handdator

Visa fullständig version : Adror - hur?


Tabbe
2007-01-06, 21:00
Vill ha synligare adrar, vad beror det pa att vissa personer har mer synliga och vissa andra har mindre?

Kan tanka mig att det beror en del pa storlek pa muskeln och BF%?
Nagot annat som spelar in?

Nagon som har tips hur man kan fa tydligare adror?

Johan_P
2007-01-06, 21:12
Vaskuläritet har mycket med kroppsfettet att göra. Desto lägre fettprocent din kropp har, desto synliga ådror har du.

Squirrel
2007-01-07, 00:00
Lånar tråden lite: Är ådrorna/venerna likadans för alla? Alla har ju ungefär likadana biceps, har alla likadant blodomlopp också? Känns ju som att det borde kunna anpassa sig bättre till där det behövs mer eller mindre blod. T ex amputationer (jag antar att ådran då inte bara slutar i en återvändsgränd).

Om det är olika borde man ju kunna ändra hur ådrig man är, *i teorin*.

pragmatist
2007-01-07, 00:02
Det är väldigt individuellt hur stora och synliga ådror man får. Vissa får aldrig några att tala om även om de har mycket låg bf%.

He-man
2007-01-07, 01:49
Lånar tråden lite: Är ådrorna/venerna likadans för alla? Alla har ju ungefär likadana biceps, har alla likadant blodomlopp också? Känns ju som att det borde kunna anpassa sig bättre till där det behövs mer eller mindre blod. T ex amputationer (jag antar att ådran då inte bara slutar i en återvändsgränd).

Om det är olika borde man ju kunna ändra hur ådrig man är, *i teorin*.

Venerna är ju förgrenade över hela kroppen, när man amputerar hittar de tillbaka via andra vägar, fanns det bara en väg skulle blodet inte kunna ta sig tillbaka vid en amputation eller avstasning. Däremot kan man inte på något vis själv ändra hur blodådrorna ligger i kroppen (annat än vid operation, t ex bypas osv). Sedan tror jag inte att venerna ligger i ett exakt likadant mönster hos varje person, förutom att du kan hitta Kroppspulsådern på samma ställen i kroppen hos var person, men därefter ser förgreningarna från de stora venerna olika ut från person till person. Förstod jag din fråga rätt?

Squirrel
2007-01-07, 14:13
Förstod jag din fråga rätt?

Yes, precis det jag frågade. :thumbup: