Visa fullständig version : Kolhydrater/ protein
Hej! Jag är ny här på kolozzeum, och jag har en fråga till er som kan. Jag har tränat "förr" så att säga och är på väg tillbaka efter en jobbig graviditet, men jag har glömt så mycket.
Jag har för mig att jag åt hälften kollisar och hälften proteiner, samt antioxidanter, men nu följer jag Paulúns fettförbrännardiet (i fettförbränning 1) och upptäcker att det blir ca 50% kolhydrater och 30% protein... Kan man inte äta 30-30 ca?
Behöver gå ner rätt mycket i vikt...
//Anna
Hej! Jag är ny här på kolozzeum, och jag har en fråga till er som kan. Jag har tränat "förr" så att säga och är på väg tillbaka efter en jobbig graviditet, men jag har glömt så mycket.
Jag har för mig att jag åt hälften kollisar och hälften proteiner, samt antioxidanter, men nu följer jag Paulúns fettförbrännardiet (i fettförbränning 1) och upptäcker att det blir ca 50% kolhydrater och 30% protein... Kan man inte äta 30-30 ca?
//Anna
Börja med att läsa detta:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Jag har redan läst det och jag tolkar ditt svar som "nej det kan eller bör man inte.
Tack för att du svarade i alla fall.
Jag gick upp en massa under min tredje graviditet och vill ner igen till min vanliga vikt som är mellan 57-60 kg. Har gått ner till 74 kg från 81 sedan min dotter föddes i augusti. Mitt mål är att återigen springa maran, med några lopp innan och några efter, så förhoppningsvis kommer jag bränna lite fett på vägen så att säga. Det är bara så tungt att bära omkring på denna dö-vikt!
Nåväl, tack som sagt för att du svarade ändå.
/Anna
"... En konditionstränande har ingen som helst nytta av ett proteinintag över 1.7 g / kilo / dygn, och det proteinet måste inte tajmas minuterna innan träning eller något liknande. Eftersom du tränar styrketräning också vill du säkert ligga högre på proteinintaget, men du behöver fortfarande inte laborera med X antal gram precis i anslutning till konditionspasset. Ät normalt."
Texten skriven av King Grub.
SÅ om du satsar på kondition kanske du ska lägga proteinet på 1,5 g/kg/dygn eller därikring. 2 g/kg/dygn är ju riktmärke för de som vill bygga muskler, och kankse är i överkant det med. Fyll åtminstone fettbehovet (var det inte minst0,5g/kg/dygn?) och resten äter du kolhydrater. Du kan egentligen äta lite hur du vill (%fördelning dvs), eftersom din viktnedgång är avhängig med energiminus. Att ta bort för mkt kolhydrater och springa mkt blir kanske jobbigt...
Du kan minska kolhydraterna rejält om du vill. Det du behöver tänka på är:
Kolhydrater: Kroppens behov av kolhydrater är väldigt lågt. När den blir utan helt så hamnar den i ketos, det atkins etc går ut på. Detta är dock rätt extremt och många blir väldigt sega i huvudet av kolhydratsbristen. Dessutom minskar din prestationsförmåga vid styrketräning även om långdistans i lagom tempo verkar gå utmärkt efter övergångsfasen. Dock äter de flesta tillräckligt med kolhydrater för att slippa detta.
Fett: Kroppen måste få i sig fett, även om du förmodligen kan gå utan under en diet utan problem. Däremot så brukar de flesta äta åtminstone lite(eller mycket) beroende på typ av diet. Mättar bättre än kolhydrater men är också lätt att få i sig väldigt mycket energi i vissa former.
Protein: Mättar bäst, förhindrar muskelnedbrytning. Protein är helt enkelt något du vill ha ett rätt högt intag oftast som styrketränande. Speciellt om du är lite rädd om musklerna i kroppen när du går ner i vikt.
Ett standardråd är: Håll proteinet relativt högt (1.5-2.5 g/kg kroppsvikt, glöm inte att räkna med alla källor) och sedan fördela fett/kolhydrater på det sättet du mår bäst av. Finns inget facit direkt.
Jag ser inte att dina två mål står emot varrandra:confused:
Kom igång med konditionsträningen efter förrmåga. Väger du lite mycket kan fotleder/knän/höfter/korsrygg ta lite stryk ifall du bara springer.
Men snön kommer snart så skidåkning faller säkert naturligt in i upplägget till maratonloppen. Kommer inte snön finns promenader/cykel/simning/trappmaskin att köra på.
Med en seriös träning kommer din viktminskning att komma. Det är kalorier in vs kalorier ut som gäller. Du behöver dock en fantastisk pappa som sköter hemmafronten:D
Du kan lägga upp din kost precis som du vill. Det fungerar säkert lika bra med fördelningen 40/30/30 som 50/25/25 eller 60/25/15 av kolhydrat/fett/protein.
Fredrik_S
2007-01-07, 09:36
Kan man inte äta 30-30 ca?
//Anna
och 40 fett?...känns väldigt onödigt att lägga den energitätaste av makronutrienterna på högsta intaget när man vill gå ner i vikt. Som sverker sa så spelar det nog ingen roll hur du gör bara du inte gör något extremt åt nått håll som å nolla fettet eller kolhydraterna. Hänger endast på energi in mot energi ut om du vill gå ner i vikt inte laborering av % fett hit och procent kolhydrater dit.
Normal mat mår jag bäst av och vid viktnedgång så får man helt enkelt äta lite mindre av sin normala mat och träna lite extra.
Personlig fråga: Varför gick du upp så mycket under graviditeten? Jag vet att många gör det men det är väl inget måste för barnets hälsa att lägga på sig 20 kg extra vikt?
Svar till Sverker: En fantastisk pappa har jag, men han har ett eget liv så att säga. ;-) Jag springer med barnvagnen för det mesta för att inte känna mig låst. Han passar henne när han kan, om jag vill springa då. Idag och igår gick det jättebra att springa bara med hunden. Jag ser nog rätt skoj ut när jag kommer farandes med hund och vagn, men vad gör man? ;-) Lite extra träning.
Svar till Fredrik S: Jag fick en fruktansvärd foglossning/bäckenuppluckring och kunde inte ens gå normalt. Fick ta ordentliga myrsteg, inte ens en hel fot i längd. Hade ordentligt ont och tyckte väl därför lite synd om mig själv... :-) Sen har det tagit tills nu innan bäckenet har stabiliserats. Har försökt gå på promenader istället, men nu känns det bra att springa, men formen är ju som borta. Har eget gym hemma som tur är men har inte kunnat träna där heller pga mitt bäcken.
Sen 30/30 var nog lite feltänkt av mig, jag menade inte att 40% skulle komma från fett, snarare 30 eller nåt. Jag börjar komma tillbaka in i tänket känner jag, men ville ändå höra mig för lite så jag inte får ett bakslag senare.
Trance: Tack för ditt svar. Det där känner jag igen, tack. Jag tror att jag åt lika mycket av kolhydrater och protein procentuellt sett, och det verkar ju kunna funka. Tänk att man kan glömma och helt komma ur hur man levde...!
Apan Ola: Tack igen för ditt svar. Jag ska räkna lite på hur mycket jag behöver kontra vad jag äter nu. Jag tränar lite styrka oxå för att få balans i kroppen samt må bra. Kanske 2g/kg passar mig då?
Tack!
//Anna
sugarcube
2007-01-07, 14:16
och 40 fett?...känns väldigt onödigt att lägga den energitätaste av makronutrienterna på högsta intaget när man vill gå ner i vikt. Som sverker sa så spelar det nog ingen roll hur du gör bara du inte gör något extremt åt nått håll som å nolla fettet eller kolhydraterna. Hänger endast på energi in mot energi ut om du vill gå ner i vikt inte laborering av % fett hit och procent kolhydrater dit.
Normal mat mår jag bäst av och vid viktnedgång så får man helt enkelt äta lite mindre av sin normala mat och träna lite extra.
Personlig fråga: Varför gick du upp så mycket under graviditeten? Jag vet att många gör det men det är väl inget måste för barnets hälsa att lägga på sig 20 kg extra vikt?
Inte alltid man kans styra/väljer en viktuppgång under graviditet, många faktorer som styr, varav hormonsystemet är ett, o många får lite "svaj" med ämnesomsättningshormonerna under, efter grav/amning. En del mår dåligt o kan inte äta ordentlig, en del blir dåliga i kroppen (tex bäckenet) o kan därför inte motionera ect... Alltså finns det många faktorer som styr varför vissa inte går upp ngt extra än den "normala", medans andra lägger på sig mkt! Men jag tror ingen siktar in sig på att öka i vikt (för upp går man, vare sig man vill eller inte, 8-10kg räknas väl som normalt), snarare tvärtom, men det kan slå lite orättvist bla pga att man fungerar så olika, bla på hormonplanet, precis som i det dagliga livet för övrigt. Jag har en kompis som åt som en häst under sin grav (alltid kunnat äta kopiösa mängder men håller sig naturligt smal, svårt att lägga på sig), men kom i sina gamla jeans efter BB (smal som en sticka), medans fick hålla igen hela vägen, gick trots allt upp 20+kg. Samma sak gäller för vissa som kan få 5 barn utan att det syns ngt "slitage", medans andra förfaller helt efter 1 barn...ligger lite i gener också, skulle jag tro!
Inte alltid man kans styra/väljer en viktuppgång under graviditet, många faktorer som styr, varav hormonsystemet är ett, o många får lite "svaj" med ämnesomsättningshormonerna under, efter grav/amning. En del mår dåligt o kan inte äta ordentlig, en del blir dåliga i kroppen (tex bäckenet) o kan därför inte motionera ect... Alltså finns det många faktorer som styr varför vissa inte går upp ngt extra än den "normala", medans andra lägger på sig mkt! Men jag tror ingen siktar in sig på att öka i vikt (för upp går man, vare sig man vill eller inte, 8-10kg räknas väl som normalt), snarare tvärtom, men det kan slå lite orättvist bla pga att man fungerar så olika, bla på hormonplanet, precis som i det dagliga livet för övrigt. Jag har en kompis som åt som en häst under sin grav (alltid kunnat äta kopiösa mängder men håller sig naturligt smal, svårt att lägga på sig), men kom i sina gamla jeans efter BB (smal som en sticka), medans fick hålla igen hela vägen, gick trots allt upp 20+kg. Samma sak gäller för vissa som kan få 5 barn utan att det syns ngt "slitage", medans andra förfaller helt efter 1 barn...ligger lite i gener också, skulle jag tro!
Så var det för mig. Har aldrig mått så illa i hela mitt liv! Fick äta medicin mot det, sen problem med bäckenet... När man mår illa så ska man ju dessutom äta hela tiden, svårt att hålla vikten nere då. Tack för ditt svar och stöd! Med mina andra två var det lättare (pojkar). Men men, nu är jag äntligen på väg tillbaka. Jag vet att det går, men det är tungt, i dubbel bemärkelse! :-)
Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.