Visa fullständig version : Protein-frukost!?
Hej!
Jag har bestämt mig för att ge mig på variant av en keto-diet. Jag har redan kolla på lunch, middag och mellanmål. Dock kan jag inte besluta mig om vad som skall ätas till frukost. Jag bygger för nuvarande inte muskler. Målet är att gå ned i vikt. Jag är en vaneanvändare av havregrynsgröt till frukost, men nu vill jag ha något mer proteinfullt, utan kolhydrater. Har någon förslag? Ex 2 ägg? Kesella? kanske ska jag investera i proteinpulver och dricka mig en shake till frukost? Någon som har lite ideer?
Tack på förhand!
Om du söker i forumet kommer du hitta mycket (Receptsamlingar).
Annars är goda tipps på proteinrika frukostar;
- Keso
- Ägg
- Makrill
- Skinka
- Mjölk
- Ost
- Fil
- Kvarg
Proteinpulver funkar perfekt...
Två stycken fullkorns mackor med keso och skinka, havregrynsgröt med mjölk och ett glas mjölk räcker fint...
Carolinew
2007-01-06, 23:10
Kvarg är superbra till frukost tycker jag. Rikt på proteiner och knappt något fett alls. Brukar hacka ner ett äpple och kanske lite müsli. Supergott!
Hej!
Jag har bestämt mig för att ge mig på variant av en keto-diet. Jag har redan kolla på lunch, middag och mellanmål. Dock kan jag inte besluta mig om vad som skall ätas till frukost. Jag bygger för nuvarande inte muskler. Målet är att gå ned i vikt. Jag är en vaneanvändare av havregrynsgröt till frukost, men nu vill jag ha något mer proteinfullt, utan kolhydrater. Har någon förslag? Ex 2 ägg? Kesella? kanske ska jag investera i proteinpulver och dricka mig en shake till frukost? Någon som har lite ideer?
Tack på förhand!
Vad får du ut av en keto-diet mot en vanlig minus-kcal-diet?
Eddie Vedder
2007-01-07, 15:59
Två stycken fullkorns mackor med keso och skinka, havregrynsgröt med mjölk och ett glas mjölk räcker fint...
Detta är en suverän frukost för gemene man som tränar hårt enligt mej. Dock låter de fanimej som en veckoranson av kolhydrater om vi snackar ketodiet.
Jag ser ingen som helst anledninge till varför nån skulle utsätta sej för en sån diet (personlig åsikt är att fly allt som kvällspressen gillar att skriva om pesten!) men typisk frukost är ju omelett me exempelvis olika former av ost, skinka, räkor, musslor, kalkon-/kycklingkött etc.
De är ju upp till dej hur långt du vill ta din lågkolhydratsdiet men att gå in i ketos tycker jag är väl extremt. Men lycka till iaf!:thumbup:
Anledningen har att göra med att jag har en väldigt jobbig situation med mat. Jag var..eller är lite fortfarande "sjuk". Förrut åt jag för mycket eller ingenting. Jag tänker att en diet baserad på protein ska gör att jag får en mer balanserad kost. Det låter komiskt, men jag har ett oerhört sug efter mat konstant och förrut har jag löst det med att helt enkelt inte äta någonting...alls. Längsta jag gått är 15 dagar med vatten. Det är sjukt extremt och jag vill inte göra någonting sådant igen. Däremot tänker jag att om jag skippar kolisar kanske jag känner mig mättare och mindre sugen, för att sedan börja äta dessa igen om två veckor. Kanske gör jag fel...chansen finns självklart men just nu vill jag prova detta eftersom jag verkligen verkligen inte vill falla in i ett gammalt mönster...
Jag vet inte hur det kommer att bli för dig, men jag kan gissa utifrån egna erfarenheter. Om du helt eller näst intill utesluter kolhydrater kommer du att bli rätt så rejält orkeslös. Inte bara fysiskt utan även psykiskt. Förutom sämre allmän prestation kommer du uppleva en saknad av kolhydrater vilket gör att du lättare faller in i överätning igen. Att inte äta alls gör det lätt eftersom du aldrig utsätter dig för pressen att ha mat framför dig, men när du äter känner saknad av energi samtidigt blir det inte alls lika lätt. Mitt råd till dig är därför att skriva en detaljerad kostplan för varje dag. Efter varje dag tar du dig tid att skriva en utvärdering av vad som gick bra och vad som inte fungerade, samt hur du kan förbättra detta till nästa dag. Det är en seg och inte alls lätt process, men det är inte lätt att ta sig ur ett felvridet förhållande till mat.
Lycka till...
Jag tycker du ska söka hjälp.... det finns utbildade människor som är till för att hjälpa folk med såna problem som du har.
Behöver du ens gå ner i vikt? Vad väger du idag?
Sköt om dig!
En lågkolhydratskost behöver väl inte vara av ondo trots att kvällspressen skriver om det. Även om lite kolhydrater kan underlätta, speciellt runt träning. Protein och fett har ju båda fördelen att det mättar bättre än kolhydrater.
Omelett som någon skrev är något som verkar relativt bra.
pragmatist
2007-01-08, 13:06
Du verkar sitta fast i ett extremt ätbeteende, och då är det väl tveksamt om ytterligare en extrem diet hjälper dig. Testa kolhydratbegränsad kost (~30% av kalorierna från kolhydrater) först innan du ger dig på något så extremt som en ketodiet, skulle jag föreslå. Eventuella fördelar med en ketodiet (om det finns några) borde märkas redan vid en kolhydratbegränsad diet.
Bondlurk
2007-01-08, 17:55
Min åsikt är ungefär som vad Lizard citerade för ett tag sen. "Leva på en kost utan kolhydrater är som att köra bil på startmotorn.".
Det duger till att ta sig över ett järnvägsspår, fast inte mycket mer. Jag rekommenderar att du tar åt dig vad pragmatist och whey skrev.
Überbiffen
2007-01-08, 19:10
Kyckling, kyckling och kyckling! :eating:
Anledningen har att göra med att jag har en väldigt jobbig situation med mat. Jag var..eller är lite fortfarande "sjuk". Förrut åt jag för mycket eller ingenting. Jag tänker att en diet baserad på protein ska gör att jag får en mer balanserad kost. Det låter komiskt, men jag har ett oerhört sug efter mat konstant och förrut har jag löst det med att helt enkelt inte äta någonting...alls. Längsta jag gått är 15 dagar med vatten. Det är sjukt extremt och jag vill inte göra någonting sådant igen. Däremot tänker jag att om jag skippar kolisar kanske jag känner mig mättare och mindre sugen, för att sedan börja äta dessa igen om två veckor. Kanske gör jag fel...chansen finns självklart men just nu vill jag prova detta eftersom jag verkligen verkligen inte vill falla in i ett gammalt mönster...Du har inte en jobbig situation med mat. Du har en jobbig situation med dig själv och försöker lösa den med mat.
Du använder maten för att förändra något hos dig själv - du vill se smal ut. Visst har jag rätt?!
Du tittar dig i spegeln och blir inte nöjd med vad du ser. Ställer du dig på vågen så tror du dig se anledningen till ditt missnöje i kalla siffror mellan fötterna. Bravo. Du har hittat en utomordentlig metod till negativ självsuggestion där tankarna går runt från maten, till spegeln och ner till vågen. Dag efter dag, vecka efter vecka och månad efter månad. Om du bara kunde tygla ätandet, tänker du, så skulle du kunna omforma kroppen att bli som du vill att den ska vara och då kanske du skulle bli den du vill att du ska vara.
Du är långt ifrån ensam, men det betyder alls inte att du är på rätt väg. Det blir som att jaga regnbågens slut. Ingen vikt är för låg och du når aldrig fram. Mätt blir du inte heller, även om långt gångna ätstörningar tenderar att slå ut kroppens hungersignaler.
Det du inte vill höra är att du ska lära dig äta. Men det ska du. Kruxet är att det inte går att konversera sig över internet ur en ätstörning. Man äter sig ur den.
Hela roten till det här problemet är att du förväntar dig att något ska inträffa när du når ditt "mål" - att du ska bli älskad och omtyckt.
Det är en ynnest att få bli älskad av den man själv älskar. Det är sagolikt att få bli omtyckt av andra. Men den ende som du ska och kan kräva kravlös kärlek från är din närmaste och mest långlivade livspartner. Du själv.
Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att du är en svår jäkel att få på din egen sida. Dels har du hört av andra hur dålig du är hela livet. Det har vi alla. Dels är du själv svår att övertyga och enkla trix och knep biter inte. Att älska sig själv är att släppa garden och säga till sig själv, gärna framför spegeln, att "du duger faktiskt riktigt bra och jag gillar mig". Maten har inget med saken att göra. Den som gillar sig själv brukar kunna lyssna på vad kroppen säger och äta sig lagom mätt. Den som gillar sig själv har motion som vuxenlek och meditation och behöver inga måsten annat än av självrespekt. Den som gillar sig själv utsätter sig inte för vansinnesdieter eller andra introverta protester.
Lizard
Ett utomordentligt bra inlägg, Lizard. :bow:
Ett utomordentligt bra inlägg, Lizard. :bow:
+1
Sigurdsson
2007-01-09, 13:23
Lizard: Dessa ord skulle göra sig väldigt bra som en "sticky".
Jag tror att det är viktigt att läsa sådant även om man inte har några problem (än).
Detta är inte något jag slänger omkring mig, men... enormt bra skrivet.
Väl formulerat Lizard.
Håller med, sticky på Lizard´s inlägg!
Har själv haft dessa problem och Lizard sätter verkligen huvudet på spiken... Hitta någon du litar på och respekterar, som gör upp ett matschema till dig och som har uppföljning... Du slipper tänkta på maten hela tiden och jag blev förundrad över hur mycket tid jag hade över till annat som tidigare upptagits på tankar om mat!
Om du har problem med mat så tycker jag definitivt att du skall ta lära av Viktväktarnas koncept. Det fungerar utmärkt. Jag har själv inte gått med i Viktväktarna, men många i min familj har. Det funkar, tro mig. Deras koncept bygger inprincip på att du ska äta MYCKET, ät, ät och ÄT. Det kommer aldrig att funka med några idiotiska dieter. Det handlar bara om upplägg och kunskap. Istället för att äta 2 stycken korvar så käkar du 7 stycken potatisar, istället för att äta en pizza så äter du 4 portioner Chili Con Carne, osv....
Sigurdsson
2007-01-09, 15:31
Det måste tilläggas att om man skapar ett matschema så är det viktigt att man kan ta det med en nypa salt också, dvs att man ska inte behöva väga maten, då kommer man in i samma tänkande på mat helatiden. Det ska bara vara riktliner som man kan följa.
Tom Jr: jag kan inte påstå att jag är insatt i viktväktarna men jag har fått för mig att du först räknar ut hur många "points" du ska äta per dag och sedan så får du fördela "pointsen" under dagen. Dvs en grov kaloriberäkning.
Sigurdsson:
Ja man räknar med points - där en "Point" är ett visst antal kcal. Det är absolut inget någon behöver räkna, det där tramset är mest för gamla tanter som inte orkar räkna sin mat eller det dom stoppar i sig därför är det mesta redan points räknat, dvs. t.ex. 7 godisar: 2 points.
Jag menade inte att han skall följa det, jag menade istället att han skall se till att äta smart och inte för lite. Jag själv försökte mig på deff, det är väldigt svårt, mycket svårare än vad man kan tro. Man blir fixerad och äter så väldigt lite. Därför tycker jag att det är smart att käka mycket men av det rätta. När man deffar så kan man ändå äta mycket så att man kan hålla sig mätt, visst får man knipa igen och hålla i mot och ibland gå hungrig, men jag föredrar att man äter rikligt med mat minst två gånger om dagen.
Så: Försök att lägga upp ett schema och testa dig fram. Om det går dåligt så byter du ut. Det kan t.ex. vara så att du äter en rejäl måltid på morgonen (frukost) och en på kvällen (middag) så äter du lite mindre till lunch. På så sätt kan du få över kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.