handdator

Visa fullständig version : Protein "Whey Protein (?)"


Flykt
2007-01-07, 00:21
Jag är ny på sidan, så har inte sett alla saker som kanske bör ses. Säg gärna till ifall jag missat något viktigt.

Jag var idag ner på det lokala gymmet och köpte "Whey Protein" då det var det enda de hade hemma.
Som jag förstod det skulle jag ha det som mellanmål de första veckorna. Alltså ett mål mellan frukost - lunch och ett mål mellan lunch - middag.
Är det rätt?
När bör jag dricka detta, och vad kommer det ge för resultat?
Tacksam för all användbar information!
Är 15 år gammal och väger 70 kg. Har tränat sporter i princip hela mitt liv och gymmat några månader nu och redan sett/känt resultat.

Jag vägde mig på en "special våg" och fick fram lite värden, så som BMI osv. Kan ta kort på det ifall det har betydelse.

Det är denna burk jag snackar om:
http://img371.imageshack.us/img371/3898/dsc00102ul1.jpg

/Flykt

apa_ola
2007-01-07, 00:32
Tja, det är vassleprotein. Har ingen speciell effekt än annat protein mer än att det stimulerar proteisyntesen vid enskilt (eller med flytande kolhydrater) (och förmodligen fastande) intag. Hur mkt du ska ta beror på dina mål och hur resten av kosten ser ut. När du ska ta det bestämmer du själv. I samband med träning är det ju helt klart bekvämt.

Om jag vart du skulle jag tatt runt 30g efter träning tillsamman med kolhydrater.

Edit: runt 2g/kg/dygn (140g i ditt fall, alla källor inräknade) brukar anges som riktmärke här för folk som vill bygga muskler, även om jag försöker att hålla ned intaget lite....

Flykt
2007-01-07, 00:37
Tja, det är vassleprotein. Har ingen speciell effekt än annat protein mer än att det stimulerar proteisyntesen vid enskilt (eller med flytande kolhydrater) (och förmodligen fastande) intag. Hur mkt du ska ta beror på dina mål och hur resten av kosten ser ut. När du ska ta det bestämmer du själv. I samband med träning är det ju helt klart bekvämt.

Om jag vart du skulle jag tatt runt 30g efter träning tillsamman med kolhydrater.

Edit: runt 2g/kg/dygn (140g i ditt fall, alla källor inräknade) brukar anges som riktmärke här för folk som vill bygga muskler, även om jag försöker att hålla ned intaget lite....
Tackar för svar!
De direktiv jag har fått av de på gymmet var att börja med som mellanmål, sen efter några veckor ta efter träning.

Någon som har andra tips på när på dygnet jag ska ta det?

apa_ola
2007-01-07, 00:40
Tackar för svar!
De direktiv jag har fått av de på gymmet var att börja med som mellanmål, sen efter några veckor ta efter träning.

Någon som har andra tips på när på dygnet jag ska ta det?

Du kan ta det till frukost, lunch, middag och kvällsmål om du vill;)
Det är bara protein liksom. Men du får ju i dig protein från andra delar av kosten också (bönor, linser, pasta, allt kött, mjölk osv) så det passar kanske bäst till mål som är relativt proteinfattiga. Om du tex bara äter mackor med smör till frukost eller liknande...

Davidoff
2007-01-10, 16:21
Kosttillskott utav namnet "tillskott" ska fylla på depåerna i kroppen efter behov. Har du en bra planerad kost utöver detta så går det utmärkt att skippa pulvret. Det är inget "mirakelmedel", det är ett tillskott och dina resultat speglas efter din övriga kost, träning och vardag.