handdator

Visa fullständig version : Frågor om mjölk


von huff
2007-01-06, 19:25
Hjesan jag undrar om det protein som finns i mjölken är lika bra som det som fins i kött och fisk?Är det bra eller dåligt att dricka mjölk efter träningen om man äter godis+tonfisk och 2-4dl mjölk?Tyckte det fanns en tråd om att det är bra men så läste jag i en annan tråd att det inte är bra.Det är ju så lätt att ta några glas extra mjölk*drool*

Trance
2007-01-06, 19:26
Proteinet i mjölk är lika bra ja. Det är det proteinet som är i så gott som alla proteintillskott. Vassle eller kasein.

von huff
2007-01-06, 19:29
Proteinet i mjölk är lika bra ja. Det är det proteinet som är i så gott som alla proteintillskott. Vassle eller kasein.


Bra då blir det mer mjölk härefter*flex*

denstarke
2007-01-07, 00:15
hur är det med kalciumet? farligt att få i sig för mycket, eller kan man dricka 2-3liter mjölk om dagen`?

Carolinew
2007-01-07, 00:38
Hm 2-3 liter är nog lite väl mycket... Har hört att mjölk är väldigt bra i lagom mängd men när det blir för mycket får det motsatt effekt. Men det finns säkert någon som kan mer om detta :)

Cerberus
2007-01-07, 01:29
mjölkproteinet e utmärkt. Dock skulle ja nog inte smälla i mig 2-3 liter om dagen...överdos av mikronutrienter(vitaminer osv). Högt kalcium-intag ger större risk för prostata-cancer

Kalcium ökar även fettförbränningen i stora doser...men som sagt, allt har sin baksida.

Zakath
2007-01-07, 01:52
Om din mage klarar av mer än två liter mjölk så tycker jag att det går lika bra att dricka mer, jag tror inte att vi får i oss lite för mycket vitaminer är en av de större farorna vi utsätts för.

Men det finns ju annat som kan ersätta mjölken om man känner sig orolig.

Karelin78
2007-01-07, 02:37
När mjölk ändå e på tapeten, stämmer det att mjölk kan ge benskörhet på lång sikt, finns det studier på detta någon som vet?

Sverker
2007-01-07, 08:05
Retinolen, A-vitaminet, i mjölk är utpekad som skyldig:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86010

von huff
2007-01-07, 10:26
När mjölk ändå e på tapeten, stämmer det att mjölk kan ge benskörhet på lång sikt, finns det studier på detta någon som vet?

Är det inte så att det skyddar mot benskörhet?

Eddie Vedder
2007-01-07, 16:05
Är det inte så att det skyddar mot benskörhet?
Kalcium är en viktig del i att bygga upp och stärka benmassan å mjölkprodukter är väldigt rika på kalcium. De e dock mer invecklat än så, du behöver en bra balans mellan kalcium och D-vitamin samt ett tillräckligt intag av K-vitamin.
Risker för benskörhet, utöver brister på ovan nämnda mikronutrienter, är bl.a. fysisk inaktivitet och rökning.

Att ta en promenad ute i solskenet är nog bättre mot benskörhet än att sitta hemma i ett mörkt rum och ta ett glas mjölk.

drkarloff
2007-01-07, 16:43
Faran väl med att dricka 2-3 liter mjölk per dag är att det ger nästan hela det dagliga kaloribehovet:) 3 liter vanlig mjölk ger ju 1800 kcal. Så det blir inte mycket över till annan mat så att säga.

von huff
2007-01-07, 16:55
Faran väl med att dricka 2-3 liter mjölk per dag är att det ger nästan hela det dagliga kaloribehovet:) 3 liter vanlig mjölk ger ju 1800 kcal. Så det blir inte mycket över till annan mat så att säga.

joo man behöver inte va orolig för att få förlite kalorier i alla fall;) Men om man börjar analysera andra proteinkällor så märker man snart att allt är mer eller mindre farligt

skratt
2007-01-07, 17:44
om man är ute efter kalcium finns det andra bra källor. bara att många tycker mjölk är så lätt och gott att dricka så att mjölk har utnämts till kalciumets konung. kanske inte lika coolt med "spenat ger starka ben!"
jag vill helrre få kalcium från gräna bladgrönsaker, tofu etc. men de är ju jag det..*popcorn*

Eddie Vedder
2007-01-07, 17:51
om man är ute efter kalcium finns det andra bra källor. bara att många tycker mjölk är så lätt och gott att dricka så att mjölk har utnämts till kalciumets konung. kanske inte lika coolt med "spenat ger starka ben!"
jag vill helrre få kalcium från gräna bladgrönsaker, tofu etc. men de är ju jag det..*popcorn*
Gröna bladgrönsaker innehåller både mycke mindre kalcium än mjölkprodukter per 100g plus dom innehåller oxalater som motverkar upptaget. De gör även sojabönor så tofun e ju samma sak. Kanske inte ska ses som "dåliga" kalciumkällor för de, men klart sämre än mejeriprodukter.

Sojaprodukter å bladgrönsaker e ju dock fantastiskt nytigt å gott ändå!

skratt
2007-01-07, 18:15
fast så mkt mindre innehåller det ju inte.
och tofu innehåller mer kalcium än mjölk :). tycker hursomhelst att sojabönor och gröna grönsaker är superföda :D.

Eddie Vedder
2007-01-07, 18:20
fast så mkt mindre innehåller det ju inte.
och tofu innehåller mer kalcium än mjölk :). tycker hursomhelst att sojabönor och gröna grönsaker är superföda :D.
Då är vi två!!! Sojabönor äter jag ett par ggr i veckan, ligger högt bland favoriterna.