handdator

Visa fullständig version : fakturapåminnelser...


Da2
2007-01-07, 14:02
Hej. Jag har råkat ut för ett litet problem. Jag har precis kommit tillbaks hem från mina föräldrar efter julfirande och nyårsfirande och till min förvåning när jag kom hem hittar jag ett par påminnelser (bla. inkassobrev) på en faktura som jag inte fått ta del av (beroende på att jag varit bortrest i nästan en månad). Nu undrar jag om omständigheterna spelar någon roll i detta fall? Brukar ju annars vara väldigt noga när det gäller räkningar och liknande. Mycket otur att det blev på detta sätt. Någon som vet?

mvh..

Yankeee
2007-01-07, 14:03
Du är ansvarig för att betala dina räkningar i tid, inte svårare än så.

Da2
2007-01-07, 14:08
Du är ansvarig för att betala dina räkningar i tid, inte svårare än så.

Jo, det vet jag! Det jag undrar är om omständigheterna kan göra att företaget som tillgodoser mig med tjänsten (bredband) kan finna förståelse för detta eller brukar de vara benhårda?

Yankeee
2007-01-07, 14:08
Jo, det vet jag! Det jag undrar är om omständigheterna kan göra att företaget som tillgodoser mig med tjänsten (bredband) kan finna förståelse för detta eller brukar de vara benhårda?

Beror på hur bra du är på att slicka upp dem i brygga.

shadowfire
2007-01-07, 14:10
Betala till inkasso och va glad.
De flesta företag har system som bygger upp kundbetyg/beteendebetyg, så ringer du kundtjänst så kan de se om du är en bra eller dålig kund sedan tidigare. Nu har dock ärendet gått till Inkasso, det är alltså inkassoföretaget som äger din räkning och har som uppgift att driva in pengarna. Det har med andra ord kostat din bredbandsleverantör pengar nu, då de får betala för att inkassobolaget tar hand om din räkning.

Alltså, too late, hade det inte gått till intrum/sergel/whatever så hade du kanske kunnat flirta väck en påminnelseavgift hos kundtjänsten.

mini
2007-01-07, 14:16
Att det går från att de skickar ut första räkningen till att man får inkassokrav brukar det gå längre än en månad.
Hur du ska agera beror naturligtvis på var felet ligger. Hos dem eller dig. Det senare är mest troligt, och då är det bara den undergivna skamsna jaglovarattbättramig-stilen som gäller och hoppas på att de köper det.

Mental
2007-01-07, 14:56
De räkningar jag får har en betalningstid på en månad, så du borde inte ens ha hunnit få en påminnelse om du bara varit bortrest en knapp månad.

Jag kan rekomendera autogiro eller E-fakturor om företagen erbjuder det, mycket smidigt.

babbett
2007-01-07, 18:09
De räkningar jag får har en betalningstid på en månad, så du borde inte ens ha hunnit få en påminnelse om du bara varit bortrest en knapp månad.

Jag kan rekomendera autogiro eller E-fakturor om företagen erbjuder det, mycket smidigt.

+1