handdator

Visa fullständig version : Sushi

mrflyes
2007-01-06, 23:21
Jag läst på www.primavi.se att dietisten där ansåg, som jag uppfattade, att sushi var en kaloribomb...det kan väl inte stämma?

MVH

Karelin78
2007-01-06, 23:58
Jag har lärt mig att älska sushi så säg inte så, förstår inte vad som ska vara så farligt med sushi?? Jag brukar välja fullkornsris..det enda som de kan gnälla på är laxen eftersom det är fett men fiskfett är nyttigt(i måttliga mängder som allt annat) annars vet i tusan var det onyttiga är:confused:

Cerberus
2007-01-07, 01:25
äsch vafan, sushi e svinnyttigt! Gott desustom!

Visst lite socker i riset men det e ju knappast så att några portioner sushi blir 15kg övervikt :P.

Av ngn anledning blir jag helt SJUKT mätt av sushi, finns ingen mat som ger mig så mycket mättnad utan att jag ens behöver äta nånting alls nästan. Måste va nåt me rå fisk.

Mental
2007-01-07, 02:44
http://www.primavi.se/fragel_dietist/qapost.cfm?ID=1884&subjectName=Sushi

Svaret är lite luddigt formulerat, men jag tolkar det inte som att dietisten anser att det skulle vara en kaloribomb.

Yankeee
2007-01-07, 07:59
Sushi är knappast dålig mat och hurvida det är en kaloribomb eller inte känns inte speciellt intressant.

Jacky
2007-01-07, 09:49
I så fall skulle jag vara ett fetto nu!
Stämmer inte. Jag går fasen ner i vikt om jag äter sushi för många dagar till middagen per vecka. Klart att man kan gå upp i vikt om man äter 20-30 bitar (kcal in vs. kcal ut).

Fettet som finns i sushi kommer ju huvudsakligen fån lax, avocado = goda fettkällor. Riset är kallt = lågt GI. Wasabi är en rot och innehåller inga onyttiigheter. Kan vara lite socker i soyan & riset ibland, men dessa mängder är minimala.

NJUT!

skratt
2007-01-07, 11:29
"jämställt med chicken nuggets" hahaha...
sushi är bra mat! enda som man skulle kunna peka på är väl bristen på grönsaker, som man kan ta igen senare :).

Cerberus
2007-01-07, 11:53
I så fall skulle jag vara ett fetto nu!
Stämmer inte. Jag går fasen ner i vikt om jag äter sushi för många dagar till middagen per vecka. Klart att man kan gå upp i vikt om man äter 20-30 bitar (kcal in vs. kcal ut).

Fettet som finns i sushi kommer ju huvudsakligen fån lax, avocado = goda fettkällor. Riset är kallt = lågt GI. Wasabi är en rot och innehåller inga onyttiigheter. Kan vara lite socker i soyan & riset ibland, men dessa mängder är minimala.

NJUT!

wasabi e ju sjukligt stark också! borde väl bli negativa kcal då :D termogen krydda

Eddie Vedder
2007-01-07, 16:10
Va jag uppfattar av svaret så menar hon mer att de är nyttig mat, men dock mat där kalorierna kan skena iväg lite utan att man direkt blir så mätt. De kan ju bli en del fetare såser o.s.v. så en person me ett inaktivt liv som ofta går ut å äter sushi kanske får i sej litte väl mycke kalorier då, men så är de ju me den mesta restaurangmaten. Restauranger brukar ju knappast snåla på fettet å saltet direkt.

coxie
2007-01-07, 16:18
ris, fet fisk och en del socker. Visst är det säkert kaloririkt men nyttiga kalorier.

Turbonisse
2007-01-07, 17:13
Sushi är absolut ingen kaloribomb, snarare en energifattig maträtt(i relation till hur mycket man äter)
10 bitar sushi innehåller cirkus 400kcal.

Turbonisse
2007-01-07, 17:18
Sushi är absolut ingen kaloribomb, snarare en energifattig maträtt(i relation till hur mycket man äter)
10 bitar sushi innehåller cirkus 400kcal.

Edit

Sushi olika sorter
200 g -219,9 kcal

Saxat från slv.se

skratt
2007-01-07, 17:36
vad är det för feta såser som finns till sushi? :S har aldrig sett någon sås förutom möjligtvis wasabi. och om man ser på ett sushi recept så är det väl nån tsk socker i risvinägern, till en sats ris. blir ju inte direkt någon sockerbomb..

brajjan
2007-01-08, 23:00
Jag blir riktigt dålig i magen av wasabin...

pragmatist
2007-01-08, 23:18
När jag lagar sushi tillsätter jag ungefär två rågade matskedar socker till 500 gram ris (tillsammans med vinäger), jag antar att sushi man köper ute innehåller ungefär lika mycket, kanske något mer (det smakar likadant i alla fall). Om det är något att orda om kan ju var och en själv bedöma.