handdator

Visa fullständig version : Vänja fotleder med tung kropp (löpning)


regus
2007-01-07, 13:42
Tar det kort, under det senaste året har jag gått upp ca 13 kg (vikten ligger nu på 101 kg på 190 cm). Har precis börjat löpträna igen och mina stackars små veka fotleder verkar inte hänga med speciellt bra, fotlederna "tar slut" och jag tappar hela steget, börjar ibland övergå i lätt smärta.
Ska lägga till att jag inte får ont eller "tar slut" direkt, utan efter ca 1-2 km.

Har ni några tips för att stärka leden, eller är det bara att bita i det sura äpplet och låta tiden lösa det?

LadyG
2007-01-07, 13:44
Min amatörgissning är att fotlederna kommer att vänja sig, om du har bra skor dvs. Har du dassiga skor kommer du bara få mer och mer ont tills du inte vill löpa mer.

Krokodil
2007-01-07, 16:05
Tar det kort, under det senaste året har jag gått upp ca 13 kg (vikten ligger nu på 101 kg på 190 cm). Har precis börjat löpträna igen och mina stackars små veka fotleder verkar inte hänga med speciellt bra, fotlederna "tar slut" och jag tappar hela steget, börjar ibland övergå i lätt smärta.
Ska lägga till att jag inte får ont eller "tar slut" direkt, utan efter ca 1-2 km.

Har ni några tips för att stärka leden, eller är det bara att bita i det sura äpplet och låta tiden lösa det?Köp ett par riktigt bra skor, som är anpassade för tyngre personer. Jag lovar att det är en bra investering.