handdator

Visa fullständig version : Dödsmarshen, vilka ska med?


Kevorkian
2007-01-06, 21:54
Dodentocht, a.k.a. Dödsmarschen går av stapeln 10 augusti i Belgien.
http://www.dodentocht.be
Någon som är lika dum i huvudet som jag och är sugen på att gå marschen?
Du kanske misslyckades med deffen innan sommaren och känner att du behöver få hjälp med att bränna en kalori eller två?
/Kevorkian

Karl_alfred
2007-01-06, 21:56
Vad innebär det?

Cilia
2007-01-06, 21:56
vore iofs intressant 100 km är ju inte så mycket

Kevorkian
2007-01-06, 21:57
"Bara" en liten marsch på max 24h där det gäller att gå 100km, inga krav på packing och så.

sunkan
2007-01-06, 22:08
100km på 24h är ju ändå rätt högt tempo

edit: ja utan packning då var det ju annat

Mental
2007-01-06, 22:10
4km/h på en höft, man kan då hålla bekvämt promenadtempo och ha tid för att rasta lite. bör inte vara något problem. Men man får se till att träna ett par gånger innan, sikta på att ha runt 40 mil i benen.

MasterChief
2007-01-06, 22:34
Sådana här saker handlar inte om uthållighet (kondition) utan att ha fötter/knän/höfter/ländrygg som pallar trycket.

Krokodil
2007-01-06, 22:36
Två soldatprov på ett dygn.

Tja... utan packning, bra skor och lite medvind ska det gå.


Men jag tänker inte prova!

shadowfire
2007-01-06, 22:39
Lät fan skoj.. har inte gått långdistans sedan man stridsspanade i lumpen.

L-Sami
2007-01-06, 22:40
Vill inte..

Milia
2007-01-06, 22:41
men utan packning, innebär utan vatten då också?

skaparn
2007-01-06, 22:41
När jag klickar på den brittiska flaggan som jag trodde skulle översätta flamländskan till engelska står det en massa fel istället för den förväntade översättningen. Kan någon förklara för mig varför den heter dödsmarschen?
100 kilometer har väl ingen dött av.

L-Sami
2007-01-06, 22:43
När jag klickar på den brittiska flaggan som jag trodde skulle översätta flamländskan till engelska står det en massa fel istället för den förväntade översättningen. Kan någon förklara för mig varför den heter dödsmarschen?
100 kilometer har väl ingen dött av.

De nämner inget att de som deltar i marschen kommer att bli beskjutna.

MasterChief
2007-01-06, 22:45
http://svenska.mil.nijmegen.org/lankar.html

Pellefant
2007-01-06, 22:47
Läsvärd berättelse, fann den från "länkar" från länken ovan.

http://kamprath.net/dodentocht/

He-man
2007-01-06, 22:52
Lät fan skoj.. har inte gått långdistans sedan man stridsspanade i lumpen.

Äh ha inte för stora förhoppningar, då var du ju ung.. *whistle*

Kevorkian
2007-01-06, 23:52
Var nere i Holland i somras o testade på Nijmegen marschen (40km x 4 dagar) o det var grymt roligt. Iofs fick vi bara marschera första dagen innan dem ställde in pga den rådande värmeböljan som skördade två dödsoffer.
Har blivit mer o mer sugen på att testa på den här marschen istället i år, alltid kul att utmana sig själv o se vad man går för.
Bara till o hoppas att man inte får infanteri-eld eller att fötter-knän osv går sönder om man nu kommer iväg.
Om nån är seriöst intresserad kan ni PM:a mig, av nån anledning är inga av mina kompisar sugna på att följa med :confused:

sunkan
2007-01-07, 00:03
Var nere i Holland i somras o testade på Nijmegen marschen (40km x 4 dagar) o det var grymt roligt. Iofs fick vi bara marschera första dagen innan dem ställde in pga den rådande värmeböljan som skördade två dödsoffer.
Har blivit mer o mer sugen på att testa på den här marschen istället i år, alltid kul att utmana sig själv o se vad man går för.
Bara till o hoppas att man inte får infanteri-eld eller att fötter-knän osv går sönder om man nu kommer iväg.
Om nån är seriöst intresserad kan ni PM:a mig, av nån anledning är inga av mina kompisar sugna på att följa med :confused:

brukar du föreygga detta på nått vis?

Kevorkian
2007-01-07, 00:05
Schyssta cykelbyxor o "babytalk" (kroppspuder?!?!) brukar vara bra recept för att undvika problem in i det längsta.

Krokodil
2007-01-07, 00:07
Enligt caloriesperhour skulle jag bränna ca 6900 kcal på den prommisen. :)

nordlander
2007-01-07, 00:07
Gaypride?

http://www.dodentocht.be/images/2004/images/2004IMG3.JPG

sunkan
2007-01-07, 00:08
Schyssta cykelbyxor o "babytalk" (kroppspuder?!?!) brukar vara bra recept för att undvika problem in i det längsta.

"pungpuder" har jag provat men cykelbyxor kanske vore nått. Är det nått du skulle rekomendera att ha under uniformen till sommaren om man ska ut å marschera nån längre sträcka?

Pudzianovski
2007-01-07, 00:12
Ska man gå, så ska man gå med försvarsmaktens regler. MINST.

sunkan
2007-01-07, 00:14
Ska man gå så ska man minst gå med försvarsmaktens regler.

stridspackning, stridsväst, fylld camelback, kroppsskydd, ak5a, m90kängor och m90p/f uniform eller vadå?

Kevorkian
2007-01-07, 00:14
Japp, kan rekommenderas. Hade problem med infanteri-eld på insida låren i början av lumpen men när jag började använda cykelbyxor försvann problemen. Finns ofta att få tag på nån billig variant om du bara vill testa o se om det fungerar. Så du inte springer iväg o köper lyxmodell direkt.

sunkan
2007-01-07, 00:19
det där låter ju typ hur bra som helst, tack så mycket.

// en som hatar blödande insida lår och p*ng

Carolinew
2007-01-07, 00:47
Verkar rätt kul =) Fast det tycker nog inte mina fötter och ben så jag väntar nog till en annan gång...

Baha
2007-01-07, 00:53
häftigt tycker jag

kan även inflika om man gillar att gå centurion grejen, gå minst 100 miles på 24H

i sommar kommer det bli många mkt långa promenader men detta ´vet jag ej, verkar kul iaf.

Empe
2007-01-07, 01:30
det där låter ju typ hur bra som helst, tack så mycket.

// en som hatar blödande insida lår och p*ng

ehehehe! jag kopplade aldrig ihop infanteri-eld med pung/lår-bajssveda. :Virro

Jävligt glad för tipsen dock :) Ska testas inför vårens längre promenader.

Yankeee
2007-01-07, 07:45
Vi kan köra en kolopromenad sthlm-västerås i sommar istället.

skaparn
2007-01-07, 08:34
TIGHTS för bövelen!!

Hade ni promenerat längre sträckor med cykelbyxor vore ni antaligen hjulbenta och ljumsklösa för länge sedan.

mini
2007-01-07, 09:08
Vi kan köra en kolopromenad sthlm-västerås i sommar istället.

En ganska god idé! Vet inte hur trevlig sträcka det är att gå, men att hitta en sjysst vandringsled på några mil i Stockholmsområdet kan väl inte vara en omöjlighet.

Yankeee
2007-01-07, 09:41
En ganska god idé! Vet inte hur trevlig sträcka det är att gå, men att hitta en sjysst vandringsled på några mil i Stockholmsområdet kan väl inte vara en omöjlighet.

Vandringslederna i stockholm är tråkiga, ska man gå i skogen ska man gå i skogen, inte en travbana som skär igenom hela vägen. Roligare att sätta ut ett mål och ta sig dit, oavsett terräng.

Whistler
2007-01-07, 12:29
Har gått tre Nijmegen-marscher. Fantastiskt roligt, men till slut tröttnade jag.

Hade dittills bara resonerat som så att en gång är ingen gång, två gånger är ju en gång två gånger och därmed ingen gång också, men har man gjort det tre gånger så har man visat att det inte är en slump att man klarade det.

Varit jävligt sugen på Dodentocht. Just att det inte kräver packning gör ju att man kan pinna på i ett annat tempo.

skaparn
2007-01-07, 12:38
Mycket trevligare måsta vara att vandra Fjällräven Classic (http://www2.fjallraven.com/classic/index.asp) som inte behöver heta något med död eller låtsas vara en marsch bland i anrik militär tradition för att dra folk. Vacker natur är det också. Kanske inte det vackraste vi har i fjällen, men konkurrensen är också benhård i norra Lappland.

Yankeee
2007-01-07, 12:41
Mycket trevligare måsta vara att vandra Fjällräven Classic (http://www2.fjallraven.com/classic/index.asp) som inte behöver heta något med död eller låtsas vara en marsch bland i anrik militär tradition för att dra folk. Vacker natur är det också. Kanske inte det vackraste vi har i fjällen, men konkurrensen är också benhård i norra Lappland.

Varför gjorde du så? Om du bara visste vad du drog igång nu.

elan
2007-01-07, 12:42
Varför gjorde du så? Om du bara visste vad du drog igång nu.

Vill du ha sällskap?

Bärs
2007-01-07, 12:50
Låter inte så dramatiskt att gå 100 km på ett dygn.

Cilia
2007-01-07, 13:41
Mycket trevligare måsta vara att vandra Fjällräven Classic (http://www2.fjallraven.com/classic/index.asp) som inte behöver heta något med död eller låtsas vara en marsch bland i anrik militär tradition för att dra folk. Vacker natur är det också. Kanske inte det vackraste vi har i fjällen, men konkurrensen är också benhård i norra Lappland.

aahhhhh den har jag tittat på förrut och haft drömmar om.
Ett kollolag? *L*

Yankeee
2007-01-07, 13:45
Ett kollolag? *L*

Ja, vi är två st aws.

skaparn
2007-01-07, 13:52
Snabbast förra året var <PUL> som gick sträckan på 14 timmar och 41 minuter. Det är långa steg ganska ofta faktiskt.

Jag rekommenderar verkligen det där om jag får tillåta mig själv att göra lite reklam för Fjällräven. Det är vansinnigt fint boende i Nikkaluokta så man kan åka dit någon dag tidigare och även stanna några dagar extra i Abisko om man vill. Abisko är nog bland mina topp tre orter i norra Lappland. Arrangemanget är proffsigt (brukar vara i alla fall, har dessutom inte själv gått Classic) och som resultatlistan (http://www2.fjallraven.com/form/classic/search_result_list.asp) antyder kan man ta det i det tempo man finner behagligt med den mängd packning man anser sig orka.

Cilia
2007-01-07, 13:56
Skaparn har du genomfört det själv?

skaparn
2007-01-07, 14:46
Skaparn har du genomfört det själv?

Inte Classic. Har däremot åkt skidor längs sträckan och varit trakterna många gånger. Både vinter och sommar. Har dessutom sprungit FEM som var föregångaren till Classic men lades ner när Fjällräven vill satsa lite mer på friluftsliv än flåsande multisportliknande profil. Så arrangemangets kvalitet går jag i god för såväl som att naturen är vacker.

Mental
2007-01-07, 14:48
Maten vid Abisko turiststation är helt underbar. Nyfångad röding från sjön alldeles utanför. *drool*

Nu är det rätt många år sedan jag fjällvandrade, men naturen är helt underbar, och vatten ur fjällbäckar är synnerligen uppfriskande.

Jax
2007-01-07, 16:49
Inte Classic. Har däremot åkt skidor längs sträckan och varit trakterna många gånger. Både vinter och sommar. Har dessutom sprungit FEM som var föregångaren till Classic men lades ner när Fjällräven vill satsa lite mer på friluftsliv än flåsande multisportliknande profil. Så arrangemangets kvalitet går jag i god för såväl som att naturen är vacker.
Jag är lite bitter äver att dom la ner FEM, hade varit väldigt sugen på att springa den en gång till. Helt underbart roligt var det. Men det finns ju mer liknande tävlingar i och för sig. Ska bara hitta min gamla kondition samt någon som är trög nog att följa med.

Men Classic verkar inte helt fel heller. Blev väldigt sugen på det nu, alternativt att bara åka upp och vandra med någon polare. Nijmegen vore kul också men då måste jag gå med i FBU motsv för att kunna gå med mina gröna kamrater.

Fartman
2007-01-07, 17:08
"pungpuder" har jag provat men cykelbyxor kanske vore nått. Är det nått du skulle rekomendera att ha under uniformen till sommaren om man ska ut å marschera nån längre sträcka?

Det fungerar faktiskt förvånandsvärt bra att bara dra ner gylfen så att skrevet får god ventilation, ett annat tips är att vända kronkallingarna in-och-ut så att sömmarna inte ligger mot låren.

sunkan
2007-01-07, 17:46
Det fungerar faktiskt förvånandsvärt bra att bara dra ner gylfen så att skrevet får god ventilation, ett annat tips är att vända kronkallingarna in-och-ut så att sömmarna inte ligger mot låren.

jo men det är standard, men sömmgrejjen ska testas:thumbup:

Kryss
2007-01-07, 20:18
Fjällräven classic låter jävligt intressant faktiskt, har inte vandrat förut utöver lumpen men finns en chans att man provar på det.

skaparn
2007-01-07, 21:12
Jag gillar att Fjällräven lockar upp så många till fjällvärlden som annars kanske inte skulle sökt sig så långt norrut utan skött sin vandring kring Sylarna som nordligast. Måste påminna mig själv om att alla är olika (och alla har rätt till sin åsikt) för att kunna gripa det faktum att folk åker utomlands på semestern när vi förfogar över den vackraste platsen på jorden - Lappland. Och denna skatt är rik nog att kunna delas med så många andra som möjligt. Har aldrig hittills sett att ökat tryck från turister egentligen förstört något i fjällvärlden. Dels för att jag fortfarande aldrig sett några enorma horder med turister, dels också för att alla som vistas i fjällen sköter sig väldigt bra. Man fylls av vördnad inför den storslagna naturen och nedskräpning blir helt enkelt otänkbart.

Så oavsett om ni ska gå 11 mil i kommersiell tappning eller vill ta det lite lugnare och klarar gå utan att någon sätter upp era mål så sök er norrut. Man har inte levt förr än man tagit ett djupt andetag frisk morgonluft samtidigt som man skådar ut över Abiskojaure med lapporten någon mil bort, eller dinglat med benen från Nammatj med flera hundra meter stup rakt ner i Rapadalen med en utsikt som slår alla resor i Grand Canyon med hästlängder. Att släpa sig till avlägsna trakter för att gå under dödens flagg när man kan finna bättre i det egna landet är något barockt.