det gäller hantelpressar för övrigt. Min nya favorit är alternerande hantelpress, stående.

Anonym112
2007-01-08, 04:19
Jag har väldigt svårt att se vitsen med att någonsin pressa bakom nacken om jag ska vara ärlig. Framför allt har jag väldigt svårt att förstå varför somliga pressar både framför och bakom nacken.

Om någon har ett bra argument för varför man bör pressa bakom nacken så är jag idel öra (att pressande över huvudet - helst utan ryggstöd - är bra betvivlar jag förstås inte, det jag ifrågasätter är att det finns någon poäng med att gå ned bakom huvudet).

Förstår inte vad det är du inte fattar.. *mini*
Blir en annan vinkel och en "ny" övning. Tar även mycket mer på "hela" axeln som en vis kille nämnde ovan.
Har du stagnerat i militärpressen så varför inte ge PBN en chans?

Som att folk varierar mellan hantelrodd och skivstångsrodd t.ex.


Bra ju.:thumbup:

Jorgen
2007-01-08, 06:03
Jag kör den i smith främst för att komma extra långt bak och såsätt minimera fusk.

Jag kör den hellre lätt med bra kontakt än dyngar på en massa vikt, dyngandet gör jag hellre med hantlar isf.

Ja, +1 som det heter.

blekfet2
2007-01-08, 08:13
Kör det stående, pressande med fri stång bakom nacken.

bushwakko
2007-01-08, 08:33
Jag kör den i smith främst för att komma extra långt bak och såsätt minimera fusk.

Jag kör den hellre lätt med bra kontakt än dyngar på en massa vikt, dyngandet gör jag hellre med hantlar isf.

precis så!

Überbiffen
2007-01-08, 19:06
Press bakom nacke kör jag i smith och då med lätta vikter och fler repetitioner. Får sjukt bra kontakt. Tungt kör jag i pressar framför och hantlar.

psirus
2007-01-08, 19:26
Kör det stående, pressande med fri stång bakom nacken.

Jag brukar också kö den stående bra för stabiliteten och balansen, man får ju sänka vikterna lite men men.

Stab
2007-01-08, 19:41
Poängen är att PBN tar bra mycket mer på "hela" axeln, än vad pressar frampå gör. Speciellt på mellersta delen. Pressar frampå tycker jag mest känns i endast framsidorna.

Allra bäst tycker jag dock det känns att pressa med hantlar. Då behöver man inte gå ned varken bakom eller frampå.

Men Militärpressen är en större massabyggare likaså som bänken>hantelpressen och det är inte upp för disskution.

Brettgrepp på Militärpress framför, sitta hel rakt. Träffar mitten med mycket assist från lat delt, man verkligen känner hur det bränner i lat delts. Medans att köra PBN så visst det tar fint det med, men det invecklar baksida axlar till en större del och iaf för mig lat delt till en lite mindre del. Samt att skaderisken fan är högre på PBN.

blekfet2
2007-01-08, 19:51
Jag brukar också kö den stående bra för stabiliteten och balansen, man får ju sänka vikterna lite men men.

japp, men funkar fint.

barda
2007-01-08, 23:41
Jag kör olika bröstpressar före axlar så för mig är det nödvändigt att köra PBN för att få rätt mängd träning på hela huvet. Framsidorna tränas tillräckligt av de andra pressarna. eller?

Clyde
2007-01-09, 09:48
Men Militärpressen är en större massabyggare likaså som bänken>hantelpressen och det är inte upp för disskution.

Brettgrepp på Militärpress framför, sitta hel rakt. Träffar mitten med mycket assist från lat delt, man verkligen känner hur det bränner i lat delts. Medans att köra PBN så visst det tar fint det med, men det invecklar baksida axlar till en större del och iaf för mig lat delt till en lite mindre del. Samt att skaderisken fan är högre på PBN.

Nej, militärpressen är nödvändigtvis inte en bättre massabyggare för alla under alla omständigheter. Som för mig tex, mina axlar växer bättre av PBN och hantelpressar. Givetvis har man testat samtliga och utvärderat.

Brett grepp tycker jag för övrigt endast kortar ner rörelseomfånget och känns skumt. PBN är som sagt en kontroversiell övning, vissa gillar den, andra inte.
Jag tillhör gruppen som gillar den, men hävdar inte att militärpressar är en sämre massbyggare för alla under alla omständigheter för den sakens skull.

pragmatist
2007-01-09, 14:48
Jag kör olika bröstpressar före axlar så för mig är det nödvändigt att köra PBN för att få rätt mängd träning på hela huvet. Framsidorna tränas tillräckligt av de andra pressarna. eller?

Press bakom nacken är fortfarande först och främst en övning för framsidan av axeln. Det gäller samtliga pressövningar.

Sparrisen
2007-01-09, 15:18
Själv kör jag aldrig press bakom nacken. Kör istället sittandes hantelpress och stående militärpress (framför). Funkar fint det med; axlar är en av mina bästa muskelgrupper. Därtill sidres efter pressarna. Inleder alltid med en övning för baksida axlar.

Brofessorn
2020-01-27, 20:02
Bump

Hur tränar ni för MAXIMAL styrka i press bakom nacke? Jag har legat på en platå ett bra tag nu. Tidigare har jag kört med mycket smalt grepp, och är starkast i det, men mixar upp lite och kör med brett grepp nu. Är svagare i det, tyder det på någon viss svag länk man kan träna upp?

ceejay
2020-01-27, 20:05
Man måste köra bredare i och med att armbågarna endast kan gå lodrätt ut från kroppen(i princip)
Press framför så kan man fälla in armbågarna framför kroppen. Jag håller nästan vid ringarna om jag kör bakom nacken.

Maximal styrka? Som med alla andra övningar man vill toppa upp styrkan i. Att man har adekvat rörlighet är en självklarhet.

Brofessorn
2020-01-27, 20:12
Så här tränar jag (ungefär) nu:

- Excentriska ettor upp till passets toppvikt (smalt grepp)
- Kör 1-5 reps på toppvikten i 1-2 set (smalt grepp)
- Sänker vikterna och kör volym, ca. 5 set med högre reps (brett grepp)

Det som är jobbigt med brett grepp är att explosiviteten försvinner helt, något jag hoppas träna upp med tiden. Men det konstiga är att sticking pointen då är i mitten av lyftet, som ändå borde vara mer relaterat till triceps trots att greppet är brett?

Termy
2020-01-27, 20:17
Att få upp rörligheten så den inte är en flaskhals är ju förstås bra.

TUTFBXqEgBs

Brofessorn
2020-01-27, 20:32
Att få upp rörligheten så den inte är en flaskhals är ju förstås bra.

TUTFBXqEgBs

Intressant video, tack! Upplever att jag kan pressa både bredd och smalt utan obekvämlighet eller smärta, men bristande rörlighet kan alltså påverka ändå? Suboptimal rörelsebana eller något?

Termy
2020-01-28, 07:43
Intressant video, tack! Upplever att jag kan pressa både bredd och smalt utan obekvämlighet eller smärta, men bristande rörlighet kan alltså påverka ändå? Suboptimal rörelsebana eller något?

Möjligt om det är någon kompensation som sker omedvetet men att det känns "rätt" ändå? Eller så har du bra rörlighet och bra teknik, men lättare att säga om man ser en video.

Brofessorn
2020-02-07, 10:17
När jag försökte härma den där videon kom jag fram till att jag tydligen var stel ändå. Har jobbat på det under veckan. Sen kom jag fram till att press i en knäböj kändes bra, man får arbeta väldigt mycket på att pressa i rätt bana för att inte tappa balansen och ramla bakåt/framåt.

Lyckades pressa en repetition mer på 70 kg för någon dag sen, och nuförtiden tar jag gladeligen emot alla gains jag kan få.