handdator

Visa fullständig version : inte bra att träna Serratus Anterior för mycket?


LeftRight
2007-01-07, 11:50
Hej forumet,

Jag har alltid kört ett sista framåttryck av armen i slutet av bröstpressmaskinen, och därigenom tränat Serratus Anterior varje gång jag kört den maskinen (hoppas ni förstår vad jag menar).

Nu undrar jag ifall man egentligen borde köra den muskeln så mycket? Är det inte risk för att få dålig hållning i så fall, med framåtlutande axlar?

Uppskattar alla svar :)

LeftRight
2007-01-07, 11:53
Här är rörelsen jag menade, hämtat från övningsbanken:

http://www.exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/DBInclineShoulderRaise.html

o muskeln:
http://www.exrx.net/Muscles/SerratusAnterior.html

Arne Persson
2007-01-07, 12:06
Hej forumet,

Jag har alltid kört ett sista framåttryck av armen i slutet av bröstpressmaskinen, och därigenom tränat Serratus Anterior varje gång jag kört den maskinen (hoppas ni förstår vad jag menar).

Nu undrar jag ifall man egentligen borde köra den muskeln så mycket? Är det inte risk för att få dålig hållning i så fall, med framåtlutande axlar?

Uppskattar alla svar :)

M. serratus anterior är superviktig att ha full funktion i!!!! Ju mer stimulans ju bättre! Den abducerar skulderbladet (för det utåt) den stabiliserar även dessa. Dess nedre del deltager tillsammans med nedre och övre trapsen att utföra den extremt viktiga utåtrotationen! Klarar du inte den så lär du inte kunna lyfta händerna över huvudet.Dom bidrager knappast till dålig hållning! Tvärtom snarare. M. s. a. är även en viktig hjälpandningsmuskel för tex asmatiker. Dålig hålning beror snarare främst på strama och starka bröstmuskler och svaga Mm. Rhomboideii majoris et. minoris (rutmusklerna) samt trapezius tvära del (M. trapezius pars transvera).
En annan viktig sak att tänka på vad gäller serratus är att dess nerv (N. thoracicus longus) Kan skadas såväl om man tex bär någon tungt mot axeln tex en tung axelväska, eller lägger tryck mot revbenen under armhålan där nerven ligger ytligt. Då kan man drabbas av vingscapula (den inre kanten av skulderbladet ställer sig rakt utåt) detta heter scapulae alata.

Jorgen
2007-01-07, 12:25
Arne: Finns det någon mening med att träna serratus separat? Får den inte tillräckligt med träning i tex bänkpressen?

petersson
2007-01-07, 12:37
En annan viktig sak att tänka på vad gäller serratus är att dess nerv (N. thoracicus longus) Kan skadas såväl om man tex bär någon tungt mot axeln tex en tung axelväska, eller lägger tryck mot revbenen under armhålan där nerven ligger ytligt. Då kan man drabbas av vingscapula (den inre kanten av skulderbladet ställer sig rakt utåt) detta heter scapulae alata.

Är det det som kallas plankbärarsjukan eller liknande?

Arne Persson
2007-01-07, 12:38
Arne: Finns det någon mening med att träna serratus separat? Får den inte tillräckligt med träning i tex bänkpressen?


Dom flesta överkroppsövningar stimulerar muskeln. En övning som annars brukar nämnas är raka ryggdrag.... som typ triceps pushdown men med raka armar och man startar över huvudet. Ni fattar va?:)

Jorgen
2007-01-07, 12:40
Dom flesta överkroppsövningar stimulerar muskeln. En övning som annars brukar nämnas är raka ryggdrag.... som typ triceps pushdown men med raka armar och man startar över huvudet. Ni fattar va?:)
Du menar http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBStraightArmPullDown.gif ?

Den kör jag ibland som avslutning på ryggpassen. Rätt skön faktiskt.

Ivantheman
2007-01-07, 12:56
jag har lite tendens till änglavingar och tränar därför muskeln extra. Serratus ant är viktig eftersom den trycker skulderbladet in mot ryggen så de inte pekar ut. Detta är ett led i min träning mot bättre hållning.

Tycker det är rätt vanligt att se folk som skulle behövaträna upp sin serratus ant samt andra muskler förstås. Framförallt smala tjejer med utpekande skulderblad.

Arne Persson
2007-01-07, 12:56
Du menar http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBStraightArmPullDown.gif ?

Den kör jag ibland som avslutning på ryggpassen. Rätt skön faktiskt.

Japp! Om den sedan belastar serratus så extremt mycket kan ju alltid diskuteras.;)

JoelR
2007-01-07, 14:34
Arne, vad anser du om pullover för Serratus Anterior?

Sheogorath
2007-01-07, 15:54
Arne, vad anser du om pullover för Serratus Anterior?

Jag är inte Arne men jag kan svara. Pullovers aktiverar inte SA nämnvärt. Faktiskt arbetar SA i precis motsatt rörelsebana, t.ex. ett frontlyft med viktskiva eller stång, alltså vid alla rörelser där det sker en flexion i axelleden. Vanliga axelpressar t.ex. Folk som får träningsvärk i området av pullovers misstar troligen träningsvärk i SA med träningsvärk i obliquernas övre fibrer: hela magen måste stabilisera hårt i pullovers, och är man ovan kan man definitivt få träningsvärk i obliquerna, som ligger väldigt nära SA.

LeftRight
2007-01-07, 15:59
Arne: Tack för det snabba och riktigt utförliga svaret. Jag ska byta ut min tunga axelväska som jag bär till plugget varje dag. Ska även förstärka mina hållningsövningar baserat på dina rekommendationer.:)

Ivan: tack för svaret. Jag ska fortsätta träna S.a. för att förebygga änglavingar, även om det låter bra på papperet.:D

Sheogorath
2007-01-07, 16:31
Om ni är sugna på en trevlig övning för SA som är väldigt lätt att hitta bra belastning i utan att behöva bry sig om balansbekymmer och pajade handleder, så kan ni testa dip-shrugs. Ha samma utgångsläge som när ni kör dips, men sänk ner kroppen mellan axlarna utan att böja i armbågen (en shrug på andra hållet, helt enkelt). Kör man en långsam negativ och explosivit upp räcker det med en lite mindre extrabelastning i dipsbältet för att man ska få ett vettigt antal reps.

LeftRight
2007-01-07, 16:46
Tack Hannes, ska testa det :)

JoelR
2007-01-07, 17:32
Tackar för infon sheo:thumbup:

Hades
2007-01-07, 17:54
Är det någon som med framgång lyckats korrigera vingscapula genom att träna serratus anterior? Jag ska ge det ett seriöst försök, stör mig rejält på mina skulderblad.

Arne Persson
2007-01-07, 18:21
Är det det som kallas plankbärarsjukan eller liknande?

Japp! Så kallas den eftersom den var vanlig förr bland byggjobbare som bar plank mot axeln

Arne Persson
2007-01-07, 18:23
Är det någon som med framgång lyckats korrigera vingscapula genom att träna serratus anterior? Jag ska ge det ett seriöst försök, stör mig rejält på mina skulderblad.

Kör en massa olika övningar för axlarna så kanske du får rätt på det. Du kan även låta en neurolog mäta upp nervbanan så att den är ok.

Hades
2007-01-07, 19:48
Kör en massa olika övningar för axlarna så kanske du får rätt på det. Du kan även låta en neurolog mäta upp nervbanan så att den är ok.

Jag har nog inte egentligen vingscapula, de står inte ut SÅÅÅ mycket, men tillräckligt för att det ska vara störande. Det ser dessutom precis likadant ut på båda sidor, så jag har svårt att tro att nervfunktionen skulle vara nedsatt. Det var därför jag undrade om träning av serratus hjälper. Underutvecklade ryggmuskler bidrar säkert.

ramagoen
2007-01-07, 20:21
Jag måste fråga en sak såhär bara. När jag var "deffad" i somras så syntes bara min serratus anterior på högra sidan, på min vänstra sida är liksom revbenen intryckta. Morsan har sagt det hon med när jag frågat henne. Stör mig rätt mycket. Kan det ha nåt med serratus anterior att göra?

Arne Persson
2007-01-07, 20:22
Jag har nog inte egentligen vingscapula, de står inte ut SÅÅÅ mycket, men tillräckligt för att det ska vara störande. Det ser dessutom precis likadant ut på båda sidor, så jag har svårt att tro att nervfunktionen skulle vara nedsatt. Det var därför jag undrade om träning av serratus hjälper. Underutvecklade ryggmuskler bidrar säkert.

Det sistnämnda kan vara en bidragande orsak. He he