handdator

Visa fullständig version : Sätta mål med hjälp av kroppsmått...?


LisaOoo
2007-01-07, 14:09
För att komma någonstans i vår har jag tänkt sätta upp lite tydliga mål för mig själv. Efter en ganska slapp höst och dessutom både jul och nyår så vill jag tappa lite fett på magen och låren. Jag bryr mig inte så mycket om vad jag väger utan går mer på hur jag trivs med min kropp och hur den ser ut. Så jag tänkte mäta bl.a. midja, höfter och lår och försöka minska lite i omkrets.

Nu undrar jag bara, hur ska jag sätta upp mål? Hur mycket är det egentligen att tappa 10 cm runt midjan? Jag inser att det beror mycket på hur mina mått är just nu, men finns det något bra sätt att sätta mål på det här?

mSJÖDIN
2007-01-07, 14:19
Du kan inte "punktförbränna".

Tabbe
2007-01-07, 15:22
Du kan inte "punktförbränna".

Det verkar inte vara hans fraga..

OnT: Kan inte riktigt svara men under 90 cm minskade val risken for cancer rejalt?

coxie
2007-01-07, 15:40
Att omvandla antalet cm i midjan till kilon är nog svårt utan att mäta med en kaliper. Vill du ha bort fettet från just buken så bör du börja springa. Vid tung löpträning kommer fettetförbränningen kring midjan vara uppreglerad mot andra områden så du kommer tappa i midjan vilket sedan lagras in på andra ställen i kroppen.

LadyG
2007-01-07, 15:41
Ett tydligt mål utan viktkrav kan vara att nå en bra midja-höftkvot.

Kvoten fås genom att man mäter midjans omkrets och delar den med höftens omkrets. Det ska vara under 1,0 för män och under 0,85 för kvinnor, högre innebär en ökad risk för komplikationer.